Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inspraaktopic - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Inspraaktopic

August schreef: Verkoopgedeelte is geen discussiegedeelte zoals de rest van het forum, zo simpel is het.
Waarop de Moderator(!) reageert met:
Ik weet niet waar August dit op baseert. Mij is dit niet bekend.
Geachte Moderator,

In antwoord op uw vraag waar August dit op baseert, zonder namens August te willen spreken, maar slechts omdat het simpelweg ook mijn gedachte was.
Zou het zo kunnen zijn dat ik dit heel misschien baseer op de door de moderators zelf verstuurde Reglementen van mei 2014, specifiek voor het verkoopgedeelte? Of anders misschien zelfs op een uitspraak van de Moderator zelf:
Beste mensen,
Dit is een verkoop topic, geen discussie topic.
Dat daarnaast iets niet per definitie voor de eeuwigheid vast staat zal een ieder die aan dit inspraaktopic deelneemt duidelijk zijn.

Overigens komt het mij prudent over dat wanneer een Hans/Moderator zich in dit soort discussies mengt, hij dat in een aparte posting doet. En niet in een 'dienstmededeling'-posting.
Ik durf, zelfs na herlezing, niet met zekerheid te zeggen of dat nu een mening van één Moderator betreft, mening van de moderatoren (met één mond spreken?) of toch de mening van de HvdV zoals hij die ook in 2800 andere postings verwoordt. Juist omdat de moderators wat mij betreft iets boven de partijen staan, dienen m.i. dit soort onduidelijkheden zo veel als mogelijk te worden voorkomen (reden van mijn late reactie is overigens diezelfde onduidelijkheid)

groet, Mike
Ik heb op optie 2 gestemd.

Wanneer iets 2e hands word aangeboden voor zoveel geld dat je in de winkel een nieuwe kan kopen vind ik dat dat best vermeld mag worden. Ook wanneer iemand iets aanbied zoals de beste lamp vind ik dat daarover best gediscusseerd zou mogen worden. Zeg dan dat het een goede lamp is , daar zal vrijwel iedereen het over eens zijn. Er bestaat niet zoiets als een beste lamp.
Dennis1987 schreef: Er bestaat niet zoiets als een beste lamp.
Jawel hoor. Maar dat zal voor jou een andere zijn dan voor mij.
Polling schreef:
Dennis1987 schreef: Er bestaat niet zoiets als een beste lamp.
Jawel hoor. Maar dat zal voor jou een andere zijn dan voor mij.
Inderdaad, al bedoelen jij en Dennis1987 natuurlijk hetzelfde.

Maar opmerkingen over het al dan niet bestaan van 'de beste lamp' wijst op het fundamentele verschil tussen de stelling: "Dit is de beste lamp." en de stelling "Ik vind dit de beste lamp.". Dit fundamentele onderscheid tussen ervaring/mening en feit word te weinig gemaakt. In sommige gevallen wijst het ook op een egocentrisch denkwijze waarin men de eigen ervaring als referentie voor de rest van de wereld gebruikt.

Maar ook de uitspraak "Ik vind dit de beste lamp." is minder betekenisvol dan men op het eerste zicht misschien zou denken. Betekent die uitspraak dat men alle lampen getest heeft? Of dat men voldoende bronnen heeft geraadpleegd om uitspraken te doen over alle lampen?
Vaak wil men gewoon zeggen "Dit is in mijn ervaringen en/of volgens de door mij betrouwbaar geachte bronnen een zeer goede lamp en één van de betere lampen tot heden gemaakt.". Maar het kan ook betekenen "Dit is een lamp die voldoet aan al mijn eisen."

Ik weet dat niet iedereen graag elke woord wikt en weegt en natuurlijk is ook de goede wil van de lezer/luisteraar belangrijk om tot een juiste interpretatie te komen. Maar toch zouden veel misverstanden voorkomen worden als mensen zouden schrijven wat ze willen zeggen en hun visie niet in multi-interpretabele zinnen zouden gieten. Tegen een uitspraak als "dit is naar mijn ervaring een prima lamp" (in de veronderstelling dat het geen leugen is) zal zo goed als zeker niemand bezwaren maken behalve als het naar anderen hun ervaring echt geen goede lamp is.

Renaat
De betreffende lamp is zojuist voor een prima prijs verkocht via marktplaats, zeer dicht tegen mijn vraagprijs aan, die volgens een aantal lieden hier ook te hoog was.

Ik snap ik best wat jullie bedoelen met de discussie over "beste" in zijn algemeenheid, ik kan daar als je wilt best een boompje over opzetten met mijn achtergrond in de wijsbegeerte. Maar of het nuttig is? Toegevoegde waarde heeft in een verkooptopic? Dus waarom überhaupt doen?

