Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30x, tips en ervaringen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Etrex 30x, tips en ervaringen?

Vandaag heb ik dankzij de tips een track goed kunnen volgen. Alleen bij fietspaden (rood of blauw/rood) is het zwart lastig te onderscheiden. Ik moest gedurende een afstand van 65km 2x stoppen omdat ik het niet goed zag. Een dikkere lijn of bolletjestrack zou dan veel fijner zijn.
willem.m schreef:
za 20 apr, 2019 22:43
Vandaag heb ik dankzij de tips een track goed kunnen volgen. Alleen bij fietspaden (rood of blauw/rood) is het zwart lastig te onderscheiden. Ik moest gedurende een afstand van 65km 2x stoppen omdat ik het niet goed zag. Een dikkere lijn of bolletjestrack zou dan veel fijner zijn.
Goed om te horen dat het onderhand best aardig werkt. En dat je niet meer “zo teleurgesteld bent” in de eTrex. Stippeltjes of een dikkere lijn is niet echt mogelijk zonder van de track een kaartje te maken zoals hierboven al geadviseerd. Aan de andere kant die 2x die je moest stoppen kon je mooi even water drinken en genieten van het weer en de omgeving.
Met papieren kaart was ik wel vaker even gestopt om te oriënteren of de kaart om te draaien.
Gisteren heb ik ook weer eens met mijn 30x achter een lijntje aan gefietst. Ook ik heb een paar keer moeten stoppen en me vaak tijdens het fietsen even richting scherm moeten buigen. Als ik het ding open kon maken om de ledverlichting te vervangen door een krachtiger versie dan deed ik dat. Ik vermoed ergens dat de LED nog niet van het moderne energiezuinige type is. Ik vermoed ook dat de verlichting onderdeel uitmaakt van het scherm zelf. Kansloos dan.
Ik heb de afgelopen drie dagen ca. 330 km gefietst met de Etrex 30x aan (tracks, zwarte lijntje, geen schermverlichting). Ik ben drie keer gestopt omdat ik teveel donkere lijntjes zag. Later had ik door dat als je even uitzoomt, het lijntje van de track dikker is dan van de andere donkere lijntjes, en weet je dus welke je moet volgen. Het dunne lijntje is dus geen big deal meer.

Oja, na 16 uur fietsen staan er nog drie (van de vier) batterij-indicatorstreepjes op groen. Dat zou betekenen dat er nog tenminste 51% lading in zit. En dát zou betekenen dat ik zeker 660 km op één paar Eneloops kan fietsen. Niet verkeerd.
Vandaag even 35km gefietst met de eTrex op het stuur. Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die klagen over de afleesbaarheid. Vol in de zon met en zonder gepolariseerde zonnebril had ik geen enkele moeite. Af en toe even in of uitzoomen zeker in de stedelijke gebieden.
Maar meer licht erin? Misschien staat moet je eens experimenteren met de een kleurprofiel?
egopro schreef:
ma 22 apr, 2019 16:01
Vandaag even 35km gefietst met de eTrex op het stuur. Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die klagen over de afleesbaarheid. Vol in de zon met en zonder gepolariseerde zonnebril had ik geen enkele moeite. Af en toe even in of uitzoomen zeker in de stedelijke gebieden.
Maar meer licht erin? Misschien staat moet je eens experimenteren met de een kleurprofiel?
Dan heb je een supersonische zonnebril. Behalve het zwarte lijntje zag ik toch bar weinig details op het scherm. Ik fietste met een vrij donkere zonnebril op.

De Etrex voldoet voor niet al te complexe fietstochten, en de batterijen gaan lekker lang mee. Maar bijvoorbeeld mountainbiken kris-kras door het bos, dat zal ik nooit meer met de Etrex doen.
willem.m schreef:
ma 22 apr, 2019 16:22
De Etrex voldoet voor niet al te complexe fietstochten, en de batterijen gaan lekker lang mee. Maar bijvoorbeeld mountainbiken kris-kras door het bos, dat zal ik nooit meer met de Etrex doen.
Ik wel hoor, geen enkel probleem. Zet 'm op 50m schaal en alles is prima te volgen. :D
Is de 30 misschien helderder dan de 30x ik moet toegeven dat ik de oude heb.
egopro schreef:
ma 22 apr, 2019 16:01
Vandaag even 35km gefietst met de eTrex op het stuur. Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die klagen over de afleesbaarheid. Vol in de zon met en zonder gepolariseerde zonnebril had ik geen enkele moeite.
Ik weet niets over de Etrexen, maar mijn GPSmap64s is juist met de zon er vol op heel goed afleesbaar. En als er helemaal geen zon staat, ook. Als er wel zon staat maar die schijnt niet recht op mijn Garmin, dan is het aflezen soms ook moeilijk, vooral in mijn velomobiel, vanwege spiegeling.

Groetjes,

Carl
Ik bedenk me net wel dat ik nog even aan het apparaat heb lopen draaien om de etrex loodrecht op mijn blikveld te hebben staan. Dat kan omdat ik de Garmin stuurclip gebruik, Ik kan me voorstellen dat het feest minder leuk is als je dat ding bovenop je stuurtas hebt.
Mocht het scherm gewoon te klein zijn, ik heb ook wel eens mensen zien fietsen met een gps in een RAM mount waardoor de GPS veel dichter bij het gezicht stond. Maar dat lijkt me erg onprettig.
Bij mij is die RAM-Mount een uitkomst omdat ik het blijkbaar voor elkaar krijg elke mount van Garmin te slopen met als gevolg dat bij iedere hobbel in de weg (beetje overdreven) de etrex30 er uit schiet, de afleesbaarheid wordt er overigens niet beter van, dat heeft ook weer te maken met de hoeveelheid achtergrondverlichting, of ik wel of geen zonnebril draag en hoe de lichtinval is. Die RAM-Mount is voor mij gewoon erg handig om de GPS er ook makkelijk uit te kunnen halen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik hem verlies zonder gebruik te maken van de lan-yard.
De een heeft ook betere ogen dan de ander.