Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitrusting - Forum Wereldfietser

uitrusting

Ik heb een vraag die ik niet beantwoord krijg. Ook al heb ik al heel wat afgelezen en gezocht op het forum.
Ik lees telkens dat er mensen met alleen 2 achter tassen op pas gaan. Ik red dat nog steeds niet. Ik heb incl 2 voor en 2 achtertassen 20 kg bagage.
En behalve een lichtere slaapzak -ca 200 gr. kan ik niet verzinnen wat ik nog thuis kan laten.
Dit jaar vertrek ik naar Santiago de Compostella en ik mag er 7 weken over doen. op 15 mei ga ik al weg dus moet ik ook rekening houden met koud weer. Wie heeft er nog tips en weet iemand hoe de verkrijgbaarheid is van de schroef gas tankjes.

hesta
Hoi Hesta,

misschien heb je wat aan deze lezing:
http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index. ... ?detail=50

veel fietsplezier,
Hoe ziet je huidige paklijst er uit? Dat praat misschien wat makkelijker.

Voor een paklijst kan je naar die van Jim kijken.
Op het net vind je verschillende lijstjes met wat mensen meenemen. Met als hoogtepunt deze man:http://ultralightcycling.blogspot.com/

Meestal ligt een te hoog pakgewicht aan te veel meenemen, eerder dan aan zware spullen meenemen. Bekijk dan ook alles dat je meeneemt met een kritische blik:
-Heb ik dit echt nodig?
-Is de functie hiervan zo dat het niet overlapt met een ander item? (het moet zo zijn dat elk item zo veel mogelijk functies kan vervullen, en zo weinig mogelijk overlapt met andere items)
-Is er een reden waarom ik dit niet zou kopen op reis als ik het echt nodig blijk te hebben? (een groot deel van items die beginnen met "reserve" zijn binnen Europa vrij eenvoudig te verkrijgen)

In mijn ervaring breng je zo eerst het aantal items naar beneden, en heeft het pas dan zin om dingen te gaan vervangen voor lichtere versies. Weeg in dat geval alles en bepaal dan welke zaken er lichter mogen worden. (Ik heb bijvoorbeeld een erg zware slaapzak-2.2 kg, maar ik slaap er zo goed in, dat ik daar niet ga op besparen)

Succes
Het is een keuze.
Wil je een klein beetje "luxe". Of ga je voor spartaans. Daar zit al een deel van de verklaring.
En die luxe kan bestaan uit allerlei kleine dingen waardoor je volume automatisch toeneemt. Een grote camera i.p.v. een kleine of geen. Een extra broek of niet. Enzovoort, enzovoort.

En een manier van pakken.
Hoe vol pak je je tassen. Zelf heb ik Ortliebs en die pak ik zodanig dat ik ze oprol tot ongeveer de achterplaat. Ik zie soms minimalisten, die de achtertassen echt vol hebben geladen en daarmee in de achtertassen behoorlijk wat volume winnen.

Zelf ben ik ook een type van 4 tassen aan en een roltas op de fiets. Dat dat voor sommigen alleen voor een expeditie noodzakelijk is, dat zal dan wel.

Als je wilt minderen, moet je inderdaad goed kijken naar de lijstjes die hier op het forum zijn geplaatst.

Peter
Hesta,

Ik snap je probleem helemaal. Ook ik heb al zitten schiften in mijn spullen maar kom echt niet op twee achtertassen uit. Als ik (voor mij) alles op een rijtje zet kom ik op de keuze comfort versus gewicht/volume uit. Hoe meer spullen ik weglaat, des te beter past het in de twee tassen. Maar hoe minder ik mee neem, des te minder mijn comfort wordt.
De een heeft andere comfort wensen dan de ander. Die van mij liggen hoger waardoor ik gewoon meer mee *wil* nemen. En dus weer op voor- en achtertassen uitkom.

