Christophorus schreef:
Dat geldt misschien voor jou en een grote groep forenzenfietsers, maar er is ook een hele grote groep die gebruiksgemak, comfort, weinig onderhoud, stijl, e.d. boven de kilometerprijs plaatsen.
Ik wil niks afdoen aan het stijl element en wil ook nog wel volgen dat een Gates belt weinig onderhoud levert, maar qua comfort en gebruiksgemak doet een Fyts echt niet onder voor een Santos en eerlijk gezegd de Razer ook niet.
Ik ben een fan van Santos, maar we moeten nou niet aan doen alsof deze fiets wezenlijk anders is dan veel goedkopere modellen. Sterker nog, uit mijn uitgebreide ervaring als e-biker zijn er direct al twee punten die ik bij Gaastra veel beter vind. De Magura remmen en zeker de naafmotor overtuigen mij bepaald niet. Zeker dat laatste is iets waar ik grote kanttekeningen bij plaats.
@Miro, ik kan je uit ervaring vertellen dat juist off-road de extra NM heel erg prettig zijn en dat het juist on-road niet zo spannend is.
off-road Slippen van een achterwiel is met Bosch en Yamaha geen groot issue, zie ook de enthousiaste gebruikers van de Haibikes. Juist een naafmotor met zijn ongunstige gewichtsverdeling maakt dingen als springen/achterwiel opwippen lastiger.
Verder zal je de Swiss veel meer op zijn limiet rijden (omdat hij minder sterk is) en dat is niet zo heel erg goed voor dit soort motoren. Elke borstelloze motor die ik intensief heb gebruikt gaat op een gegeven moment toch brommen als je hem continue met de zweep geeft.
Nogmaals, in Nederland on-road is 25nm al zat en is 40nm heel prettig. Het vermogen wordt pas belangrijk als je de grenzen opzoekt van wat de motor aan kan.
Uit je berekening zou je wellicht kunnen afleiden dat je niet op volle kracht weg kan rijden met de Bosch en Yamaha zonder wheelies of slippende banden. Gelukkig is dit zeer zeker niet het geval (dit is bijvoorbeeld wel een issue bij de Impulse2!), er wordt op zeer prettige manier kracht vrijgegeven, waarbij de Yamaha vanuit stilstand inderdaad iets sneller is dan de Bosch, zonder dat het ook maar neigt naar kwispelen.
Het is inderdaad wel waar dat de aandrijving bij een middenmotor meer te leiden heeft, aan de andere kant zijn naafmotoren proefondervindelijk veel kwetsbaarder (ervaring met Bionx, Swiss en ION).
Verder, mijn ervaring qua rijgedrag on-road (subjectief)
1. ION => Basic China motor met een heel erg goed ondersteuningsprofiel (dezelfde motor los kopen met een controller levert een matig product, de magie zit hem in de ION software). Compleet verouderd en kwetsbaar, zal het niemand aanraden, maar ze rijden heel erg goed.
2. Yamaha omdat het verreweg het beste zonder ondersteuning fietst. Als je veel start/stopt (grote stad) wordt je heel blij van het vermogen (ook een comfort factor!).
3. Bosch rijdt helaas minder prettig als de motor uitstaat (en meer storingen dan de Yamaha voor zover ik kan inschatten)
4. Bionx/Swiss => Rubberband gevoel door het gewicht en zoals Michiel al aangeeft is het terugwinnen van energie niet altijd even prettig.
Overigens zijn al deze systemen heel prettig om mee te rijden vooral niet denken dat Bionx/Swiss dramatisch zijn, ik zou jokken als ik na 1 minuut rijden nog zou mopperen over de aandrijving.
En het rijdt allemaal veel prettiger dan eigenbouw, de truc zit hem namelijk bij al deze systemen vooral in de goede ondersteuningsprofielen, daar zit duidelijk heel veel werk aan. Beter een zwakke motor met een goed profiel dan een beul van een motor met een grof ondersteuningsprofiel (hollen/stilstaan).