Pleidooi voor verplichte fietshelm
Geplaatst: di 10 nov, 2009 11:30
zie bericht op nu.nl:
http://www.nu.nl/binnenland/2119693/ple ... shelm.html
http://www.nu.nl/binnenland/2119693/ple ... shelm.html
M.i. is het aantal eenzijdige ongevallen bij fietsers bepaald niet te verwaarlozen: ca. 40% volgens officiele gegevens, maar vermoedelijk ca. 75%. Bron: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?sec ... ongevallenRobertjan schreef:Raar pleidooi.
[knip]
Je kunt ook beginnen bij de oorzaak van het kwaad: automobilisten die [knip]
Dat moet natuurlijk ook. Dit argument kun je overigens ook gebruiken tegen autogordels, maar die zijn inmiddels door vrijwel iedereen geaccepteerd.Robertjan schreef:Je kunt ook beginnen bij de oorzaak van het kwaad: automobilisten die niet kunnen autorijden.
Deze gevaarverhogende situaties worden daarbij ook nog eens gestimuleerd door het overheidsbeleid in NL...Jan Eleveld schreef:Daar waar het fietsverkeer het autoverkeer moet kruisen wordt het misschien wel gevaarlijker omdat automobilisten te weinig gewend zijn aan fietsers vlak bij hun auto.
Je vergeet voetgangers. Daar heb ik meer mot mee dan met welke andere types dan ook. 3a.Robertjan schreef:Deze gevaarverhogende situaties worden daarbij ook nog eens gestimuleerd door het overheidsbeleid in NL...Jan Eleveld schreef:Daar waar het fietsverkeer het autoverkeer moet kruisen wordt het misschien wel gevaarlijker omdat automobilisten te weinig gewend zijn aan fietsers vlak bij hun auto.![]()
Goh, hoe komt het toch dat er zoveel gevaarlijke situaties ontstaan met fietsers? Misschien moet de overheid het beleid herzien en de importantie van de weggebruikers herdefiniëren...?
Voorzetje:
1) Trein
2) Tram
3) Fiets
4) Transportverkeer
5) Bus
6) Scheepvaart
7) Vliegtuigen
Auto
Op welke manier? Door een verkeersongeval? Dus van alle mensen die binnen komen op de traumaafdelingen in Nederland is tegenwoordig 73% slachtoffer van een verkeersongeval? Wat zegt dit over nek- en schelletsel? Niets? Of raakt 73% gewond dóór nek- en schedelletsel? Of heeft 73% van de mensen die binnen komen op de traumaafdeling nek- en schedelletsel? Dit geloof je toch zelf niet?Steeds meer zwaargewonden hebben ernstig nek- en schedelletsel als gevolg van een verkeersongeval. Twintig jaar geleden raakte 62 procent van de patiënten op die manier gewond, nu is dat 73 procent. Vooral fietsers zijn het slachtoffer.
''Willen we vooruitgang boeken, dan moeten we ons onder meer richten op betere preventie'', aldus de Groningse promovenda.
Dat je daar op kan promoveren.Haar conclusie is dat de zorg aan de slachtoffers van ongevallen van hoog niveau is, maar dat de sterfte niet is afgenomen in de afgelopen twintig jaar. Bovendien zijn de patiënten steeds ouder en de verwondingen ernstiger.
Conclusie, mensen worden ouder en daar zou een ziekenhuis rekening mee kunnen houden.Dat Nederland vergrijst is te merken, concludeert Nijboer. De gemiddelde leeftijd van mensen die worden binnengebracht bij een traumacentrum in een ziekenhuis is in twintig jaar tijd gestegen van 33 naar 41 jaar. Met de vergrijzing wordt te weinig rekening gehouden, vindt Nijboer.
Joh!''Willen we vooruitgang boeken, dan moeten we ons onder meer richten op betere preventie'', aldus de Groningse promovenda.
Joh!Volgens haar is winst te halen met verbetering van de behandeling van gewonden ter plaatse en tijdens het ambulancevervoer. Mobiele medische teams hebben de benodigde medische kennis in huis, maar voor de acute behandeling is veelal een gespecialiseerde arts nodig, vindt Nijboer.
Ja als je kan meeluisteren vanop jouw fiets dan staat het toch iets te hard denk ikkoenie schreef:Vaak zie ik fietsers met fluo vestje, helm en dan wel een mp3 speler die knoerhard in hun oren loeit
Het aantal dodelijk of zwaargewonde slachtoffers tengevolge van 2 op elkaar botsende fietsers lijkt me nihil. Hoofdoorzaak van kwetsuren bij fietsers zijn toch verreweg in aantal gemotoriseerd verkeerd, met name autobestuurders. Hoe je het ook benaderd het aantal slachtoffers/gewonden bij gemotoriseerd verkeer is een veelvoud van fiets-fietsgekwetsten.Leon schreef:M.i. is het aantal eenzijdige ongevallen bij fietsers bepaald niet te verwaarlozen: ca. 40% volgens officiele gegevens, maar vermoedelijk ca. 75%. Bron: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?sec ... ongevallenRobertjan schreef:Raar pleidooi.
[knip]
Je kunt ook beginnen bij de oorzaak van het kwaad: automobilisten die [knip]
Leon
Hallo Driesba,DriesBa schreef:Het aantal dodelijk of zwaargewonde slachtoffers tengevolge van 2 op elkaar botsende fietsers lijkt me nihil.