Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forum alleen toegankelijk voor leden? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Forum alleen toegankelijk voor leden?

128 berichten
Toen ik zo'n 12 of 13 jaar geleden op de OpPad beurs lid wou worden van de Wereldfietser, kon dat niet omdat ik in België woonde. Er was een Vlaamse zustervereniging en kon daar lid worden werd me verteld. Zo kwam ik bij de Vakantiefietser terecht, en werd daar dan ook lid.
Nu blijkt dat ik als lid van de Vakantiefietser, geen toegang krijg tot het besloten deel van het forum. Je kan je voorstellen hoe belachelijk ik dit nu vind...

Nu vind ik €30 toch wel een beetje te veel van het goeie, want 2x lidgeld betalen dat zou toch al te gek zijn. Ik begrijp echt niet wat de bedoeling is om de Belgische leden van de Vakantiefietser geen toegang te verschaffen. Dacht dat we 1 grote familie waren?

[actie=reactie]Ik heb dan ook beide links naar de Wereldfietser en naar dit forum van mij website verwijderd. Met 30 tot 42% bezoekers die uit Nederland komen, toch niet onbelangrijk. Zij zullen hun weg naar hier niet meer vinden.[/actie=reactie]
Ik als belg heb hier ook al melding van gemaakt.

Er is tot dusver niet op gereageerd.

Ik vraag me af of het een kwestie is van onwil of geen zin in de administratieve rompslomp.

Verder hebben wij natuurlijk op de Vakantiefietser ook een besloten deel waarop wereldfietsers geen toegang krijgen.

Misschien valt de schade wel mee, missen we zoveel in dat clubhuis?

Nu ja ik leg me er maar bij neer, dat men je aan de ene kant verbiedt lid te worden en dan wel dingen verzint voor leden die vanwege hun woonplaats wel lid mogen worden.

Nu ja het was een soort non-concurrentie beding tussen de 2 clubs. Die er wel in slagen een gemeenschappelijk tijdschrift uit te brengen, maar bvb. niet de fora gemeenschappelijk kunnen maken.

Nu ja de beste stuurlui staan wel vaker aan wal.

Willem
wwwillem schreef:Nu ja ik leg me er maar bij neer, dat men je aan de ene kant verbiedt lid te worden en dan wel dingen verzint voor leden die vanwege hun woonplaats wel lid mogen worden.
Nu ja het was een soort non-concurrentie beding tussen de 2 clubs. Die er wel in slagen een gemeenschappelijk tijdschrift uit te brengen, maar bvb. niet de fora gemeenschappelijk kunnen maken.
Ik vind het ook wel raar. Is het echt niet toegestaan om in het buitenland lid te worden of krijg je dan alleen geen tijdschrift toegestuurd? Dat laatste is niet zo gek vanwege de kosten en rompslomp.
Ik lees nergens op de pagina waar je lid kunt worden dat dat in het buitenland niet kan. Staat het in de statuten?
Dan maar een directe oproep aan de club: Europa is al een tijdje één, dus mag iedereen alsjeblieft lid worden?
Leon
Als ik zie hoeveel potentiële leden er nu geen lid meer willen worden hierdoor, vraag ik mij af of het wel het gewenste effect heeft.
Zoals ik al eerder schreef, ben ik geen lid en zal ik het ook niet worden. Maar ik merk dat ik zelfs de lol in het forum begin te verliezen door al dat reactionaire gedoe: "No, we can't!"
Leon schreef:
wwwillem schreef: Ik lees nergens op de pagina waar je lid kunt worden dat dat in het buitenland niet kan. Staat het in de statuten?
Dan maar een directe oproep aan de club: Europa is al een tijdje één, dus mag iedereen alsjeblieft lid worden?
Leon
4.1 De aanvraag om als lid te worden toegelaten dient schriftelijk te worden gericht aan het bestuur. Het bestuur beslist binnen twee maanden over de toelating.

de ledenvergadering moet maar eens een hint geven ;)
Wacht even: er spelen nu twee zaken door elkaar.
Dit draadje ging over het niet langer toegankelijk stellen van dit forum voor niet-Leden van de Wereldfietser. Daar ben ik ook geen voorstander van. Deze mogelijke maatregel is echter op de lange baan geschoven om eerst het hoogste gezaghebbende orgaan van de Wereldfietser: de Algemene Ledenvergadering, de kans te geven om aan het woord te laten en indien nodig een uitspraak te doen. Ik verwacht echter dat het niet zover komt en dat iedereen actief kan blijven op het forum en gebruik kan maken van het uitvoerige landenbestand.

Iets anders is het besloten verenigingsdeel op de site voor specifieke verenigingszaken. De ledenvergadering van de Wereldfietser heeft uitgesproken dat dit onderdeel alleen voor de leden is.

