Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bidons - Forum Wereldfietser

Bidons

Hello,

Ik zat me eens af te vragen wat fietsers meenemen aan hoeveelheid drinkwater in landen buiten de EU.. En dan vooral op ritten waar de voorzieningen niet goed/regelmatig zijn. Ik heb zelf namelijk wel een grote dorst als ik fiets... En je hebt natuurlijk ook water nodig om te koken en je wellicht op te frissen...

En ook hoe; Bidons, camelbak, petfles..

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van Sigg waterflessen in bidonhouders?? Zouden de 1,5 literflessen werken met bijv. het Bikebuddy systeem. Of zullen de flessen door hun formaat in de weg gaan zitten??

Zo maar eens een gedachten gang, maar kom maar eens met werkbare vormen van watervervoer voor de langere rit, zonder goede/regelmatige voorzieningen..

Alvast bedankt.

Gerco.
Hoi Gerco,

Ik neem 2x 1.5litre mee en zo nodig 1 of 2 waterzaken mee(4litre per stuk), tot nu toe ik mijn record 12 litre drinken op een dag (145km met 40 graden) dat is wel erg extreme en ook niet leuk want dan kan je alleen maar drinken en niet meer eten.

Ik heb wel wat water nodig om te koken maar afwas kan met zand/gras en ik heb altijd "natte doekjes" mee als nood douche.

Voor mijn volgende grote reis(op een erg droog/warme plek) ga ik 1x voortas op offeren als opslag voor waterzaken of een 5 litre+ watertank monteren.

Camelbak doe ik niet aan mee met fietsen want er zit al genoeg gewicht op mijn kont.
Ik heb het in het verleden net zoals Shane gedaan.

Een petfles en een bidon aan het frame en dan een MSR Dromedary waterzak van 6 liter, dit is de basis. In Namibië had ik ook nog plaatselijk een plastic jerrycan van 5 liter gekocht en nog wat plastic waterflessen. Op die manier kon ik 16 liter water meenemen.
Gerco schreef:Heeft iemand ervaring met het plaatsen van Sigg waterflessen in bidonhouders?? Zouden de 1,5 literflessen werken met bijv. het Bikebuddy systeem. Of zullen de flessen door hun formaat in de weg gaan zitten??
Ervaring heb ik (nog) niet, maar dit onderwerp geeft al een redelijk antwoord op je vraag, zie: Bikebuddy "bidon"houders voor grote flessen. En dan met name de reactie van Robert Bearne inclusief een montage diagram.
In Desierto de Sechura, Peru had ik buiten m'n PET-fles en een halve liter-bidon (meer past niet op m'n frame) nog ca. 16 liter aan vocht mee in 3L limonade flessen (geen PET waarschijnlijk). M'n Dromedary van 6L had ik een weekje daarvoor namelijk los in een rivier gelegd, welke 's nachts wat was aangezwollen.... Weg waterzak.

Normaal gezien zou ik starten met de frame-flessen. En dan combineren met een normale 6L Dromedary (niet die light-versie i.v.m. bandjes), en een Source geïsoleerde waterzak. Daar zit ook een kraantje op, wat het aftappen vergemakkelijkt. Uiteraard afhankelijk van de duur zonder voorzieningen.

Tevens heb ik een MSR MiniWorks om water te filteren. Dat is natuurlijk lichter dan zomaar een liter water extra meenemen. Maar ook daarover natuurlijk nadenken voor je voor een traject vertrekt. In de Desierto de Sechura kun je geen vochtaanvulling verwachten voor een dag of 4 (tenzij je in een zandstorm terecht komt, dan wat langer... :roll:), en dan heeft een waterfilter ook weinig nut... :wink:
1,5 tot 2 L PET-flessen. Een 750 cc KNIJP bidon. En altijd een Katadyn pocket filter.. 'non potable'.. 'Qu'est-ce que c'est?' :lol:
Tegen het einde van de dag zorg ik dat m'n watervoorraad voldoende is voor zowel voedselbereiding als persoonlijke hygiene..
Wat bij mij neer komt op ruim 6L water..
Ik ververs waar mogelijk. Op die manier niet gauw last van lauw water..
Wanneer ik in de zomer fiets dan..