Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :) - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :)

Ook ik snurk meestal door alles heen, maar ik neem wel altijd oordopjes mee. Die dingen wegen niets en nemen geen plaats in, en zijn vooral voor het in-slapen handig, als er b.v (te) dicht in de buurt een luidruchtig feestje aan de gang is...(vaak in Spanje nodig gehad!)

Hoi iedereen,

Ik ben al een tijdje terug van mijn wereldreis en dit is een oude draad maar ik denk dat het nuttig is mijn ervaringen met mijn paklijst en uitrusting te delen voor toekomstige fietsers. Het is een lange lijst maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Veel plezier :)

Maintenance
Topeak Allien multitool: veel gebruikt, al het nodige zit erop.
Rohloff tools: niet gebruikt.
Allan key nr 2: niet gebruikt.
Swiss armyknife: gebruikt voor reparaties en bij het koken.
Spoke-key: niet gebruikt maar handig om slagen uit wiel te halen.
Cleaning-rag: gebruikt om keting schoon te maken.
Toothbrush: gebruikt om ketting schoon te maken.
Topeak masterblaster pump: gebruikt, Topeak Roadmorph is handiger.
1x Rohloff chainlube: 1x per 2 weken gebruikt. 1 flesje is voldoende.
Valve adapter: niet gebruikt.
WD40 zou handig zijn geweest.

Spare parts
Nuts: Gebruikt, onderweg heb ik wat schroeven verloren.
Bolts: gebruikt. Ik had te weinig verschillende grotes bij me
Spokes 12x: niet gebruikt.
Brakepads, 1 set: na 5000km gebruikt.
Magura HS33 spare parts: niet gebruikt.
FAIV Hoogar lowrider spare parts: niet gebruikt.
Tent spare parts (zipper+canvas): niet gebruikt.
Seemseal: gebruikt (niet voor tent) om tassen en slaapmat te dichten.
Cooker spare parts:niet gebruikt. TIP: Draai van te voren het moertje van het pomp-leertje los want die zit letterlijk MOERVAST (stomme designer :evil: )
Rohloff cable and connectors: niet gebruikt.
Usermanual Rohloff: gebruikt bij olie verversen.
Usermanual Magura: niet gebruikt.
2x inner tubes: 1 gebruikt, plakken in woestijn en bergen lastig.
1x foldable tire Schwalbe XR: niet gebruikt.
Glue (2 tubes): 1 gebruikt.
Patches: gebruikt, 3 lekke banden op 10.000km, niet slecht.
Sandpaper: gebruikt.
Tiewraps: gebruikt, volgende keer neem ik er meer mee.
Yarn: gebruikt voor kledingreparaties.
Ducttape: gebruikt voor vanalles.
Patex instant glue: gebruikt voor vanalles.
Sparehooks Ortlieb panniers: niet gebruikt.
Seemseal: veel gebruikt voor water/lucht dichtmaken van kapotte Ortliebs en matras.

Electronics ‘n stuff
Hubdynamo batterycharger (selfbuilt): gebruikt in afgelegen gebieden
VP3320-S Imagetank, 40GB with MP3 player, radio and voicerecorder, by X’s-drive. Gebruikt voor dataopslag (foto's etc) en als dagboek.
Li-ion camera battery 2x. gebruikt, 3x is beter. Werken slecht bij lage temperaturen. TIP: bewaar in broekzak of zakje shirt.
SD memmorycards, 2x 1GB, 1x 2GB: gebruikt: 2x1 is genoeg.
SD cardreader: gebruikt als USB stick.
Pezl headlamp: gebruikt maar bij wild kamperen liever niet.
Personal alarm (when securing bike): onzin ding, weg ermee.
Chainlock: gebruikt, een gestolen fiets is een ramp.
Combinationlock: gebruikt in hotels.
Spare keys: niet gebruikt.
Compass, by Recta: niet gebruikt.
X3 HR watch, by Suunto: gebruikt, vooral de hoogtemeter. Niet vergeten die te ijken.
Bike computer: gebruikt.
Batterycharger for Li-ion battieries: gebruikt.
AA NiMh batteries 8x: gebruikt.
Explorist 200 GPS, by Magellan. For tracking the route and emergencies. Gebruikt om mijn overnachtingsplaatsen, ambassades etc te loggen. Handig voor Google Earth en in de stad.

