Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
LHTJoost schreef:Weet je nou ondertussen al wat ie weegt, of zie ik iets over het hoofd?
Dat ligt eraan hoe je de fiets samenstelt. Het GO Swiss systeem weegt ongeveer 10 kilo en een gemiddelde Santos Travel Lite met alles erop en eraan zo'n 17 kilo.
Christophorus schreef:
LHTJoost schreef:Weet je nou ondertussen al wat ie weegt, of zie ik iets over het hoofd?
Dat ligt eraan hoe je de fiets samenstelt. Het GO Swiss systeem weegt ongeveer 10 kilo en een gemiddelde Santos Travel Lite met alles erop en eraan zo'n 17 kilo.
Bedoel je dat je de fiets-waarvan-je-een-rijimpressie-hebt-geschreven niet eens even op de weegschaal hebt gezet? :shock:
Maar goed dat het het geen test noemt dan :lol:
Ave Gone schreef:
Christophorus schreef:
LHTJoost schreef:Weet je nou ondertussen al wat ie weegt, of zie ik iets over het hoofd?
Dat ligt eraan hoe je de fiets samenstelt. Het GO Swiss systeem weegt ongeveer 10 kilo en een gemiddelde Santos Travel Lite met alles erop en eraan zo'n 17 kilo.
Bedoel je dat je de fiets-waarvan-je-een-rijimpressie-hebt-geschreven niet eens even op de weegschaal hebt gezet? :shock:
Maar goed dat het het geen test noemt dan :lol:
Jawel, deze zat op 25 kg, maar dat is zonder verlichting, slot en lowriders.
Travelmaster schreef:Zeker als-ie elke dag aan de lichtnet moet worden gehangen :lol: .

En gezien het feit dat ik meer kilometers maak met de fiets dan met de auto, mág het wat mij betreft ook wat meer kosten.
Zoals Leon al zegt, de accu laden is peanuts, dubbeltje per 100km^^

Kosten zitten hem in de afschrijving, en de accu+motor kosten (want je gaat geen tien jaar met zo'n motor doen). De rest is minder interressant, want dat heb je met een gewone fiets ook als kosten.

En een auto/motor rijdt ook niet gratis rond, alleen al onderhoudskosten zijn echt veel hoger als ik dat zo eens opvang bij vrienden/collega's.
Dank je Leon voor de kosten/km tabel

Toch even de berekening gemaakt bij mijn auto:
http://www.anwb.nl/auto/autokosten#stap1

hmm.....40 cent/km, dat is 18 cent/km meer dan de Santos :?
Tja, zo'n fiets wordt dan toch nog duurder dan ik dacht.
Datzelfde geldt eigenlijk voor (mijn) autokosten, dat wil je liever niet weten, maar dit soort tabellen zijn keihard...

Hoe dan ook, alles is beter dan zo'n lelijke unicrown voorvork....
Ik denk niet dat vergelijken met een Auto zin heeft, want dit is geen forenzenfiets. Het kan wel, maar is wel erg duur (zet je niet zo snel in een fietsenrek in een grote stad) en er zijn goedkopere alternatieven. Juist voor een forenzenfiets is de KM prijs een issue.

Voor forenzen kan je veel beter kijken naar (bijvoorbeeld) Merida's van 2-2500. Voor een combi forens/vakantie fiets zijn er de Batavus Razer en de Gaastra Fyts. De laatste is wel duur, maar ver minder dan de helft van de prijs van de Santos, sterker nog, voor wat hij biedt is het niet eens zo wild (vergeleken met bv een Koga).

Deze Santos is gewoon een vakantiefiets voor iemand die het geld heeft en van zijn hobby houdt. Niks mis mee. Economisch niet bepaald efficient, maar er zijn vervelender hobbys. :D
loknor schreef:Ik denk niet dat vergelijken met een Auto zin heeft, want dit is geen forenzenfiets. Het kan wel, maar is wel erg duur (zet je niet zo snel in een fietsenrek in een grote stad) en er zijn goedkopere alternatieven. Juist voor een forenzenfiets is de KM prijs een issue.
Dat geldt misschien voor jou en een grote groep forenzenfietsers, maar er is ook een hele grote groep die gebruiksgemak, comfort, weinig onderhoud, stijl, e.d. boven de kilometerprijs plaatsen. Daar kunnen veel high-end fabrikanten en winkels goed van leven. Veel vakantiefietsen van Idworx, Van Nicholas en Santos worden nooit volgehangen met Ortlieb of Vaude tassen, maar dragen slechts een laptoptas en een broodtrommel.

Lang niet iedereen bekijkt het economisch. Waarom zouden mensen bijvoorbeeld aluminium velgen, die soms meer kosten dan deze elektrische Santos, onder hun lease-Audi laten monteren?
loknor schreef:[…] dit is geen forenzenfiets […] zet je niet zo snel in een fietsenrek in een grote stad […]
Veel, zo niet de meeste, forenzenfietsen pendelen tussen een verwarmde garage in een Vinex-wijk en een streng beveiligde stalling in een kantorenpark. Die zien van hun leven geen fietsenrek in een stad.
Alles bij elkaar een bron van prachtige tweedehands fietsen en Pinionnaven in de toekomst :D
Exact, we mogen de snobs dankbaar zijn!

