Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winters ongemak: bevroren fietsslot - Forum Wereldfietser

Winters ongemak: bevroren fietsslot

Goede morgen,

van 't wknd de fiets schoongemaakt om al dat zout er af te wassen.
Echter toen ik gister op m'n werk aangekomen de fiets weer op slot wilde zetten zat m'n sleutel in het slot vastgevroren. Nadat de fiets een dagje warm binnen had gestaan dacht ik dat 't slot wel droog zou zijn.
Vanmorgen weer 't zelfde euvel.
Met wat slotontdooier kreeg ik 't wel voor elkaar. Thuis al wat WD40 erin gespoten om 't slot te smeren en te voorkomen dat 't weer vast vriest. De WD40 mocht niet baten in iedergeval.

Mijn vraag is bij deze of er iemand tips heeft voor een goed slot smeermiddel zodat m'n slot niet weer vast kan vriezen?

alvast bedankt,
grtn,
Arnold.
Het slot met vaseline insmeren, werkt altijd! Dit spul doe ik ook op de rubberstrips van de portieren van mijn Dacia. Geen vastgevroren deuren.
TravelDuck schreef:Mijn vraag is bij deze of er iemand tips heeft voor een goed slot smeermiddel zodat m'n slot niet weer vast kan vriezen?
Geen water en geen WD40*. Dan heb je de andere smeersels in deze ijsttijd ook niet nodig.
Verder gewoon een of twee maal per jaar smeren met een of andere dun oliesmeersel, type maakt niet uit, niet biologisch afbreekbaar**. Wel doen als het slot helemaal*** droog is, anders penetreert de olie niet goed.
Leon

*WD40 is geen olie want het verdampt helemaal. Spuit er maar eens iets van op een schoteltje. De volgende dag is het weg.
** Biologisch afbreekbare smeersels willen graag biologisch afbreken waarbij ze wel eens hard kunnen worden, vergelijkbaar met de harde aanslag op de keukentegels en afzuigkap.
***: je hebt ontdekt dat dat niet na één nacht is.
Alvast bedankt voor de tips.
Het gaat om een ringslot wat aan 't frame zelf vast zit. Insmeren met vaseline gaat dus niet echt makkelijk.

Iets van motorolie van de auto? zou dat gaan?
Dat heb ik wel voorradig.

groeten,
Arnold.
TravelDuck schreef:Alvast bedankt voor de tips.
Het gaat om een ringslot wat aan 't frame zelf vast zit. Insmeren met vaseline gaat dus niet echt makkelijk.
Kan wel, de vaseline eerst verwarmen om te smelten en dan door de openingen ingieten.
Martin E. van Doornik schreef:
TravelDuck schreef:Alvast bedankt voor de tips.
Het gaat om een ringslot wat aan 't frame zelf vast zit. Insmeren met vaseline gaat dus niet echt makkelijk.
Kan wel, de vaseline eerst verwarmen om te smelten en dan door de openingen ingieten.
Een slot werkt met palletjes die door kleine veertjes bewogen moeten worden. Die palletjes vriezen dus makkelijk vast met een beetje water, maar ze met taaie vaseline vastplakken wil vast ook wel ;)

Ik zou het slot een nacht op de kachel leggen
Zou dit wat zijn?
http://www.motodrive.tv/gadgets/276122/ ... houdsspray

of geldklopperij en een ander simpel dunne smeerolie ook voldoen?

grtn,
Arnold.
TravelDuck schreef:en een ander simpel dunne smeerolie ook voldoen?
Gewoon deze; kost maar een paar euro :wink:

Afbeelding
Hier voor € 1.91
Is het niet beter om siliconen spray te gebruiken i.p.v. een vet smeermiddel?
Als je fietsenschuur geen verwarming heeft, neem dan zo'n verwarmingslint, zoals deze:
http://www.electrowebshop.eu/17/?teksten_id=21
Martin E. van Doornik schreef:Als je fietsenschuur geen verwarming heeft, neem dan zo'n verwarmingslint, zoals deze:
http://www.electrowebshop.eu/17/?teksten_id=21
Ik zal er eens over denken :D

Een gebruiksfiets kun je 's winters trouwens beter niet aldoor ontdooien, juist dan krijg je problemen met het bevriezen van kabels etc
Gekocht in Schotland omdat onderweg mijn riem begon te piepen. Dit was een mooi klein bussie. Heb het onderweg nu altijd mee. Je kan het denk ik ook voor sloten gebruiken.

Afbeelding

"- Verdrijft vocht"
een klein beetje grafiet doet ook wonderen kan niet bevriezen (geen vocht) en kost haast niets.
Je kunt er in smeren wat je wilt, het helpt alleen tegen normale vochtigheid ( condens, waardoor de palletjes vastvriezen ). Zit er echt water in het slot, dan zit er na vorst gewoon ijs in het slot. Dus na het ontdooien zou ik de zaak met een compressor droog blazen, en dan pas dun smeren.