Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer dure trekkingfiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

wanneer dure trekkingfiets?

ach wat is duur iedereen kom wat zij budget aan kan als je

gr kaasmuis
kaasmuis schreef:ach wat is duur iedereen kom wat zij budget aan kan als je
gr kaasmuis
erg neit vin ik taalfouten neit onedgripel;ijk worden daspas verselijk...
supermario schreef:De beroemde duitser heinz struke fietste 50 jaar door de wereld met een fiets met 3 versnellingen.

Mario
Als je echt respect hebt voor de man schrijf je niet 5 fouten in zijn naam, maar zoek je eerst de informatie op.
Hij heet Heinz Stücke.
Travelmaster schreef: .. in Zweden wordt toch grit gestrooid, geen pekel? Dat is met name waar de problemen in de winter bij mij vandaan komen. Enne, Yopie, hoe vaak moet jij de boel kuisen wil het soepel blijven draaien, in jouw omstandigheden?
In 't zuiden wordt geloof ik met pekel gestrooid, iig in de drie grote steden want daar worden fietsen in een rap tempo opgevroten, men heeft daar ook meestal een zomer- en een winterfiets. Is dat niet ook een idee voor jou Travelmaster? gewoon op de dagen dat er wordt gepekeld een goedkoop barrel die toch redelijk fietst?
Waar ik woon wordt alleen met steentjes gestrooid, heb daardoor alleen last van ijs/sneeuw. Maar kan gelukkig m'n fiets binnenzetten, kan ie ontdooien en als ie te erg onderzit rij ik hem de badkamer in, mag hij in de douche verder uitlekken. En dan de volgende ochtend een minuscuul drupje olie op de ketting, that's all. 8)

Heb wel één keer in een winter m'n mtb aan gort getrapt. Ik maakte toen elke dag veel km's over sneeuwscooterpaden, bevroren moerasgebieden enzo en dat zorgde voor een ijszandmengsel dat funest is voor alles wat draait/beweegt. De fiets kon toen ook niet binnen staan dus af en toe zwaaide ik maar de föhn erover (slecht idee want dat geeft kruipend vocht wat gelijk weer opvriest). En de winter duurde toen ook nog eens errug lang, van okt. tot mei, 7 maanden ijs/sneeuw, vaak temperaturen tussen -20 en -40, weinig tot geen zonlicht .. daar word je een beetje raar van. Het is dan moeilijk om je ergens druk over te maken, dat bv je fiets 'knarsknars' zegt en je steeds omvalt omdat ie niet meer goed remt, schakelt, trapt .. dat is dan te stom om je mee bezig te houden. De liefde voor je fiets verdwijnt, klinkt mss stom maar zo werkt het wel.
Dus na het einde van de winter heb ik veel onderdelen moeten vervangen, mijn eigen schuld dus. Was een wijze les maar ehm .. zou de fout zo weer maken want strenge winters houden je in een soort ijzige greep, moeilijk om je daarvan los te maken.
En nog even over de waarde van een fiets. De fatbike was iets van 1500euro, niet echt weinig maar hij is veel meer waard. Hij kan namelijk dingen die je met geen enkele andere fiets kan, kan daarom ook niet in geld uitdrukken wat hij waard is. Hij is gewoon goud waard, een superfiets! :)
Duurder is niet beter. Duurder betekend vaak wel net wat duurzamere onderdelen gebruikt.
Daarnaast zijn in Nederland fietsen gewoon veel duurder dan bij onze buren.
Neem nou deze fiets van Rose met rohloff en belt:
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:777458

Of deze goedkoper maar net zo goed alleen alfine 11 versnellingsbak wat ook een prima fiets is:
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:777077

Enfin iedereen zal het wel met mij oneens zijn maar duurder is niet altijd beter alleen qua onderhoud wel minder! En bij 30km enkele reis is 60km per dag op 22 werkbare dagen is 1320km per maand. Derrie versnellingen plus ketting is gewoon elke 5000 tot 6000km nieuwe kopen.

Helaas is het verschil tussen beter en heel veel beter klein maar in de prijs niet.

Feit is wel dat je bovenstaande fietsen met gelijke af montage bij geen enkele Nederlandse winkel gaat vinden. Mij zie je dan ook niet meer in NL fietsenwinkels.

Succes met je keuze!

