Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 42 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3751 berichten
De staande achtervork is inderdaad carbon. Verder wil ik er niet mee gaan reizen, alleen wat rondtoeren bij mij in de omgeving. Onze dochter kan steeds wat langer en verder mee in de kar en dan vind ik mijn racer veel fijner dan mijn MTB.
Voordeel van de kinderkar is natuurlijk dat die zichzelf overeind houdt, itt de extrawheel. Voor mijn wielen ben ik niet echt bang (die scirocco's hebben al heel wat meegemaakt), maar ik probeer erachter te komen wat het met mijn frame zal doen.
Wat is dat trouwens voor zadeltas op de foto?
rve schreef: Wat is dat trouwens voor zadeltas op de foto?
Dat is eentje van Ortlieb, een van de grotere modellen geloof ik. Best wel een degelijk tasje.
Ik fiets ook wel eens met een kar achter de racefiets. Het is ideaal als je ergens naartoe wilt fietsen met bagage, maar dan ter plekke wel een snelle fiets wilt hebben. In mijn geval is de bagagekar een door Challenge gemaakte voorloper van de Radical Cyclone, een tweewieler dus. Dat is een heel stabiele kar, en omdat het een tweewieler is wordt je frame veel minder belast dan bij een eenwieler. Want belast wordt je fiets toch wel. Daarom heeft een wat ouderwetse stalen fiets de voorkeur boven het moderne ultralichte spul. Ik zou mijn carbon Bianchi maar thuislaten. Je hebt best kans dat het goedgaat, maar de kans dat het niet goed gaat is veel groter dan bij een klassieker frame. Een tweedehands stalen racefiets uit vroeger jaren hoeft je de kop niet te kosten. Wel is het laagste verzet vermoedelijk te zwaar.
Wim
Dat is het punt juist: ik wil niet nog een fiets erbij. Achter mijn MTB gaat het prima, achter mijn stalen singlespeed ook, maar juist mijn racer is zo lekker als ik wat langere afstanden (nou ja lang, misschien 30km ofzo) wil doen met die kar.
Ik probeer erachter te komen of het kan en helaas biedt de opmerking "je hebt best kans dat het goed gaat" geen antwoord op mijn vraag. No offense trouwens, bedankt voor de reply.
Kijk dat kan ik natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen. Ik weet hoe het voelt om met een kar te fietsen, en dan nog met een mooie rustige tweewieler, en dat geeft toch wel krachten op de achterkant. Ik zou het dus niet doen.
Wim
Bedankt voor het advies. Wellicht dat ik voor het trekken van de kar en de wintermaanden een cyclocrosser aanschaf, deze zijn toch een stukje steviger dan een racer. Goed te gebruiken op de weg en ook nog met wat bredere banden.
Vaak, heel vaak, verhuren wij een bob voor achter de racefiets!
rve schreef:Dat is het punt juist: ik wil niet nog een fiets erbij. Achter mijn MTB gaat het prima, achter mijn stalen singlespeed ook, maar juist mijn racer is zo lekker als ik wat langere afstanden (nou ja lang, misschien 30km ofzo) wil doen met die kar.
Ik probeer erachter te komen of het kan en helaas biedt de opmerking "je hebt best kans dat het goed gaat" geen antwoord op mijn vraag. No offense trouwens, bedankt voor de reply.
Ik zou denk ik de kans ook niet nemen om je achtervork te beschadigen.... en je wielen. Daar waar je carbon overgaat in het aluminium bij je achtervork is het toch een kwetsbaar punt lijkt me......
Als je nog gewoon garantie op het frame hebt, zou ik het niet laten overigens. Je kunt er hoogstens een nieuw frame voor terugkrijgen ;).

Heb zelf toen voor een karretje gekozen omdat ik de "wedstrijdfiets" mee in de bergen wilde hebben. Als je die niet echt nodig hebt (tenzij je jezelf op een col wilt testen) dan zou ik ook een stijver&degelijker model fiets kiezen (wat overigens ook volledig carbon kan zijn)..... Staal zou natuurlijk ook een goede keuze zijn, maar met een stalen fiets ben je ook weer minder optimaal uit als je zonder karretje wilt fietsen in vergelijking met je huidige Bianchi of een volbloed carbon....

