Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec

loknor schreef: En nu het antwoord waar Peter waarschijnlijk verbaasd over op zal kijken.

De overgrote meerderheid van E-bikes worden begrensd op 45kmpu (S-Pedelec) of 25-27.5 kmpu (Pedelec).

- Omdat er standaard geen gashandel opzit zal de vrees van Peter alleen bewaarheid worden als mensen dus massaal de gereedschapkist pakken en gashandels gaan monteren inclusief nog niet bestaande dongles. De FM moet dat tolereren en niet moeilijk gaan doen bij service beurten. Lijkt me eerlijk gezegd geen reeele angst.
Als je mijn link bekeken hebt, heb je gezien dat de drie maximum snelheden voor bromfietsen momenteel 30, 40 en 45 km/hr zijn. Het is dus zeer makkelijk met een volledig legale bromfiets harder te rijden dan wettelijk is toegestaan.
En dan heb je nog het effect van inhalen. Heel wat langzame fietsers rijden rond de 15 km/hr in de bebouwde kom, en sommigen nog langzamer. Als je die op een smal fietspad met 30 km/hr inhaalt rijdt je in mijn ogen toch nog steeds te hard.
De zorgen omtrent stille achteropkomende snelle elektrische fietsen vindt ik dus wel degelijk reëel.
Overigens moest ik gisteren even in Den Haag zijn, en heb ik 47 km door vrij veel stedelijk gebied gefietst zodat ik op de bordjes heb kunnen letten: het aantal brom/fietspaden dat ik in de bebouwde kom gezien heb is legio. Dat zijn dus veel fietspaden waar je maar 30 km/hr mag met je apparaat dat 45 km/hr kan halen.

Het hele verhaal over opvoeren is beschreven vanuit de huidige situatie, waarin het aantal modellen elektrische aandrijvingen nog steeds te tellen is. Als elektrisch aangedreven voertuigen ooit nog eens wereldwijd een hit worden (daarvoor zijn nog heel wat ontwikkelingen nodig) dan zal de situatie wellicht vergelijkbaar worden met die van de verbrandingsmotoren.
Het probleem met opvoeren van brommers/snorfietsen met verbrandingsmotoren is dat die dingen veelal in het buitenland gemaakt worden, waar de wetgeving heel anders is dan die in Nederland. Dat betekent dat die dingen standaard veel harder kunnen, en speciaal voor Nederland getweaked worden om dat ongedaan te maken. Even makkelijk kan die tweak weer teruggedraaid worden.
Het grootste probleem momenteel zijn snorfietsen die even hard kunnen rijden als brommers, en de reden daarvoor is de helmplicht voor brommers. Met een beetje inzicht zie je daar dus de problemen met elektrische (snor)fietsen/brommers al van verre aankomen. En als fabrikant A het opvoeren heel netjes en effectief tegengaat, dan koop je er toch gewoon een van fabrikant B die niet zo moeilijk doet?
Brommers voer je op door er motorachtige onderdelen op te zetten. Aangezien er nog amper elektrische motoren zijn, zal het opvoeren van elektrische brommers/speedelecs ook niet makkelijk zijn. Zodra elektrische motoren in grote getallen geproduceerd geen worden, wordt het erg aantrekkelijk voor de handel die dingen als brommer/speedelec op de markt te brengen. En alweer: de fabrikant/dealer die niet meewerkt aan opvoeren is een dief van zijn eigen portemonnee.
Ik vind zelf dat de overheid veel actiever moet zijn in het aanpakken van opgevoerde brommers/snorfietsen. Ik weet uit ervaring dat als je van de sokken gereden wordt met zo’n apparaat je er bijna zeker van kunt zijn dat de dader niet zal stoppen.
Het opvoeren van snorfietsen is momenteel kinderlijk eenvoudig: je kunt gewoon een opdracht daartoe geven aan een bedrijf dat aangesloten is bij BOVAG .
Op televisie heb ik al iemand gezien die een elektrische speedelec had die tot 80 km/hr gaat, en die rijdt er ook mee in het verkeer.

Even nog ter indicatie: de fiets van de topic starter kostte € 7.000. Mijn motor kostte de helft (wel tweede hands, maar ziet er nog als nieuw uit). Tegen de tijd dat de markt voor elektrische voertuigen volwassen is, zullen de prijzen navenant gedaald zijn, en zullen alle problemen rond elektrische voertuigen vanzelf meegegroeien of opgelost worden.

Voor auto’s wordt overigens al nagedacht over het terug invoeren van geluid vanwege de gevaren voor fietsers en voetgangers.
Ik ga je post selectief knippen, ik hoop dat ik zo niet teveel van je verhaal molesteer (waarvoor excuses, niet mijn bedoeling).

