CATALONIË
inleiding
Rutger en Jim fietsten een week lang rond in Catalonië, de autonome provincie in Noord-Spanje. Ons startpunt was de luchthaven van Barcelona, waarna we in 5 dagen een tocht maakten het binnenland in tot aan de Pyreneeën, om vervolgens af te dalen naar de omgeving van Girona. Ik bleef daar nog een paar dagen om mooie dagtochten in o.a. de Costa Brava te maken.
onderkomen
Wij sliepen de eerste dagen in ons tentje op meestal drukke campings. In Spanje zijn niet zoveel leuke karakterestieke campingkjes te vinden, dus sta je soms op een grote campings, zowat ingeklemd tussen de caravans. Desondanks hebben we in Talamanca en Cambrils (twee werkelijk piepkleine plaatsjes) prachtige kampeerplekken aangetroffen. De laatste dagen hebben we kunnen genieten van de geweldige gastvrijheid van Ron en Toke, die een huis hebben in de omgeving van Girona, zo'n 15km van Tossa de Mar.
eten
Soms kookten we ons eigen potje op de camping, maar vaak gingen we ook uit eten, iets wat anno 2004 in Spanje nog steeds goedkoop is. Vaak een volledig menu incl. wijn, water en koffie voor 7 tot 10 euro, echt ongelooflijk. Het prijspeil ligt hier zo laag omdat de Spanjaarden erg veel buitenshuis eten, vooral tussendemiddag, als zowat alle werklieden een restaurantje opzoeken waar ze tijdens de siesta dat uitgebreide dagmenu gebruiken.
omgeving
Catalonië heeft in positieve zin verbaasd en heeft een gevarieerd landschap. Erg druk en stedelijk is het uiteraard rond Barcelona en verder bij Girona en enkele badplaatsen als Lloret en Roses. Maar je vind genoeg schitterende wegen die voor fietsers uiterst geschikt zijn. Langs de kust tref je enkele rustige en mooie weggetjes aan, met name een juweeltje is de weg van Sant Grau afdalend naar de kust en dan richting Tossa, één van de mooiste kustwegen überhaupt! Voorts zijn er genoeg heuvels en bergen, o.a. de Montseny, en tenslotte tref je uiteraard in het achterland de Pyreneeën en haar uitlopers aan, waar het landschappelijk schoon de boventoon voert.
wegen
De wegen zijn prima, deze jaren is Spanje zelfs bezig met een giga-inhaalslag om het wegennet te verbeteren en op het nivo te brengen van de andere Europese landen, iets waar ze nu al heel erg ver mee zijn. Er zijn nog enorm veel wegenbouwprojecten, met name van veel bestaande wegen worden bochten eruit gehaald. Het gevolg is wel dat in bergachtige gebieden, dat is feitelijk heel Spanje, de wegen steiler worden omdat er minder bochten zullen zijn. Het oude asfalt blijft gewoon liggen, auto's kunnen nu harder rijden en fietsers krijgen het zwaarder doordat het stijgingspercentage is toegenomen.
fietsen
Wij fietsten dagafstanden van 65 tot 105 km, hetgeen best pittig was zo koud uit het vlakke Nederland. De laatste dagen fietste ik alleen en ging het alweer wat makkelijker. De ritten naar Port Bou en de Montseny de laatste twee dagen waren dan ook 150 resp. 120km, zonder bagage uiteraard.
Helm: in Spanje zijn fietsers verplicht een helm te dragen, maar wij hebben nooit iets gemerkt van controle op dit gebied.
cultuur
In Catalonië is men thans nadrukkelijk bezig zich te onderscheiden van de rest van Spanje middels de eigen taal en cultuur. Het is een zgn. autonome provincie met veel eigen gebruiken. Voor ons was dat lastig met de taal, want we spreken al geen Spaans en hier is juist weer Catalaans de officiële taal, erg ingewikkeld allemaal. Wel goed dat men de eigen afkomst niet meer hoeft te verbergen of zelfs te verloochenen, iets wat onder dictator Franco juist de regel was.
etappes door ons gefietst
- luchthaven - Terrassa - Talamanca: 78km
- Suria - Solsona - Cambrils: 102km
- Col de Jou - Berga: 65km
- Alpens - Ripoll - Olot: 105km
- Garrotxa - Girona - Llagostera: 78km
- Caldes - Sant Grau - Tossa de Mar - Llagostera: 66km
- Llagostera - Bisbal - Escala - Cap de Creus - Portbou: 147km
- rondrit Montseny: 122km
inleiding
Rutger en Jim fietsten een week lang rond in Catalonië, de autonome provincie in Noord-Spanje. Ons startpunt was de luchthaven van Barcelona, waarna we in 5 dagen een tocht maakten het binnenland in tot aan de Pyreneeën, om vervolgens af te dalen naar de omgeving van Girona. Ik bleef daar nog een paar dagen om mooie dagtochten in o.a. de Costa Brava te maken.