Dus willen de vrekken voortaan op mijn website aub niet meer zeuren over de prijzen van de speeltjes die ik test? Correctie: subjectief review. Die belachelijk dure en technisch-mooier-en-beter-dan-nodige fietsen komen straks voor hele leuke prijzen op de gebruikte markt. En dan kunnen jullie die woon-werk fietsen eindelijk gebruiken waar ze echt voor bedoeld zijn: lekker de wereld rond fietsen.
Lekker topic dit :lol: . Ik verwonder mezelf dat een fiets meer kost dan mijn tweedehands auto, en meteen wordt alles uit de kast gehaald om die vergelijking eens goed uit te diepen.

Had ik al motorrijtuigenbelasting aangehaald ;)?
loknor schreef: @ Miro: Bosch motoren leveren niet/nauwelijks meer als de Swiss motor ze op een naafversnelling zijn ingesteld (zie handleiding pagina 41, link onderin mijn post).
Mijn Yamaha heeft dus een 80nm profiel
* Alle Bosch motoren van een jaargang zijn hardwarematig precies hetzelfde, of het nu active of een performance motor is. Er is ook geen verschil met motoren voor naaf of derailleur. De verschillen zitten hem in de software profielen die worden ingeladen.

http://order.amazingwheels.nl/downloads ... g_2014.pdf

Ik zie dat jij ruim 75nm aanhaalt, maar volgens de documentatie (blz 41) levert een Bosch niet meer dan 60nm bij een derailleur en 50nm bij een naaf, of is er wat anders aan de hand en klopt de documentatie van Bosch niet (zou ook niet de eerste keer zijn)? En zo levert mijn Yamaha als ik het goed begrijp "sslechts" 80nm, niet 100nm. Maar ik ga nu dus uit van de leveranciers documentatie en die is niet altijd even betrouwbaar op dat gebied.
Bedankt voor de info. Nu begin ik zelf twijfelen hoe moet Bosch/Yamaha marketing info interpreteren. Zelfs weet ik niet meer.
Mijn vraag is. Wat betekend 50, 60, 80Nm torque?
1. Zoals bij alle voertuigen - Torque van motor/ motor as
2. Torque op het wiel
miro schreef:Mijn vraag is. Wat betekend 50, 60, 80Nm torque?
1. Zoals bij alle voertuigen - Torque van motor/ motor as
2. Torque op het wiel
Antwoord 1.
Middenmotoren kunnen profiteren van juist gebruik van de versnellingen, maar zetten ook meer kracht op de overbrenging met vaak snellere slijtage als gevolg. Bosch heeft aan de voorkant een zeer klein hoogtoerig tandwieltje. Redelijk veel geluid en snelle slijtage! Wat dat betreft doet Yamaha het beter door gebruik te maken van standaard crankstellen met grote tandwielen en 2 of 3 tandbladen.

Achterwielmotoren leveren een vast koppel op de as, maar belasten de overbrenging niet extra.
Bedankt voor de uitleg,
Goed te weten dat een bosch motor met 15…20T en torque 40Nm is meer dan een Yamaha 80Nm met bladen 33…44T.
Voorbeeld
1. Bosch motor bij 40Nm 18T motor wiel en 18T achter op rohloff versnelling 1 = 40/0.279=143Nm op het wiel
2. Een yamaha bij 80Nm 42T voor 18T achter => 80*18/(42*0,279)=123Nm
3. Een GoSwiss drive is 40Nm
Is dit erg – nee. Zoals Michiel zeg -40Nm is meer dan voldoende. Zeker bij offroad waar de achterwiel begint slippen.
===========
Nog meer berekening.
Voor een 20% klim met 140kg=85+35+20kg = heb je op een 700C wiel torque=96Nm=9,8*140*0,2*0,35 – dit is allen nodig voor de zwarte kracht.
0,35m- is de wiel radius
0,2=20%
Christophorus schreef: Dat geldt misschien voor jou en een grote groep forenzenfietsers, maar er is ook een hele grote groep die gebruiksgemak, comfort, weinig onderhoud, stijl, e.d. boven de kilometerprijs plaatsen.
Ik wil niks afdoen aan het stijl element en wil ook nog wel volgen dat een Gates belt weinig onderhoud levert, maar qua comfort en gebruiksgemak doet een Fyts echt niet onder voor een Santos en eerlijk gezegd de Razer ook niet.

Ik ben een fan van Santos, maar we moeten nou niet aan doen alsof deze fiets wezenlijk anders is dan veel goedkopere modellen. Sterker nog, uit mijn uitgebreide ervaring als e-biker zijn er direct al twee punten die ik bij Gaastra veel beter vind. De Magura remmen en zeker de naafmotor overtuigen mij bepaald niet. Zeker dat laatste is iets waar ik grote kanttekeningen bij plaats.