Allereerst. De gedoogsnelheden liggen blijkbaar nog hoger. Schrik niet: http://www.scooternews.nl/scooter-boete ... k-o-meter/

25kmpu: Gedoogsnelheid 34kmpu (29kmpu met foutcorrectie 5kmpu)
45kmpu: Gedoogsnelheid 56kmpu. (50kmpu met foutcorrectie 6kmpu)
Het hele verhaal over opvoeren is beschreven vanuit de huidige situatie, waarin het aantal modellen elektrische aandrijvingen nog steeds te tellen is. Als elektrisch aangedreven voertuigen ooit nog eens wereldwijd een hit worden (daarvoor zijn nog heel wat ontwikkelingen nodig) dan zal de situatie wellicht vergelijkbaar worden met die van de verbrandingsmotoren.
Het aantal motoren neemt ondanks de grote groei nog niet hand over hand toe. Er is een reëel kans dat er net als bij de overige onderdelen maar een paar grote spelers overblijven.

Er is ook (zoals je al zegt) geen indicatie dat dit binnen afzienbare termijn veranderd). Ermee rekening houden is prima, maar dit is wel heel erg een theoretisch probleem.
Aangezien er nog amper elektrische motoren zijn, zal het opvoeren van elektrische brommers/speedelecs ook niet makkelijk zijn.
Opvoeren van een ebike (dongle) is eenvoudig, maar de vakhandel doet (vooralsnog) niet mee en je merkt dat er weinig ebikers zijn die dit doen. Als de doelgroep veranderd door de regelgeving zal dit wel een issue kunnen worden. Maar ik denk toch dat de scooter doelgroep eerder naar e-scooters uitwijkt dan op een ebike rond te gaan rijden.
willem.m schreef: DE relevantie voor vakantiefietsers ontgaat me wel enigszins. Zodra er een lichtgewicht accu beschikbaar die je slechts eens in de 500 km hoeft op te laden ga ik het pas overwegen. Tot die tijd lijkt het me niet erg geschikt voor fietsvakanties in bergachtig gebied zonder de zekerheid van elektriciteit.
Het gros van de vakantiefietsers houdt het bij de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Italie.

Een moderne middenmotor haalt op het vlakke ruim 110km en dat is voor de meeste vakantiefietsers een prima afstand. Uiteraard zal voor diezelfde meerderheid een ebike niet nodig zijn, maar dit is om aan te geven dat actieradius en elektriciteitsvoorziening voor de meeste mensen geen bezwaar zal zijn.

Waarom ik elektrisch rij? Ik heb het al eerder aangegeven, het is voor mij extreem praktisch als forens en maakt het vervoeren van de kinderen+boodschappen veel makkelijker (wij hebben geen auto!). Sterker nog, ik heb een Carrie M voor allerlei doeleinden.

Gevolg is dat we ook bij fietsvakanties de laatste jaren naar de ebike hebben gegrepen. immers je hebt ze en het maakt het meenemen van de kinderen veel simpeler.

Kan dit alles ook op spierkracht? Natuurlijk, maar in deze is een e-bike een dusdanige verbetering dat ik hem niet meer zou willen missen. Net zoals veel mensen geen auto willen missen.
loknor schreef:25kmpu: Gedoogsnelheid 34kmpu (29kmpu met foutcorrectie 5kmpu)
45kmpu: Gedoogsnelheid 56kmpu. (50kmpu met foutcorrectie 6kmpu)
Er zijn mensen waarvoor het benaderen van de gedoogsnelheid het belangrijkste selectie criterium is.
En voor buitenlandse aanbieders vergt het een aanpassing aan de Nederlandse cultuur om hier in mee te gaan.
loknor schreef:Als de doelgroep veranderd door de regelgeving zal dit wel een issue kunnen worden. Maar ik denk toch dat de scooter doelgroep eerder naar e-scooters uitwijkt dan op een ebike rond te gaan rijden.
De verdere ontwikkelingen van het elektrische vervoer hangt af van de ontwikkeling van de batterij, en van de betaalbaarheid. Zolang vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren goedkoper en makkelijker zijn in het gebruik zal de scooter doelgroep helemaal niet uitwijken.
Dat je überhaupt mee moet trappenmomenteel, is omdat anders je actieradius erg klein is en/of het vervoermiddel wel erg duur/zwaar wordt.
Een kleine update over de Mi-Tech met helaas wat slechte ervaringen met de Gates CDX carbon drive:

De Gates CDX (niet kopen!)
In eerste instantie was ik heel blij met de Gates Centretrack Carbon Drive CDX. Lekker stil en onderhoudsvrij. Bij mijn vrouw doet de riem het ook al een hele tijd zonder problemen.

