Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Denemarken - Forum Wereldfietser

Rondje Denemarken

Dit voorjaar (mei-juni) willen we op de fiets door Denemarken. Met de trein (City nightline) naar Flensburg, daar op de fiets naar het noorden. We willen twee routes fietsen: de Oostkustroute en de Heerwegroute. Welke we heen en welke terug doen, weten we nog niet.
We zullen bij die Heerwegroute een stuk omrijden via een deel van de Jutlandroute, we willen graag de Vikingstad Ribe bezoeken.

Vraag:
Heeft er iemand informatie over kleine natuurcampings in Denemarken (Archie's bestand met campings staat al op de GPS);
Zijn er mensen in Denemarkjen geweest die zeggen: Dat moet je gezien hebben!
Ik denk dan niet aan Legoland (waren we ooit) maar meer aan vikingzaken, staande stenen, grafheuvels, kerken, runen, mooie vissersstadjes, noem maar op...

Ik hoor het graag!
Hej,
Tijdens mijn rondje Jutland heb ik op een leuke camping in Vammen gestaan. Antroposofisch ingesteld, kleinschalig, groen, meertje (en veel Nederlanders).
Misschien ligt deze op je route.
Groeten van Loes.
Die kleine "campings' zijn over het algemeen erg fraaie en rustig, vaak met minimale of geen voorzieningen, soms ook uiterst fraai, midden in de natuur of bij mensen in hun achtertuin. Er is een gids: "Overnatning I Det Fri" . Probleem hierbij is dat dat ding alleen in het Deens verschijnt. Wij losten dat op door zo nu en dan bij een VVV om een vertaling te gaan vragen als we er echt niet meer uitkwamen.
Als je van Vikingen houdt kan ik overigens Trelleborg aanraden: je kampeert dan in het museum en hebt dan 's avonds het hele buitenluchtmuseum, inclusief het grootste Vikingfort ter wereld, voor jezelf. Op de wallen gezeten, met bier en nacho's naar een bloedrode zonsondergang kijken was onze mooiste avond in 4 weken Denemarken.
Voor ons de mooiste musea: Louisiana in Humlebaek (bekijk ook de prachtige begraafplaats ernaast) en het Koldinghus in Kolding
arnob schreef:Als je van Vikingen houdt kan ik overigens Trelleborg aanraden: je kampeert dan in het museum en hebt dan 's avonds het hele buitenluchtmuseum, inclusief het grootste Vikingfort ter wereld, voor jezelf. Op de wallen gezeten, met bier en nacho's naar een bloedrode zonsondergang kijken was onze mooiste avond in 4 weken Denemarken.
Voor ons de mooiste musea: Louisiana in Humlebaek (bekijk ook de prachtige begraafplaats ernaast) en het Koldinghus in Kolding
Trelleborg ligt toch in Zuid-Zweden?
Vikingeborgen Trelleborg, Trelleborg Alle 4, Hejningen, DK-2400 Slagelse
http://www.aabne-samlinger.dk/SVM/trelleborg/

De burcht schijnt te zijn gebouwd door koning Harald Blauwtand, rond 980.
Dank voor de informatie. Trelleborg ligt voorlopig nog wat uit de route die we gepland hebben,. maar wie weet...

Die kleine campings moeten we de gids dus van zien te regelen. Vertalen via hulp van Denen zou toch moeten lukken, anders inderdaad de VVV opzoeken.
De gids is te koop bij de Fietsvakantiewinkel.
Wij hebben dan wel niet gefietst in Denemarken, maar wel een paar mooie/prettige musea gezien:
- Keramiek museum: http://www.grimmerhus.dk/
- Johannes Larsen huis/museum: http://www.johanneslarsenmuseet.dk/ volgens mij ook een heel mooie omgeving daar, schiereiland bij Kattegat
- wij waren in de buurt van Odense, daar zijn ook nog een paar musea (HC Andersen en Funen art museum): http://museum.odense.dk/en.aspx
- Kopenhagen is een heel mooie (grote) stad, kun je een leuke rondvaart door de haven maken, spectaculaire brug vanaf Funen richting Kopenhagen, weet alleen niet of je daar ook met de fiets over kan
- Roskilde Cathedraal

