Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff 17 - 38 tandwielen - Forum Wereldfietser

rohloff 17 - 38 tandwielen

beste mede-fietsers,

Ik blijf er nog steeds over piekeren. Heeft iemand met Rohloff naaf ervaring met:
-voor 38 tandwiel
-achter 17 tand
-28 inch
-solo (dus geen tandem)

Ik heb nu 40 / 17 maar zou bij sterke stijgingen > 8% relatief wat makkelijker en dus langzamer omhoog willen.

Is dit verschil tussen voor 40 of 38 overigens merkbaar of alleen meetbaar?

Bij Rohloff stopt de garantie bij 38/17, heb ik begrepen.

Rob W
alime schreef:Is dit verschil tussen voor 40 of 38 overigens merkbaar of alleen meetbaar?
Het is met zo'n 5% iets meer dan eenderde van een rohlofversnelling - die zijn 14% - dus het lijkt me net wel merkbaar, al ben je dat na een week al zeker kwijt.
Leon
Leon schreef:
alime schreef:Is dit verschil tussen voor 40 of 38 overigens merkbaar of alleen meetbaar?
Het is met zo'n 5% iets meer dan eenderde van een rohlofversnelling - die zijn 14% - dus het lijkt me net wel merkbaar, al ben je dat na een week al zeker kwijt.
Leon
5% lichter, dus hetzelfde effect als ~5 kilo thuislaten :D
Dag Rob,

De maten weet ik niet precies maar ik heb op mijn Rohloff het maximaal haalbare laten zetten (36 voor 20 achter zou dat kunnen?) en ik ben daar meer dan tevreden mee. Mijn specialisme is onverhard klimmen in de Alpen met bepakking en dan is het een absolute must! Hiervoor had ik een fiets met derailleur waar ik eveneens het kleinst mogelijke verzet op had gezet. Mijn minimum snelheid die ik daarmee kon halen was 4.5 km/h, nu met de Rohloff is dat gezakt naar 3.6km/h. Concreet betekent dit dat ik voorheen bij 9-10% stijging uit het zadel moest, nu hoeft dat pas bij 12%. Ik zou zeggen: doen!

Groetjes Rens
Zelf heb ik 39x17. Daar ben ik heel tevreden over.
Thuis in Nederland gebruik ik meestal de 11e versnelling en tijdens de vakantie op de Peloponessos heb ik alle versnellingen wel gebruikt.
Ik was ook erg blij met de lichtste versnelling die ik best vaak gebruikt heb, ook al fietsten we meestal op asfalt.

Mijn vrouw schakelt met 39x16 en het verschil is natuurlijk niet bijzonder groot.
KogaRens schreef:Dag Rob,

De maten weet ik niet precies maar ik heb op mijn Rohloff het maximaal haalbare laten zetten (36 voor 20 achter zou dat kunnen?)

Rohloff heeft 13 15, 16 (standaard) 17 en sinds kort een dubbel zo dure 21T
KogaRens schreef:Dag Rob,

De maten weet ik niet precies maar ik heb op mijn Rohloff het maximaal haalbare laten zetten (36 voor 20 achter zou dat kunnen?) en ik ben daar meer dan tevreden mee. Mijn specialisme is onverhard klimmen in de Alpen met bepakking en dan is het een absolute must! Hiervoor had ik een fiets met derailleur waar ik eveneens het kleinst mogelijke verzet op had gezet. Mijn minimum snelheid die ik daarmee kon halen was 4.5 km/h, nu met de Rohloff is dat gezakt naar 3.6km/h. Concreet betekent dit dat ik voorheen bij 9-10% stijging uit het zadel moest, nu hoeft dat pas bij 12%. Ik zou zeggen: doen!

Groetjes Rens
Hoi Rens,
met "36 voor / 20 achter" op Rohloff naaf moet je heel steil kunnen klimmen.
In vergelijk met mij 40 voor / 17 achter, zal dat wel één à twee versnellingen schelen.
Leon, hierboven kan dat misschien uitrekenen, en als je dat kunt wil je dat dan doen Leon? en hoe doe je dat eigenlijk op de juiste manier?

Vertelde je dealer (welke en waar?) dat dit van Rohloff mocht? Wat een boel vragen hè
Rob
alime schreef:
KogaRens schreef:Dag Rob,

De maten weet ik niet precies maar ik heb op mijn Rohloff het maximaal haalbare laten zetten (36 voor 20 achter zou dat kunnen?) en ik ben daar meer dan tevreden mee. Mijn specialisme is onverhard klimmen in de Alpen met bepakking en dan is het een absolute must! Hiervoor had ik een fiets met derailleur waar ik eveneens het kleinst mogelijke verzet op had gezet. Mijn minimum snelheid die ik daarmee kon halen was 4.5 km/h, nu met de Rohloff is dat gezakt naar 3.6km/h. Concreet betekent dit dat ik voorheen bij 9-10% stijging uit het zadel moest, nu hoeft dat pas bij 12%. Ik zou zeggen: doen!