PS ik rij ZONDER onderhoud behalve olie wissel al meer dan 12.000km rond op mijn rohloff/riem/magura rond!
wat een gezeur over duur of te duur
het is wat de gek er voor over heeft,bij de ene is dat niet veel en de ander geeft kapitalen uit voor zijn droom fiets
ikzelf hoor bij de laatste ben ik bang,maar ik vind dan ook dat ik de mooiste heb en nog belangrijker ik vind hem het mooiste
het is net wat iemand er voor wil of kan uitgeven
wat je uitgeeft voor je fiets is iets persoonlijks
zo kan je wel door gaan met dit soort discussies over de prijzen maar de een geeft weer meer uit aan een tent omdat die 100 gram lichter is enz enz enz
nee wat ik aan mijn fiets of andere spullen uitgeef is wat ik er aan waarde aan geef en trouwens mijn zaak
dus heel simpel een te dure fiets bestaat niet.
heligek schreef:wat een gezeur over duur of te duur
het is wat de gek er voor over heeft,bij de ene is dat niet veel en de ander geeft kapitalen uit voor zijn droom fiets
ikzelf hoor bij de laatste ben ik bang,maar ik vind dan ook dat ik de mooiste heb en nog belangrijker ik vind hem het mooiste
het is net wat iemand er voor wil of kan uitgeven
wat je uitgeeft voor je fiets is iets persoonlijks
zo kan je wel door gaan met dit soort discussies over de prijzen maar de een geeft weer meer uit aan een tent omdat die 100 gram lichter is enz enz enz
nee wat ik aan mijn fiets of andere spullen uitgeef is wat ik er aan waarde aan geef en trouwens mijn zaak
dus heel simpel een te dure fiets bestaat niet.
Jij kan het "gezeur" vinden en dit soort discussies wegrelativeren. Ondertussen doe je gewoon wel zelf mee met de discussie door deze post.

Jij geeft graag heel veel geld uit omdat je iets wilt wat "mooi" is. En je geeft geirriteerd aan dat het "heel simpel" is en een te dure fiets dus niet bestaat en dat het trouwens jou "zaak" is.

Dat laatste heeft overigens helemaal niemand hier ontkend hoor. Er zijn echter ook mensen zoals ik, die van plan zijn een andere fiets te kopen en vooral door de discussies op dit forum twijfelen aan hoeveel geld ze daarvoor neer willen tellen. Voor ons is dit een heel erg leerzame en nuttige discussie. En dan gaat het er niet zozeer om (zoals bij jou) wat "mooi" is, maar meer wat functioneel en nuttig is voor een bepaald gebruik.

Alles heeft zo zijn prijs, voor mij is het nog steeds de vraag of als je een hele dure fiets aanschaft je je geld dan uitgeeft voor dingen zoals kwaliteit en duurzaamheid of voor exclusiviteit in een nichemarkt. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. :)

Maar ik vindt het dus wel een erg nuttige discussie.
heligek schreef:wat een gezeur over duur of te duur
het is wat de gek er voor over heeft,bij de ene is dat niet veel en de ander geeft kapitalen uit voor zijn droom fiets
ikzelf hoor bij de laatste ben ik bang,maar ik vind dan ook dat ik de mooiste heb en nog belangrijker ik vind hem het mooiste
het is net wat iemand er voor wil of kan uitgeven
wat je uitgeeft voor je fiets is iets persoonlijks
zo kan je wel door gaan met dit soort discussies over de prijzen maar de een geeft weer meer uit aan een tent omdat die 100 gram lichter is enz enz enz
nee wat ik aan mijn fiets of andere spullen uitgeef is wat ik er aan waarde aan geef en trouwens mijn zaak
dus heel simpel een te dure fiets bestaat niet.
+1

Je vat het goed samen. Al die open deuren, stokpaardjes en herhalingen van eerdere draadjes en zelfs binnen dit draadje. En al die aandacht voor materiaal terwijl er gewoon gefietst kan worden. Wat ik dan ook vandaag en morgen ga doen!
Ach weet je wat mij altijd opvalt in discussies als deze: Mensen die weinig poen hebben roepen altijd te duur, kan voor minder. Mensen die wel geld hebben roepen vaak prima kwaliteit tegen een goede prijs.