Bij mij is het onding helaas zomaar uit het niets gebroken na grofweg 3000 km.
Vervanging kostte 100 euro. Nog afgezien van, een pijnlijke val en een verpeste fietstocht. Ze zijn onderweg niet te krijgen en zelfs bij thuiskomst was er maar 1 leverancier die hem in de juiste lengte had. Onhandig en duur.

Ook de reactie van Gates was beneden alle peil. Ik heb ze via het garantieformulier een foto gemaild van de breuk en een beschrijving van het voorval. Op de foto was duidelijk te zien dat de riem schuin was afgescheurd. Toch vroegen ze me de riem naar Duitsland te sturen wat niet geheel gratis is. En dan krijg ik twee weken later een reactie die er op neer komt 'u krijgt geen nieuwe riem want hij is schuin afgescheurd en bij een productiefout scheurt hij altijd recht af'. Dat hadden ze pot-vol-blommen wel van de foto af kunnen concluderen.

I hereby solomly swear never to buy a rubbish Gates CDX Carbon drive again.

Nu toch maar twee gehard stalen Hegeman kettingbladen en een KMC ketting. Dat is toch bedrijfszekerder en makkelijker en goedkoper te vervangen wanneer dat moet. Die CDX vertrouw ik niet meer.

Hebben meer mensen slechte ervaringen met de Gates CDX?
Ik lees zo her en der wat teleurgestelde gebruikers op internet maar vooral in de mtb-hoek. Ik ben benieuwd of het bij mij gewoon domme pech was of inherent is aan de CDX.

Shimano XT remmen
Ze remmen heel bijterig en heel hard maar de blokjes gaan wel bizar snel. Daarbij krijg ik ze zelden helemaal aanloopvrij. Dat irriteert toch ook wel een beetje.

Pinion
De pinion p18 versnellingsbak kraakte wel vaak een beetje bij stevig aanzetten. Ik heb het weggekregen door de bouten waarmee hij gemonteerd is aan het frame eruit te draaien in te vetten en terug te zetten. Ook heb ik de trapperarmen met montagepasta vastgezet. Nu is hij koest :)

Zijn er nog andere mensen die dat ook hebben met hun Pinion?

Voor de rest ben ik nog steeds superblij met de fiets. Ik vind het een ideaal vervoermiddel.
Balen van de CDX! Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.

Wel een heel vreemde reactie van Gates. Maar had je hiervoor niet iets via de dealer kunnen spelen?
Travelmaster schreef:Balen van de CDX! Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.

Wel een heel vreemde reactie van Gates. Maar had je hiervoor niet iets via de dealer kunnen spelen?

Dank voor je reactie.
Eerlijk gezegd wil ik helemaal nooit meer iets van Gates :) Het is echt onhandig veel werk (frame uit elkaar schroeven en spannen etc) als het stuk gaat. Je fiets is een hele tijd uit de running en ik vind het vervangen ook te duur. Op het eerste gezicht leek het briljant maar de duurtest deed hem wel definitief de das om.

Jurgen van Mi-Tech zei dat het sneller was om direct via Gates te gaan. Ik denk dat het ook wel echt bij Gates ligt dit probleem.
Onhandig veel werk? Is dat echt zo? Je hebt ergens een opening in het frame waar de riem door kan, je hoeft verder toch geen tandwielen ofzo te verwijderen? Of moet er meer gebeuren omdat het elektrisch aangedreven fiets is?
Op mijn fietsvakantie had ik een reserveriem, wel de CDC-versie, mee. Juist om reden van verkrijgbaarheid. Weegt niets (75 gr). Wanneer de riem vervangen moet worden gaat deze erop en koop ik een nieuwe verse. Gelukkig niet nodig gehad.
Travelmaster schreef: Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.
Die zijn er niet voor Pinion voor zover ik weet.
Ah. Ja, dan houdt het ff op.
mitech schreef: Auto en geopolitiek gemekker met olie is volstrekt overbodig geworden.
Dat is wel heel kort door de bocht: waarmee wordt die stroom opgewekt denk je? Toch voor 85% mineraal (ook uranium is een mineraal).
Travelmaster schreef:Balen van de CDX! Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.

Een spanrolletje voor de CDC riem? Ik dacht het niet. Santos, die al vrij snel de CDX afzwoor, past ze weer toe met de Pinion-bak en een spanner.
sjefke schreef:
Travelmaster schreef:Balen van de CDX! Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.

Een spanrolletje voor de CDC riem? Ik dacht het niet. Santos, die al vrij snel de CDX afzwoor, past ze weer toe met de Pinion-bak en een spanner.
Santos heeft geen keus, er worden geen Pinion CDC tandwielen gemaakt door Gates.
Dus ook Santos moest aan de CDX. Santos heeft wel bijgedragen aan de EXP-CDX.
De verbeterde CDX versie.
sjefke schreef:
Travelmaster schreef:Balen van de CDX! Maar: waarom de gewone riem niet eens proberen, de CDC? Die schijnt bedrijfszekerder te zijn, je hebt er wel een spanrolletje voor nodig.

