Pagina 1 van 1

verwarmde fietspaden

Geplaatst: do 11 okt, 2012 12:02
door bert sitters
In de zomer sla je warmte op en in die gebruik je in de winter om fietspaden te verwarmen. Dit betekent aanzienijk minder ongevallen en vermindert het gebruik van milieu-schadelijk stooirzout. Dit stelt ingenieursbureau Tauw.
Zie het volgende bericht van de RAI-Vereniging:


Verwacht: verwarmde en energieopwekkende fietspaden

Zonder hinder, vertraging of last van gladheid op de fiets comfortabel naar het werk, terwijl autoforenzen door sneeuwval moedeloos moeten aansluiten in kilometerslange files. De ontwikkeling van verwarmde fietspaden maakt deze nieuwe fietstoekomst mogelijk.

Initiatiefnemer is advies- en ingenieursbureau Tauw, dat op dit moment met gemeente Zutphen en de provincie Utrecht in gesprek is om de mogelijkheden van sneeuw- en ijsvrije fietspaden te inventariseren. Marcel Boerefijn, projectleider bij Tauw, legt in de nieuwe editie van GO!Mobility uit dat het de bedoeling is om hierbij gebruik te maken van ‘Warmte Koude Opslag (WKO). Met behulp van een zogeheten ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven en omgekeerd. Met als resultaat koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter.
“Deze combinatie van systemen is op zich niet nieuw”, zegt Boerefijn. “Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje voor een gebouw maar een heel traject.”

Minder strooizout
De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt er toe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout. “Als het glad is moet een strooiwagen al gauw enkele keren per dag uitrukken om een fietspad sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat kost uiteraard veel geld. En dan blijkt strooien van fietspaden ook nog eens minder effectief te zijn dan autowegen, omdat het zout eerst goed moet worden ingereden. Dat lukt niet echt met dunne bandjes en een lage fietsintensiteit.”

Lagere exploitatiekosten
Boerefijn verwacht dat de exploitatiekosten van zo’n WKO-systeem uiteindelijk lager zullen uitvallen dan bij strooien. “En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ongevallen met zich mee brengen. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst!”

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: do 11 okt, 2012 12:32
door Jopi
Wow, lijkt me een goed idee!

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: do 11 okt, 2012 12:41
door Leon
Oude doos. Verhouding kosten en materiaalgebruik in wanverhouding tot waar het voor dient.
Leon

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: do 11 okt, 2012 13:02
door Jopi
Leon schreef:Oude doos. Verhouding kosten en materiaalgebruik in wanverhouding tot waar het voor dient.
Leon
Dat is wel heel kort door de bocht. Lees de laatste alinea over lagere exploitatiekosten nog maar eens goed.

Oude doos? De oude doos kan heel interessant zijn door vernieuwde technieken.

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: do 11 okt, 2012 13:21
door Leon
Joep M schreef:
Leon schreef:Oude doos. Verhouding kosten en materiaalgebruik in wanverhouding tot waar het voor dient.
Leon
Dat is wel heel kort door de bocht. Lees de laatste alinea over lagere exploitatiekosten nog maar eens goed.
Oude doos? De oude doos kan heel interessant zijn door vernieuwde technieken.
Er staat exploitatiekosten, niet investerings-, onderhouds- en foutenkosten.
En dan moet ik het nog geloven dat het rendabel is om de vloerverwarming buiten te zetten en kilometers lang te maken.
Maar oké dat ze eens beginnen met de bochten in de Martinetsingel (Zutphen) dan zien we dan wel verder.
Leon

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: vr 12 okt, 2012 11:30
door VoorheenRJ
bert sitters schreef:Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst!”
Voor de juiste beeldvorming: dat betekent een besparing van 175 tot 350 miljoen euro -ieder jaar-, mits het op iedere fietsvoorziening in heel Nederland wordt toegepast en de enige oorzaak voor die 5-10% ongevallen de wintergladheid betrof (en dus niet bijv. split). Dat zijn vele duizenden kilometers aan vrijliggend fietspad (waterschap Scheldestromen beheert alleen al 310km vrijliggende fietspaden)...

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: vr 12 okt, 2012 11:57
door Leon
Robertjan schreef:mits het op iedere fietsvoorziening in heel Nederland wordt toegepast
Dwz op ieder plek waar fietsers fietsen, dus ook de autorijbanen waar fietsers fietsen en vooral ook op kruispunten.
Volgens http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/fi ... jfers-2#12 zijn er in NL 29000 km fietspad en 4700 km stroken en rijdt de fietser gemiddeld 50% van de ritafstand over pad of strook. Je kunt dus maximaal de helft van de 175 à 350 miljoen besparen, wat op zich ook al een maximum was.
Leon

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 00:22
door mapel63
Lijkt mij veel handiger om winterbanden voor de fiets wettelijk verplicht te maken.

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 09:22
door PietV
De optie van (semi) overdekte snelfietspaden is ook al een de revue gepasseerd. Gescheiden rijpaden, ongelijkvloerse kruisingen en met in- en uitvoegpaden voor fietsers.
Gekoeld en geventileerd in de rijrichting met stroom van daglichtpanelen. Droog en met een klein duwtje in de rug over lange afstanden.
Optie was Almere-Amsterdam over het Markermeer. Van centrum naar centrum, vlotter dan met de auto.

Piet.

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 10:28
door Polling
mapel63 schreef:Lijkt mij veel handiger om winterbanden voor de fiets wettelijk verplicht te maken.
Mij ook. Dan gaat er vrijwel niemand meer fietsen in de winter, en daardoor ga ik ook in de zomer minder fietsen, omdat de investering in een goede fiets de moeite niet meer waard is als ik de helft van de tijd toch met auto of OV naar het werk moet.

Gewoon normaal fietsen, dan kan je met gewone goede banden ook in de winter doorfietsen zonder extra risico.

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 10:47
door Slaapt
mapel63 schreef:Lijkt mij veel handiger om winterbanden voor de fiets wettelijk verplicht te maken.
Doe dan gelijk de duitse taal invoeren en ook de helm.

/godwin

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 11:05
door Lennart-Tampico
Ik kreeg bij verwarmde fietspaden een heel ander idee in mijn hoofd :D

Re: verwarmde fietspaden

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 12:02
door mapel63
Voor iedereen die niet wil investeren in winterbanden(ca.2x 50,-) hier een tip die niets kost:

Een goede tip voor mensen die niet willen investeren in speciale winterbanden is om uw banden wat leeg te laten lopen. Een zachtere band helpt al zeer goed om meer grip op het wegdek te krijgen, ook in winterse omstandigheden. Rij daarnaast in een hogere versnelling tegen het slippen. Rem rustig en tijdig voor een bocht en zet het zadel iets lager om sneller bij de grond te kunnen wanneer u dreigt te vallen.
Bron: Fietsen.123