Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
50 mm Big Apples?
Wim
Wim schreef:50 mm Big Apples?
Wim
De band met luchtvering, iets kwetsbaarder. Maar wel in kleurtjes :lol:
Probleem dat de kleinste maat 26 x 2.15 is en dat kan net te breed zijn, ben ik bang.

Groet,

Arno
Nee de gekleurde modellen zijn mindere kwaliteit - de goede zijn er alleen in het zwart, en zijn er ook in 50 mm.
Wim
Wim schreef:Nee de gekleurde modellen zijn mindere kwaliteit - de goede zijn er alleen in het zwart, en zijn er ook in 50 mm.
Wim
Even verder gezocht dan mijn ........... Inderdaad, 26 x 2.00 in zwart. Worden omschreven als Big Apple Race, Performance of 2012. En goedkoper. Dat is de band die je bedoelt?
De kleurtjes zijn de 2013 versie zover ik kan ontdekken. Om gek van te worden, toch?
Heeft Conti nog een goed alternatief? Ik ben nl. blij verrast door de Winter Contact II.

Groet,

Arno
Zie hier voor wat ik bedoelde: http://schwalbe.de/ger/de/produkte/tour ... rodukt=140 de zwarte 50 mm uit de Performance line. Conti heeft ook een topmodel in maximaal 47 mm nominaal. Tja, en voor echte snelheid is er natuurlijk de Panaracer Pasela 26x1.75 in diverse varianten. Een tikje kwetsbaarder is die wel, maar ook erg fijn.
Wim
Ook de 2013 versie komt in gekleurde en zwarte versies (zowel Active als Performance line, zwart wil dus niet altijd beter zeggen). De performance line banden zijn uit betere materialen vervaardigd dan de active line modellen van Schwalbe.
Als ik op de site kijk zie ik in de Performance line alleen maar zwarte banden, en dat had ik ook begrepen toen ik laatst met hen sprak. Wat mij betreft een fijne allround touring band, en nu als dat nodig is zelfs in een variant (de Big Ben) met iets meer profiel.
Wim
Wim, afgaande op jouw link krijg ik het idee dat het profiel van de band is gewijzigd.
Zie
http://www.mantel-bikeparts.nl/schwalbe ... erformance
En vergelijk dat eens met jouw link.

Een studie apart :shock:

Groet,

Arno
Ja die op de site van Mantel is het oude profiel van 2011 en eerder. Die is ook best zwaarder.
Wim
Wim schreef:Als ik op de site kijk zie ik in de Performance line alleen maar zwarte banden, en dat had ik ook begrepen toen ik laatst met hen sprak.
Inderdaad, maar wat ik bedoel is dat de Active line ook zwarte banden bevat, dus het is niet omdat het zwart is, dat het goed is. Mijn zinsconstructie kon wel iets duidelijker.
Klopt. Die in de performance line heeft dunnere soepelere wangen, andere lichtere/duurdere lekbescherming en ik geloof ook nog ander rubber. En is er dus alleen in het zwart. Het profiel van de nieuwe modellen is iets grover geworden waardoor het off road net dat beetje beter is. En voor wie nog weer een beetje meer profiel nodig heeft is er nu ook de Big Ben. In feite dezelfde band maar met een wat grover profiel.
@Wim: Jouw advies voor mij (en mijn voorgenomen reis) zou dus zijn: geen Marathon Supreme, geen Marathon Racer, maar de Big Apple Performance zwart met het nieuwe profiel (2012, 2013 model) in de maat 26 x 2.00.
Motivatie: Redelijk lichtlopend, goede grip, redelijke lekbescherming, redelijk duurzaam, comfortabel.

En welke band van Conti, 47 mm nominaal zou je als tip mee willen geven?