veel plezier
Jeroen
jeroenh schreef:Wij hebben dan wel niet gefietst in Denemarken, maar wel een paar mooie/prettige musea gezien:
- Keramiek museum: http://www.grimmerhus.dk/
- Johannes Larsen huis/museum: http://www.johanneslarsenmuseet.dk/ volgens mij ook een heel mooie omgeving daar, schiereiland bij Kattegat
- wij waren in de buurt van Odense, daar zijn ook nog een paar musea (HC Andersen en Funen art museum): http://museum.odense.dk/en.aspx
- Kopenhagen is een heel mooie (grote) stad, kun je een leuke rondvaart door de haven maken, spectaculaire brug vanaf Funen richting Kopenhagen, weet alleen niet of je daar ook met de fiets over kan
- Roskilde Cathedraal

veel plezier
Jeroen
Je mag niet fietsen over die brug. De trein gaat slechts gedeeltelijk over een brug en dan duikt dan een tunnel in.
Kopenhagen, Odense, het Johannes Larsen huis en Keramiek museum Grimmerhus liggen overigens niet in Jutland. Het Keramiek museum zou je eventueel via een uitstapje over de Kleine Belt brug (de oude brug)vanuit Jutland kunnen doen. Niet ver van deze brug is op Funen een camping.
Polling schreef:Dit voorjaar (mei-juni) willen we op de fiets door Denemarken. Met de trein (City nightline) naar Flensburg, daar op de fiets naar het noorden. We willen twee routes fietsen: de Oostkustroute en de Heerwegroute. Welke we heen en welke terug doen, weten we nog niet.
We zullen bij die Heerwegroute een stuk omrijden via een deel van de Jutlandroute, we willen graag de Vikingstad Ribe bezoeken.

Vraag:
Heeft er iemand informatie over kleine natuurcampings in Denemarken (Archie's bestand met campings staat al op de GPS);
Zijn er mensen in Denemarkjen geweest die zeggen: Dat moet je gezien hebben!
Ik denk dan niet aan Legoland (waren we ooit) maar meer aan vikingzaken, staande stenen, grafheuvels, kerken, runen, mooie vissersstadjes, noem maar op...

Ik hoor het graag!
Van Flensburg naar het noorden fietsen is een goed idee. Je kunt ook eventueel een stuk met de trein terug. In de Intercity-treinen moet je wel reserveren voor de fiets. Gaat vrij gemakkelijk. Op het perron staat aangeven waar het rijtuig met jouw reserveringsnummer stopt.
Als eenmaal boven bent: de kop van Jutland is leuk om te fietsen. Breng een bezoek aan het Slettestrand. Er ligt in die omgeving een leuke Det Fri camping aan de fietsroute. Neem wel voldoende eten en drinken mee.
Het Limfjord loopt grillig van de Noordzee naar de Oostzee. Op de heuvels zie dikke kerktorens. Opmerkelijk is dat de kerk vaak niet midden in het dorp staat.
Het Limfjord was een ideale schuilplaats voor de Vikingen. Bij Hojsrtup zijn Vikingengraven. Veel ouder, uit 3000 jaar voor Christus zijn de grafheuvels bij Heltberg. Het Lindholm Hoje museum bij Aalborg brengt het Vikingenleven goed in beeld.

