Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion versnellingen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Pinion versnellingen

127 berichten
Alleen al vanwege het gewicht zal een derailleur sneller blijven.

Santos heeft een Race Lite met Pinion gebouwd. Best een snelle fiets, maar derailleur is sneller.
Opvallend is dat Idworx niet de CDC monteert.
Er is geen CDC riem met tandwielen beschikbaar voor Pinion.

Dat Idworx de CDX monteert op de modellen met Rohloff is inderdaad opvallend. Zie voor meer daarover de discussie onder het artikel.
Bedankt voor de interessante review.
Opvallend ik dat Idworxblijven trots op hun hard staal tandwielen.
Puur technisch gezien,elke tandwiel ongeacht het materiaal slijt op als je met een uitgerekt ketting doorrijt. Door de grote kettingtandwielen bij Pinion zou je niet merken dat je tandwielen zijn versleten,. Een versleten 38…44T tandwiel slaat noot door, maar dat is een andere verhaal :-)
Persoonlijk heb ik ervaring met 44T tandwielen van Al, Ti, en Staal – beide slijten even snel. Ik rij 10…15,000km per jaar en heb ik af en toe doorgereden met een uitgerekt ketting. Dan moet ik alles vervangen – ze slaan niet door maar mechanisch-efficiënt is het niet.
Kun je iets over de Idworx tandwielen zeggen?


Wat bedoeld menner Gastra met 20,000km+/jaar? Dat betekend 3..5,6 Idworx/KMC X1 kettingen/onderhoudsbeurten bij een dealer. Is dit een onderhoudsarm fiets?
Vergelijking met Bentley en Porsche cayenne lijk me best goed passend.
Bijv. Gistoren heb ik geraced met een Porsche 911 – Ochtend spitstijd Tilburg-Einhoven snelweg A58 – S=30km T=45min. Vav=40km/h Vmax=100km/h – Cool!!!
Porsche cayenne – Ik weet het niet wat kan je met dit auto in NL doen? Nederland is vlaak en er liggen overal asfalt wegen. Wij noem het “Yuppie Tractors”

Ik begrijp meneer Gastra – hij wil van Idworx een kult product maken. De car industrie is iets anders. In onze samenleving de mid en oude generatie nog denken dat mooie auto is een status simbol.
De jonge generatie meet dat met een mooi huis, veel exotische reizen,nieuweste gadget etc.
Maar hoe krijg een mooi fiets als een status symbool?




Mijne excuus voor de taal fouten.
Mvg,
Miro
Een Pinion koop je niet om snel mee te fietsen (net als met een Rolls of Bentley:-))

Het is het bereik, schakelgemak en onderhoudsgemak wat je doet kiezen voor een Pinion. En natuurlijk je budget.
Eric Schuijt schreef:Een Pinion koop je niet om snel mee te fietsen (net als met een Rolls of Bentley:-))

Het is het bereik, schakelgemak en onderhoudsgemak wat je doet kiezen voor een Pinion. En natuurlijk je budget.
Hoi Eric,

Heb jij de Pinion en Rohloff weleens vergeleken met elkaar? Ben wel benieuwd naar zoiets.
Het voordeel van de positie is hier en daar al beschreven. Ik vind een nadeel van de positie, dat je enkel met een Pinion in het frame kan fietsen. Al is, zoals in een filmpje blijkt, de service goed. Maar mocht je ooit iets anders willen lijkt dat uitgesloten.
Uiteraard heb ik beide vergeleken. Sterker nog: op/in mijn Koga heb ik een Pinion en een Rohloff! Dus bij elkaar 252 versnellingen (wat de grootst mogelijke onzin is :lol: )

