Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 45 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Jurr schreef:Wel een maatje 64, alleen wel iets meer dan die 1500 euro met marge helaas.
http://link.marktplaats.nl/m1196509543
Ja supergoede deal. Zou ik nog best overwegen, alleen de timing is niet goed. Als ie er nog is in oktober, wil ik er zeker kijken.

Die link van Christophorus ken ik, maar meer informatie heb ik niet omdat de rest heb weggegooid...
Ik zoek een nieuwe fiets. Momenteel heb ik enkel een Brompton en ook al fietst die echt wel oké - Ik heb er vorige week nog jaarlijkse nachtelijke rit Antwerpen-Vrouwenpolder (105km op 5u30 min met wel wat kniepijn achteraf) mee gefietst als enige niet-koersfiets - ik zoek wat geschikters voor zo'n ritjes of meerdaagse ritten. Het moet zeker geen tijdritfiets zijn, maar het mag echt wat vlotter.

ik: 1m64, 50kg
mijn wensfiets moet voldoen aan:
-er moeten wat dikkere banden op kunnen, ik hou niet van die superdunne racebandjes
- geometrie: liefst niet een té liggende houding, ik ben dit niet gewoon en wil er op sommige dagen al eens langer op kunnen zitten
-prijs 1000-1500 euro
-bepakking: 12kg max? (maar als er op termijn een kinderzitje op zou kunnen, zou dat fijn zijn meegenomen)
- offroad mag hij niet uit elkaar vallen, maar ik ga er zeker geen technisch mountainbikeparcours meedoen,..
- een lichtere fiets dan mijn Koga Randonneur, want dat vond ik echt een tank
- gebruik: langere ritten, asfalt en offroad, met lichte bepakking, in berg en dal,..


Ik kom dan uit bij de 'hippe' gravelbikes/adventure bikes, maar dit is zo'n grote diverse groep, dat ik niet goed weet waar kijken.
Ik testte de Genesis Croix de Fer, maar denk ook aan Vagabond van Genesis, Specialized diverge 2018 (geen kinderzitje veronderstel ik :) )/sequoia, de Surly Cross Check/Straggler. Ik hou van staal, maar het moet niet.

Wie rijdt er met een van deze fietsen?
Geen van deze fietsen is erg geschikt voor een kinderzitje. Daarvoor moet je toch denken aan iets als die Koga Randonneur van je.
Bij jouw lengte is het niet gek om vooral te kijken naar gravel bikes met 26 inch wielen (met lekker brede sloffen).
Hmm dan zoek ik een aparte oplossing voor het zitje.
Wim schreef:Bij jouw lengte is het niet gek om vooral te kijken naar gravel bikes met 26 inch wielen (met lekker brede sloffen).
Ken je zo voorbeelden in mijn prijsklasse? dankje
Surly Troll?

Of mits een beetje handigheid een oude mountainbike (zonder vering maar met oogjes) een tweede leven geven. Deed ik zelf onlangs en is nu mijn woon/werkfiets geworden maar zou evengoed als vakantiefiets kunnen dienen. Dan ben je een stuk goedkoper af en kun je de rest van je budget aan lichte en kwalitatieve spullen besteden.
Er zijn wel zulke fietsen (bijvoorbeeld Thorn Sherpa), maar het probleem is dat de meeste daarvan vrij stevig/zwaar/stijf zijn, en dat is als je maar met weinig bagage rijdt en zelf niet zwaar bent niet zo lekker. Het zijn de klassieke Nederlandse tractors. Zelfs mijn eigen (dure) m-gineering die helemaal niet zo stug is als die tractors is zonder bagage te stijf. Maar die was ook bedoeld om met bagage te gebruiken en is optimaal met 12-15 kg.
Openaf schreef:Surly Troll?