Voorts gaat het mij ook om de manier waarop het gebracht wordt. Ik heb de advertentietekst uiteindelijk nog wat aangepast n.a.v. de discussie. Ik heb echter ook vrij duidelijk laten zien, samen met wat andere mensen, dat het zo gek nog niet was wat ik beweerde, met verwijzingen naar testen etc. Ik heb gewoon het idee dat naar de argumenten door dezelfde mensen die zo graag willen kunnen discussiëren ongeacht waar op het forum, niet geluisterd wordt, ook in dit topic niet. Of dingen die ik zeg worden uit hun verband getrokken. Het lijkt de politiek wel. Ik heb betere dingen te doen en wil graag meer positief bijdragen doen die wellicht nog nuttig of vermakelijk kunnen zijn voor anderen. Dat zal ik op de rest van het forum gewoon blijven doen in topics die mijn interesse hebben of waar ik meen verstand van of ervaring over te hebben. Of gewoon een mening, want dat houdt anderen tenslotte ook niet tegen. Heel veel succes aan de moderator, waarvan ik ook wel begrijp dat die liever de regels verruimd dan zo laat. Zoals ik al voorspelde gaat dat ook gebeuren. Versterking van het moderator-team zou wellicht beter zijn. Het is geen makkelijke of dankbare taak.

Maar goed, leden die dat willen kunnen de weg naar marktplaats wel vinden voor als ik in de toekomst nog weer eens wat te koop zet.
August schreef:De betreffende lamp is zojuist voor een prima prijs verkocht via marktplaats, zeer dicht tegen mijn vraagprijs aan, die volgens een aantal lieden hier ook te hoog was.
Waarom altijd die eenzijdige lezing van de feiten? Niemand (ook ik niet) heeft gezegd dat je vraagprijs te hoog was. Als ik dat had gevonden had ik geen interesse gehad in de aanschaf van die lamp. Maar ik kwam in mijn zoektocht naar de nieuwprijs van die lamp nu eenmaal een mogelijkheid tegen om de lamp goedkoper nieuw aan te schaffen. En op die mogelijkheid wees ik. Dat jij daar zo'n probleem van maakt vind ik nog steeds onterecht.
Maar wat je hier dus schrijft (dat volgens een aantal lieden de vraagprijs te hoog was) is gewoon onwaar.
August schreef: Of dingen die ik zeg worden uit hun verband getrokken.
Dat lijkt me nu net wat jij al diverse keren hebt gedaan.

Renaat
Revanho schreef: Waarom altijd die eenzijdige lezing van de feiten? Niemand (ook ik niet) heeft gezegd dat je vraagprijs te hoog was.
Je zei het niet, maar verwijzen naar een lagere prijs op internet is niet veel meer dan verkapt commentaar op de vraagprijs, en is om die reden op diverse andere fora gewoon verboden. Hier trouwens ook nog volgens de vigerende regels, anders was er niet op gemodereerd.
Revanho schreef: Als ik dat had gevonden had ik geen interesse gehad in de aanschaf van die lamp. Maar ik kwam in mijn zoektocht naar de nieuwprijs van die lamp nu eenmaal een mogelijkheid tegen om de lamp goedkoper nieuw aan te schaffen.
Als je interesse gehad in de aanschaf van mijn exemplaar dat hier te koop stond had je contact op kunnen nemen. Toen kwam je inderdaad in je zoektocht zo'n beetje een van de laatste, zo niet het laatste overgebleven exemplaar nieuw bij een internetwinkel tegen. Staat je volledig vrij om dat te kopen, prima.
Revanho schreef: En op die mogelijkheid wees ik. Dat jij daar zo'n probleem van maakt vind ik nog steeds onterecht.
Als je zelf de laatste koopt, wat heeft het dan nog voor nut om zogenaamd ten dienste van anderen te schrijven dat hij bij die winkel nieuw goedkoper is, behalve om mijn verkoop te dwarsbomen?
Revanho schreef: Maar wat je hier dus schrijft (dat volgens een aantal lieden de vraagprijs te hoog was) is gewoon onwaar.
Dat schreef ik niet. Dat zei jij niet letterlijk, maar zoals al uitgelegd hier boven, het is een indirecte prijsaanval zoals ook bij mijn andere advertenties is gebeurt.
Revanho schreef:
August schreef: Of dingen die ik zeg worden uit hun verband getrokken.
Dat lijkt me nu net wat jij al diverse keren hebt gedaan.
Daar laat ik anderen maar over oordelen, jouw tactiek is mij duidelijk. Maar goed, wees blij, de regels worden aangepast, ik trek me terug van de marktplaats. Geweldige overwinningen voor jou. Nu heb je me ook nog zover dat ik weer wat heb geschreven. Goed gedaan Renaat. Ik hoop van harte dat je er blij mee bent.
August, ik vind dat je ten onrechte verongelijkt doet. Je had een goede lamp in de aanbieding, maar er zaten ook mindere kanten aan die lamp (vooral dat hij snel leeg is). Ook vond en vind ik de prijs te hoog als je voor minder geld (65 euro) een wat mij betreft nog net wat betere B&M lamp kunt kopen (en nieuw). Dat is helemaal geen spijkers op laag water zoeken of de wijsneus uithangen, maar gewoon omdat de techniek sinds jij je lamp gekocht had alweer verder gegaan was. Zo gaat dat.
August schreef: Je zei het niet, maar verwijzen naar een lagere prijs op internet is niet veel meer dan verkapt commentaar op de vraagprijs, ...
Dat is de interpretatie die jij er absoluut aan wilt geven. Maar dat is daarom nog niet de waarheid. Ik weet wat er bij mij speelde op het moment dat ik mijn post maakte, dus ik weet dat jouw interpretatie niet de juiste is.

