door
AB » zo 12 feb, 2012 17:35
Wat mij betreft hoeft er geen apart topic te komen. De oorspronkelijk vraag om één lens mee te nemen is intrigerend genoeg. Een ieder die een arsenaal lenzen heeft opgebouwd weet dat je niet alles mee kan nemen, dus een logische vraag welke keuze je dan maakt als je jezelf met 1 of 2 lenzen wilt beperken? Alleen is die vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden en afhankelijk van eigen persoonlijke creatieve voorkeuren.
Als je zo’n zoektocht naar de voor jouw ideale setup begint, begrijp/definieer dan eerst enkele natuurkundige principes. Wat is het ultieme fotografie geluk in een ideaalsituatie. Hoe ziet de ideale combi lens/camera er uit als alles mogelijk is:
- een zo groot mogelijke sensor, liefst medium format. Een grote sensor betekent over het algemeen meer dynamisch bereik en betere hogere iso-waarden.
- zoveel mogelijk pixels op de sensor in relatie tot het oplossend vermogen van de lens
- zo weinig mogelijk ruis in het hoogste iso-standje. ISO 204.800 is al mogelijk, wie had dat tien jaar geleden gedacht.
- een sensor met zoveel mogelijk dynamisch bereik, dus met veel detail in de donkere delen, als veel detail in de lichte delen. Duidelijk in het voordeel van de grote sensor.
- een lichtsterke lens, liefst F/1.2 als start-diafragma zonder last van vignetering en chromatische aberraties en een ultieme F32 zonder enige vorm van diffractie
- een prime heeft een groter oplossend vermogen dan een zoom….., een grotere lens heeft meer oplossend dan een kleine lens. Iets wat belangrijker is dan de hoeveelheid pixels op een sensor, vooral als die sensor ook nog eens heel klein is. Een prime is dan ook nog eens compacter en steviger gebouwd en kent minder lensvervorming aan de randen.
- een zo groot mogelijk zoombereik, in 35mm equivalent variërend van 8mm groothoek tot 1000mm telehoek
- goede ergonomische eigenschappen (goede grip, goede beeldzoeker)
- een batterij die oneindig lang meegaat
- dit alles in zakformaat voor een habbekrats, waar je ook nog mee kunt bellen, navigeren, internetten en als externe hard disk en zaklamp kan dienen.
helaas bestaat zo’n hubble-zwitsers zakmes in iphone-broekzakformaat nog niet, dus ga je op zoek naar een compromis.
Definieer dus wie je bent en ken je beperkingen en mogelijkheden:
- Met welke ambitie fotografeer je? wil je grote vergrotingen/publicaties kunnen maken of zijn je foto’s louter bedoeld ter herinnering voor je zelf en je digitale archief… ben je een fietsende fotograaf, een fotograferende fietser of beide?
- Wat is je stijl van fotograferen, is dat registrerend of wil je altijd een schilderijtje van je foto’s maken. Is fotografie louter het vastleggen van een herinnering, of mag een foto een eigen esthetisch leven gaan leiden en een herinnering op zich gaan vormen. Hecht je meer waarde aan kleuren, scherpte en contrasten, of vind je het belangrijker wat er inhoudelijk op de foto staat.
- Wil je alles handmatig kunnen instellen en ook nog in RAW fotograferen?
- Wat is je favoriete onderwerp om te fotograferen? Ben je bekend met het begrip beeldtaal? Snap je dat beeldhoek (kwestie van in-uitzoomen) wat anders is dan standpunt (kwestie van bewegen/zoeken/previsualiseren beeldtaal)?
- En is dat onderwerp dichtbij (mensen, voorwerpen, macro), is dat onderwerp ver weg (landschappen, stadsgezicht, wildlife of een rood fietsertje in de verte) of zal het een mix van beide zijn. Kruip ik op mijn onderwerp (interactie, betrokken, documentair, portret) of is mijn onderwerp veilig ver weg (registrerend/esthetisch/afstandelijk/beschouwend)
- Wat is je favoriete beeldhoek (groothoek, tele, croppen of stitchen)
- Wat is je favoriete kader (2:3, 4:5, 16:9, 65:24)
- Vind je het leuk om met scherpte-diepte te spelen (naast je gekozen diafragma metname afhankelijk van de combi lichtsterkte+brandpuntsafstand van de lens en uiteraard ook afhankelijk van de afstand tot het onderwerp en dus indirect ook weer afhankelijk van je beeldhoek (=combi sensorgrootte/brandpuntsafstand lens)). Een 24mm lensje heeft het zelfde scherpte diepte gebied op een kleine sensor als op een grote sensor, met dit verschil dat je beeldhoek bij een grote sensor veel groter is. Uiteraard spreek je dan wel over een groter lensoppervlak bij een grote sensor (dus zwaarder, duurdere 24mm lens bij een dslr dan bij een compact)
- Vind je het leuk om met weinig licht te fotograferen, wil je een melkwegstelsel kunnen fotograferen, wil je ver kunnen inzoomen op een fietsertje in de schaduw van de schemering. Maak je alleen foto’s overdag buiten of ook overdag in slecht verlichte ruimtes.