Aangezien duur nogal subjectief is en een verhouding aanduiding ben je dus op voorhand al gediskwalificeerd als je roept dat iets te duur is.
willem.m schreef:
heligek schreef:wat een gezeur over duur of te duur
het is wat de gek er voor over heeft,bij de ene is dat niet veel en de ander geeft kapitalen uit voor zijn droom fiets
ikzelf hoor bij de laatste ben ik bang,maar ik vind dan ook dat ik de mooiste heb en nog belangrijker ik vind hem het mooiste
het is net wat iemand er voor wil of kan uitgeven
wat je uitgeeft voor je fiets is iets persoonlijks
zo kan je wel door gaan met dit soort discussies over de prijzen maar de een geeft weer meer uit aan een tent omdat die 100 gram lichter is enz enz enz
nee wat ik aan mijn fiets of andere spullen uitgeef is wat ik er aan waarde aan geef en trouwens mijn zaak
dus heel simpel een te dure fiets bestaat niet.
+1

Je vat het goed samen. Al die open deuren, stokpaardjes en herhalingen van eerdere draadjes en zelfs binnen dit draadje. En al die aandacht voor materiaal terwijl er gewoon gefietst kan worden. Wat ik dan ook vandaag en morgen ga doen!
Het onderwerp van dit topic is nu geworden: "is dit topic wel nuttig", lijkt het wel. Als het onderwerp van de topicstarter je niet bevalt blijf dan gewoon hier weg, geef geen commentaar en ga inderdaad fietsen.
lj86 schreef:Hey

Alvast bedankt voor de vele tips.

Ik denk dat ik intussen al wel wat verder sta met mijn keuze. De Rohloff en magura-remmen zijn momenteel toch nog een wat te grote investering voor mij. (Indien ik binnen 5 à 10 jaar nog steeds gepassioneerd met de fiets reis, is het misschien wel het overwegen waard) Ik heb dit weekend ook nog eens aan de remmen van mijn oude fiets gesleuteld en vind het toch wel leuk dat ik hier zelf de aanpassingen en afstelling kan doen. Ik heb er dan ook meer vertrouwen in dat ik op reis problemen met minder geavanceerde mechanische onderdelen sneller zal kunnen oplossen.

Wat de gazelle/confectiefiets betreft, ga ik toch eens kijken naar de meer basic modellen van Fahrradmanufaktur/tout terrain/surly/etc. maar dan zonder de rohloff en schijfremmen.
Goed dat je een keuze naar de meer basic modellen te kijken. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, veel fietsplezier want daar gaat het om.
Volg dit topic met belangstelling soms positief en negatief, het laatste heb ik op dit forum mee gemaakt, kreeg veel kritiek, naar mijn mening jaloerse antwoorden toen ik schreef dat ik een complete nieuwe Koga had gekocht. Ben enorm blij met deze fiets en de Rohloff en riem gewoon geweldig.
Ook ben ik zeer gelukkig met mijn MTB van marktplaats hij koste 4 jaar geleden 35 euro ziet er niet uit maar al behoorlijk wat km gefietst met mijn honden. Helaas niet geschikt voor langere afstanden in mijn geval.
Geen van beide fietsen zal ik willen missen. Dus goedkoop of duur het is maar net wat je wilt, en uit kan geven , en waar je plezier in hebt.
Het risico bestaat dat het propageren van het gebruik van dure fietsen - logisch dat gespecialiseerde bedrijven en websites die neiging hebben - een drempelverhogende werking heeft. De indruk wordt gewekt dat er een investering van enige duizenden euro's nodig is om met de fiets op vakantie te kunnen gaan. Gevolg: nieuwe aanwas blijft uit. Dus ik ben blij dat er allerlei berichten op internet terechtkomen waar je uit kunt concluderen dat het net zo goed low budget kan.
guusnatuur schreef:
heligek schreef:wat een gezeur over duur of te duur
het is wat de gek er voor over heeft,bij de ene is dat niet veel en de ander geeft kapitalen uit voor zijn droom fiets
ikzelf hoor bij de laatste ben ik bang,maar ik vind dan ook dat ik de mooiste heb en nog belangrijker ik vind hem het mooiste
het is net wat iemand er voor wil of kan uitgeven
wat je uitgeeft voor je fiets is iets persoonlijks
zo kan je wel door gaan met dit soort discussies over de prijzen maar de een geeft weer meer uit aan een tent omdat die 100 gram lichter is enz enz enz
nee wat ik aan mijn fiets of andere spullen uitgeef is wat ik er aan waarde aan geef en trouwens mijn zaak
dus heel simpel een te dure fiets bestaat niet.
Jij kan het "gezeur" vinden en dit soort discussies wegrelativeren. Ondertussen doe je gewoon wel zelf mee met de discussie door deze post.