De Nederlandse Wereldfietser en de Vlaamse Vakantiefietser hebben destijds afgesproken om niet in elkaars vijver te vissen. Er is wel gekozen voor samenwerking tussen beide organisaties. De leden van beide verenigingen ontvangen hetzelfde blad en kunnen gebruik maken van elkaars diensten. Leden van de Vakantiefietser kunnen mee op weekenden van de Wereldfietser en leden van de Wereldfietser doen mee aan tochten van de Vakantiefietser.
Formeel zijn de leden van de Wereldfietser echter geen lid van de Vakantiefietser en andersom ook niet.
Toen de afspraken tussen de Wereldfietser en de Vakantiefietser werden gemaakt, bestonden er nog geen sites van beide organisaties. Zowel Vlaamse leden van de Vakantiefietser alsmede de Nederlandse leden van de de Wereldfietser hebben natuurlijk het recht om bij hun bestuur aankaarten als zij enige wijziging willen. Uiteindelijk heeft de Algemene Ledenvergadering op democratische wijze het laatste woord.
Over alles wat niet in de statuten staat of het huishoudelijk reglement beslist de Algemene Ledenvergadering.
Nog even dit over lidmaatschap voor mensen die niet in Nederland wonen. Ik ben lid geworden van de Wereldfietser in 2003 en woonde toen in Nederland. In 2006 ben ik verhuisd naar het buitenland en ben gewoon lid gebleven, tegen een wat hogere contributie. Dit in verband met hogere verzendkosten van het blad.

Een paar weken geleden gebeurde er toch iets vreemds. Ik wilde me aanmelden voor het "clubhuis" maar kreeg als antwoord op mijn mailtje dat ik volgens de administratie geen lid was van de vereniging en ik dus geen toegang kreeg tot het virtuele clubhuis........
Na enig heen en weer mailen bleek dat "buitenlandse leden" in een aparte administratie staan en ik dus wel degelijk lid ben. Inmiddels heb ik nu toegang tot het clubhuis.
Blijft nog één ding een beetje vreemd: In de ledenlijst sta ik vermeld als "Forumlid", maar ach, dat ik naast verenigingslid ook als forumlid beschouwd word vind ik eigenlijk een hele eer.... :D

En on topic: dit forum moet naar mijn mening gewoon open en voor iedereen toegankelijk blijven.
Iets anders is het besloten verenigingsdeel op de site voor specifieke verenigingszaken. De ledenvergadering van de Wereldfietser heeft uitgesproken dat dit onderdeel alleen voor de leden is.
Wat kan ik daar in dat besloten gedeelte dan vinden als ik lid zou zijn? Notulen e.d.?
whave schreef:
Iets anders is het besloten verenigingsdeel op de site voor specifieke verenigingszaken. De ledenvergadering van de Wereldfietser heeft uitgesproken dat dit onderdeel alleen voor de leden is.
Wat kan ik daar in dat besloten gedeelte dan vinden als ik lid zou zijn? Notulen e.d.?
Inderdaad!
bert sitters schreef:Iets anders is het besloten verenigingsdeel op de site voor specifieke verenigingszaken. De ledenvergadering van de Wereldfietser heeft uitgesproken dat dit onderdeel alleen voor de leden is.
whave schreef:Wat kan ik daar in dat besloten gedeelte dan vinden als ik lid zou zijn? Notulen e.d.?
bert sitters schreef:Inderdaad!
Waarom is dan dit topic met landenlijst waar mensen geweest zijn, en waar ik zelf iets in gepost heb toen het nog toegankelijk was, nu niet meer toegankelijk?
Inderdaad Chris, als Belgisch Vakantiefietser-lid val je buiten de boot als het gaat om Wie-Was-Waar. Alleen Nederlandse leden mogen elkaar op de hoogte houden wie waar gefietst heeft. Ik kan me voorstellen dat deze ´dienst´ gedeeld wordt met de Belgische leden. Of is er een goede reden om dit gescheiden te houden? Ik kan tenminste niets bedenken. Er is trouwens een heel eenvoudige oplossing voor; je start gewoon zelf een onderwerp Wie-was-waar in het openbare forum :roll:
Misschien ook een idea om de naam "Wereldfietser" te veranderen in "Het kaas koppen onder elkaar fietsers clubje" ;-).

Cheers,

Stijn
Vincent Schol schreef: Er is trouwens een heel eenvoudige oplossing voor; je start gewoon zelf een onderwerp Wie-was-waar in het openbare forum :roll:
Die rubriek wie was waar vind ik een beetje overbodig, er is toch al de Landeninformatie. Ik heb er geen behoefte aan om mijn ervaring alleen en uitsluitend te delen met wereldfietsers-die-lid-zijn. :|
stijn de klerk schreef:Misschien ook een idea om de naam "Wereldfietser" te veranderen in "Het kaas koppen onder elkaar fietsers clubje" ;-).