First aid
Antibiotics (one against pneumoniae, one against micro organisms): gebruikt, vooral ofloxacine.
Anti Giardia: Flagyl: gebruikt.
Anti diarreah: Immodium, so I can ‘plug’ myself if I must cycle. EMERGENCY ONLY: gebruikt bij busreizen.
Anti headache: Paracetamol: niet gebruikt.
Painkiller: Ibuprufen: niet gebruikt.
Anti altitude sickness (Diamox). EMERGENCY ONLY: niet gebruikt.
Jodium dissinfectant cream: gebruikt.
Plaster: gebruikt (messen zijn SCHERP :roll: )
Bandages: gebruikt.
Sporttape: niet gebruikt.
Second skin: niet gebruikt.
Pincet: gebruikt

‘Hygiene’
Soap: gebruikt (soms :oops: )
Shaving oil, by Williams. One drop of oil is all you need: niet gebruikt
Deo: niet gebruikt :P
Toothpaste: gebruikt.
Toothbrush: gebruikt.
Comb: gebruikt.
Razor: niet gebruikt, ik liet me scheren 8)
Towl, quickdrying: gebruikt
Sun cream: so I don’t burn alive: gebruikt, 2 kleine tubes.
Lipstick with UV protection: gebruikt in gebergtes.
Toiletpaper: gebruikt. Soms lasting te vinden. Servieten werken ook (NIET die chinese van plastic :? ).
Volgende keer neem ik een washandje mee, erg handig wanneer er weinig water te vinden is.

Camping
Tent: Sirius Extreme, by Exped. Two person 4 season tunneltent with plenty of room, 3Kg: Lekker ruim, makkelijk op te zetten (ook alleen binnetent), stormvast en stevige stof en bodemzeil. Nadeel: niet vrijstaand en altijd 5 haringen nodig.
Down Airmatress, by Exped. Comfy mattress isolates to -15C: ideal ding, vooral in Tibet. Nadeel: hij lekte dons maar hij is al oud. 1 lek gehad.
Stakes: gebruikt. Zandharingen zouden voor Turkmenistan handig zijn geweest.
1x titanium rockstake: niet gebruikt.
Sleepingback, Down. Comfort -15C By Robers: Compact, licht en lekker warm. Gebruikt tussen -30 en +20C.
Silk liner: to keep the sleepingbag clean, as extra insulation or for hot weather or filthy hotels: gebruikt.
Primus varifuel cooker: gebruikt, alleen problemen gehad in Tibet, op grote hoogte verbrand roet niet goed en blokkeerd de brander. Regelmatig schoonmaken dus. Een algemeen benzine brander probleem (ook MSR), geen problemen gehad met afschuwelijk centraal asiatische 'benzine'.
Petrol bottle: gebruikt.
Pocket waterfilter, by Katadyn. Vanaf central asie gebruikt. In Tibet in de slaapzak meegenomen.
Ladle 1x: gebruikt.
Pot 1x: gebruikt, een braadpan vind ik overbodig.
Spork (spoon+fork): gebruikt. Plastik 1E ding is gebroken. Ik heb er nu eentje van titanium.
Mug: gebruikt.
Steelwool rag: gebruikt.
10 liter waterback, by Ortlieb: niet gebruikt want er was voldoende water te vinden.
Two 1.5L PET bottles, by Mecca Cola/Coca Cola/Ignur Limo etc: gebruikt.

