Additionally, paste this code immediately after the opening tag: omgekeerd werkende shifters - Forum Wereldfietser

omgekeerd werkende shifters

Gisteren kwam ik bij de plaatselijke fietswinkel.
Daar stond een 2e hands koga. Bij het rijden van een proefrondje, bleken de shifters van de achterderailleur "omgekeerd" te werken. De voorliggende schakelde af, de achterliggende op ? ! ?
Is dat een bijzondere serie ? Een dronken monteur ?
Is dat te veranderen, want ik ben bang dat ik na dertig jaar daar niet aan kan wennen.
Graag advies,

Bedankt Ariën
Dat komt niet door de shifter maar door de derailleur. De meeste derailleurs veren naar buiten en sommigen naar binnen. Koop een andere derailleur als je denkt dat het last geeft.
Ik fiets ook wel eens op een fiets die anders schakelt dan ik gewend ben, maar na een uur heb ik geen probleem meer.
Van de zomer ook een nieuwe derailleur die 'andersom' werkte. Ik vond deze juist logischer werken: allebei de kanten werkt het nu zo dat als ik met m'n duim duw ik dus een zwaardere versnelling krijg, als ik juist laat veren met m'n wijsvinger gaat ie naar een lichtere versnelling. Wel even wennen maar dat duurt inderdaad maar een klein uurtje ;-)
De oorzaak ligt inderdaad bij de derailleur. Heb ik ook op mijn mountainbike. Mijn advies: niet vervangen, want het naar een lichtere versnelling schakelen gaat veel sneller. En snelheid heb je soms nodig als je stil dreigt te vallen op een helling. Zwaarder schakelen hoeft doorgaans niet supersnel.
Volgens mij heeft Marten wat verhelderende teksten geschreven over de werking (en bezwaren) van rapid rise derrailleurs. :D

Overigens zit er op de fiets van m'n vrouw een rapid rise met XT dual controls en na een uurtje wennen weet ze niet beter meer. Zelf heb ik ook een jaar of twee met die combi gereden en heb er nooit problemen met gehad. Ik heb ze afgedankt omdat ik in heuvelland en met een kinderkar liever met Magura's remde. Ik heb ook nooit iets gemerkt van sneller op- of afschakelen. Volgens mij is op een beladen vakantiefiets anticiperen op wat komen gaat belangrijker dan 1/100 seconde sneller schakelen, als het daarop aankomt sta je al stil :D.

Groet Remco