Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle buitenband op T-XX 19 - Forum Wereldfietser

snelle buitenband op T-XX 19

Over een aantal weken wil ik meedoen met de 100 km voor de ride for the roses. Ik heb geen racefiets en zou graag mijn cross hybride (janjanssen - impress) ombouwen tot snelle fiets. Er zit al een vaste voorvork op en de bagagedrager en spatborden zijn er zo afgehaald.

Ik wil hier nu een paar snelle banden op zetten. De fiets is voorzien van T-XX 19 (rose.nl) velgen en zou daar graag bijvoorbeeld een paar continental sport contact 28mm (28-622) opleggen? Weet iemand of dit past of is deze band te smal? De sportcontact lijkt mij een vrij snelle band, of zie ik dat verkeerd?
peter1980 schreef:Over een aantal weken wil ik meedoen met de 100 km voor de ride for the roses. Ik heb geen racefiets en zou graag mijn cross hybride (janjanssen - impress) ombouwen tot snelle fiets. Er zit al een vaste voorvork op en de bagagedrager en spatborden zijn er zo afgehaald.

Ik wil hier nu een paar snelle banden op zetten. De fiets is voorzien van T-XX 19 (rose.nl) velgen en zou daar graag bijvoorbeeld een paar continental sport contact 28mm (28-622) opleggen? Weet iemand of dit past of is deze band te smal? De sportcontact lijkt mij een vrij snelle band, of zie ik dat verkeerd?
Op de velgen zal het wel passen, denk ik, maar wat voor banden (de maat bedoel ik dus) zitten er nu op? Op een cross hybride zitten vaak noppenbanden. Wel smallere dan op een mountainbike, maar een stuk breder dan de profielloze banden op een racefiets. Zitten die er nu ook op? Zo ja, dan zegt mijn gevoel dat een 28mm band wel moet passen. Dat is immers maar ietsje breder dan een racefietsband (meestal 23 of 25mm). Maar goed, ik ken de fiets verder niet, dus misschien heb ik het mis...
peter1980 schreef:Over een aantal weken wil ik meedoen met de 100 km voor de ride for the roses. Ik heb geen racefiets en zou graag mijn cross hybride (janjanssen - impress) ombouwen tot snelle fiets. Er zit al een vaste voorvork op en de bagagedrager en spatborden zijn er zo afgehaald.

Ik wil hier nu een paar snelle banden op zetten. De fiets is voorzien van T-XX 19 (rose.nl) velgen en zou daar graag bijvoorbeeld een paar continental sport contact 28mm (28-622) opleggen? Weet iemand of dit past of is deze band te smal? De sportcontact lijkt mij een vrij snelle band, of zie ik dat verkeerd?
Officieel kun je nog net een 28mm band op een 19mm inwendig velg zetten, maar een 32 of 35 lijkt mij een veel gelukkiger combinatie.

Naast banden kan een (race) cassette met fijnere stapjes ook veel verschil maken, maar dan moet die niet doorslaan met je ketting ;)
m-gineering schreef:
peter1980 schreef:Over een aantal weken wil ik meedoen met de 100 km voor de ride for the roses. Ik heb geen racefiets en zou graag mijn cross hybride (janjanssen - impress) ombouwen tot snelle fiets. Er zit al een vaste voorvork op en de bagagedrager en spatborden zijn er zo afgehaald.

Ik wil hier nu een paar snelle banden op zetten. De fiets is voorzien van T-XX 19 (rose.nl) velgen en zou daar graag bijvoorbeeld een paar continental sport contact 28mm (28-622) opleggen? Weet iemand of dit past of is deze band te smal? De sportcontact lijkt mij een vrij snelle band, of zie ik dat verkeerd?
Officieel kun je nog net een 28mm band op een 19mm inwendig velg zetten, maar een 32 of 35 lijkt mij een veel gelukkiger combinatie.

Naast banden kan een (race) cassette met fijnere stapjes ook veel verschil maken, maar dan moet die niet doorslaan met je ketting ;)
Het is mijn "oude" woon-werk fiets en is al voorzien van een race casette (12-25). Wat misschien een nadeel is dat er een 44-36-26 voortandwiel op zit, maar dat zal ik moet uitproberen. Volgens mij is de smalste band die er op heeft gezeten een 32mm (dat was nog in de tijd dat ik snelheid belangrijker vond dan comfort :wink: ). Nu zit er een schwalbe marathon 37mm op.

Je zegt dat het officieel zou moeten passen, wat zou er gebeuren als het net niet zou passen? schiet de buitenband dan uit z'n velg?
peter1980 schreef:Het is mijn "oude" woon-werk fiets en is al voorzien van een race casette (12-25). Wat misschien een nadeel is dat er een 44-36-26 voortandwiel op zit, maar dat zal ik moet uitproberen.
Je zou er een 11-21 op kunnen schroeven, maar beter spinnen dan te zware verzetten rijden.

.tsooJ
peter1980 schreef: Je zegt dat het officieel zou moeten passen, wat zou er gebeuren als het net niet zou passen? schiet de buitenband dan uit z'n velg?
Nee, maar je wou toch harder met minder inspanning? De band komt niet aan zijn volume en wordt dus extra stuiterig, de velg steekt uit, de band wordt in bochten ook niet beter, en de aansluiting band -velg zal aerodynamisch slecht zijn. En zo lichtlopend is zo'n conti ook weer niet to een Marathon, tenzij je al een hs420 hebt
Verzet lijkt me prima voor plat Nederland... qua banden zou ik gaan voor één van deze:
- 35-622 Kojak's
- 32-622 Durano's
- 35-622 (vouw) marathon racers
- 32/35-622 panaracer pasala's
Ik heb op mijn snelle fiets 35 mm Panaracer Pasela's zonder lekbescherming en beter zou ik niet weten. Ze zijn zeker sneller (en comfortabeler) dan de Sportcontacts.
Wim