Ik doe alleen al qua woon-werk zo'n 2000 tot 4000 km per jaar. Als ik een keer een fietsvakantie doe kom ik zo aan de 10.000 of meer in een jaar. Ik ga dan gelijk een paar maanden.Blackbelt schreef: ↑ma 11 mei, 2020 09:28Je snapt toch dat je met die eisen echt in een microsegment zit, en ik betwijfel of "onderhoudsvrij" an-sich realistisch is.
90% van de fietsen doet geen 2000km per jaar. Dus als een fiets het 20.000 km uit houdt, dan is het voor de overgrote meerderheid al lang ok. Met wat geluk vervang je op die tijd niet eens de banden en remblokjes.
Misschien heb je de ketting dan 1 keer laten vervangen en mat wat pech ook de tandwielen.
Een naafversnelling houd dat wel uit, zelfs een gewone Nexus 5 of 7 gaat dan niet kapot.
Laten we zeggen dat ik gemiddeld 3000 km per jaar doe.
Mijn huidige fiets heb ik nu minder dan 3 jaar (heeft meer dan 2000 EUR gekost, elektrisch met midden motor). Amper 10.000 km op gefietst. Heeft Nexus 7 versnellingen en Shimano remmen (roller brakes).
Het lijstje:
-- Zowat maandelijks ketting spannen (vermoedelijk door waardeloze goedkope ketting die oprekt + gebrek aan spanner + het feit dat het een midden motor is dus flink veel spanning op de ketting). Had ik achteraf gelijk moeten vervangen, maar ja. Ik koop geen kant en klare fiets om hem vervolgens uit elkaar te halen.
-- Achterrem waardeloos. Is zelfs een keer volledig vervangen na een Shimano terugroepactie. Remt nog steeds van geen meter (en ja, ik weet hoe je een rem afstelt). Veel te weinig rem voor zo'n zware fiets. Waardeloos ontwerp.
-- 1x slag in achterwiel. Veel te zwakke dunne aluminium velg. Vervangen.
-- Voorrem remblokjes 2x vervangen.
-- Buitenbanden beiden vervangen, begonnen te scheuren. Uitgedroogd.
-- Elektrische fiets computer (die de snelheid e.d. regelt) volgelopen met water. Vervangen. 150 EUR.
-- Accu vervangen na 2 jaar. Dit is normaal dus hier klaag ik niet eens over. Kost wel ff 650 EUR extra, maar dat hoort erbij.
-- Versnelling 5 hapert. Onbruikbaar. De overige versnellingen beginnen nu ook moeilijk te doen. Is wel zo goed als mogelijk afgesteld. Gewoon een te zwakke versnelling voor een elektrische midden motor.
-- Begint te roesten (vandaar dat ik graag Titanium heb).
-- Het achterlicht dat op de accu gemonteerd is, heeft losse batterijen nodig. WELKE ONTWERPER VERZINT DIT?! Batterijen op een batterij gemonteerd. Echt...
-- Snelbinders achter zaten vast met plastic haakjes. Hebben het denk ik 1 maand volgehouden.
Dan denk ik: dit kan VEEL beter. Dan kost het maar wat meer. De waardeloze fiets was ook niet bepaald gratis, zeker niet als je al het onderhoud meerekent.
Restwaarde? Ik mag hopen er de prijs van de nieuwe accu voor te krijgen, zo'n 650 EUR. De fiets zelf heeft na zo'n 3 jaar dus een restwaarde van letterlijk 0.
20.000 KM? Vergeet het maar.
Zie boven. Af en toe banden of een riem vervangen vind ik geen enkel probleem. Zeker niet als je er makkelijk bij kunt. En ZEKER niet wanneer dat een keer na 10.000 KM is (Pinion). Dan doe ik het zelfs met veel plezier en ontspanning.Wat is onderhoudsvrij?
Geen enkele fiets doet eeuwig met banden, remblokken en de ketting/tandwielen. Ook een Gates riem moet ooit vervangen worden. Rohloff: elk jaar nieuwe olie, zelfs bij Pinion moet er af en toe nieuwe olie in.
En gaan we er een probleem van maken om eens een stel remblokken te vervangen?
Een versnellingssysteem, of volledig remsysteem moeten vervangen, omdat die na 2 jaar af is en vanaf het begin onder gedimensioneerd is, vind ik een heel ander verhaal. Dan voel ik me gewoon genaaid, want de kosten van vervangen zijn hoger dan de restwaarde van de fiets.
Mee eens. Wat die merken maken is wat de meeste mensen willen. Maar die huisman/student/scholier ben ik dus meer dan 20 jaar geweest en met die k*tfietsen ben ik dus echt helemaal klaar nu.Als een gewone fietsfabrikant (Batavus, Gazelle, Sparta, TREK,...) met die eisen rekening moet houden, dan verkopen ze gewoon niks meer, en wees maar zeker dat de gemiddelde student, huisvrouw/man, die in de stad af en toe naar de kroeg of winkel rijdt helemaal geen boodschap heeft aan een fiets die >1000€ kost, en als zeker als je die thuis niet eens binnen kan vast zetten.
Er worden nogal manke vergelijkingen gemaakt.
Een Santos-achtige fiets komt een stuk dichter in de buurt van een "fiets voor het leven" dan die andere Hollandse wegwerp merken die je daar noemt. Ik mag het zeggen, want ik heb Gazelles gehad.
Sterker nog: ik durf te wedden dat mensen die rijden op een Gazelle o.i.d. (en elke paar jaar een nieuwe kopen) uiteindelijk duurder uit zijn dan wat ik nu voor ogen heb gerekend over een heel leven. Hoe veel mensen zie ik wel niet rijden met een elektrische fiets (gemiddeld zeker > 1000 EUR) die na een jaar of 2 een restwaarde heeft van nog geen 200 EUR? Want wie wil er een verouderde elektrische fiets kopen waarvan de accu het niet meer doet en niet meer verkrijgbaar is? Juist: niemand. Marktplaats is het bewijs. Ga eens kijken. Elektrische fietsen van een paar jaar oud zijn zo goed als gratis (en tevens amper nog bruikbaar).
Of om het anders te stellen. Voor een mooie Santos van 6000 EUR kan je na 10 jaar vermoedelijk nog steeds (makkelijk) 3000 EUR vangen. In die 10 jaar heeft Henk de Brave Burger minstens 4 elektrische Gazelle's versleten van minstens 1000 EUR elk met een restwaarde van 0. Noem het maar gear-lust. Ik noem het gewoon logisch nadenken.
Dus neuh, ik ben niet overtuigd van de mensen die roepen dat de prijs van een fiets zonder concessies waanzin is. Goedkoop is duurkoop. En dat zeg ik dan als zuinige Zeeuw.
Henk de Brave Burger was ik tot nu toe. Doe mij die Santos (of iets in die richting) nu maar. Ik zie geen reden om die binnen afzienbare tijd weg te doen.
PS: zo. Volgens mij moest ik even wat frustratie kwijt over slechte kwaliteit materiaal. Ik heb daar duidelijk 0 geduld voor