Clothing
Conquest Rainjacket, by Agu: gebruikt bij regen/sneeuw/ijswind. Nadeel: flappert.
Raintrowsers, by Craft: gebruikt bij regen/sneeuw/ijswind. Goed afstelbaar.
Tummam softshell jacket, by Mammut: Bij koude wind (Tibet) gedragen. Ideaal ding en ventileerd voldoende.
R1 Fleece, by Patagonia: ideal ding, warm, compact en licht.
1x wool longsleeve Techtop shirt, by Icebreaker. Mijn lievelingsding. Warm, licht comfortabel en stinkt na 24 dagen non-stop dragen niet :shock:
1x wool longjohn, by Icebreaker: comfortabel maar zelfs voor Tibet te warm.
1x cycleshorts by Scott: Comfortable maar zweterig waneer het heet en/of vochtig is.
2x boxershorts (synthetic), by Craft: drogen snel, zitten comfortabel, ook tijdens het fietsen.
1x short sleeve thin T-shirt (synthetic), by Bigpack: niet gebruikt vanwege zonnebrand.
1x longsleeve thin T-shirt (synthetic), by Bigpack. Geniaal ding. Beschermd tegen de zon en laat veel zweet door. Gedragen bij heet weer.
2x hikingtrousers with zip-off legs, worn over cycleshorts. Dikke van Häglöfs in koude gebieden gedragen. Sterk, warm en waterafstotend. Nadeel: is wat stug. Dunne van noname. Lekker wijd voor in heet weer, nadeel: snel versleten op het zitvlak.
2x wool hikingsocks, by Smartwool: ideal, gedragen in de woestijn en in Tibet (als ondersok).
1x thick woolen socks, by Falke: warm maar slap material. Gedragen als oversok in sandalen in Tibet tot -10C.
Hiking sandals, by Columbia. Iedere dag gedragen behalve bij sneeuw en regen.
Hiking shoes (cat B), by Lowa. For snowy or rainy weather. Goede grip op pedalen en ondergrond.
Thin fingerless bicycle gloves, by Roeckle: in hete gebieden. Goede pasvorm, stevig materiaal, goede pasvorm, grip en demping.
Windstopper bicycle gloves, by Roeckle: ideaal als windstopper. Goede pasvorm, grip en demping. Gebruikt bij koud windig weer to 0C. Nadeel: materiaal slijt snel. Na 2 maanden waren de vingertoppen weggesleten
Wintergloves: Gekocht in China. Beter goede wind en water dichte handschoenen meenemen.
Buff: as a scarf, balaclava etc: Ideaal, gebruikt tegen zandstormen en kou.
Adjustabel cap with neckshade, by Gorilla Wear. Great for deserts or chilly days: Gedragen tot 5C. Ventileerd goed maar de nekflap flapperd nogal tijdens het fietsen. Die van Mammut is beter.
Wintercap, by Lowe Alpine. A must have for Tibet or on chilly knights: Heerlijk ding, sterk en warm. vooral in de bergen en Tibet gedragen.
Glacier glasses (cat 3), by Julbo. For everyday use and for extra protection in the mountains. Goede pasvorm en bescherming tegen stof en zonlicht. Nadeel: beslaan bij grote inspanning.

Panniers
Ortlieb front roler classic 2x: geen problemen.
Ortlieb backroller classic 2x: aan de bovenkant ingescheurd omdat de plastik plaat in de tassen de naar buiten gedrukte bovenkant van de tassen kapot schuurde. Mijn drybag drukte de bovenkant van de tassen naar buiten. Gerepareerd met ijzergaren en seemseal.
Ortlieb ultimate 5 handle bar bag: voldoende paats voor alle spulletjes en prulletjes.
Orlieb drybag 17M: voldoende ruimte voor tent, souveniers en voorraden.
Ziplock plastic bags: gebruikt voor transport electronika. Erg handig.

Food
For two days and one emergency ration pack, snacks. In remote areas more is carried: In Tibet had ik 6kg eten bij me, merendeels snickers, nudels, zjampa, muesli en een melkpoeder/cacaopoeder mengsel.

Paperwork
Travel inssurancy.
Passport.
passport photo’s 10x: for visa: was voldoende.
Insurance pass.
EC card: werd nauwelijks geaccpeteerd.
Creditcard (Maestro): gebruikt maar lasting geld te krijgen. VISA wordt WEL overal geaccepteerd.
Cash dollars. Overal in te wisselen behalve in China (alleen bij Bank of China) :?
Copy passport on USB and Email.
Copy EC card on USB and Email.
Moneybelt: erg handig, geld is goed verstopt. Let op: in Uzbekistan accepteren ze alleen scheur en kreukvrije dollars (hangen ze aan de muur of zo :roll: ).
Adresses, phonenumbers of embassies, family and friends.
Ballpoint, pencil. Ballpoints leak at 4000m+.
Small notepad: super handig voor vanalles en nog wat.
Some photo’s about myself, family and friends.
Point it booklet, by Point it. Lots of pictures of everyday items etc: Handig maar vooral als entertainment gebruikt.