Dus als je dan toch een degelijker en zwaardere stalen fiets neemt, kun je ook weer een bagagedrager en fietstassen overwegen....
Joh, misschien moet je het maar gewoon houden bij die rugzak en doe je een paar snelle banden onder die MTB..... die MTB heeft waarschijnlijk een MTB triple erop, zul je zien dat je nog menig racefietser inhaalt bergop. Vooral als ze te zwaar zijn en een "compact" hebben gekozen :).
rve schreef:Dat is het punt juist: ik wil niet nog een fiets erbij. Achter mijn MTB gaat het prima, achter mijn stalen singlespeed ook, maar juist mijn racer is zo lekker als ik wat langere afstanden (nou ja lang, misschien 30km ofzo) wil doen met die kar.
Ik probeer erachter te komen of het kan en helaas biedt de opmerking "je hebt best kans dat het goed gaat" geen antwoord op mijn vraag. No offense trouwens, bedankt voor de reply.
Bedankt voor het advies. Wellicht dat ik voor het trekken van de kar en de wintermaanden een cyclocrosser aanschaf, deze zijn toch een stukje steviger dan een racer. Goed te gebruiken op de weg en ook nog met wat bredere banden.
http://surlybikes.com/bikes/cross_check_complete/

Kan je alle kanten mee op. Handig als je niet teveel fietsen wilt.

Sjors
Zoiets, of een stalen audax fiets met 57 mm drop zijoptrekremmen. Thorn en Dawes hebben die, en ook het fiftyseven frame van m-gineering valt in deze categorie. Die fietsen zijn vrijwel net zo snel, maar door brede banden veel comfortabeler. Door hun constructie kunnen ze ook net dat beetje meer ongebruikelijke belasting hebben.
Wim
Goede tips allemaal, die surly ziet er wel gaaf uit vind ik. Maar wel boven budget. Iemand die nog een leuk tweedehandsje weet te staan?
Op de koplamp na, klaar voor mijn tweede fietsvakantie....
Afbeelding
.....de eerste was rond 1979 op een bruine Batavus Ascot, 3 versnellingen, velgremmen en bruine canvas fietstassen.

Tommy
mijn zojuist gerestaureerde Specialized Sequoia uit '93
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tommy
Tommy schreef:mijn zojuist gerestaureerde Specialized Sequoia uit '93

Tommy
Mooi fiets, "op pad outdoor" Award 2011? Bewijs dat het niet nodig is om 2 maandsalarissen uit te geven aan een nieuwe vakantie fiets :wink:
Sjieke fiets. Mijn zus en zwager hebben ze ook nog, niet stuk te krijgen. Jammer van dat lelijke achterlicht en het iets te lange achterspatbord.
2 vakantiefietsen nu. Dat wordt weinig thuis zijn dan! :D
Robertjan schreef:2 vakantiefietsen nu. Dat wordt weinig thuis zijn dan! :D
Het verband is toch omgekeerd evenredig?
Je bedoelt dat Tommy nu niet kan kiezen welke fiets het wordt, en dan maar thuis blijft?
Robertjan schreef:Je bedoelt dat Tommy nu niet kan kiezen welke fiets het wordt, en dan maar thuis blijft?
Kosten ongeveer 110 euro, voor frame, zadelpen, fork en balhoofd, voor 30 euro Marktplaats, nieuwe cassete, ketting, kabels, achtervelg, remblokjes en spatborden. De rest van de onderdelen had ik nog liggen.

Dat spatbord is lang, maar houdt wel veel tegen, achterlicht is wat lomp, maar ja noodzakelijk.
Jan Dijkhuis schreef:Sjieke fiets. Mijn zus en zwager hebben ze ook nog, niet stuk te krijgen. Jammer van dat lelijke achterlicht en het iets te lange achterspatbord.
Ik ben ze tot nu toe weinig tegengekomen. De Sequoia is tegenwoodig een racefietsachtig model met sloping frame. De trekking variant, is volgens mij gemaakt tussen 1991 en 1996.

Nu nog kiezen, in mei of juni ga ik met mijn dochter op een fietsvakantietje in nederland.
Ben overigens meer van het sleutelen en knutselen aan oude fietsen, dan er op de wijde wereld intrekken, uitgezonderd van mijn dagelijkse woon-werk km's op een 20 jaar oude pekelprooffiets.
Afbeelding
Afbeelding

Tommy
Deze voorbeelden laten heel goed zien dat het ook geodkoop kan. Daar ga ik op de fiets en wandelbeurs dus ook een tweetal presentaties over geven. Tommy. heb je misschien een ietsje hogere resolutie foto voor me, opdat ik hem in mijn powerpoint kan opnemen als een voorbeeld van wat er mogelijk is?
Deze fiets heeft ook wel beperkingen. De bandjes zijn wat smal, en de drager houdt vermoedelijk net zomin als het frame van al teveel bagage. Maar als je zoveel uitspaart aan je fiets dan kun je wel wat besteden aan ultralichte kampeerspullen.
Wim