Ik vind Rohloff voor mijzelf goed genoeg. Maar ja, dat vond ik in het begin ook van een derailleursysteem t.o.v. de Rohloff. Het grootste voordeel van de Pinion is het grotere bereik. Heb je dat niet nodig, dan kun je ook een Rohloff nemen. Tenzij je van techniek en nieuwe dingen houdt. Dan is Pinion wel weer erg leuk. Dus ja, je kan rationeel bedenken wat je wilt, maar er zijn ook nog altijd persoonlijke subjectieve criteria. Kortom iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hij of zij wilt.
(met de nadruk op zij, want de eerste klant die bij De Vakantiefietser een Pinion kocht was een vrouw)
Eric Schuijt schreef:Uiteraard heb ik beide vergeleken. Sterker nog: op/in mijn Koga heb ik een Pinion en een Rohloff! Dus bij elkaar 252 versnellingen (wat de grootst mogelijke onzin is :lol: )
Haha ja die heb ik voorbij zien komen, en over gelezen :lol:
Eric Schuijt schreef:Ik vind Rohloff voor mijzelf goed genoeg. Maar ja, dat vond ik in het begin ook van een derailleursysteem t.o.v. de Rohloff. Het grootste voordeel van de Pinion is het grotere bereik. Heb je dat niet nodig, dan kun je ook een Rohloff nemen. Tenzij je van techniek en nieuwe dingen houdt. Dan is Pinion wel weer erg leuk. Dus ja, je kan rationeel bedenken wat je wilt, maar er zijn ook nog altijd persoonlijke subjectieve criteria. Kortom iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hij of zij wilt.
Het bereik van de Rohloff voldoet wat dat aangaat voor mij ruimschoots. Het laatste is samengevat een goed advies. Rationaliseren kan tot je een ons weegt, maar iets als emotie e.d. spelen ook een belangrijke rol.
Volgens mij het eerste duurtest veslag over de pinion

http://www.bicycle-junkies.com/gear-rev ... s-cdx-belt
Goede test van Ellen en Elmar. Ook al heb ik inmiddels zeker een soortgelijke afstand ermee gereden.
Maar zij zullen mij wel inhalen, want ik moet nog werken :lol:

Ik heb vorige week mijn eerste generatie Pinion van mijn Koga WT29 naar Pinion gestuurd voor een upgrade. Ik heb hiertoe besloten omdat ik voelde dat de nieuwere Pinions waar ik dit jaar mee heb gefietst een stuk beter schakelen (en nog wat meer van dat soort dingen.)
Daarnaast hebben wij een Pinion gemold in de werkplaats (tja, moet je maar niet experimenteren).
Ik kreeg ze beide terug zonder dat ik daarvoor hoefde te betalen.
Kijk dat is nog eens goede service! (het lijkt Rohoff wel :D )
Eric Schuijt schreef: Kijk dat is nog eens goede service! (het lijkt Rohoff wel :D )
Ik heb recentelijk op een niet nader te noemen forum gelezen (UK) dat Rohloff de service/ garantie strakker zou hebben aangetrokken terwijl Pinion deze heeft uitgebreid, is jou daarover iets bekend?
Friso* schreef:
Eric Schuijt schreef: Kijk dat is nog eens goede service! (het lijkt Rohoff wel :D )
Ik heb recentelijk op een niet nader te noemen forum gelezen (UK) dat Rohloff de service/ garantie strakker zou hebben aangetrokken terwijl Pinion deze heeft uitgebreid, is jou daarover iets bekend?
De garantie van Rohloff is altijd twee jaar geweest, maar het verhaal van een levensduur van 100.000 kilometer is een eigen leven gaan leiden en gaan betekenen dat de garantie dan ook voor die duur is. Daar is Rohloff altijd coulant mee omgegaan en daar zijn ze nu strenger in geworden.
Het klopt dat Pinion de garantie heeft uitgebreid naar 5 jaar (zie het artikel).
Dank je fietsjunks, heb het nu gelezen!
Fietsjunks duurtest verslag :
ABOUT PINION
Being former Porsche gearbox engineers, the guys at Pinion have the ambition to develop top products for the best bicycles on the market.


TrekkingBike 2013
Dass sich die beiden Entwickler des 18-Gang-Tretlagergetriebes 2006 als Werksstudenten beim Sportwagenhersteller Porsche getroffen und kennengelernt hatten, darf man als gutes Omen werten.

Nogal een verschil!
Hier nu ook jullie review gelezen - dank daarvoor.
Barbara Rohloff verteld mij dat sommige naven zo oud zijn (dertien jaar of ouder) en dat sommige naven dermate vaak van eigenaar zijn verwisseld dat ze een tikje minder coulant worden. (en terecht).
Daarom willen ze bij iedere reparatie of garantie-aanvraag tegenwoordig een kopie van de aankoopnota of de bekende oranje garantiekaart (owner-kaart). Zorg er dus voor dat je minstens een van beide hebt.