Parcel (send to Kashgar, China): Na 3 weken veilig aangekomen.
1x Rohloff SLT-99chain.
1x Rohloff sprocket.
1x rohloff lube.
two sets of brakepads.
Other stuff I’ll need then.
Guides (mostly not LP as LP is far to paranoid).
Footprint Turkey, ISBN: 1900949857. Lots and lots of info, way more than LP. Veel gebruikt. Veel leuke weetjes en achtergrond informative.
Reise Knowhow Iran, ISBN: 3831712107. Lots of info, but not for low budget travellers like us. Niet meegenomen op reis.
Lonely Planet Central Asia, ISBN: 08644226739. The only practical guide, communist bashing. Enige reisgids voor central asie, informative correct en kaartjes nuttig.
Tibet Overland, ISBN:1873756410. Written by a cyclist. Lots of Tibet tours. Niet meegenomen op reis, wel handig voor praktische tips.

Maps
Tuerkei 1:750.000, Eurocart, ISBN: 3575221154. Shaded relief: Prima kaart.
General map of Iran 1:1.600.000, Gitashenasi, ISBN: 9643421341. Shaded relief, Beste kaart. In Iran is ook een wegenboek te koop maar alle namen zijn in Farsi.
Central Asia 1:1.750.000, Nelles Map, ISBN: 3865740138. Shaded relief. Middelmatige kaart, veel plaatsen stan er niet op en de afstanden zijn hopeloos verkeerd, vooral in Tajikistan. Maarja, er is maar 1 weg
The Pamirs 1:500.000, Gecko Maps, ISBN: 390659355. Contour lines. Geniale kaart voor het route plannen in de ruige en verlaten Pamir. Haast ieder dorpje staat erop inclusief passen etc.
China northwest 1:2000.000, GiziMap, ISBN: 9630080516. Color relief. Goede kaart
Tibet 1:1.500.000, World Mapping Project, ISBN: 3831770859. Color relief. Middelmatige kaart. Afstanden kloppen niet, pashoogtes ook niet en sommige dorpjes (Tielongtan) bestaan niet meer en andere dorpjes staan er niet op. Vooral in de Axai Chin was dit het geval. De hoogste fietspas in West Tibet (Quishan La, 5380m) staat er niet op. Dit geldt trouwens voor alle andere kaarten van Tibet dus de Chinezen zullen wel de schuldigen zijn.

Fiets de wereld,
Whisky

Dank voor de uitgebreide review :D!

echt handig!

Als ik op mijn volgende grote reis vertrek kan ik gewoon jouw checklist gebruiken, en dan weet ik er van de eerste keer alle bedenkingen bij. Al bij al moet ik je toch feliciteren, want je hebt gelijk niet veel mee gesleurd dat je niet nodig had.

Enkel op vlak van elektronica zou ik mij persoonlijk toch wel wat beter equiperen aangezien ik wat meer aan fotografie wil doen. Een memorycard van 1GB en een imagetank van 40GB is voor mij maar peanuts dus. :wink:

Bedankt!

