Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten - Forum Wereldfietser

ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten

Hallo,

Dit is mijn eerste reactie op dit forum (alhoewel ik in het verleden wel vaker heb "meegelezen".

Op mijn oude vittorio die ik voor woonwerk gebruik heb ik de 8 speed achtercassette en de ketting vervangen omdat deze op waren. Juiste kettinggekocht en ingekort op het aantal schakels dat de vorige ketting ook had. Voortandwielen waren nog goed.
Ketting is een BBB powerline, cassette een shimano van 2 tientjes, dus niet de allerduurste, maar moet goed genoeg zijn.

Ik kan nu weer goed fietsen op de fiets, op het eerste gezicht loopt het letterlijk en figuurlijk gesmeerd. Echter, als ik wat meer kracht zet, bijvoorbeeld bij wegrijden bij een verkeerslicht of gewoon "op de pedalen" dan trapt hij door. Dit gebeurt op alle voortandwielen, en ook meerdere achter.

Kan dit te maken hebben met dat de nieuwe ketting nog even moet ingereden worden op de tandwielen?
Ik ga morgen wel naar mijn werk fietsen erop, hoop dat het na een tijdje beter zal gaan.
Is er iets wat ik nu zou kunnen doen? Toch ook de voortandwielen vervangen?

Ik heb de nieuwe ketting nog niet extra gesmeerd, omdat hij verder lekker draait.

Graag jullie reactie...

groeten Onno
Nieuwe ketting zit nog vol vet dus vooral pas smeren als het nodig is (zal hopelijk een 1000km duren als het niet regent). Kettingen, mits van het goede soort, hoeven nooit ingereden te worden. Nieuw passen ze het best, het wordt alleen maar slechter als ze gebruikt worden.

Nieuwe ketting + cassette slaat nooit over in principe als de voorbladen nog redelijk zijn (en daar lijkt het op want hij trapt door op alle 3 de bladen).

Kortom, er is iets aan de hand met je voorbladen of je body. Het is handig dus dat je weet waar de ketting doortrapt: voor, of is het de body (kijken en je merkt het vanzelf). Als het het laatste is een nieuwe body monteren (en suxs ermee), als het de eerste is nieuwe bladen/crankstel (laatste vaak goedkoper als je 3 bladen moet vervagen). Het kan ook nog dat er iets raars aan de hand is: verkeerde ketting, cassette niet goed vastgezet, achterderailleur hopeloos verkeerd afgesteld.... .
Heb je de ketting met een quicklink aan elkaar gezet? Of via zo'n pin?

Het kan ook zijn dat 1 schakel niet helemaal mee buigt. Dan gaat hij ook over slaan als je extra kracht zet. Meestal is dat het schakeltje waarmee je hem vast hebt gezet aan elkaar.

Maar als je een quicklink gebruikt hebt even alles checken.
JaapG schreef:Nieuwe ketting zit nog vol vet dus vooral pas smeren als het nodig is (zal hopelijk een 1000km duren als het niet regent). Kettingen, mits van het goede soort, hoeven nooit ingereden te worden. Nieuw passen ze het best, het wordt alleen maar slechter als ze gebruikt worden.

Nieuwe ketting + cassette slaat nooit over in principe als de voorbladen nog redelijk zijn (en daar lijkt het op want hij trapt door op alle 3 de bladen).

Kortom, er is iets aan de hand met je voorbladen of je body. Het is handig dus dat je weet waar de ketting doortrapt: voor, of is het de body (kijken en je merkt het vanzelf). Als het het laatste is een nieuwe body monteren (en suxs ermee), als het de eerste is nieuwe bladen/crankstel (laatste vaak goedkoper als je 3 bladen moet vervagen). Het kan ook nog dat er iets raars aan de hand is: verkeerde ketting, cassette niet goed vastgezet, achterderailleur hopeloos verkeerd afgesteld.... .
Dank je wel voor je reactie, Jaap,

De derailleur staat goed afgesteld, want haalt precies alle 8 bladen, daar hoefde ik niets aan te wijzigen.
De body zou het best kunnen zijn, want ik kreeg de vorige cassette er zelf niet af, dat heeft een fietsenmaker voor mij gedaan, en ik weet niet hoeveel geweld hij heeft gebruikt ;-) Hij heeft de nieuwe cassette er ook nog voor me op gezet (totaal voor 7,50 dus een vriendenprijsje...)
Waaraan zou ik kunnen merken dat de body vervangen moet worden? Op internet kijkend lijkt me dat wel een klusje dat ik zelf kan doen, maar gezien je waarschuwing, laat ik dat voor de zekerheid over aan de fietsenmaker. Als het nodig is alleen, natuurlijk.

Ik ga morgen een iets langer stuk fietsen (naar werk en weer terug) en dan opletten waar hij precies doortrapt, op welke bladen wel en welke niet, welke combinaties.
M276 schreef:Heb je de ketting met een quicklink aan elkaar gezet? Of via zo'n pin?

Het kan ook zijn dat 1 schakel niet helemaal mee buigt. Dan gaat hij ook over slaan als je extra kracht zet. Meestal is dat het schakeltje waarmee je hem vast hebt gezet aan elkaar.

