Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen - wat neemt iedereen mee? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kookspullen - wat neemt iedereen mee?

Polling dat klinkt interessant. Ik had gedacht er een 2e camelbak (750ml) bij te nemen maar dit is een veel prettigere 2e bidon.
Polling schreef:Geweldig! Wij gebruiken ipv bidons Contigo flessen. Zijn zwaarder natuurlijk, maar daar weegt de lol van lekker koud water bij een warme zomerdag voor ons tegenop.
Wij hebben er in eerste instantie 2 gekocht van 470 ml. Die zijn te blokkeren. Het voordeel van deze flessen is dat je eruit kan drinken zonder de deksel eraf te halen.
Later hebben we voor in de bidonhouder er twee bijgekocht (ebay) van 700 ml.
wat wegen ze?
en passen beide in een bidonhouder?

de kleine is NU in de aanbieding bij de anwb
De kleine 300 gr. de grote iets meer dan 400 gr. (keukenweegschaal). En ze passen in een bidonhouder.
Niet veel aan genoemde toe te voegen. Ik ben ook een liefhebber van Trangia. Geniaal in zijn eenvoud.
En blij wordt ik van:
http://www.bever.nl/gsi-outdoors-salt-p ... olour=5806

En niet van:
https://www.ffshoppen.nl/wonen/keuken-a ... pecerijen/

Koffie blijft altijd een worsteling. Nu een Ortlieb filterhouder gekregen. Maar eens kijken of het een blijvertje is.

Tenslotte vind ik het leuk om de ingrediënten voor een Bannock mee te nemen (nou vooruit: 1 keer gedaan maar voor herhaling vatbaar). Heel rauw ei zat tussen bloem in gripzakje en heeft het overleefd.
Nou vooruit dan:

Bannock is een plat brood wat eenvoudig te maken is en vele varianten kent. Aangezien er geen gist wordt toegevoegd kun je na het kneden van het deeg meteen gaan bakken, want het hoeft niet te rijzen. De huidige bannock vind zijn oorsprong in Schotland al bestonden er wellicht al wel lokale varianten. Het Schotse bannock recept is vervolgens ook heel bekend geworden in Noord-Amerika. De basisingredienten van bannock zijn: bloem, bakpoeder, zout en water, al worden bloem en bakpoeder tegenwoordig vaak vervangen door zelfrijzend bakmeel. Vele extra ingrediënten kunnen toegevoegd worden zoals suiker of bruine suiker, krenten, rozijnen, noten, siroop, etc. Bannock wordt doorgaans op open vuur of kolen gebakken maar kan uiteraard ook op een gasfornuis.

Ingrediënten
250 gram bloem
mespunt zout
2 eetlepels olijfolie
150 ml. water
2 eetlepels rietsuiker
1 eetlepel bakpoeder (backing)
1 ei
kruiden: bv; italiaans kruiden of provinciaals kruiden.
Variatie: Vervang de kruiden door bruine suiker en kaneel of door honing of een andere cxzoete siroop.

Bereiding
Meng alle gredienten door elkaar.
Het kan zijn dat je nog wat extra bloem moet toevoegen als het deeg nog te vochtig is.

Het deeg hoeft niet te rijzen.

Bedek een bodem van een grote koekenpan met olijfolie en laat goed heet worden. Maak een plak van je brooddeeg (of maak kleine hoopjes) en druk het deeg als een koek in de pan (1 tot 1,5 cm dik).

Bak het brood aan beide kanten mooi bruin en gaar, en laat het met de deksel op de pan op laag vuur nog even goed doorgaren.

Warm serveren, lekker met kruidenkaas of kruidenboter. Maar ook zonder iets lekker om te eten!
Dat klinkt lekker Joost. Wel vrij veel denk ik? (als je van een Trangia koekepan van 18cm uitgaat)

Over eieren gesproken: gemengde ervaring met een eierendoos. Eieren bleven redelijk heel in Schotland en Noorwegen maar in het Lake District ging veel stuk (om over de Reivers Route maar te zwijgen).

Maar toch... Er gaat maar weinig boven scrambled eggs en bacon 's ochtends vroeg voor je tentje. Zouden eieren twee dagen goed blijven als je ze, zonder dop uitaard, in een nalgene flacon doet?

Ik ben niet enthousiast over salt&pepper plus, misschien dat ik het peper-en-zout stel waar Joost blij van wordt eens ga proberen.

Trangia vind ook ik geniaal; iets minder geniaal maar compacter en lichter windscherm is de clikstand die ik nu gebruik met de Trangia pannetjes. Een drama vond ik de Tin Man brander; IMO alleen (beperkt) geschikt om water te koken voor je gevriesdroogde maaltijd.

Bijzonder blij tenslotte met m'n thermos ultimate van 500ml (270gram als je de siliconen ringen thuislaat).
PeterFokkinga schreef:Dat klinkt lekker Joost. Wel vrij veel denk ik? (als je van een Trangia koekepan van 18cm uitgaat)
Ach, dan bak je er een paar na elkaar.
LHTJoost schreef:kruiden: bv; italiaans kruiden of provinciaals kruiden.
Uit welk provincie? :wink:

Carl
Was het niet Shane die de Bannocks hier op het forum introduceerde? :wink:
Maak Bannock ook al jaren. Ik leerde het recept van een paar Canadezen toen ik er een kanotocht maakte, bijna 20 jaar geleden. Daar kwam echter geen ei aan te pas, en voor de voedzaamheid deden we er muesli door. Prima ontbijt ook, zeker met jam of pindakaas.
Overigens zware kost, letterlijk.
PeterFokkinga schreef: Zouden eieren twee dagen goed blijven als je ze, zonder dop uitaard, in een nalgene flacon doet?
Zeker in minder koude omstandigheden lijkt me de combinatie van ei (wat op zich al niet steriel is) en veel beweging (in de fietstas) ideaal voor bacteriëngroei. Ik zou het dus niemand aanraden. En weliswaar dood men bacteriën door goed te verwarmen, dat sluit niet uit dat er ondertussen gifstoffen gevormd zijn.
PeterFokkinga schreef: Over eieren gesproken: gemengde ervaring met een eierendoos. Eieren bleven redelijk heel in Schotland en Noorwegen maar in het Lake District ging veel stuk (om over de Reivers Route maar te zwijgen).
Is dat ook geen kwestie van de laatste ruimte tussen elk ei en de verpakking op te vullen (b.v. met wat papier) en zodoende elke beweging in het bakje onmogelijk te maken?