Jij geeft graag heel veel geld uit omdat je iets wilt wat "mooi" is. En je geeft geirriteerd aan dat het "heel simpel" is en een te dure fiets dus niet bestaat en dat het trouwens jou "zaak" is.

Dat laatste heeft overigens helemaal niemand hier ontkend hoor. Er zijn echter ook mensen zoals ik, die van plan zijn een andere fiets te kopen en vooral door de discussies op dit forum twijfelen aan hoeveel geld ze daarvoor neer willen tellen. Voor ons is dit een heel erg leerzame en nuttige discussie. En dan gaat het er niet zozeer om (zoals bij jou) wat "mooi" is, maar meer wat functioneel en nuttig is voor een bepaald gebruik.

Alles heeft zo zijn prijs, voor mij is het nog steeds de vraag of als je een hele dure fiets aanschaft je je geld dan uitgeeft voor dingen zoals kwaliteit en duurzaamheid of voor exclusiviteit in een nichemarkt. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. :)

Maar ik vindt het dus wel een erg nuttige discussie.
guus

sorry als mijn post bij jou verkeert gevallen is
maar ik vind dit soort draadjes zeker wel nuttig alleen vind ik het jammer dat mensen die iets meer uitgeven dan een ander hier dan op afgerekend worden.
dit wil niet zeggen dat een fiets van marktplaats of een die gewoon een stuk goedkoper is niet goed is,mijn eerste fiets was ook van marktplaats en staat nog steeds in de schuur
het is denk ik waar je het voor over hebt de ene geeft bakken uit aan kleren of een auto de ander aan zijn fiets enz enz enz en daarom bedoel ik ook dat het mijn zaak is waar ik het aan uit geef net zoals het jou zaak is hoe jij je centen spendeert

gr john

ps en nu ga ik ook effe lekker fietsen
Fiets lekker op de fiets die je je kan permitteren. Eerder fietste ik op een fiets met 3 versnellingen. Ik doe het nu op een eenvoudige Koga, niet uit het segment wereldfiets, die ik zelf heb aangepast. Jutlandroute mee gedaan en volgende week weer in Denemarken.

En neem me dan niet kwalijk als ik met mijn bijna 60 jaar en mindere conditie voorzichtig kijk naar een fiets met rohloff naaf en misschien wel trapondersteuning. Dat is dan mijn keuze. Dat kost wat meer maar dat heb ik er dan voor over.
Het blijft toch zo simpel. Met een goede derailleur fiets van rond de 1500 euro kun je zowat alles prima doen (en de specificatie van zo'n fiets heb ik in een eerdere post al gegeven). Fietsen die meer kosten dan dit zijn luxe (maar dat is iets anders dan overbodig of verkwistend). Flink goedkopere fietsen hebben beperkingen, en dat is geen probleem zolang je je van die beperkingen bewust bent.
Idd. Het is net als in autoland; je komt er ook met een Citroen C1, maar het gaat luxer in een fijne Volvo.
Ik heb kort geleden het boek "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen" van Wim Dussel gelezen over de bike centennial uit 1976 gelezen. De materiaalpech die zich daar voordeed was niet van de lucht.Het lange afstandsfietsen met z.g.n. sportfietsen stond toen nog in de kinderschoenen, geen stevige bagagedragers, geen dikke banden met protectie, geen verstevigde velgen. geen sterkere spaken. sindsdien is er wel wat verbetert.Dus de innovaties hebben toch wel zin.
Georg schreef:Idd. Het is net als in autoland; je komt er ook met een Citroen C1, maar het gaat luxer in een fijne Volvo.
"een fijne volvo"? Dat zijn toch die basic vierwielers uit zweden? Daar is niets fijn aan.
Eric op de Fiets schreef:
Georg schreef:Idd. Het is net als in autoland; je komt er ook met een Citroen C1, maar het gaat luxer in een fijne Volvo.
"een fijne volvo"? Dat zijn toch die basic vierwielers uit zweden? Daar is niets fijn aan.
Als fietser weet je wel meteen dat je dan te maken hebt met iemand die niet kan autorijden dus oppassen ((volgens Jeremy Clarkson dan) al denk ik niet dat hij ongelijk heeft).