Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag je van een regenpak verwachten dat je droog blijft? - Forum Wereldfietser

Mag je van een regenpak verwachten dat je droog blijft?

De achtergrond:

Als je op fietsreis onderweg bent, dan regent het gewoon af en toe. Ik doe dan een regenpak aan en fiets gewoon door. Niets aan de hand, maar ik merkte dat erg last had van het zweten. Dus toen maar een 'beter' pak aangeschaft, wat ook wat ademt. In mijn geval een AGU poray 5000 jas en broek (ongewatteerd).

Deze heb ik in Nederland gebruikt bij af en toe een bui. Maar afgelopen maand heb ik Finland gefietst en toen hadden we soms (niet vaak hoor) een hele dag regen. En op den duur werd ik toch wel erg nat ondanks het regenpak. En niet alleen van het zweet. Met name bij de mouweinden en de schouders lekte het (denk ik) flink. Ook de broek liet door zodat ik een natte broek eronder kreeg.

Mijn vraag is nu: Is dit normaal dwz kun je niet verwachten van een regenpak dat je volkomen droog blijft? In dat geval is mijn verwachting van het pak te hoog. Of moet dit ook beter kunnen?
Ik heb overiges dezelfde vraag gesteld aand e leverancier van het spul (AGU).

Let wel: Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten of je wel of niet met pak moet fietsen. Of dat rainlegs' veel beter zijn. Of dat ik maar in een canvas pak moet gaan fietsen. Daar zijn andere draadjes voor. Het gaat mij over wat een reele verwachting mag zijn van een ademend regenpak in toch een behoorlijke prijsklasse (broek was dacht ik, iets van 40 euro en de jas 80 euro).
Volgens mij hangt het van een aantal factoren af of je droog blijft tijdens een regenbui.
- De mate waarin je zweet
- De hoeveelheid regen en vochtigheid

Ik ben zelf iemand die boven gemiddeld zweet en ik blijf nooit droog tijdens een regenbui. Maar dat is beter dan geen pak aanhebben en door de regen nat en koud worden.
Verder neem ik aan dat we het over ademende regenpakken hebben. Volgens mij gaat het ademend vermogen naar beneden naar gelang de hoeveelheid water die op je regenpak zit. Ik kan me namelijk voorstellen dat het voor je zweet en warmte (waterdamp) moeilijk is om door het pak te diffunderen als daar een laagje water op staat. Dus je kunt je voorstellen dat in een hevige bui of in een miezerbui er een stuk minder zweet door je pak wordt afgevoerd.

Dit is mijn ervaring, als er iemand verstand van heeft hoor ik het graag.

gr
Maurice
Mijn ervaring met regenpakken is dat ze inderdaad water door gaan laten op plaatsen waar het materiaal veel gebogen en gekreukd word, zoals bij de ellebogen. Ik heb dat eigenlijk een beetje als een fact of life geaccepteerd omdat ze dat allemaal (in min of meerdere mate) wel lijken te hebben als ze een paar jaar oud zijn. Maar misschien zijn er wel echt goeie op de markt die er geen last van hebben. Overigens, als het hard regent zoek ik gewoon een schuilplaats op tot het weer droog is.
Peter Rodenburg schreef:...als ze een paar jaar oud zijn.
Deze zijn spiksplinternieuw.
Lekt het door de stof of door de naden? En van wat voor stof is het pak gemaakt? Elke stof heeft een bepaalde waterkolom waar het waterdicht voor is, het heeft dus altijd zijn grenzen. Maar, van een regenjas mag je verwachten dat het de regen tegenhoudt, zeker bij een activiteit zoals fietsen.
Ernst. schreef:En van wat voor stof is het pak gemaakt? Elke stof heeft een bepaalde waterkolom waar het waterdicht voor is, het heeft dus altijd zijn grenzen.
Ik heb het vermoeden dat de 'waterkolom' van een sstof irrelevant is en dat de verwerkingskwaliteit het nut van een regenpak bepaalt.
Het staat alleen zo interessant in tests.
Leon
Waterkolom wordt wel belangrijk op plaatsen waar spanning op de stof komt te staan, zoals bij knieën en ellebogen. Bij onvoldoende drukwaterdichtheid krijg je op deze plaatsen lekkage. Verder kun je kijken waar het water doorheen komt. Zie je duidelijke plekken waar het water doorheen komt dan heb je misschien een beschadiging of lekkende naden.
Het ademende vermogen van een jas gaat inderdaad erg achteruit als 'ie nat is. Een goede jas heeft daarom een waterafstotende coating aan de buitenkant, zodat hij goed afparelt en dus beter ventileert.
Ik heb antwoord van AGU gekregen:

We betreuren het dat u problemen met de waterdichtheid van uw regenpak ondervind. Wij adviseren u de pak ter garantie aanbieden bij de dealer waar u deze heeft aangeschaft samen met de aankoopnota, hier zijn geen kosten voor u of de dealer aan verbonden. Voor een volledig beoordeling wil ik graag de regenpak kunnen testen.

Goed om te zien dat ze uberhaupt reageren en er serieus mee om willen gaan. Nu komt mijn volgende probleem :?
Ik heb beide onderweg tijdens het fietsen gekocht. De broek in Renkum en de jas in Zuidlaren. Teruggaan is wat lastig voor mij. Ik heb ze gevraagd naar een alternatieve oplossing.
Redelijk snel een vervolgantwoord (letterlijk geknipt en plakt, zonder wijzigingen!):

Eigenlijke heb ik een machine die met druk en water het betreffende product kan testen. U kunt inderdaad zo een test "namaken", namelijk door de verdachte plek binnenstebuiten over een vaas te zetten en een wat water overheen te laten gieten. Valt er geen water doorheen dan is het product nog waterdicht.