Iedereen heeft het over Kopenhagen, maar ook Aarhus is een heerlijke stad: ook een échte fietsstad, met daar waar ruimte is zelfs fietsboulevards! Wat een contrast: na alle rust en de eenzaamheid bevind je je ineens midden in een bruisende stad, vol karakteristieke kroegen.
Aarhus kende ooit een haven langs de kades van de rivier Aarhus. De havenactiviteiten verplaatsten zich naar gedempte kades in de zee. De rivier werd overdekt om er een brede verkeersweg van te maken, maar in de jaren ’80 rolde men deze weg weer op. Het gevolg is een levendige promenade langs het water met een lange rij aan terrassen dat zich als een lint door het centrum slingert. Aarhus is een geslaagde compositie van oud en nieuw. Uit vervlogen tijden is de bij studenten geliefde wijk Quartier Latin. Het openluchtmuseum Gamle By brengt je niet alleen terug naar het verre verleden, maar ook naar de jaren ’60 en 70. Het nieuwe Aarhus komt het best tot uiting in het ARoS museum voor moderne kunst. Op het dak liggen alle hoeken van de stad aan je voeten vanuit een transparante regenboog, natuurlijk met steeds een wisseling van kleuren.

Bikeline heeft een gids van de Limfjord fietsroute. Voor de rest zijn er goede Deense fietskaarten van de Deense fietsersbond. Voorzieningen als campings, winkels, horeca staan met pictogrammetjes aangeven. Als een camping-pictogrammetje in het groen is, dan is de is de eigenaar lid van de Deense fietsersbond. Denemarken kent een systeem van nationale, regionale en lokale fietsroutes. Al deze fietsroutes zijn bewegwijzerd met opvallend blauwe borden. Je kunt dus de GPS thuislaten en in plaats van op dat kleine kassie op stuur te turen je blik verruimen naar de prachtige omgeving.

Ook gewone campings zijn prima voor fietsers met in de regel leuke tentplaatsjes voor kleine tentjes. Iedere camping heeft een keuken met kookplaten pannen en bestek. Altijd een gezellige bedoening daar.
Voor de keuken staan buiten vaak picknicktafels, zodat je bij mooi weer ook buiten kunt hakken en snijden en later kunt eten.
Je kunt het beste op de eerste camping een Scadinavische kampeerkaart kopen. Daarmeee krijg je korting.
Kijk eens op de site van de Deense fietsersbond: http://www.cyklistforbundet.dk/
Linksboven kun je ook naar Duits of Engels klikken

Probeer een eens een Deens streekbiertje.
Polling schreef: Die kleine campings moeten we de gids dus van zien te regelen. Vertalen via hulp van Denen zou toch moeten lukken, anders inderdaad de VVV opzoeken.

Ik heb vorig jaar zomer ook het boekje "Overnatning I Det Fri" gebruikt. Het is sowieso aan te raden om aan een Deen te vragen om het te vertalen omdat je op sommige plekken niet mag kamperen en alleen gebruik mag maken van de zogenaamde shelters. Houdt er ook rekening mee dat er geen toilet of douches aanwezig kunnen zijn. Sommige zijn namelijk in "the middle of nowhere" maar wel mooi gelegen in natuurgebieden. Als je een GPS hebt dan moet het geen probleem zijn om ze te vinden gezien alle plekken in het boekje voorzien zijn van GPS-coördinaten.

Veel plezier in Denemarken!
Wat een bulk aan informatie geven jullie!
Ik heb inmiddels kaarten en het boekje besteld. Aarhus gaan we proberen in de route te plannen, dank!
Probeer ook eens het prehistorische openluchtmuseum van Lejre, ten zuiden van Roskilde op Sjælland (die zelf een Vikingmuseum in de haven heeft waar Vikingschepen nog op de authentieke manier worden gebouwd en verder de koninklijke kathedraal van Roskilde ‒ zeg maar de "Delft" van Denemarken ‒ een bezoek meer dan waard!). Daar ben ik twee keer geweest.
Sjælland is geen vertaling van "zeeland", wat helaas maar te vaak wordt gedacht, maar zielland, land van de zielen dus.

http://www.roskildemuseum.dk/forside/af ... useum.aspx
Martin E. van Doornik schreef:Probeer ook eens het prehistorische openluchtmuseum van Lejre, ten zuiden van Roskilde op Sjælland (die zelf een Vikingmuseum in de haven heeft waar Vikingschepen nog op de authentieke manier worden gebouwd en verder de koninklijke kathedraal van Roskilde ‒ zeg maar de "Delft" van Denemarken ‒ een bezoek meer dan waard!). Daar ben ik twee keer geweest.
Sjælland is geen vertaling van "zeeland", wat helaas maar te vaak wordt gedacht, maar zielland, land van de zielen dus.