@Miro, ik kan je uit ervaring vertellen dat juist off-road de extra NM heel erg prettig zijn en dat het juist on-road niet zo spannend is.

off-road Slippen van een achterwiel is met Bosch en Yamaha geen groot issue, zie ook de enthousiaste gebruikers van de Haibikes. Juist een naafmotor met zijn ongunstige gewichtsverdeling maakt dingen als springen/achterwiel opwippen lastiger.

Verder zal je de Swiss veel meer op zijn limiet rijden (omdat hij minder sterk is) en dat is niet zo heel erg goed voor dit soort motoren. Elke borstelloze motor die ik intensief heb gebruikt gaat op een gegeven moment toch brommen als je hem continue met de zweep geeft.

Nogmaals, in Nederland on-road is 25nm al zat en is 40nm heel prettig. Het vermogen wordt pas belangrijk als je de grenzen opzoekt van wat de motor aan kan.

Uit je berekening zou je wellicht kunnen afleiden dat je niet op volle kracht weg kan rijden met de Bosch en Yamaha zonder wheelies of slippende banden. Gelukkig is dit zeer zeker niet het geval (dit is bijvoorbeeld wel een issue bij de Impulse2!), er wordt op zeer prettige manier kracht vrijgegeven, waarbij de Yamaha vanuit stilstand inderdaad iets sneller is dan de Bosch, zonder dat het ook maar neigt naar kwispelen.

Het is inderdaad wel waar dat de aandrijving bij een middenmotor meer te leiden heeft, aan de andere kant zijn naafmotoren proefondervindelijk veel kwetsbaarder (ervaring met Bionx, Swiss en ION).

Verder, mijn ervaring qua rijgedrag on-road (subjectief)

1. ION => Basic China motor met een heel erg goed ondersteuningsprofiel (dezelfde motor los kopen met een controller levert een matig product, de magie zit hem in de ION software). Compleet verouderd en kwetsbaar, zal het niemand aanraden, maar ze rijden heel erg goed.
2. Yamaha omdat het verreweg het beste zonder ondersteuning fietst. Als je veel start/stopt (grote stad) wordt je heel blij van het vermogen (ook een comfort factor!).
3. Bosch rijdt helaas minder prettig als de motor uitstaat (en meer storingen dan de Yamaha voor zover ik kan inschatten)
4. Bionx/Swiss => Rubberband gevoel door het gewicht en zoals Michiel al aangeeft is het terugwinnen van energie niet altijd even prettig.

Overigens zijn al deze systemen heel prettig om mee te rijden vooral niet denken dat Bionx/Swiss dramatisch zijn, ik zou jokken als ik na 1 minuut rijden nog zou mopperen over de aandrijving.

En het rijdt allemaal veel prettiger dan eigenbouw, de truc zit hem namelijk bij al deze systemen vooral in de goede ondersteuningsprofielen, daar zit duidelijk heel veel werk aan. Beter een zwakke motor met een goed profiel dan een beul van een motor met een grof ondersteuningsprofiel (hollen/stilstaan).
miro schreef:...
Mijn vraag is. Wat betekend 50, 60, 80Nm torque?...
Enige vergelijking met benzinemotoren.
Een benzinemotor zonder turbo levert ongeveer 100 Nm koppel per liter cilinderinhoud.
De elektrische Bosch-motoren van 40 Nm leveren dus ongeveer hetzelfde koppel als een 400 cc motorfiets !

Waarom kan die motorfiets dan 160 km/u ? Verwar koppel niet met vermogen.
De topsnelheid is afhankelijk van het vermogen, niet van het koppel.
En uit de fysicalessen weten we nog dat vermogen = koppel x toerental.
De motorfiets is dus in staat om zijn 40 Nm koppel af te leveren bij een veel hoger toerental.
Onze 400 cc motorfiets levert afhankelijk van de tuning zo'n 30000 Watt !
Het Bosch-motortje haalt hier slechts een povere 250 Watt.
Ik lees in je verslag:
--
Dat mag ook wel, want het testexemplaar ondersteunde tot maar liefst 35 km/u en dan moet je serieus sturen en remmen!

De GO SwissDrive motor ondersteunt standaard tot 25 km/u, maar 10 of 15 kilometer erbij is een kwestie van een kleine ingreep in de software. Een officiele RDW-keuring hiervoor wordt aan gewerkt.
--

Ik begrijp hieruit dat jou test of rij-impressie in feite een rit op een snorfiets of brommer zonder wettelijk verplichte kentekenplaat en verzekering betrof?

Heb je die op de openbare weg gedaan?
guusnatuur schreef:Heb je die op de openbare weg gedaan?
Ja, stout hè?
De wetgeving is wat dat betreft al jaren een onduidelijk zooitje, dus ik ben benieuwd wie me wat doet.

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/wetgevi ... -verboden/