Helaas, wij kunnen alleen artikelen die via een AGU dealer aan ons worden geretourneerd in behandeling namen. U kunt altijd nog overwegen uw regenpak met een speciale waterdichtheid middel behandelen, die kunt u bij een sportzak aanschaffen.

Succes.

Het komt er (voor mij) op neer om dat de oplossing is om voor mijn nieuwe jas een middel te kopen om hem waterdicht te proberen te maken. :cry:
Overigens is er geen 'losse' plek die lekt, maar hij geeft over grotere plekken door. En de mouwen lekken sowieso door.

Hebben andere merken regenpakken dit ook?
Ik hoor graag een suggestie voor een merk wat wel waterdicht is. Iemand nog interesse in een 2e hands AGU regenjas? :?

Een ander ding wat ik hiervan geleerd heb is je spullen te kopen bij een leverancier waar je gemakkelijk naar terug kunt gaan in het geval van garanties.
Formeel is dit correct, maar ik zou als fabrikant van fietsregenkleding met een naam in de markt die naam niet te grabbel willen gooien. Het is gewoon een lullig antwoord.
Zelf heb ik de afgelopen jaren Goretex jassen gedragen, en die gaan na verloop van enkele jaren toch ook wel doorlekken (mijn vrouw heeft zelfs een erg geval hiervan). Ik heb nu net in de opruiming een Packlite jasje gekocht, en ik ben benieuwd. Mijn grootste probleem is meestal dat ik nat wordt van het zweet.
Overigens zijn er vele niveaus van waterdichtheid, met bijpassende normering. Sommige goedkope fietsjasjes zijn dicht bij een klein buitje, maar niet bij meer. De goedkope regenbroeken van de Hema blijven bij ons helemaal dicht (slechts 300 gram in XL).
Wim
Het is alweer een tijdje geleden, maar dit topic heeft zich (voor mij) verder ontwikkeld.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om (via de fietsenmaker in Baflo) mijn regenjas naar AGU toe te sturen. Na een tijdje kreeg ik bericht dat de jas inderdaad niet aan de kwaliteitseisen voldoet en dat ik een andere jas kan uitzoeken, eventueel met bijbetaling of geld terug als mijn vervanging goedkoper is.

Daar ben ik dus uiteindelijk heel blij mee. Want het was toch een behoorlijk bedrag en ik was er niet tevreden mee. Ikzelf ben nu wel uitermate tevreden over de afhandeling van AGU.

Ik heb dit gedaan via rechtstreeks contact met AGU via de mail met de afdeling garanties. Daar was de afdeling verkoop later niet blij mee omdat ze redeneren dat de dealers voor de klantencontacten zijn en de AGU zorgt dat de dealers goed op de hoogte zijn.
Zelf vond ik het hel prettig om gelijk contact te hebben met de fabrikant en niet via de dealer. dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Temeer omdat de garantiedame mij erg goed geholpen had en nu de 'schuld' leek te krijgen.

Dus heb je een product van AGU en je bent er niet tevreden mee: Gewoon terug naar de fietsenmaker en als garantie geval laten behandelen. Bij AGU gaan ze hier netjes mee om.
De druk bij knielen kan wel hoger zijn dan die 5000mm. Als je dat in nat gras doet, kun je dus nat worden. Dus in principe kun je in je (nieuwe) Poray 5000 regenpak ook nat worden. Het uiteindelijke antwoord op je vraag is dus: nee :wink:.

Neemt niet weg dat je probleem netjes (of beter gezegd: normaal) is opgelost. De buitengewone service in dit verhaal komt van je fietsenmaker in Baflo.
Robertjan schreef: Neemt niet weg dat je probleem netjes (of beter gezegd: normaal) is opgelost. De buitengewone service in dit verhaal komt van je fietsenmaker in Baflo.
Het eerste mee eens. Het tweede niet. De fietsenmaker heeft alleen voor mij opgestuurd. Dat doet elke fietsenmaker di edealer is van AGU. Ik heb hem alleen gekozen om het gemak want hij is dichtbij. Hij heeft niets van de collectie in voorraad dus ik heb nu (weer) gewoon uit de gids moeten kiezen.
Even off topic: mag je die agu-jassen (poray 5000) reproofen met nikwax tx direct wash in?
Luc.
lvdb1956 schreef:Even off topic: mag je die agu-jassen (poray 5000) reproofen met nikwax tx direct wash in?
Luc.
Geen flauw idee. Ik zou de vraag aan de dealer van AGU stellen. Dus een fietsenmaker die ze verkoopt. Want zo wil AGU het graag. Als hij geen antwoord heeft, kun je mailen naar AGU, denk ik.
Uiteraard. NikWax heeft handige flyertjes waarop staat wat en hoe.
Hoi Hans,

Voor antwoorden zie ook een draadje van mij van een paar maanden geleden http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=10956. De conclusie hierin was dat geen enkel pak je kurkdroog houdt.
lvdb1956 schreef:Even off topic: mag je die agu-jassen (poray 5000) reproofen met nikwax tx direct wash in?
Luc.
Overigens: je maakt het alleen waterafparelend, het heeft niets met waterdichtheid te maken :wink:.