Groetjes Rens
Hoi Rens,
met "36 voor / 20 achter" op Rohloff naaf moet je heel steil kunnen klimmen.
In vergelijk met mij 40 voor / 17 achter, zal dat wel één à twee versnellingen schelen.
Leon, hierboven kan dat misschien uitrekenen, en als je dat kunt wil je dat dan doen Leon? en hoe doe je dat eigenlijk op de juiste manier?

Vertelde je dealer (welke en waar?) dat dit van Rohloff mocht? Wat een boel vragen hè
Rob
36/20 = 1.8

40/17 = 2.35

2.35/1.8 = 1.31

Rohlof stappen zijn 14%, dus het scheelt ruim twee versnellingen bij dezelfde wieldiameter
Hoi Marten,
Dank is groot
Rob
alime schreef:met "36 voor / 20 achter" op Rohloff naaf moet je heel steil kunnen klimmen.
In vergelijk met mij 40 voor / 17 achter, zal dat wel één à twee versnellingen schelen.
Leon, hierboven kan dat misschien uitrekenen, en als je dat kunt wil je dat dan doen Leon? en hoe doe je dat eigenlijk op de juiste manier?
Sheldon Brown's Internal Gear Calculator.

.tsooJ
38x16 of 40x17 zijn officieel het lichtste wat mag. Zie ook: http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf
Wim
Dit stukje kwam ik op de vitorio site tegen over de combinatie 38 voor en 17 achter.
"....Een Rohloff naaf wordt standaard geleverd met een 16-tands achtertandwiel. Vittorio adviseert daar een cranckstel met een 38 tands voorblad bij. Dat is voor het normale fietsen in Nederland en Europa een mooie combinatie. Wanneer je met een Rohloff onverhard het hooggebergte in wilt kun je er nog voor kiezen om achter een tandwiel met 17 tanden te monteren. En verder is de Rohloffnaaf onderhoudsvrij. De fabriek garandeert 100.000 probleemloze kilometers. Dat is ook heel bijzonder...."
Rob W
Officieel is de maximale toegelaten factor van de lichtste versnelling 2,35 (voor gemiddelde personen)

dus 40/17=2,35 , 38/16=2,38 , 38/17=2,24
Ik ben slechts 70 kg en tijdens fietsen wordt dat nog minder. Zal wel niet zo'n vaart loopen met schade, bovendien van de site vanb "thorn cycles":

"....Rohloff will not give a warranty on the hubs when
a gear, with an input ratio smaller than 38 x 16
(or 40 x 17) is used on a solo, or if an input smaller
than 40 x 16 (or 42 x 17) is used on a tandem.
However Rohloff say that even “world class
athletes” are warranted to use these gears...."

Rob
alime schreef:Ik ben slechts 70 kg en tijdens fietsen wordt dat nog minder. Zal wel niet zo'n vaart loopen met schade
Zo denk ik er ook over hoor.
rvdh schreef:
alime schreef:Ik ben slechts 70 kg en tijdens fietsen wordt dat nog minder. Zal wel niet zo'n vaart loopen met schade
Zo denk ik er ook over hoor.
Rohloff zegt dat als je de naaf te veel belast de plastic rollen die het mechanisme in het naafhuis vasthouden het het eerst begeven. VAlt nogal mee dus
Ik wist niet dat er plastic ergens in het heilige der heilige gebruikt werd.
Rob
alime schreef:Ik wist niet dat er plastic ergens in het heilige der heilige gebruikt werd.
Rob

Ahem, technische kunststof uiteraard :D
7500 km met 37 x 17 gefietst met 26 inch wielen (zelf 73 kg, flink wat bagage en 185 mm cranks). Geen enkel probleem.
De '1' wel regelmatig gebruikt, maar ik had niet het idee dat een lichter verzet nodig was.

Maar met 26 inch heb je met dezelfde tandwiel verhouding en banddikte een verzet dat zo'n 10% lichter is. Dus als je een hele lichte Rohloff versnelling wilt, dan moet je een fiets met kleine wielen nemen ;-).
Ik heb 26 inch wielen. Ik had eerst 45x16 en dat was te zwaar. Ik heb nu 37x16 en dat is veel beter. Wat mij betreft zou het nog iets lichter mogen, maar van meneer Rohloff dus eigenlijk niet. Misschien de volgende keer maar een beetje ongehoorzaam zijn. Of nog weer minder meenemen, dat scheelt ook bij het klimmen
Wim