Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help we gaan op huwelijksfietsreis - Forum Wereldfietser

Help we gaan op huwelijksfietsreis

Hallo,

we willen over een paar weken op fietsvakantie, de tweede helft van mei, maar we komen maar niet uit de bestemming. De eerste keus was Italie, fietsen in Toscane, maar de trein daarheen (we willen met de fiets in de trein) is erg duur en duurt lang. Dichterbij kan ook maar we zijn wat huiverig voor kou en regen. Een andere optie was de Donauradweg in Oostenrijk (Passau Wenen) maar weet iemand hoe koud het is in de tweede helft van mei daar?
Waar moeten we heen?! We hebben twee weken, twee fietsen, en een tent.

Alvast bedankt!

groeten Jora
Het kan natuurlijk ook in Nederland mooi weer zijn. Kijk nu maar eens naar buiten. In Nederland zijn ook leuke rondjes te doen van twee weken. Wat dacht je van 'De ronde van Nederland via LF-routes' of het Fietserpad.

Het voordeel is dat van het geld dat je uitspaart op de reis, nog een keer een B&B, Vreinden op de fiets of hotel kunt nemen.

Leuk idee trouwens, de huwelijksreis op de fiets. Was het laatste tijdschrift de inspiratie?
Ik zou lekker op m'n gemak de Donau Radweg gaan doen. De lente in Oostenrijk kan prima zijn. Geen garanties natuurlijk, maar wij hebben 'm een paar jaar terug ook (in korte broek) gefietst in mei.
Veel plezier en van harte gefeliciteerd!
In Oostenrijk is het al sinds eind maart 20-25 graden...

We hebben twee jaar geleden de eerste twee weken van mei in Schotland gefietst: nauwelijks regen en vooral heel erg verbrand. Idem in Noord-Engeland, Frankrijk etc.

Mei en juni zijn volgens mij relatief droge maanden.

En als het dan toch regent, dan kruip je toch lekker tegen elkaar aan in de tent? Je bent op huwelijksreis of niet :wink:
joraw schreef:Hallo,

we willen over een paar weken op fietsvakantie, de tweede helft van mei, maar we komen maar niet uit de bestemming. De eerste keus was Italie, fietsen in Toscane, maar de trein daarheen (we willen met de fiets in de trein) is erg duur en duurt lang. Dichterbij kan ook maar we zijn wat huiverig voor kou en regen. Een andere optie was de Donauradweg in Oostenrijk (Passau Wenen) maar weet iemand hoe koud het is in de tweede helft van mei daar?
Waar moeten we heen?! We hebben twee weken, twee fietsen, en een tent.

Alvast bedankt!

groeten Jora

Je kunt de Donauradweg nog wat uitbreiden met bijvoorbeeld de Enns- en of Tauernradweg.
Normandie?
Moezel of Ruhrgebied?

Vergeet niet dat je dan nog in de wittebroodsweken zit :wink:

Mooie bruiloft alvast en fiets ze,
Wim
Leuk idee, een fietshuwlijksreis.
Vanuit Avignon kun je in de Zuidfranse Gorges Vaucluse rondtoeren. Lijkt mij in mei prachtig.
Treinreiswinkel in Leiden/Amsterdam kan je vertellen of op zaterdag de TGV met makkelijke overstap in Brussel rijdt naar/van Avignon.
Je kunt ook vanuit NL richting Santiago de Compostella fietsen volgens boekjes; St. Jacobs Fietsroute of Fietsroute langs oude wegen. Met de trein is weer terug te komen.
Zo zou je ook de Groene weg naar de Middellandse zee kunnen fietsen. Voor 2 weken is de hele route te lang, denk ik, maar je zou in Luxemburg kunnen starten of vanuit Avignon terug fietsen.
De Limesroute deel 1 naar Passau is in 2 weken wellicht te doen.
Veel mogelijkheden wanneer ik alleen al in 'boekjes' denk.
Succes met jullie 'probleem'!

Loes.
Ik snap die angst voor kou en nattigheid niet.
het is toch een huwelijksfietsreis?
Wat is er nog mooiere dan je wittebroodsweken doorbrengen in een klein tweepersoonstentje, de slaapzakken aan elkaar geritst, dagenlang.
Elkaar verkennend, in plaats van per fiets nieuwe horizonten te moeten ontdekken, een fles wijn in de de voortent.
Ik zou absoluut kiezen voor nederland
Gefeliciteerd!
Met de trein naar Zuid Frankrijk naar Nice voor de Provence, de Camargue en de prachtige Gorges du Verdon. P.s we hebben het maar een avond koud gehad de rest was heerlijk. Jullie filmpje zou dan Les Montagnes, la mer, deux bicyclettes et l'amour heten :wink: Kijk maar >>>>




Bron



p.s je kan routes voor deze regio in de Lonely Planet Cycling France vinden.
doubletravel schreef:Ik zou lekker op m'n gemak de Donau Radweg gaan doen. De lente in Oostenrijk kan prima zijn. Geen garanties natuurlijk, maar wij hebben 'm een paar jaar terug ook (in korte broek) gefietst in mei.
Veel plezier en van harte gefeliciteerd!
Ik heb zelf in de maand mei (weliswaar in het jaar 1974) door Oostenrijk en Zwitserland gefietst. Altijd stralend zonnig weer. In Graubünden was er op 1560 meter hoogte wel een sneeuwbui! Gewoon doen!
En... zowel voor Oostenrijk als Zwitserland geldt dat je een plan-B kunt maken.
Ten noorden of ten zuiden van de Alpen kan (vaak) een behoorlijk verschil opleveren. In beide landen heb ik ten noorden van de Alpen nog wel eens meer regen gehad dan mij lief was.