Maar als je een quicklink gebruikt hebt even alles checken.
Dank voor de tip, zou het zeker kunnen zijn...

Ik heb de ketting opgezet met de quicklink die erbij zat, twee van die schakeltjes die in elkaar schuiven. Ik ga daar nog wel even naar kijken, en inden nodig die nog even een tikje geven.
Onno71 schreef:
M276 schreef:Heb je de ketting met een quicklink aan elkaar gezet? Of via zo'n pin?

Het kan ook zijn dat 1 schakel niet helemaal mee buigt. Dan gaat hij ook over slaan als je extra kracht zet. Meestal is dat het schakeltje waarmee je hem vast hebt gezet aan elkaar.

Maar als je een quicklink gebruikt hebt even alles checken.
Dank voor de tip, zou het zeker kunnen zijn...

Ik heb de ketting opgezet met de quicklink die erbij zat, twee van die schakeltjes die in elkaar schuiven. Ik ga daar nog wel even naar kijken, en inden nodig die nog even een tikje geven.
De quick link zit heel mooi en soepel dus dat zal het niet zijn geweest.
Vastzittende link als oorzaak vergeten. Kan als de eringeponste pin (wat een woord) de link te 'star' heeft gemaakt. Even in het horizontale vlak op en neer wrikken en het is goed. Maar zoals gezegd: met een quicklink (heb je de goede, ze zijn er in verschillende dikte en de verkeerde kan een oorzaak van doortrappen zijn) zou het goed moeten zijn.

En over de body: waar trapt het geheel door? Als het gebeurt, schiet de ketting dan over de tandwielen/cassette of blijft hij er netjes opliggen? In het eerste geval nieuwe tandwielen/link of ketting soepel maken, in het tweede geval body vervangen.

Body vervagen is niet zo lastig als je het goede type ergens kunt vinden en de juiste maat inbussleutel hebt. En als de body niet muurvast zit, maar dat merk je vanzelf (wel inbussleutel goede kant op draaien).
Onno71 schreef:Hallo,

Dit is mijn eerste reactie op dit forum (alhoewel ik in het verleden wel vaker heb "meegelezen".

Op mijn oude vittorio die ik voor woonwerk gebruik heb ik de 8 speed achtercassette en de ketting vervangen omdat deze op waren. Juiste kettinggekocht en ingekort op het aantal schakels dat de vorige ketting ook had. Voortandwielen waren nog goed.
ALs hij voor de operatie niet doortrapte, en nu wel lijkt het me heel waarschijnlijk dat ze niet goed zijn. Aan het freewheel kan de fietsenmaker niets verprutsen

Blokkeer het achterwiel, zet spanning op de ketting door op de crank te duwen en kijk naar de ingrijping op het voorblad. Als er licht onder de ketting verschijnt omdat die tegen de tanden omhoog klimt heb je je bevestiging
Het is koud: als er vocht in de body is gekomen, kan ie ook makkelijker doortrappen (doordat de palletjes niet volledig terug in positie springen). Trapt ie ook door nadat je hem een half uurtje in de warmte hebt gezet?

(eenvoudigste verklaring voor plots doortrappen met allemaal goede onderdelen)
Om het lijstje met hypotheses nog te verlengen:
Het kan ook nog dat het crackstel van een geklonken type is waarbij de rechterbody uit twee delen bestaat. Als dit het geval is zou ik wel verwachten dat het snel erger wordt en het zou vreemd toeval zijn als dit precies na het vervangen van ketting en kransjes zou optreden. (Misschien al lang geeg kracht gezet, misschien zijn er een paar wintermaanden met inwendige corrosie overheen gegaan?)
Leon
Leon schreef:Om het lijstje met hypotheses nog te verlengen:
Het kan ook nog dat het crackstel van een geklonken type is waarbij de rechterbody uit twee delen bestaat. Als dit het geval is zou ik wel verwachten dat het snel erger wordt en het zou vreemd toeval zijn als dit precies na het vervangen van ketting en kransjes zou optreden. (Misschien al lang geeg kracht gezet, misschien zijn er een paar wintermaanden met inwendige corrosie overheen gegaan?)
Leon
Ik denk dat je met rechterbody rechtercrank bedoelt.
JaapG schreef:Ik denk dat je met rechterbody rechtercrank bedoelt.
Ja :oops:
EnriceV schreef:Het is koud: als er vocht in de body is gekomen, kan ie ook makkelijker doortrappen (doordat de palletjes niet volledig terug in positie springen). Trapt ie ook door nadat je hem een half uurtje in de warmte hebt gezet?

