Hartelijk dank voor je reactie Poppink.
Op zich heb je met het traptempo een goed punt. Bij 25 echte kilometers valt het tempo zeker mee.
Overigens bedraagt bij 25 echte kilometers (op de Bosch Intuvia display 27 kilometer) het traptempo op mijn fiets inmiddels zo 66 omwentelingen in het hoogste verzet.
Bij het in alle folders door Enviolo Trekking geclaimde 1,9 verzet (voor mijn fiets minimaal 9,10 meter per trapomwenteling) zou het aantal trapomwentelingen bij 25 echte kilometers slechts zo'n 46 bedragen.
Wat ik dus stel is dat consumenten misleidend worden voorgelicht.
Wat ik echter verontrustend vind is dat het maximale bereik van een hagelnieuwe fiets met de Enviolo Trekking (handmatig geen automatic) voor de Kalkhof image 5.b zo'n 8 meter per trapomwenteling bedraagt, terwijl na plm. 3000 tot 5000 km dat verzet bij mijn fiets en de andere door mij geteste (leen)fietsen al is teruggelopen naar plm. 6,75 tot 7 meter.
Bij mijn fiets was het bereik vlak voor de eerste reparatie zelfs teruggelopen naar 6,25 meter (80 omwentelingen per 500 meter).
Vanuit dat gegeven heb ik mijn verhaal over het aanzienlijk beperktere bereik (het verdwijnen van de overdrive) gedaan.
Omdat ik veel fiets in heuvelachtig gebied (o.a. duinen tussen Den Helder en Noordwijk) viel mij vooral heuvelafwaarts op, waarbij ik regelmatig tussen de 35 en 40 kilometer zonder ondersteuning fiets, dat het trapritme steeds hoger werd ten opzichte van de eerste maand van de nieuwe fiets. Om die redenen ben ik me gaan verdiepen in datgene wat in de folders beloofd wordt, en de praktijk. En dan zijn de verschillen significant. Dit geldt nog eens temeer omdat na reparatie (vervanging?) door Enviolo Nederland het bereik van de- mag ik aannemen- nieuwe naaf slecht maximaal 7 meter per trapomwenteling bedraagt.
Maar je hebt een goed punt: bij fietsen in de stad, of nooit harder fietsen dan 25 km met ondersteuning, valt het allemaal mee.
Dat je vanaf dag één niet krijgt wat in de folders over dit dure versnellingssyteem wordt beloofd, staat wat mij betreft natuurlijk wel vast.