GerdC schreef:Maar er zijn ook nog genoeg mensen die met voor- en achtertassen op vakantie gaan. Er zijn mensen die niet allemaal dure superlichte spullen kunnen of willen kopen. Er zijn mensen die prijs stellen op wat meer comfort. Er zijn mensen die geen zin hebben om bijna dagelijks een handwasje te moeten doen. Er zijn zelfs mensen die het lekker vinden fietsen om de bagage te verdelen over de voor- en achterkant van de fiets.
En dan vergeet je ons soort mensen nog:
Afhankelijk van land, weer, hoogteverschillen, jaargetijde, wijze van overnachting, koken we zelf of niet, hoeveel reisgenoten, lengte van de vakantie, doelstelling enz. bepalen we per keer wat we wel en niet meenemen.
GerdC schreef:Doe gewoon wat je zelf lekker vind.
Zo ontzettend helemaal mee eens. Voor anderen is niets zo weinig relevant als wat wij doen;
Toch nog een paar toevoegingen:
Vorig jaar hebben wij in Zwitserland niemand ontmoet die de Alpenpanorama-route reed zonder voortassen. De mensen zonder voortassen reden van hotel naar hotel met bagegevervoer. Dus: wat is normaal?
(Wij reden zelf niet de panorama-route, we hebben niet iedereen gecontroleerd

)
Nog belangrijker dan de verdeling voor- en achtertassen is de gewichtsverdeling tussen links en rechts. Zelfs op de tandem betekent een halve kilo aan de verkeerde kant een verschil van 1 kilo en daarmee een tandem die niet optimaal stuurt. Mijn criterium: ik moet (bijna!) met losse handen kunnen rijden.
Maak een paklijst en neem die mee. De eerste dagen gebruiken we die als we niet meer precies weten wat waar hoort te worden ingepakt.
Maar belangrijker: onderweg noteren we het gebruik van de spullen. Of het gemis. Op basis van deze aantekeningen kunnen we volgend jaar beslissen of 1 lange broek voldoende is.
Niemand heeft bij de eerste fietsvakantie de optimale uitrusting bij zich.
Als ik terugdenk aan mijn eerste reis

...
Je kunt het optimum van onder óf van bovenaf benaderen. Je begint altijd met óf teveel óf te weinig mee te nemen. Eigen ervaring is het enige wat echt telt.
Een voorkeur voor comfort helpt nauwelijks bij de keuze

.
Mijn streven naar comfort betekent: hoe minder gewicht, hoe comfortabeler fietsen. Dus minder gewicht is meer comfort.
Mijn streven naar comfort betekent: hoe meer gewicht, hoe meer comfort als we niet fietsen.
Wel een overweging:
Wij zitten vrijwel nooit meer dan 5 uur per dag in het zadel. Dan zijn er ook nog vrije dagen, dagen dat we zonder bagage fietsen.
Dus: 80% van de tijd zitten we niet op de fiets.
Je zou kunnen redeneren dat het comfort naast de fiets dus 4x zo zwaar zou moeten wegen als het comfort op de fiets. En dus nemen wij zoveel mogelijk mee

.