En nu even nadenken of bovenstaande wijsheid ook voor onszelf geldt? Midden mei is twee weken Nederland ons plan. Ook hier een plan-B maken?

Plan-B? Altijd een goed plan. Ook als het niet nodig blijkt te zijn.
Ik heb vorig jaar vanaf 20 mei de Donau-Radweg vanaf Passau gereden. In Oostenrijk hadden we prima weer, toen we verder gingen richting Bratislava en Boedapest sloeg het om en hadden we te kampen met overstromingen. Echte kou zul je vast niet meer treffen, maar regenen kan het natuurlijk altijd.
Ik heb net een verslag van de Oostenrijkse Donauroute op mijn website gezet; we vonden het een heel leuke en gezellige route, overal Radlertreffs en Weinstuben...
De afstand is voor twee weken misschien wat weinig (320 km) maar je kunt de route natuurlijk naar believen uitbreiden.
Blanche schreef:Met de trein naar Zuid Frankrijk naar Nice voor de Provence, de Camargue en de prachtige Gorges du Verdon.
Wel oppassen met de trein naar Zuid Frankrijk: de fiets kan niet zomaar in de Thalys, dan moet je er eerst een heel klein pakketje van maken, voor veel vakantiefietsen wordt dat een hele uitdaging.
Anders moet je via Antwerpen en Lille reizen, dan hoef je je fiets niet in te pakken. Maar via die route moet je wel rekening houden met veel overstappen en langere reistijd voordat je in Nice bent.
Wow wat ontzettend leuk en aardig al die reacties! Bedankt voor alle felicitaties! Oostenrijk is misschien toch wel een hele leuke optie, we gaan de andere tips ook even goed bekijken, superleuk allemaal, we krijgen al helemaal zin. Wat de regen betreft: inderdaad met zijn 2 in een tentje in de regen is heel romantisch, en het is natuurlijk ook een luxe probleem want het voornaamste is dat we lekker op vakantie gaan en de wereld aan onze voeten ligt! nogmaals bedankt! (ik laat jullie weten wat het uiteindelijk wordt)
Ik weet niet wat je duur noemt, maar de trein (intercity nightline) door Duitsland en Zwitserland is in onze ervaring niet echt duur als je ruim tevoren boekt en even oplet op de goedkope data. De prijzen kunnen enorm verschillen. Je kunt in Basel uitstappen en dan door Zwitserland naar Toscane. Als het in Zwitserland tegenvalt met het weer kun je ook doorrijden tot Como en daar uitstapppen.
Wim
Wij gaan in de zomer ook, via wat omwegen, van Passau naar Wenen. We weten alleen nog niet goed hoe we in Passau moeten geraken, iemand tips? Goede parkings? ....?
De city nightline naar Passau is perfect. En dezelfde uit Wenen terug.
joraw schreef:De eerste keus was Italie
Dus Italië.
de trein daarheen is erg duur en duurt lang.
Dus low-cost airline.
we zijn wat huiverig voor kou en regen.
Dus Italië.

Hoi Jora,

De prijs van je huwelijksreis t.o.v. je hele bruiloft is heel gering weet ik nog uit eigen ervaring ;). Ik kan niet in jullie portomonee kijken en wil dat ook niet maar waarschijnlijk kost jullie bruidstaart al net zo veel als twee tickets.

Gewoon lekker naar Italië gaan, hét land voor een perfecte huwelijksreis. Wat dacht je van de fietsen in het (low-cost)vliegtuig en romantisch vanaf Rome naar Capri oid te fietsen? Gegerandeerd mooi weer en je hoeft maar 2 uurtjes in het vliegtuig te zitten. Heb je gelijk twee van je grootste bezwaren getackeld.

Veel plezier op jullie bruiloft!
doubletravel schreef:De city nightline naar Passau is perfect. En dezelfde uit Wenen terug.
De City Nightline rijdt tot München, je moet dan nog een boemeltje naar Passau nemen, of gaan fietsen, langs de Isar bijvoorbeeld (een ietwat saaie route met vooral heel veel oeverbos).
De CNL van Wenen naar Amsterdam bestaat niet meer, dus dat wordt ook eerst een andere trein naar München.
Als je iets meer tijd hebt, kun je ook doorfietsen naar Boedapest en dan met Wizz Air terugvliegen naar Eindhoven. Veel goedkoper en sneller.
Wim schreef:Ik weet niet wat je duur noemt, maar de trein (intercity nightline) door Duitsland en Zwitserland is in onze ervaring niet echt duur als je ruim tevoren boekt en even oplet op de goedkope data. De prijzen kunnen enorm verschillen. Je kunt in Basel uitstappen en dan door Zwitserland naar Toscane. Als het in Zwitserland tegenvalt met het weer kun je ook doorrijden tot Como en daar uitstapppen.
Wim
Het hangt er ook wel van af welk comfort je wilt in de nachttrein. Ik moet er zelf niet meer aan denken een nacht hangend in een "slaap"-stoel door te brengen. En met rochelende onbekenden in een zespersoonscompartiment, nee, dank je feestelijk. Dus dan wordt het een economy slaapcoupé (twee bedden) en dan ben je met zijn tweeën algauw duurder uit dan met het vliegtuig. Maar het voordeel is dat je geen dag kwijt bent met reizen en 's ochtends meteen op de fiets kunt stappen. En verder heeft zo'n nachtelijke treinreis natuurlijk nog altijd iets nostalgisch-romantisch, het echte reisgevoel...
@peter: Voor sommigen op dit forum is vliegen geen optie omdat dat ecologisch niet te rijmen valt met hun levensstijl. Ik weet niet of dat voor de Topicstarter van toepassing is, maar het is een punt om mee rekening te houden.