Ik heb voor het volgende tijdschrift hier een artikeltje over geschreven. Als het geaccepeteerd wordt, haal je daar misschien inspiratie uit. En op de beurs gaan ze een leuk verhaal vertellen waarbij de verschillen in gewicht gigantisch zijn. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf bepalen wat je ervoor over hebt om te optimaliseren op gewicht/volume of comfort.
HansvanderVeeke schreef:En op de beurs gaan ze een leuk verhaal vertellen waarbij de verschillen in gewicht gigantisch zijn.
Het verschil in gewicht is ruwweg een factor 2. De onderstaande lijst is ongeveer wat Jim en ik gaan presenteren.
Dat ik zo gewicht heb is omdat ik luxer eet + ruimer slaap + in aantal meer kleren heb + meer reservespul heb + groter ben (alles in maat L-XL ipv S-M) + geen zin heb om een eenpersoons tent erbij te kopen + meer tassen nodig heb om de spullen op de bergen. Vooral dat laatste mag je niet vergeten; tassen zijn zwaar en groot. Als je lichtgewicht gaat is het mooiste moment daarom dat moment waarbij je je voortassen weg kunt laten.
Zie http://www.leonpoels.nl/fietsen/meeneem ... -licht.xls
(ik heb geen idee of het nog allemaal klopt wat er in staat, maar het idee werkt nog wel)
Ik ben benieuwd naar het artikel.
Groet,
Leon
hesta schreef:Ik lees telkens dat er mensen met alleen 2 achter tassen op pas gaan. Ik red dat nog steeds niet.
Er zijn enkele mensen op dit forum die met 2 achtertassen op vakantie gaan en die menen dat tot vervelends toe te moeten verkondigen. Inderdaad, het lijkt af en toe wel een religie!

Maar er zijn ook nog genoeg mensen die met voor- en achtertassen op vakantie gaan. Er zijn mensen die niet allemaal dure superlichte spullen kunnen of willen kopen. Er zijn mensen die prijs stellen op wat meer comfort. Er zijn mensen die geen zin hebben om bijna dagelijks een handwasje te moeten doen. Er zijn zelfs mensen die het lekker vinden fietsen om de bagage te verdelen over de voor- en achterkant van de fiets. Doe gewoon wat je zelf lekker vind.

Gerd
Leon schreef:Het verschil in gewicht is ruwweg een factor 2.
Ik wist niet of je link al publicabel was, daarom noemde ik hem nog niet. Maar die is erg veelbetekenend.

Persoonlijk vind ik het spectaculairder als je niet zegt een factor 2 (klinkt heel weinig) maar een verschil van 18 (!) kilo. :lol:
Ik ben van het twee tassen (plus stuurtas) geloof. Dat kan inderdaad alleen door niet teveel mee te nemen, maar je moet ook geen al te grote spullen hebben. Hier dus wat concretiseringen:

De tent gaat in de lengte bovenop, want ik heb geen zin in een vieze natte tent in mijn tassen. Tent zit in zijn eigen zak, maar niet nog eens in een rackpack of zo (nergens voor nodig).

Regenkleding zit om dezelfde reden ook bovenop onder de riempjes van de tassen (jack aan de ene en regenbroek aan de andere kant).

Ik heb geen andere schoenen bij me dan de fietschoenen die ik aan heb.

Ik slaap op een compact op te rollen exped matras, en niet op zo´n grote zelfopblazende matras.

Ik heb een luxe heel compacte slaapzak van PHD (en als ik met mijn vrouw fiets een Tatteljee tweepersoons combinatie).

Ik heb een compact donsvest in plaats van een enorme fleece trui.

Ook met de andere kleding hou ik het een beetje in de gaten, al heb ik geen zin elke dag te moeten wassen (eens per 5-7 dagen, op de fietsbroeken na). Ik heb een dunne afritsbroek bij me en dat is het voor 's avonds, plus een net overhemd.

Ik gebruik een klein microvezel handdoekje.