onderkomen
Wij sliepen de eerste dagen in ons tentje op meestal drukke campings. In Spanje zijn niet zoveel leuke karakterestieke campingkjes te vinden, dus sta je soms op een grote campings, zowat ingeklemd tussen de caravans. Desondanks hebben we in Talamanca en Cambrils (twee werkelijk piepkleine plaatsjes) prachtige kampeerplekken aangetroffen. De laatste dagen hebben we kunnen genieten van de geweldige gastvrijheid van Ron en Toke, die een huis hebben in de omgeving van Girona, zo'n 15km van Tossa de Mar.
eten
Soms kookten we ons eigen potje op de camping, maar vaak gingen we ook uit eten, iets wat anno 2004 in Spanje nog steeds goedkoop is. Vaak een volledig menu incl. wijn, water en koffie voor 7 tot 10 euro, echt ongelooflijk. Het prijspeil ligt hier zo laag omdat de Spanjaarden erg veel buitenshuis eten, vooral tussendemiddag, als zowat alle werklieden een restaurantje opzoeken waar ze tijdens de siesta dat uitgebreide dagmenu gebruiken.
omgeving
Catalonië heeft in positieve zin verbaasd en heeft een gevarieerd landschap. Erg druk en stedelijk is het uiteraard rond Barcelona en verder bij Girona en enkele badplaatsen als Lloret en Roses. Maar je vind genoeg schitterende wegen die voor fietsers uiterst geschikt zijn. Langs de kust tref je enkele rustige en mooie weggetjes aan, met name een juweeltje is de weg van Sant Grau afdalend naar de kust en dan richting Tossa, één van de mooiste kustwegen überhaupt! Voorts zijn er genoeg heuvels en bergen, o.a. de Montseny, en tenslotte tref je uiteraard in het achterland de Pyreneeën en haar uitlopers aan, waar het landschappelijk schoon de boventoon voert.
wegen
De wegen zijn prima, deze jaren is Spanje zelfs bezig met een giga-inhaalslag om het wegennet te verbeteren en op het nivo te brengen van de andere Europese landen, iets waar ze nu al heel erg ver mee zijn. Er zijn nog enorm veel wegenbouwprojecten, met name van veel bestaande wegen worden bochten eruit gehaald. Het gevolg is wel dat in bergachtige gebieden, dat is feitelijk heel Spanje, de wegen steiler worden omdat er minder bochten zullen zijn. Het oude asfalt blijft gewoon liggen, auto's kunnen nu harder rijden en fietsers krijgen het zwaarder doordat het stijgingspercentage is toegenomen.
fietsen
Wij fietsten dagafstanden van 65 tot 105 km, hetgeen best pittig was zo koud uit het vlakke Nederland. De laatste dagen fietste ik alleen en ging het alweer wat makkelijker. De ritten naar Port Bou en de Montseny de laatste twee dagen waren dan ook 150 resp. 120km, zonder bagage uiteraard.
Helm: in Spanje zijn fietsers verplicht een helm te dragen, maar wij hebben nooit iets gemerkt van controle op dit gebied.
cultuur
In Catalonië is men thans nadrukkelijk bezig zich te onderscheiden van de rest van Spanje middels de eigen taal en cultuur. Het is een zgn. autonome provincie met veel eigen gebruiken. Voor ons was dat lastig met de taal, want we spreken al geen Spaans en hier is juist weer Catalaans de officiële taal, erg ingewikkeld allemaal. Wel goed dat men de eigen afkomst niet meer hoeft te verbergen of zelfs te verloochenen, iets wat onder dictator Franco juist de regel was.
etappes door ons gefietst
- luchthaven - Terrassa - Talamanca: 78km
- Suria - Solsona - Cambrils: 102km
- Col de Jou - Berga: 65km
- Alpens - Ripoll - Olot: 105km
- Garrotxa - Girona - Llagostera: 78km
- Caldes - Sant Grau - Tossa de Mar - Llagostera: 66km
- Llagostera - Bisbal - Escala - Cap de Creus - Portbou: 147km
- rondrit Montseny: 122km