Wim, ik snap bovenstaande redenering niet echt. Kun je het eens nader toelichten?Wim schreef:Toch is het eigenlijk geen goed plan, omdat je ook veel stijfheid en sterkte inlevert. Wat mij betreft zijn zulke verhoudingen toch wel een aanwijzing dat een maatframe te overwegen was.
Wim
Je zegt dat je veel stijfheid en sterkte inlevert als je een te klein frame kiest? Formuleer ik het zo goed, of begrijp ik het verkeerd en bedoel je juist de kracht x arm van de zadelpen, waardoor deze zadelpen meer "moment" krijgt te verduren als deze verder het frame uitsteekt?
Mijn gezonde boerenverstand denkt dat een compacter en kleiner frame juist stijver is in vergelijking met een groter frame. Het gaat hierbij dan ook om de stijfheid die er toe doet, namelijk de stijfheid van compactere driehoeken die de krachten vanuit je beenspieren overbrengt op pedaal en via crank&bracket overbrengt op het frame die het uiteindelijk overbrengt op het voor- en achterwiel. In deze hele krachtsoverdracht speelt de lengte van de zadelpen toch geen enkele rol (hoogstens een marginale bijrol of zie ik iets over het hoofd?).
Laat staan dat het een argument is om een maatframe te laten maken, wat mijns inziens geen enkel voordeel oplevert tov een confectieframe. Als het wel een voordeel zou opleveren waarom rijden profs (de Lances en de Contadors) dan niet op een maatframe? En waarom steken die zadelpennen zo ver uit hun frame? Je zou in dat geval toch ook een fietsframe kunnen ontwerpen waarbij nauwelijks nog een stuur- en zadelpen nodig is.
Sterker nog, het merk Canyon heeft bij zijn nieuwere lichting raceframes juist gekozen voor een dunnere zadelpen (27.2 ipv 31.6). Zo geven ze de berijder iets meer comfort, zonder dat ze inleveren op de stijfheid van het frame. En Idworx kiest voor zijn stijve Road Marathon om dezelfde reden juist voor een titanium zadelpen.
Verder zie je inderdaad vaak dat veel wereldfietsers rechtop willen fietsen. Mountainbikers en racefietsers daarentegen zijn een veel diepere houding gewend en kunnen dus ook gemakkelijker een andere verhouding tussen zadel- en stuurhoogte aan zonder dat ze hun rug overbelasten. Het heeft imho dus veel meer te maken met je gewenste rijstijl dan met zogenaamd juiste verhoudingen. Volgens mij moet je frameverhoudingen dus beschouwen vanuit de visualisatie van iemands rijstijl in plaats van dat je eigen gewenste verhoudingen op iemands fietsafstellingen projecteert.
grtz!