Mijn brander is een redelijk compacte Trangia 27. De brandstof zit in een fles op mijn fietsframe.

Ik vind niet dat ik comfort te kort kom. Want, .....

Ik heb een heel hoogwaardige tent die niet zal bezwijken in wat voor storm ook, met zelfs genoeg ruimte voor twee personen. Ik hoef me nooit zorgen te maken over slecht weer.

Ik zal het niet koud krijgen want ik heb een warme matras, een mooie slaapzak en een vest dat ik ook nog aan kan trekken in mijn slaapzak.

Met de Trangia brander met twee kookpannen en een vrij grote koekenpan kan ik echt eten koken.

's avonds of op rustdagen hebben ik redelijk presenteerbare kleding. Ik loop er dan niet bij als een wielrenner.

Vergeleken met een volumineuse uitrusting valt vaak de meeste winst te halen met een compact matje (ik zou nu een tamelijk goedkope Exped Synmat Basic kopen) en een compacte slaapzak zoals van PhD. Eigenlijk is het enige dure hieraan de slaapzak, en het donsvest. Maar je spaart de aanschaf van voortassen en een voordrager. Ik hoop dat je dit iets meer inzicht geeft. Het is zeker geen ontbering. Zie ook: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf Maar doe vooral wat je zelf prettig vindt.
Wim
Wij gaan met zijn tweeën en hebben vrijwel altijd allebei 2 achtertassen en vaak ook allebei twee kleinere voortassen. Die pakken we niet propvol, maar het is altijd handig om wat ruimte over te hebben voor de boodschapjes onderweg. Tent gaat bovenop de bagagedrager bij mijn man en de slaapmatjes gaan bovenop de bagagedrager bij mij. Meestal hebben we kwa gewicht 15 tot 20 kilo per fiets bij ons.

Onnodig te vermelden dat wij dus niet echt heel erg besparen op gewicht en ruimte, wij houden van een beetje comfort tijdens onze vakanties. :lol:
GerdC schreef:Maar er zijn ook nog genoeg mensen die met voor- en achtertassen op vakantie gaan. Er zijn mensen die niet allemaal dure superlichte spullen kunnen of willen kopen. Er zijn mensen die prijs stellen op wat meer comfort. Er zijn mensen die geen zin hebben om bijna dagelijks een handwasje te moeten doen. Er zijn zelfs mensen die het lekker vinden fietsen om de bagage te verdelen over de voor- en achterkant van de fiets.
En dan vergeet je ons soort mensen nog:
Afhankelijk van land, weer, hoogteverschillen, jaargetijde, wijze van overnachting, koken we zelf of niet, hoeveel reisgenoten, lengte van de vakantie, doelstelling enz. bepalen we per keer wat we wel en niet meenemen.
GerdC schreef:Doe gewoon wat je zelf lekker vind.
Zo ontzettend helemaal mee eens. Voor anderen is niets zo weinig relevant als wat wij doen; :)

Toch nog een paar toevoegingen:

Vorig jaar hebben wij in Zwitserland niemand ontmoet die de Alpenpanorama-route reed zonder voortassen. De mensen zonder voortassen reden van hotel naar hotel met bagegevervoer. Dus: wat is normaal?
(Wij reden zelf niet de panorama-route, we hebben niet iedereen gecontroleerd :D)

Nog belangrijker dan de verdeling voor- en achtertassen is de gewichtsverdeling tussen links en rechts. Zelfs op de tandem betekent een halve kilo aan de verkeerde kant een verschil van 1 kilo en daarmee een tandem die niet optimaal stuurt. Mijn criterium: ik moet (bijna!) met losse handen kunnen rijden.

Maak een paklijst en neem die mee. De eerste dagen gebruiken we die als we niet meer precies weten wat waar hoort te worden ingepakt.
Maar belangrijker: onderweg noteren we het gebruik van de spullen. Of het gemis. Op basis van deze aantekeningen kunnen we volgend jaar beslissen of 1 lange broek voldoende is.