Dank voor de evaluatie van je eigen paklijst Marc, daar heb ik wat aan. Even enkele opmerkingen:
Je hebt het een aantal keer over "Seamseal", maar ik denk dat je Sealgrip bedoelt, of niet? Dat is de dikkere, sterkere variant waarmee je scheuren kan dichten. En verder sta ik te kijken dat je aan 2Gb aan opslag genoeg had, hoeveel (of hoe weinig) foto's heb je gemaakt? Ikzelf heb in 1 week Venetië al 2,5 GB gebruikt! Zal wel persoonlijk zijn... :D

Eind maart kom ik met de jaarlijkse uitgave van een boekje voor toekomstige wereldfietsers. Dit is dan naar aanleiding van de wereldfietseravond op 4 maart.
Ik moet jouw lijst nog goed doornemen, maar mag ik daar eventueel iets uit halen? (je naam wordt dan voor in het boekje vermeld)

Groetjes,

Eric

Eric Schuijt schreef:Eind maart kom ik met de jaarlijkse uitgave van een boekje voor toekomstige wereldfietsers. Dit is dan naar aanleiding van de wereldfietseravond op 4 maart.
Ik moet jouw lijst nog goed doornemen, maar mag ik daar eventueel iets uit halen? (je naam wordt dan voor in het boekje vermeld)

Groetjes,

Eric
Als je al die electronica meesleept kun je alle technische manuals ook als PDF meenemen.

Hoi Eric,

Geen enkel probleem, het is een flinke lijst maar ingekort is hij zeker bruikbaar. Ik had graag bij de fiets en wandelbeurs praktische uitleg willen geven en over de reis willen vertellen maar dat zat er vanwege werk niet in :-/ Misschien volgende keer of via 'de wereldfietser'?

@ M-Geneering: Boekjes had ik ook als PDF bij me maarja, midden in de pampa kan ik die niet lezen :lol:

whisky schreef:@ M-Geneering: Boekjes had ik ook als PDF bij me maarja, midden in de pampa kan ik die niet lezen :lol:
Wordt tijd dat Apple een Camera Connector voor de iPod touch gaat produceren :roll:...

Spironski schreef:ik denk dat je Sealgrip bedoelt, of niet? Dat is de dikkere, sterkere variant waarmee je scheuren kan dichten. En verder sta ik te kijken dat je aan 2Gb aan opslag genoeg had, hoeveel (of hoe weinig) foto's heb je gemaakt? Ikzelf heb in 1 week Venetië al 2,5 GB gebruikt! Zal wel persoonlijk zijn... :D
Hoi Spironski,

Het goedje dat ik heb gebruikt om dingen te dichten heet 'Sil Net' en is een 'Silicone seam sealer'. Ik heb het in Duitsland gekocht. Nadeel: het moet 24h drogen. Volgens mij is dit merk in Nederland niet te koop en daarom heb ik het 'seem seal' genoemd op mijn paklijst.
Die 2gb was ruim voldoende omdat ik een Vosonic Xs drive bij me had met een 40gb harddisk. Het is een soort opgevoerde imagetank met voicerecorder (reuze handig en leuk), radio en mp3 speler, reuze handig :)

Fiets de wereld,
Whisky
ik weet niet of dit alles al gezegd is aangezien ik niet alle pagina's heb doorgenomen, maar toen mijn vader naar Santiago de Compostella liep heeft hij een hoop spulletjes vooruit gestuurd of aangeschaft toen hij dat daar nodig had.

daardoor hoef je dus geen dikke handschoenen mee te nemen in Europa en pas aan te schaffen of vooruit op te sturen zodat je daar niet mee loopt te zeulen.
Op woeste tochten in verre landen heb je soms veel nodig. In Europa kun je het daarentegen in het vakantieseizoen beter beperken to iets van 12-14 kg in je achtertassen. Kijk maar eens op de paklijst van Jim van den Berg: http://members.chello.nl/j.berg20/index.html. Een lichtgewicht uitrusting kan net zo comfortabel zijn, en hoeft evenmin duurder uit te vallen. Zie hier voor wat voorbeelden: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Iemand heeft ooit een lijst hier geplaatst (kan t even niet vinden) met rond 7 kilo voor een tocht binnen Europa. Met 12 kilo komt de lijst hierboven het meest in de buurt. Ik heb laatst een lijst geprobeerd dat hier tussen in zit, inclusief kookspullen. En het kan lichter:

- Fototoestel + lader + GSM + lader vervangen door een dunne en lichte iPhone. Dat heeft een fijne camera (en video) en bijna oneindig veel functies voor navigatie, kaarten, kompas, altimeter ...
- De twee lege fietstassen van bijna 1,8 kilo kunnen lichter. Hierdoor heb je zware bagagedragers niet langer nodig.
- Flesjes afwasmiddel + shampoo + zeep + scheermiddel vervangen door een flesje Alles Wasser.