Groet,

Arno
Prima samengevat. Als je nog sneller wilt kan dat ook wel, maar dan kom je in het dure dan wel kwetsbare segment.
Van Conti is er de dure Topcontact II, maar daar heb ik geen eigen ervaring mee. Het is wel een vrij zware band. Jij en ik waren allebei inderdaad erg enthousiast over de Topcontact Winter II, dus ik kan me je vraag naar een Conti band voorstellen.
Wim
Iemand ervaring met Conti banden zoals ComfortContact, SportContact, TravelContact? En met welke Schwalbe band kan je deze typen het beste vergelijken (Big Apple, Supreme, Racer)? Ondanks zoeken op de site van Conti is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Groet,

Arno
Jaren geleden wel eens Conti sport contact gehad. Het zou kunnen dat ie inmiddels een andere samenstelling heeft. Fijne snelle band, wel erg weinig profiel. Is soepeler dan de Marathon racer en heeft dus minder profiel. Voor de tocht die je gaat doen zou ik wat meer profiel willen hebben (in geval van zand en/of nattigheid op de weg) en ik twijfel of de sport contact geschikt is om zwaar te belasten. Bij veel bepakking heb je ook een stevigere band nodig om te voorkomen dat de wangen gaan scheuren.

Lisette
Arno,
Ik heb erg goede ervaringen met de Conti Travel Contact die standaard op mijn destijds gekochte Koga zaten. Rijdt op asfalt licht door het bovenop wat fijnere profiel en op zandwegen/gravel heb je grip door het grovere profiel aan de zijkanten. Verder viel me vaak op dat vergeleken met banden van medefietsers op nat wegdek de afvoer van regenwater erg goed is, waardoor ik voor geen spatbord nodig heb. Ook nog nooit een lekke band mee gehad. Kortom ik ben er zeer tevreden mee.
Ik weet niet precies met welke Schwalbe je ze kunt vergelijken, maar ik denk dat de marathon mondial het dichtst in de buurt komt, of eventueel de landcruiser.

Succes!
Gr Dirk
Wij hebben de 1,6 inch Sportcontact in gebruik gehad. Die was redelijk snel, maar alleen als je hem hard oppompte. De lekbestendigeid viel tegen, net als de levensduur van de wangen. Verder heb ik de Travelcontact 26x1.75 liggen als vouwband. Die nemen we soms mee als reserveband. Dat was toendertijd ook een van de weinige vouwbanden voor beladen gebruik. Het is een wat stugge band vind ik, en de noppen aan de zijkant betekenen dat je vermoedelijk in snelle bochten een beetje moet uitkijken - maar ik heb deze band nooit in de bergen gebruikt.

Kortom, mijn voorkeuren op basis van wat wij zelf gebruikt hebben (en dat is natuurlijk ook maar een keus) of kan raden:
Snel: Pasela of duurder de Compas 26x1.75
Allround: Big Apple 50 mm
Allround met iets meer lose ondergrond: Big Ben 50 mm (nog niet zelf gebruikt)
Veel off road: Marathon Extreme (wordt niet meer gemaakt)
Expeditie: Marathon Mondial (niet zelf gebruikt) zo breed als maar past
Winter: Conti Topcontact Winter II 50 mm (valt vrij smal -er komt nog een nominaal 55mm)

Keus genoeg dus,
Wim
Glika schreef:Iemand ervaring met Conti banden zoals ComfortContact, SportContact, TravelContact? En met welke Schwalbe band kan je deze typen het beste vergelijken (Big Apple, Supreme, Racer)? Ondanks zoeken op de site van Conti is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Groet,

Arno
1. Ja, met de Touring Plus. Deze heeft zacht rubber voor goede grip en snelheid in de winter en is fluisterstil en comfortabel. Voor de zomer is deze band me te zacht en gebruik ik banden die ik harder kan oppompen.
2. Conti en Schwalbe is appels met peren vergelijken, doe ik dus geen uitspraak over.
iceman schreef:Arno,
Ik heb erg goede ervaringen met de Conti Travel Contact die standaard op mijn destijds gekochte Koga zaten. Rijdt op asfalt licht door het bovenop wat fijnere profiel en op zandwegen/gravel heb je grip door het grovere profiel aan de zijkanten.
eens zelfde ervaring op gravel langs de Rijn in Duitsland dit jaar.
Ik heb zojuist 2 stuks Big Apple 26 x 2.00 besteld voor samen 41 euro. Performance line met Endurance rubber en profiel HS 430. Geschikt voor Trekking en Touring. Het oudere profiel is overigens de HS 338.
Het verschil met de Active line (voor Urban-gebruik in goed Nederlands) zit in het rubber en de beschermmantel. En de kleur :D

Een paar euro meer vergeleken bij 1 stuks Supreme. Ik ga de banden gewoon maar eens proberen gedurende mijn tochtjes in NL. Bevallen ze, dan blijven ze op mijn fiets voor de Malaga - Girona tocht.

Groet,

Arno