Niemand heeft bij de eerste fietsvakantie de optimale uitrusting bij zich.
Als ik terugdenk aan mijn eerste reis :? :oops: ...
Je kunt het optimum van onder óf van bovenaf benaderen. Je begint altijd met óf teveel óf te weinig mee te nemen. Eigen ervaring is het enige wat echt telt.

Een voorkeur voor comfort helpt nauwelijks bij de keuze :wink:.
Mijn streven naar comfort betekent: hoe minder gewicht, hoe comfortabeler fietsen. Dus minder gewicht is meer comfort.
Mijn streven naar comfort betekent: hoe meer gewicht, hoe meer comfort als we niet fietsen.
Wel een overweging:
Wij zitten vrijwel nooit meer dan 5 uur per dag in het zadel. Dan zijn er ook nog vrije dagen, dagen dat we zonder bagage fietsen.
Dus: 80% van de tijd zitten we niet op de fiets.
Je zou kunnen redeneren dat het comfort naast de fiets dus 4x zo zwaar zou moeten wegen als het comfort op de fiets. En dus nemen wij zoveel mogelijk mee :wink: .
als ik de paklijsten bekijk dan zit bij mij het grootste probleem in de toilettas/ehbo. Vanwege mijn lange haar en gevoelige huid zit daar wel een extra cremetje in en wat geneesmiddellen. Alles natuurlijk zo min mogelijk.
ik heb 2 t-shirt k-mouw 1 met l- mouw 2-z-mouw 1 fleece 1 afrits broek en 1 legging. en natuurlijk 2 zet fiets kleding. jas en regenpak. 3p soken en ondergoed. lijkt me niet te veel. zeker niet voor 7 weken.
wel heb ik een redelijk grote pan bij me en 1 kleintje maar ik kook altijd goed en vaak vegetarisch. en een primus omnifeul om op te koken.
Ik hou wel van comfort dus gaat er ook een stoeltje mee. (600gr)
behalve de routeboekjes en de bijebl gaan er geen boeken mee alleen een klein borduurwerkje. dat is wel zo`n beetje mijn paklijst waar die afwijkt bij die van Jim.
En Ja helaas ben ik klein en nogal stevig dus kleding neemt ook iets meer ruimte in dan dat van bijv.mijn slungel van een zoon.

maar als ik de reactie`s zo lees doe ik het zo slecht nog niet.

