Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lang op reis __ Levensloop of onbetaald verlof? - Forum Wereldfietser

Lang op reis __ Levensloop of onbetaald verlof?

Wij willen een langere fietsreis gaan maken van een jaar. Het lijstje met mogelijke bestemmingen en routes wordt voller en voller. Oei we moeten nog gaan kiezen ook! :? Maar dan zijn er ook de praktische zaken. Wat doe je met je huis, hoe regel je het beste je financiën en wat doe je met je verzekeringen? De komende tijd zullen we deze en andere vragen voorleggen in dit forum. Zodat niet alleen wij maar ook alle andere toekomstige Langopreis-fietsers wijzer worden.


Lang op reis __ Levensloop of onbetaald verlof?

Je wilt lang op reis. Nu nog sparen. Sinds vier jaar bestaat er de levensloopregeling. Hiermee spaar je voor verlof met baanbehoud. Toch wordt door sommige personeelsadviseurs de optie onbetaald verlof geadviseerd. Je behoud je baan, krijgt geen salaris en betaald een bepaald bedrag aan je werkgever in gedeeltes zodat je sociale voorzieningen blijven doorlopen. Voordeel voor werknemer of werkgever? Kortom welke regeling is het beste? En waarom? Wat zijn de voor- en nadelen van beide vormen? Het zou mooi zijn als er (onafhankelijke) personeelsdeskundigen of financieel experts reageren.
Iemand een antwoord?
Persoon Langopreis,
Je vraagt nogal wat. Maar ok, ik zou je op weg kunnen helpen, alleen via een PB of persoonlijke email.
Let wel: ik adviseer niet maar kan wellicht voldoende info geven. En, daar heb ik wel de nodige persoonlijke (financiele) gegevens voor nodig.
Neem om te beginnen eens het Levensloopreglement door van je werkgever en realiseer je dat de LLregeling een sigaar uit eigen doos is.
Om een jaar weg te kunnen moet je veelal minimaal 70% van het bruto jaarloon bij elkaar sparen en met 12% per jaar is dat al 6 jaar sparen geblazen.
Ook is het niet altijd zeker dat je bij zo'n lang verlof kunt terugkeren in dezelfde functie bij je huidige werkgever. Vooropgesteld dat je al met goedkeuring van je werkgever zo lang met verlof mag.
Kijk daar het reglement op na.
Bovendien vervallen veelal de nodige faciliteiten en regelingen zoals b.v. pensioenopbouw of een 13e maand e.d.
Nou, ik hoor wel of je het verder wilt uitdiepen.

mvg
Jan Schoutsen
je kan ook gedeeltelijk onbetaald verlof nemen. Dit schijnt ook erg gunstig te zijn.
Je verspreid je vakantie dag ( alles of gedeeltelijk) over je vrije weken/maanden.
@ Sylv
In welke zin is het gunstig. Kan je me iets meer vertellen?
@ Jan
Ik heb een PB gestuurd, ben benieuwd. Uiteraard is de levensloop een sigaar uit eigen doos. Het zou wel erg mooi zijn als een werkgever jouw sabatical zou financieren. Bij onze werkgevers is het doorgaans geen probleem. Er gingen er al meerdere voor ons.
zoveel weet ik er ook niet vanaf maar het schijnt iets met je pensioen te zijn en ect.
misschien weet iemand anders het?

gr sylv