Het voorgaande gelezen hebbende ga ik maar even terug naar de originele vraag, hoewel de rest van het topic wellicht het meest treffende antwoord heeft geleverd op de vraag.sjacka schreef:Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details.
Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn?
Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat

Los van het forum kan ik uit eigen ervaring zeggen dat zelfs wanneer je met z'n tweeën reist je als wereldfietser na een x-aantal maanden inderdaad trekjes van een, lang niet altijd sympathieke, einzelgänger krijgt. Bij ons gebeurde na ongeveer tien maanden. We merkten dat we niet meer enthousiast reageerden op nieuwe dingen en neerbuigend begonnen te reageren op het enthousiasme van andere reizigers.
Bijvoorbeeld: We zitten in Laos wat te drinken met andere reizigers die net een paar weken onderweg zijn. Ze zien voor het een brommer waarop een varken achterop vastgebonden ligt. Ze zijn verbaasd, enthousiast, geschokt; kortom, ze snuiven de cultuurverschillen totaal in zich op. Vervolgens horen we allebei dat we tegen ze zeggen:"Oh, dat is nog niets. Wij hebben al brommers met vier varkens gezien."
Die keer hoorden we het allebei. We hebben er nadien over gesproken en we waren geschokt dat we blasé geworden waren en ook nog eens onaangenaam richting anderen. Tegelijkertijd waren we blij dat we het herkenden en dat we onszelf dus konden bijsturen. Dat is misschien het geluk van samen reizen. Wie waren wij dat wij neerbuigend moesten doen over het enthousiasme/ geluk van anderen?!
Onderweg zijn we meer dan één fietser tegen gekomen die dit gedrag in extreme mate vertoonde; totaal in z'n eigen wereld met z'n eigen regels en standaarden. Iedereen die niet aan hun standaarden voldeed was gek, een fascist, een watje... You name it.
Dus ja, zelfs wanneer je vertrekt als redelijk normaal sociaal functionerende mensen kan het zijn dat je na verloop van tijd toch trekjes van een einzelgänger gaat vertonen, ook als je samen fietst.
Maarten