ik ben 17 jaar terug begonnen met 2 kleine kinderen op eigen fietsen en een grote fietskar met spullen uit de kringloop en van zolders.
Nu ga ik inmiddels alleen en probeer ik wat nog vervangen moet worden zo licht mogelijk te doen. En door de jaren heen heb ik al behoorlijk veel dingen thuis gelaten.
Ik neem aan dat commentaar welkom is. Een stoeltje laat ik thuis, al heb ik er wel een van 280 gram. Ik zit op een stukje opvouwbaar gesloten celschuim van Bever, en dat bevalt prima, ook met mijn 58 jaar. Ook ik heb wel wat geneesmiddelelen bij me. Geen fleece dus. Mijn grootste pan zou wel eens kleiner kunnen zijn, maar dat zal het verschil ook niet maken want in een grote pan passen weer andere spullen. Het borduurwerkje en de bijbel blijven ook thuis. Je hebt het niet over de matras en de slaapzak. Toen ik er vroeger nog niet zo op lette waren dat veel grotere dingen dan nu.
Wim
mijn bijbeltje blijft nooit thuis kan niet zonder en samen met het borduurwerkje (ik moet toch iets doen als ik bij de tent ben) weegt samen mischien net 200gr. Ik had vorig jaar een gelert van 600gr nu een exped van het zelfde gewicht. mijn slaapzak weegt 1300gr tent 1500 komt nog een grondzeil bij. (moet ik nog maken). het stoeltje wat i nu heb is al lichter dan de vorige die was ruim 1kg. en een stoeltje mee levert veel minder rugklachten .
Als ik het zo hoor zou het toch heus moeten passen. Zelfs Noorwegen lukte me prima, ondanks extra warme spullen en wat extra vanwege de kans op regen. Ongeveer de helft van de deelnemers op die tocht had twee tassen, de andere helft vier.
Wim
Ik heb deze vraag ook al eens op het forum gesteld.
Vervolgens kreeg ik zoveel verschillende reacties dat ik maar ben gaan uitproberen wat het prettigst is. Persoonlijk fiets ik liever mét voortassen.
De voordelen voor mij zijn: het bagagegewicht is beter over de fiets te verdelen. met alleen achtertassen vind ik mijn Santos Travelmaster duidelijk meer slingeren.
Verder is er meer ruimte voor boodschappen. Je kunt bijv. groente, fruit en echt brood meenemen i.p.v. hardkeks en multivitaminepillen :D
Als allles in de achtertassen gepropt zit, is het moeilijker je spullen terug te vinden.
Ik vind de combinatie voedsel/vloeistof met kleding en slaapspullen niet zo'n goede, als er een verpakking stuk gaat heb je een probleem.
Tenslotte: Als je je fiets 's mee wilt nemen in de trein, met alleen achtertassen is het in- en uitladen erg lastig. Met voor- en achtertassen til ik de fiets zó in de trein.
Het totaalgewicht van mijn bagage is ongeveer 17 kilo, dit is inclusief de vier waterdichte Vaude tassen, tent en stuurtas, liter spiritus voor de trangia en eten/drinken voor een dag.
Slaapspullen en kleding doe ik de achtertassen. Kookspullen, koffie, thee, boeken, kaarten en boodschappen gaan in de voortassen. Tent en stoeltje gaan in de lengte op de bagagedrager en de brandstoffles aan het frame.
Je bagagegewicht valt erg mee. Het enige verschil zit eigenlijk in het gebruik van voortassen. Mijn fiets rijdt prachtig rustig met alleen achtertassen, en echt vers eten doe ik ook. Mijn slaapzak en matras zijn wel heel compact - het volume verschil zou wel eens daar in kunnen zitten. Maar verder moet je maar gewoon lekker doen wat jou het best bevalt.
Wim
Het past ook allemaal wel in 2x2 tassen en boven op detent en het stoeltje en evt kleding die onderweg uit gaat. maar ik heb altijd ruimte te kort voor mijn boodschappen en water. Ik heb 1 bidon op de fiets en heb altijd minstends 2 liter vocht bij me. ( ondanks dat afgelopen jaar nog uitdrogingsverschijnselen gehad)
En met mijn lengte til ik een lege fiets al moeilijk de trein in en uit. Laat staan een bepakte. Mijn armen en benen zijn altijd te kort. Ik heb een focus tron 50 cm. dus niet te groot.
Misschien moet je het andersom benaderen, dat doe ik ook. Ik verzamel alles dat ik in eerste instantie denk mee te moeten nemen en leg dat allemaal bij elkaar op zolder. Vervolgens ga ik een tijdje slapen/fietsen/hardlopen/tv kijken. Dan ga ik weer naar zolder en bekijk de verzameling met een frisse, kritische blik waarna de spullen die toch overbodig lijken er alsnog uit gaan. Terwijl ik bezig ben schieten me dan weer andere dingen te binnen die ik toch echt ook nodig denk te hebben zodat ik er qua gewicht en volume vaak niks mee win. :twisted: De volgende stap is te bedenken of ik ergens niet nog lichtere varianten van in huis heb. Uiteindelijk weet ik wat ik mee wil nemen. Past dat in twee tassen (mooi niet!) dan is dat meegenomen, maar meestal mag ik blij zijn als het in 4 tassen past en dan reken ik mijn (grote en zware) fotoapparatuur nog niet eens mee.
Kortom, nee, met twee tassen red ik het niet tenzij ik van hotel naar hotel zou gaan.