Dat jij het verkeerd vind om anderen te wijzen op een 'betere koop' is mij ondertussen duidelijk. Maar ik vind dat ik moreel juist heb gehandeld en zal in de toekomst (los van de regels) hetzelfde blijven handelen. En in het kader van 'doe een ander niet aan wat je jezelf niet wenst' hoop ik ook dat andere hetzelfde zullen doen als ik een mogelijke 'klant' ben.
August schreef: Als je zelf de laatste koopt, wat heeft het dan nog voor nut om zogenaamd ten dienste van anderen te schrijven dat hij bij die winkel nieuw goedkoper is, behalve om mijn verkoop te dwarsbomen?
Natuurlijk, ik ben een klootzak die er alleen maar op uit was je verkoop te dwarsbomen, dat is een hobby van mij :roll:

Maar ernstig, ik wist niet wat de stockhoeveelheid was in winkel waar ik naar verwees.
En ik schreef eerder naar waarheid dat mijn post met de verwijzing één of twee dagen eerder werd gepost dan dat ik de lamp heb besteld. Mijn gedrag had dan ook totaal niets te maken met enige vorm van dwarsbomen.
August schreef: Dat schreef ik niet. Dat zei jij niet letterlijk, maar zoals al uitgelegd hier boven, het is een indirecte prijsaanval zoals ook bij mijn andere advertenties is gebeurt.
En zoals eerder gezegd, dat maak jij er van. Maar omdat ik de enige ben die in mijn hoofd kan kijken weet ik ook als enige de waarheid. En de waarheid (waar jij geen interesse in lijkt te hebben) is dat mijn post niet als een aanval op je vraagprijs was bedoeld.
August schreef: Daar laat ik anderen maar over oordelen, jouw tactiek is mij duidelijk. Maar goed, wees blij, de regels worden aangepast, ik trek me terug van de marktplaats. Geweldige overwinningen voor jou. Nu heb je me ook nog zover dat ik weer wat heb geschreven. Goed gedaan Renaat. Ik hoop van harte dat je er blij mee bent.
Dat jij niet open staat voor de werkelijkheid en daardoor allerlei onterechte verwijten maakt is de enige reden dat dit topic blijft aanslepen. (En ja, ik zou er met kunnen ophouden, maar zo ben ik dan weer niet.)

Voor de rest ken je me totaal niet maar geef je een onterechte invulling aan de loop van de zaak. Ik ben niet op één of andere overwinning uit, maar zal blijven reageren zolang jij de waarheid geweld aan blijft doen.

Je zou jezelf misschien wat minder in een slachtofferrol moeten wentelen, dan zou je misschien inzien dat mijn reactie in dat topic ook positief kan geïnterpreteerd worden.

Renaat
Beste Wim, bedankt. Punt één omdat je aantoont dat het sentiment dat ik proefde dat mijn aangeboden lamp te hoog geprijsd was, klopt. Punt twee omdat je, weliswaar voorzien van wat nuance en sympathiekere bewoordingen dan een aantal anderen, ook meent dat het fair was dat ik aangesproken werd op mijn omschrijving van het geadverteerde voorwerp. Dat ben ik niet met je eens. Weet je, misschien kon ik zelf wel iets genuanceerder zijn in mijn omschrijving. In mijn marktplaats-advertentie heb ik uiteindelijk geschreven: "misschien wel de beste batterijfietsverlichting die er bestaat voor op de openbare weg". Met die bewoordingen zou het wellicht voor jou goed geweest zijn. Toch blijf ik erbij dat onder een advertentie openbaar reageren niet de beste en meest sympathieke manier is om iemand op iets te wijzen. En dat is waar ik tegen ageer. Met de regels aan mijn zijde nota bene.

Ik wil overigens de technisch-inhoudelijke discussie over wat de beste batterijfietslamp voor op straat is best ergens anders op dit forum met je voeren, want ik heb in ieder geval het idee dat het je daar werkelijk om te doen is, zonder verdere bijbedoelingen. Alvast een aftrapje, verwijzing naar de voorganger de niet-premium versie van de B&M Ixon http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... -afkapping
Topic wordt gesloten. In de poll is de keuze gemaakt. Deze zal binnenkort leiden tot een nuancering van de regels.

August en Revanho kunnen de discussie via PB voortzetten. Het is tenslotte een persoonlijke discussie geworden.