Een spanrolletje voor de CDC riem? Ik dacht het niet. Santos, die al vrij snel de CDX afzwoor, past ze weer toe met de Pinion-bak en een spanner.
Haal ik iets door elkaar dan?
sjefke schreef:Toch voor 85% mineraal (ook uranium is een mineraal).
Uranium is een metaal maar ik snap je wat jij bedoeld.
Aan ander off-topicers – Pinion beid alleen maar gates CDX
Bedankt voor de eerlijke review.
1. Gates – ik heb geen ervaring met een riem aandrijving. Ik weet het verhaal van mij vader. Hij was een trotste eigenaar naar een riem aangedreven nokkenas auto jaren 70. Hij verdeelde naar iedereen hoe handig is een auto met tandriem te hebben. Dat was dure en high tech auto destijds. 30 jaar later de auto industrie komt terug bij de hij end autos /BMW,Volvo/de met een ketting aangedreven nokkenas omdat je ketting hoef een keer / 300,000km wisselen. Zou de fietsindustrie hetzelfde weg volgen? Dat weet ik niet. De fiets aandrijving techniek blijft een religieuze probleem in Nederland. De kerk Santos geloof in een Riem terwijk de kerk van Idworks geloof in een goede ketting maar ze zijn noodgedwongen door de markt toch de riem te verkopen.
a. Puur over carbon – Carboon is sterke material maar hij breek af bij woven. Ik snap het niet de gedachten van Gates. waarom heeft Gates en Continental de Carbon wezels gekozen? Kevlar/Armaride of Vectran lijkt me een logische keuze.
2. Shimano XT remmen – heb ik op mij MTB. Tip gebruik gesinterde of keramische remblokjes. Hetzelfde ervaring met aanloop geluid. Ik ben ook zoiets geluidfreak. Na de andere kant de aanloop geïntroduceerd weinig /geen energie verlies.
3. Pinion – geen commentaar
4. Ketting – Mij ervaring komt overheen met Idworks ideologie.
a. Hoogwardinge ketting
b. Hoogwardinge tandwielen
c. Hoogwardinge kettingkast – heb je zoiets oplossing voor Pinion??? Wat gebruiken Idworkx pinions?
Dank voor alle input!
Super.

Ik heb nu hetzelfde als op de Idworx oPinion. Twee hardstalen Hegeman kettingbladen en een goede KMC ketting. Niet echt een goedkope ombouw maar ik neem zeker nooit meer een Gates carbon drive.
Daarbij heb ik het gevoel dat die Hegeman kettingbladen toch iets lichter lopen. En het ziet er heel mooi uit vind ik :)

Voor mijn gevoel is het veel te veel werk om een riem te wisselen. Wiel eruit (hoeft niet per se overigens maar is echt gepiel als je het niet doet), bagagedrager losdraaien, framedeling losdraaien, best een gepiel om het frame uitelkaar te houden terwijl je de riem er tussendoor moet krijgen zonder hem te beschadigen. Dan de achterpatten lossen, de riem erop leggen en terug op spanning spannen. Ik vind het allemaal knap waardeloos. En dan komt daar nog bij de idiote prijs en slechte verkrijgbaarheid van zo'n riem. € 100 euro vind ik afzetterij. Gates heeft aan mij verklapt dat de inkoopprijs maar € 25 is. Nogal een vette marge voor een waardeloze noviteit.

Als je ketting breekt kunt je overal een nieuwe kopen voor een paar tientjes. Hij zit er in 5 minuten op zonder dat je heel de tijd in de stress bent of je er wel voorzichtig genoeg mee bent. Ook fijn dat je dan niet heel de tijd zo'n riem bij je moet hebben die toch ook achteruit gaat met de tijd.

Dyneema lijkt mij inderdaad een veel betere oplossing voor zo'n riem dan carbon. Maar als je mensen spullen wil blijven verkopen is carbon natuurlijk wel fijn. Komen ze vaker terug. Net als die glazen schermen van iPhones. Super slecht voor het milieu en de gebruiker maar fantastisch voor Apple. Kunnen ze heel de tijd heerlijk nieuwe schermpjes en achterkantjes verkopen :)
Sterker nog: een ketting kun je inkorten, je hebt niet per se een nieuwe nodig. Dat moet ik bij een riem nog zien gebeuren.

Maar áls het goed gaat met zo'n riem hoef je 'm lang niet zo vaak te vervangen als een ketting (en cassette en voorbladen).

En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat dat wellicht niet eens kan werken... er is geen derailleur of spanrol die het lengteverschil kan opvangen.