verwarmde fietspaden
Geplaatst: do 11 okt, 2012 12:02
In de zomer sla je warmte op en in die gebruik je in de winter om fietspaden te verwarmen. Dit betekent aanzienijk minder ongevallen en vermindert het gebruik van milieu-schadelijk stooirzout. Dit stelt ingenieursbureau Tauw.
Zie het volgende bericht van de RAI-Vereniging:
Verwacht: verwarmde en energieopwekkende fietspaden
Zonder hinder, vertraging of last van gladheid op de fiets comfortabel naar het werk, terwijl autoforenzen door sneeuwval moedeloos moeten aansluiten in kilometerslange files. De ontwikkeling van verwarmde fietspaden maakt deze nieuwe fietstoekomst mogelijk.
Initiatiefnemer is advies- en ingenieursbureau Tauw, dat op dit moment met gemeente Zutphen en de provincie Utrecht in gesprek is om de mogelijkheden van sneeuw- en ijsvrije fietspaden te inventariseren. Marcel Boerefijn, projectleider bij Tauw, legt in de nieuwe editie van GO!Mobility uit dat het de bedoeling is om hierbij gebruik te maken van ‘Warmte Koude Opslag (WKO). Met behulp van een zogeheten ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven en omgekeerd. Met als resultaat koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter.
“Deze combinatie van systemen is op zich niet nieuw”, zegt Boerefijn. “Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje voor een gebouw maar een heel traject.”
Minder strooizout
De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt er toe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout. “Als het glad is moet een strooiwagen al gauw enkele keren per dag uitrukken om een fietspad sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat kost uiteraard veel geld. En dan blijkt strooien van fietspaden ook nog eens minder effectief te zijn dan autowegen, omdat het zout eerst goed moet worden ingereden. Dat lukt niet echt met dunne bandjes en een lage fietsintensiteit.”
Lagere exploitatiekosten
Boerefijn verwacht dat de exploitatiekosten van zo’n WKO-systeem uiteindelijk lager zullen uitvallen dan bij strooien. “En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ongevallen met zich mee brengen. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst!”
Zie het volgende bericht van de RAI-Vereniging:
Verwacht: verwarmde en energieopwekkende fietspaden
Zonder hinder, vertraging of last van gladheid op de fiets comfortabel naar het werk, terwijl autoforenzen door sneeuwval moedeloos moeten aansluiten in kilometerslange files. De ontwikkeling van verwarmde fietspaden maakt deze nieuwe fietstoekomst mogelijk.
Initiatiefnemer is advies- en ingenieursbureau Tauw, dat op dit moment met gemeente Zutphen en de provincie Utrecht in gesprek is om de mogelijkheden van sneeuw- en ijsvrije fietspaden te inventariseren. Marcel Boerefijn, projectleider bij Tauw, legt in de nieuwe editie van GO!Mobility uit dat het de bedoeling is om hierbij gebruik te maken van ‘Warmte Koude Opslag (WKO). Met behulp van een zogeheten ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven en omgekeerd. Met als resultaat koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter.
“Deze combinatie van systemen is op zich niet nieuw”, zegt Boerefijn. “Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje voor een gebouw maar een heel traject.”
Minder strooizout
De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt er toe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout. “Als het glad is moet een strooiwagen al gauw enkele keren per dag uitrukken om een fietspad sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat kost uiteraard veel geld. En dan blijkt strooien van fietspaden ook nog eens minder effectief te zijn dan autowegen, omdat het zout eerst goed moet worden ingereden. Dat lukt niet echt met dunne bandjes en een lage fietsintensiteit.”
Lagere exploitatiekosten
Boerefijn verwacht dat de exploitatiekosten van zo’n WKO-systeem uiteindelijk lager zullen uitvallen dan bij strooien. “En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ongevallen met zich mee brengen. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst!”