(eenvoudigste verklaring voor plots doortrappen met allemaal goede onderdelen)
Dit zou het wel eens kunnen zijn. Fietsenmaker heeft het wiel een aantal dagen in zijn winkel gehad dus was warm toen hij de cassette erop zette (maar niet nat). Daarna natuurlijk bij mij in de schuur en het is daar wel koud. Vanmiddag ging het al wel wat beter, misschien doordat het weer wat warmer wordt overdag. Maar nog steeds wel doortrappen als ik meer kracht zet.
JaapG schreef:
Leon schreef:Om het lijstje met hypotheses nog te verlengen:
Het kan ook nog dat het crackstel van een geklonken type is waarbij de rechterbody uit twee delen bestaat. Als dit het geval is zou ik wel verwachten dat het snel erger wordt en het zou vreemd toeval zijn als dit precies na het vervangen van ketting en kransjes zou optreden. (Misschien al lang geeg kracht gezet, misschien zijn er een paar wintermaanden met inwendige corrosie overheen gegaan?)
Leon
Ik denk dat je met rechterbody rechtercrank bedoelt.
Nee, is een redelijk nieuwe crank, Shimano Alivio
Onno71 schreef:Nee, is een redelijk nieuwe crank, Shimano Alivio
Ja, die bedoel ik.
Leon
Leon schreef:
Onno71 schreef:Nee, is een redelijk nieuwe crank, Shimano Alivio
Ja, die bedoel ik.
Leon
Dus als ik die ga vervangen, dan kan dat ook iets oplossen, mogelijk, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Welke zou een goede vervanging zijn? Liefst dan een set waar ik los de tandwielen van kan vervangen...

Fietsen gaat nu trouwens redelijk, maar ik trap nog wel door bij veel kracht zetten. Met normaal schakelen gaat het echter wel goed.
Onno71 schreef:
EnriceV schreef:Het is koud: als er vocht in de body is gekomen, kan ie ook makkelijker doortrappen (doordat de palletjes niet volledig terug in positie springen). Trapt ie ook door nadat je hem een half uurtje in de warmte hebt gezet?

(eenvoudigste verklaring voor plots doortrappen met allemaal goede onderdelen)
Dit zou het wel eens kunnen zijn. Fietsenmaker heeft het wiel een aantal dagen in zijn winkel gehad dus was warm toen hij de cassette erop zette (maar niet nat). Daarna natuurlijk bij mij in de schuur en het is daar wel koud. Vanmiddag ging het al wel wat beter, misschien doordat het weer wat warmer wordt overdag. Maar nog steeds wel doortrappen als ik meer kracht zet.
Zou het in dit verband zin hebben om de cassette er nog af te halen en goed te laten drogen? En dan weer terugplaatsen? Of de body vervangen, kan ik daarvoor elke willekeurige shimano-body nemen, of zit daar ook nog verschil in?
Ho zeg! Ga niets vervangen voordat je weet waar het probleem zit, dan ben je met wat pech honderden euro's verder en kom je er dan achter dat het een pietluttige kleinigheid was.

Als je wilt weten of het de rechtercranck is zet je met een stift eens streepje op de arm en op de "spider". Dan fiets je even waarbij de aandrijving zoals je zegt doorslaat. Als de streepjes dan niet meer bij elkaar staan heb je de oorzaak en kun je een andere kopen en ben je verder klaar.

Als het de body is moet je m.i. kunnen merken dat het aanmerkelijk sneller doorslaat op het grootste kransje in vergelijking met het kleinste kransje. (kracht x arm etc.)

Als het een van de kettingschalkels is treedt het probleem onaangekondigd op en niet op elk moment dat je kracht zet. (ik zou het erg logisch vinden als dit het geval is)

etc.

Cassette drogen heeft geen zin.

Leon
Leon schreef:Ho zeg! Ga niets vervangen voordat je weet waar het probleem zit, dan ben je met wat pech honderden euro's verder en kom je er dan achter dat het een pietluttige kleinigheid was.

Als je wilt weten of het de rechtercranck is zet je met een stift eens streepje op de arm en op de "spider". Dan fiets je even waarbij de aandrijving zoals je zegt doorslaat. Als de streepjes dan niet meer bij elkaar staan heb je de oorzaak en kun je een andere kopen en ben je verder klaar.

Als het de body is moet je m.i. kunnen merken dat het aanmerkelijk sneller doorslaat op het grootste kransje in vergelijking met het kleinste kransje. (kracht x arm etc.)

Als het een van de kettingschalkels is treedt het probleem onaangekondigd op en niet op elk moment dat je kracht zet. (ik zou het erg logisch vinden als dit het geval is)

etc.

Cassette drogen heeft geen zin.

Leon
Hij slaat denk ik juist door als ik hem achter nog op een klein tandwiel heb staan en wegfiets vanuit stilstand. Als ik hem op een grote zet (dus op tijd terugschakel bij vaartminderen) dan gaat het goed. Dwingt ook wel weer tot energiezuinig fietsen, haha.
Kettingschakels zijn het niet, want het gebeurt alleen bij kracht zetten, gewoon normaal trappen gaat prima.

Ik zal wel even naar de rechtercrank kijken, of het daar dan fout zit. Alleen dan is het veemd dat dat ineens is opgetreden na het vervangen van de achtercassette...

wordt vervolgd...
Je kunt ook de hoek van je derailleur verstellen zodat de ketting over meer tanden van de cassette loopt.
Kun je een fotootje bijvoegen zodat mogelijke slijtage te zien is?