Die 100.000 kilometer-aap komt uit onze mouw. Wij hebben dermate veel vertrouwen in Rohloff dat ik hem wel 100.00 kilometer durf te garanderen.
Uiteraard bij redelijk gebruik (dus een keer per jaar olie spoelen, spaken een keer in de twee jaar laten controleren, en dus alles doen dat in de handleiding staat -zoals interne schakelkabel om de 12.000 km. vervangen)
Anders gezegd een Rohloff naaf is niet onderhoudsvrij (wat sommigen denken) maar wel onderhoudsdarm :lol:

Afbeelding
In de rohloffhandleiding staat dat dat om de 10.000 moet, niet om de 12.000. Als Barbara dat hoort zwaait er wat.
Eric Schuijt schreef:Barbara Rohloff verteld mij dat sommige naven zo oud zijn (dertien jaar of ouder) en dat sommige naven dermate vaak van eigenaar zijn verwisseld dat ze een tikje minder coulant worden. (en terecht).
Daarom willen ze bij iedere reparatie of garantie-aanvraag tegenwoordig een kopie van de aankoopnota of de bekende oranje garantiekaart (owner-kaart). Zorg er dus voor dat je minstens een van beide hebt.
Ik heb zelf ook een tweede hands Rohloff naaf, en te maken gekregen met mankementen tijdens een trip in India tijdens de feestdagen. Dat er na de garantie-periode betaald moet worden voor service is geen probleem voor mij. Wel een probleem is als service helemaal niet geleverd kan worden omdat de fabriek dicht is, en dat de importeurs waar dan naar verwezen wordt niet of niet adequaat reageren.

Nadeel van een Rohloff, en ook van een Pinion, is dat je in geval van problemen overgeleverd bent aan een zeer select clubje mensen, die dus in geval van Rohloff ook nog eens twee keer per jaar zelf op vakantie gaan.
Een goede betaalde service door een derde partij zou misschien niet eens zo slecht zijn, maar komt natuurlijk nooit van de grond zolang Rohloff het gratis blijft doen.
Tja, het is soms lastig. In Duitsland hebben ze feestdagen waar wij geen weet van hebben en dan ligt het hele land plat. Dan kun je naar de importeur gaan (als die er al is). Maar ook dat zijn vaak kleine bedrijven die soms op vakantie zijn.

Dan kun contact opnemen met een winkel gaan en vragen of zij je helpen. Maar niet iedere fietsenboer staat te springen om een niet-klant te helpen als hij ver weg is (wij ook niet, al maken we soms een uitzondering).

Mijn advies Peter, zorg dat je een band opbouwt met een fietsendealer bij jou in de buurt die je verder kan helpen. Wij hebben leuke klanten die geen fiets van ons hebben en die wij toch vaak helpen. Mede omdat ze altijd voor spulletjes en onderhoud bij ons komen.

Oh ja, en als het echt nodig is, dan sturen wij een leen-Rohloff-wiel op. Maar je zal snappen dat wij dat alleen doen als wij de mens op de fiets kennen:-)
Eric Schuijt schreef:Tja, het is soms lastig. In Duitsland hebben ze feestdagen waar wij geen weet van hebben en dan ligt het hele land plat. Dan kun je naar de importeur gaan (als die er al is). Maar ook dat zijn vaak kleine bedrijven die soms op vakantie zijn.
Ik heb het over de wekenlange fabriekssluitingen in vakantietijd van Rohloff. Niet geheel toevallig de tijd dat ikzelf ook wel eens op vakantie placht te zijn, met mijn Rohloff naaf.
Eric Schuijt schreef:Oh ja, en als het echt nodig is, dan sturen wij een leen-Rohloff-wiel op. Maar je zal snappen dat wij dat alleen doen als wij de mens op de fiets kennen:-)
Rohloff heeft óók uitleen materiaal. Het punt is dat hun voorraad, net als die van jou waarschijnlijk, beperkt is. Zij sturen hun spulletjes daarom niet zomaar op. Het resultaat is dat je in geval van mankementen ver weg van huis iemand via een gebrekkige verbinding moet zien te overtuigen (iets van) hun beperkte materiaal aan jou beschikbaar te stellen.
Aangezien ik meer geld dan vakantietijd heb, en gezien de aardige kosten die toch al bij opsturen komen kijken, en ik geen zin heb om afhankelijk te zijn van derden (fietst een stuk ontspannender), heb ik inmiddels zelf geïnvesteerd in een reserve Rohloff-wiel.
Gezien de prijzen waarmee tweedehands Rohloff-materiaal verhandeld wordt denk ik dat hij nog aardig waardevast is ook. :)

Wat service betreft weet ik van Pinion nog niets, maar het betreft óók een systeem dat niet wereldwijd verkocht wordt. En zelf repareren zal ook wel niet toegejuicht worden.