Cheers,

Stijn
Beste Stijn,
Het feit dat de Belgen geen lid kunnen worden van de Wereldfietser en Nederlanders geen lid kunnen worden van de Vakantiefietser komt voort uit een afspraak met de Belgische Vakantiefietser. De Wereldfietser bestond al een paar jaar en de Vakantiefietser was in oprichting. De Wereldfietser had toen leden in Belgie. Op verzoek van de oprichters van de Vakantiefietser hebben toen gesprekken plaats gevonden over samenwerking en afstemming. De Vakantiefietser wilde echter wel een zelfstandige VZW worden. De Wereldfietser heeft dat gerespecteerd. Om het afsnoepen van leden van elkaar te voorkomen is toen de afspraak gemaakt van Nederlanders kunnen lid worden van de Vakantiefietser en Belgen kunnen lid worden van de Vakantiefietser. De Wereldfietser heeft vervolgens de leden in Belgie, nadat deze leden daar zelf geen bezwaar tegen hadden, overgedragen naar de Vakantiefietser.
Voor de rest wordt er veel samengewerkt met o.a. hetzelfde tijdschrift voor leden van beide verenigingen en zie nu het nieuwe initiatief van de landenwiki.
In de rubriek Wie-Was-Waar kunnen leden gegevens vermelden, zoals telefoonnummers, die niet voor iedereen bestemd zijn, maar alleen voor andere leden. Je kunt natuurlijk aan het bestuur van de Vakantiefietser vragen of ook de Belgische vereniging meedoet met Wie-Was-Waar als ledendienst.
bert sitters schreef:Je kunt natuurlijk aan het bestuur van de Vakantiefietser vragen of ook de Belgische vereniging meedoet met Wie-Was-Waar als ledendienst.
We kunnen ook aan het bestuur van de Wereldfietser vragen om te stoppen met allerlei "exclusief voor leden"-activiteiten. Laat dit forum gewoon verder floreren als HET platform voor informatie-uitwisseling tussen wereldfietsers en vakantiefietsers - ongeacht of ze lid zijn van een vereniging met die naam.

Bijkomend voordeel is dat naar mijn inschatting veel mensen die langere tijd actief zijn op dit forum ook wel lid worden van de vereniging. Voor die € 15,= hoef je het per slot van rekening niet te laten.

Gerd
GerdC schreef:We kunnen ook aan het bestuur van de Wereldfietser vragen om te stoppen met allerlei "exclusief voor leden"-activiteiten.
Tijdens de komende ALV nodigen we iedereen uit om mee te denken welke delen van het forum al dan niet besloten zouden moeten zijn. Sowieso komen de vergaderstukken in het besloten gedeelte, omdat deze nu eenmaal alleen voor leden bestemd zijn.

Sander
Bestuurslid Internet
Hoi Bert and all,

Alhoewel mijn opmerking meer als een grapje was bedoelt zal ik hier nog even serious op reageren.

Mijn opmerking had niet zozeer betrekking op het feit dat er een afspraak is tussen de vakantiefietser en de wereldfietser mbt locatie van leden, maar ik doelde meer op ontoegankelijk maken van het wereldfietsers forum of gedeelte daar van.

Waar het mij om ging is het feit dat er blijkbaar mensen binnen de Werelfietser vereniging zijn die denken dat als je dingen alleen toegankelijk maakt voor leden en achter slot en grendel stopt, dat dan meer mensen lid zullen worden. Dit is een vernauwende en beklemmende mentaliteit, (wie wil er nou lid van zo’n vereneging worden?), niet een verruimende manier, geen vrij en genereuse (spel ik dat goed?) manier van het promoten van het op de fiets op vakantie gaan, want dat is toch wat hier gedeelt wordt waar het hier om gaat.

De interactive mogelijkheden van het Internet zijn een fantastische manier om nieuw interesse voor het vakantie fietsen op te wekken. Dit is “de” waarde van het Internet en een online Forum. En wat mij zelf betreft, ik plaats op diverse forums bijdragen, wat niet betekend dat ik ook overal lid wil zijn.

Affijn, success en hopelijk een keer tot ziens op een mooi fiets route ergens ter wereld...

Stijn
Sander Onderstal schreef:Tijdens de komende ALV nodigen we iedereen uit om mee te denken welke delen van het forum al dan niet besloten zouden moeten zijn.
Iedereen? Of mogen alleen de leden van de Vereniging De Wereldfietser daarover beslissen?
Sander Onderstal schreef:Sowieso komen de vergaderstukken in het besloten gedeelte, omdat deze nu eenmaal alleen voor leden bestemd zijn.
Hoezo, sowieso? Heeft de Vereniging De Wereldfietser iets te verbergen? Waarom is alle informatie niet gewoon openbaar voor potentiële leden en andere belangstellenden?

Gerd
Mijn mening:
Ik vind het niet van een "één-Europa"-gevoel getuigen als de beide verenigingen op basis van locatie en/of woonplaats en/of nationaliteit bepalen of iemand lid kan worden van een of beide beide vereningingen. Ik vind dat die regel afgeschaft mag worden. Uiteraard kunnen verzendkosten de kosten wel opdrijven, daar hoeft geen verlies op geleden te worden.

Leon