http://www.roskildemuseum.dk/forside/af ... useum.aspx
Sjaelland is ver weg van Jutland!
Ik heb het Jutland route boekje net gekocht, en ben benieuwd naar julie ervaringen! Bij de natuurcamings die in dat boekje staan, lees je soms ook dat er geen waterpunt is, dus dat je dit al van te voren moet regelen, maar dat er kennelijk regelmatig waterpunten langs de weg zijn, heeft iemand daar ervaring mee?
captain_fabulous schreef:Ik heb het Jutland route boekje net gekocht, en ben benieuwd naar julie ervaringen! Bij de natuurcamings die in dat boekje staan, lees je soms ook dat er geen waterpunt is, dus dat je dit al van te voren moet regelen, maar dat er kennelijk regelmatig waterpunten langs de weg zijn, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb niet echt waterpunten gezien. Winkels zijn dun bezaaid. Er zijn nauwelijks dorpswinkels, maar supermarkten op centrale punten. Zie de kaarten van de Deense fietsersbond
Voor water kun je wellicht aankloppen bij een huis of boerderij.
Dank je Bert! Betaal je op deense campings als fietser redelijke trekkersveld prijzen, of voor een volledige caravan plek naar jouw ervaring?
captain_fabulous schreef:Dank je Bert! Betaal je op deense campings als fietser redelijke trekkersveld prijzen, of voor een volledige caravan plek naar jouw ervaring?
Mijn ervaring is dat ik als fietser een redelijke prijs betaalde en géén tarif forfait voor een automobiel, caravan, twee volwasenen en twee kinderen en stroom.
Het gebruik van de keuken, met kooktoestellen, magnetron, pannen en ander kookgerei is inbegrepen.
Schaf wel op de eerste camping een Scandinavia Campingcard aan.
Heehoi,

Deze herfst heb ik een aardig stuk van Denemarken gezien, vanaf Helsingør zuidwaarts naar Møn, vervolgens over de eilanden naar het vasteland, noordwaarts via min of meer de Oostzeeroute, langs het Limfjord en via de westkust weer naar het zuiden.

Ik moet zeggen dat ik niet echt gelukkig werd van de uitgezette routes. Er wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen algemene fietsroutes en hardcore mountainbikepaden. Soms zit je tientallen kilometers op mooie rustige weggetjes, en dan kom je ineens terecht op zachte prut die met 20% omhoog gaat. Mooie kustwegen worden met veel pijn en moeite ontweken omdat ze 'druk' zijn. En ik had nou niet de indruk dat ze mij langs bijzondere plekken voerden die ik anders gemist zou hebben. De routes die ik zelf maakte op de GPS waren bijna altijd mooier.

Mijn tip zou dus zijn om gewoon lekker zelf je routes uit te zetten. En verder is er niet veel om je druk om te maken, er zijn genoeg campings op korte afstand van elkaar, genoeg supermarkten en koffietentjes. Neem wel ruim bandenplakkers mee, de Denen zijn nogal kwistig met split op de fietspaden.

Wat ik echt een aanrader vind is Mandø, een heel klein waddeneiland dat via een getijdeweg bereikbaar is. Er is een camping en supermarktje, dus je kan er prima een rustdag doorbrengen.

Groetjes,
Walter
captain_fabulous schreef:Ik heb het Jutland route boekje net gekocht, en ben benieuwd naar julie ervaringen! Bij de natuurcamings die in dat boekje staan, lees je soms ook dat er geen waterpunt is, dus dat je dit al van te voren moet regelen, maar dat er kennelijk regelmatig waterpunten langs de weg zijn, heeft iemand daar ervaring mee?
Op de Jutlandroute in Denemarken kom je nogal wat kerken met begraafplaatsen tegen daar is altijd een kraantje te vinden.