Wat mijn lijst zwaarder maakte tijdens de laatste tocht was het gewicht en de volume van de extra warme kleding. Ik had kou en regen verwacht in de bergen. Dat scheelde al een paar honderd gram aan bagage die ik zeker niet hoefde als het warm weer was.

Toch was de fiets zeer licht. Ik kon beter klimmen, de fiets optellen en met een hand ermee lopen daar waar het onmogelijk was om te fietsen. In de trein hoefde ik geen bagage los te maken en er mee te slepen.

Echt fijn om licht te fietsen:
http://tinyurl.com/cogeeuo
@Han:
Je combinatie van voordrager met tas, achtertas en tasondersteuner weegt ongeveer net zoveel als de combinatie van een Tubus Fly met 2x Crosso Twist Small achtertassen. Met dat verschil dat in die Crosso's meer kan (35L) en bij boodschappen doen ook nog ruimte op de bagagedrager benut kan worden.

Verder is je regenjack nog vrij zwaar t.o.v. sommige varianten van VAUDE en Montane. Er valt dus zeker nog e.e.a. te besparen. Wél een mooi tentje.
Hallo Robertjan,

De Corso tassen zien er ook zeker goed uit voor de prijs van rond de 60,- euro en een gewicht van 1150 gr voor beide. En met de Tubus Flyer heb je geen voortassen en voordrager meer nodig.

Alleen jammer dat er geen goede garantie wordt gegeven voor duurzaamheid van de tas (slechts 24 maanden) en er niets wordt verteld over waterdichtheid.

Ook de inhoud van de Corso is een beetje beperkt. Met 35L voor beide tassen komt het nog niet in de buurt van Carradice van 23L in een enkele tas. Dat is 46L voor beide tassen.

Daarnaast heeft Carradice per tas 2x extra opbergruimtes aan de zijkant en binnenin een extra waterdicht zakje met een zip. Boven op de tas zijn 4x D-ringen aangebracht voor bv een elastiekje om extra bagage te dragen.

Hieronder een vergelijking (de prijzen zijn een schatting):

2x Corso Twist Small achtertassen:
- Gewicht.................1.150 gr
- Inhoud...................35L (voor beide)
- Waterdicht..............onbekend
- Prijs........................60,-
- Garantie.................24 maanden

1x Tubus Fly
- Gewicht...................330 gr
- Prijs.........................70,-
- Garantie..................10 jaar
- Laadvermogen.........18 kilo

Totaal gewicht: 1.480 gr
Totaal kosten: 130,-

----------------------------

2x Carradice Super C tassen:
- Gewicht....................1.760 gr (beide tassen)
- Inhoud......................46L (beide tassen)
- Waterdicht.................ja
- Prijs...........................130,- (beide tassen)
- Garantie.....................levenslang

1x Carradice Support (voor achtertas)
- Gewicht......................420 gr
- Laadvermogen............10 kilo
- Prijs.............................50,-
- Garantie......................onbekend

1x Velo Orange Randonneur Front Rack (voor voortas)
- Gewicht.......................212 gr
- Laadvermogen.............5 kilo
- Prijs..............................60,-
- Garantie........................onbekend

Totaal gewicht: 2.392 gr
Totaal kosten: 240,-

Het eerste draagsysteem met Corso en Tubus Fly is zeker licht, goedkoop maar ook beperkt en minder duurzaam.

Het tweede systeem van Carradice is wat duurder maar heeft ook meer laadvermogen en is duurzamer met betere garanties. Je hoeft komende 20 jaar geen tassen meer te kopen.

Met een wat steviger front rack kan makkelijk 20 kilo aan bagage mee in 2x Carradice. Ik had het met ongeveer 10 kilo gedaan voor een week fietsen. En dat kon zeker lichter als ik nu terug kijk.

Meest gewicht om op te sparen zit in de kleding en in de keuken. Even kijken hoe ik dat goedkoop kan terugdringen.