Of mits een beetje handigheid een oude mountainbike (zonder vering maar met oogjes) een tweede leven geven. Deed ik zelf onlangs en is nu mijn woon/werkfiets geworden maar zou evengoed als vakantiefiets kunnen dienen. Dan ben je een stuk goedkoper af en kun je de rest van je budget aan lichte en kwalitatieve spullen besteden.
Dat wilde ik oorspronkelijk, maar toen kwam de aankoop van twee Bromptons ertussen en na een tijdje veranderde mijn wens: liefst echt wat vlotter/racier, dus die gravelbikes spreken me wel aan, maar ik vind niet direct 26 inch-versies en zie ook elk merk wel een gravelbike hebben. Mijn budget kan gerust groter en de lichtgewicht spullen heb ik al deels of moeten niet van dat budget. Ik wil gewoon niet heel veel uitgeven aan de fiets, maar gewoon een fijn basic model zonder veel toeters en bellen. De Genesis croix de Fer / surly straggler spraken me wel aan, maar wil nog wat gebruikers hiervan horen of dus graag een 26-inch alternatief. Bedankt!
beste Juut,
ik vind je vraag lastig want de combinatie gravelbike en 26 inch wielmaat komt niet veel voor (ik ken het niet).
ik denk aan een Trek FX met een steviger achterwiel en drager (maar dat is voor veel mensen te veel een fitnessbike :? ) of kijk eens bij Velotraum want die hebben veel in 26 inch wielmaat en veel mogelijkheden qua uitvoering/afmontage.
of een aluminium mountainbike(-frame)(wielmaat 26 inch) en die met lichte spullen, niet te brede banden en een racestuur afmonteren.
groet! hoogframe
Beste Juut,
Gezien je wensen zou ik kijken naar een Surly Cross Check, passen dikke(re) banden onder, licht en toch stevig genoeg voor je doeleinden en genoeg nokjes voor bagagedragers en opbouw naar wens. Zelf uiteindelijk voor de Surly LHT gekozen vanwege de 26 inch wielen, maar erg getwijfeld omdat de cross check net wat lichter en sneller was Sowieso onder de indruk van de frames van surl,ze zijn, stevig, mooi afgewerkt en relatief goedkoop. Een alternatief zou de Thorn Audax kunnen zijn of Kona. Bij Just Pedal kan je de surly cross check uitproberen.
Succes met je zoektocht!
nins schreef:Beste Juut,
Gezien je wensen zou ik kijken naar een Surly Cross Check, passen dikke(re) banden onder, licht en toch stevig genoeg voor je doeleinden en genoeg nokjes voor bagagedragers en opbouw naar wens. Zelf uiteindelijk voor de Surly LHT gekozen vanwege de 26 inch wielen, maar erg getwijfeld omdat de cross check net wat lichter en sneller was Sowieso onder de indruk van de frames van surl,ze zijn, stevig, mooi afgewerkt en relatief goedkoop. Een alternatief zou de Thorn Audax kunnen zijn of Kona. Bij Just Pedal kan je de surly cross check uitproberen.
Succes met je zoektocht!
Ik zie dat de Straggler van Surly een 650b versie heeft. Kona is er inderdaad ook nog! Merci! Nu zoeken naar dealers met een testfiets.
De 650B Stragler is dan inderdaad een goede optie. Daar zijn inmiddels leuke banden voor te krijgen zoals de Grandbois Hetre voor het snelle soepele werk. Bij jouw gewicht lijkt 42 mm me ook voor veel toepassingen wel breed genoeg. Het mooie van Surly is dat ze bij de grote en kleine maten ook andere maten gebruiken voor cranks, sturen etc. Gilles Berthoud heeft passende spatborden die ook heel mooi blijven zitten en lang meegaan.(650bx50mm, neem de lange variant).
Surly LHT, misschien wat te zwaar maar wel leuk als voorbeeld:
Afbeelding

Heeft een vriendin van me hier via het forum aangeschaft, en is er nog steeds erg blij mee =)
Inderdaad leuk, vooral de bidonhouder en koplamp :)
Ik kom nog even terug op mijn vraag. Ik probeerde de Genesis Croix de Fer, deze leek wat 'lang', het was de Small. Verder zat ie wel fijn. De stuurpen kan eventueel wat korter? Ik bekeek de geometrie van de Straggler 650b en de Croix de fer 20 en ze verschillen nogal. Is de ene fiets geschikter voor lange dagen en hier en daar wat offroad? of geschikter voor kleine mensen (op de 650b na dus). Kan je in principe ook 650b in die croix de fer zetten of verandert dan alles en heb je dan een Frankensteinfiets?



Danku! Ik hoop dat ik de Straggler ook snel kan testrijden.
Ook ik kom nog even terug op een eerder gestelde vraag.
Enige tijd geleden kreeg ik hier de suggestie een Surly Trucker te kopen als nieuwe vakantiefiets.
Ik ben wat zwaarder en langer dan gemiddeld en ik zocht een fiets voor 85% woon-werkverkeer en 15% vakantietochten. Inmiddels weet ik dat een dergelijke fiets met mijn wensen ongeveer €2200 gaat kosten, dat vind ik erg veel.

Ik vraag me alleen af of de Surly niet heel stijf is als je zonder bagage fietst?

Nu kwam ik ook de Stevens Randonneur tegen bij Presto in Amsterdam en die kost € 1200 (mooie fiets, max gewicht: 130 kg en 5 jaar garantie op het frame en goede reviews). Koop ik daarbij los een goed zadel, handgespaakt achterwiel (Bike4Travel) en Magura velgremmen ben ik ongeveer € 300 extra kwijt.

Dan heb ik nu toch een prima fiets voor € 1500? Mettertijd zou ik dan zelf nog weer andere onderdelen kunnen kopen zoals een goed voorwiel met SON dynamo of zelfs een Surly frame...
Wat vinden jullie?

PS: ik doe mee met een fietsplan van mijn werk en moet daarom voor half november een fiets hebben. Wellicht dat een Surly dan sowieso moeilijk wordt.
KajeeWest schreef:Ik vraag me alleen af of de Surly niet heel stijf is als je zonder bagage fietst?
Daar zul je met jouw lengte en gewciht erg weinig last van hebben.
De vraag of een fiets, welk model en type dan ook, stijf genoeg voor je is als je er je bagage aan hangt, is de vraag die wel relevant is.
Als je toch op je budget moet letten is dit ook een hele mooie fiets:
Afbeelding
http://www.radon-bikes.de/trekking-cros ... s-90-hs11/
Nu voor de belachelijk lage prijs van € 900!
Bert van Sprang schreef: http://www.radon-bikes.de/trekking-cros ... s-90-hs11/
Nu voor de belachelijk lage prijs van € 900!
Dank maar niet in 64 te koop
Dan vind ik die Stevens eigenlijk beter uitgerust (lx naven) en bovendien in de buurt te koop en te testen.

Zie nu dat Surly een max gewicht van 136 kg aanhoudt, is niet veel meer dan die Stevens..