- Wat is je budget (max. 500/1000/5000euro?).
- Wil je je beperken op de hoeveelheid apparatuur (max. 1 body + 1 lens, of 1 fixed lens/camera, max. 1 body + 2 lenzen)
- Vind je een groot zoombereik belangrijker dan een lichtsterke lens. Hoe combineer je die twee, lichtsterkte en afdekken groot aantal beeldhoeken. Neem je 2 lichtsterke lensjes waarvan één groothoek en één tele, Neem je toch maar een lichtzwakkere superzoom, of neem je één lichtsterke, zware, grote, dure 2.8 zoomlens met (normale (groothoek)zoom voor in ortlieb stuurtas, 2.8 telezoom voor in zijtas))
- Vertrouw je op je creatieve oog of is je creativiteit afhankelijk van de laatste stand van de techniek
- Hoe neem ik al dat spul het liefste mee, bouw je een aparte pvc tube voor je statief en neem je die als bazooka mee op je fiets of moet alles gewoon in een stuur- of heuptasje passen.
- Etcetera
Onderzoek dus wat het beste bij je past. Om een voorzetje te geven:
Binnenzak (compact met vaste lens)
- Fietser met weinig of veel fotografische ambitie, camera in broekzak maar je wilt meer dan een iphone en je kunt goed met de nadelen van een kleine sensor leven: Canon Powershot S100 (iets kleiner body, iets meer groothoek, raw-bestanden) of Olympus XZ-1 (voor een iets lichtsterkere lens, maar ietsjepietsje grotere body)
Heuptas (compact met grote sensor en vaste (zoom)lens, compact met verwisselbare pancakelens)
- Camera in heuptas, lichtsterke lens, geen zoom want ik kruip op mijn onderwerp, compact behuizing, zowel savonds als overdag, oerdegelijk en retrolook: Fujifilm X100…. En een X10 als je wel een lichtsterke zoomlens wilt (weliswaar kleinere sensor).
- Camera in heuptas, maar neem je genoegen met een minder lichtsterke zoomlens en wil je graag een swivel-lcd omdat je niet op de grond wilt liggen voor een bloemetje: Canon G1X
- Panasonic GX1 met 20mm pancake of compacte 14-42 zoom
Stuurtas (spiegelreflex/mirrorless met 2 verwisselbare lenzen)
- Most bang voor de buck, camera in stuurtas, alles in 1 lens en ik zie onderweg wel wat ik wil fotograferen: nikon d5100 en 18-200 superzoom (of canon/sony/pentax equivalent). Kun je die combi (1300euro) veroorloven, dan is er altijd nog wel ruimte voor een 35/1.8 dx lensje voor het verfijnde werk.
- Wil je graag twee lensen mee (matig groothoek en tele) in zo’n compact mogelijk formaat (micro four third): Panasonic GX1 met Lumix G 100-300mm en Lumix G 14mm F2.5 ASPH Pancake….. of de splinternieuwe Olympus OMD met ongetwijfeld eveneens een arsenaal aan lensen. Nikon 1 met iets kleinere CX sensor schijnt weer uit te blinken in autofocus.
- Compact formaat, grotere 2:3 APS-C sensor met superzoom lens: Sony Nex 5n en E18-200… verfijndere lenzen staan bij Sony in de ontwikkeling.
- Vind je het vervelend om lenzen te wisselen omdat je bang voor stof bent, kijk dan eens naar Ricoh GXR (lens en sensor als één pakketje uit te schuiven in een body) of koop een tweede body (wat dan niet meer in een stuurtas past overigens)
- Heb je meer budget dan ga je natuurlijk voor de Fujifilm X1pro met Fujinon lenzen of een Leica M9 met een paar mooie summilux lenzen. Een Nikon D800 met 24-120/4 lijkt me ook een mooi setje. 50/1.4 lensje als je net als Henri Cartier één wilt worden met je beeldhoek.
Ben je een beetje intuïtief ingesteld, dan lees je dit hele topic niet, dan heb je al lang een camera en ga je er lekker op uit. Er is gewoon zo veel te koop en kans op door te draaien is groot. Voordeel van de dslr is de goede grip, beter zoekerbeeld, goede autofocus en grotere sensor, vandaar mijn beginners-voorkeur voor bv. Nikon D3100+35/1.8=429+165=600eurie. Nog steeds heel compact, en relatief makkelijk op te bergen (stuurtas, zadeltas, rugzak). Paar reservebatterijen, heel veel gb aan geheugenkaartjes voor raw-bestanden en neem ook een cursus photoshop&beeldtaal erbij…. fietsen maar. Een filmcamera is ook nog te overwegen, hoef je je geen zorgen meer te maken over een gebrek aan batterijen, denk je veelal even na voordat je wat schiet en ben je een stuk nieuwsgieriger naar de foto’s als je thuiskomt en deze nog moet ontwikkelen.