Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
Wij slepen 36.5 kg aan bagage mee. Dat is inclusief de tassen en alle kleding (dus ook wat we aan hebben). Dan kunnen we nog 5.25 l water meenemen en 0.6 l benzine. Mijn fiets weegt 16.6 kg en die van Marijcke 17.2 kg. Voor de verdeling van de bagage zie de paklijst.
Mijn gele Giant weegt 12 kg en bagage niet meer dan 14 kilo, gewichtsverdeling 1/3 voor en 2/3 achter.
Morgen vertrek ik voor twee weken naar de zon (dat zal toch zeker wel...?).
Ik neem ongeveer 25 kilo bagage mee, verdeeld over twee voortassen, twee achtertassen en een fototas. Hier zit geen water bij, maar wel 2,5 kilo eten.
ben net terug, had 21 kg incl eten , tent, kampeerspullen , incl +- 2 liter water. 2 achtertassen, 1 grote roltas erbovenop, een stuurtas en een voormandje. oh ja, en ik ben een vrouw, reisde alleen, maar zeer content met weinig kleding, wel om de dag gewassen :)
Deze zomer een klein tochtje gedaan in de Eifel met een paar mountainbikevrienden, we waren met vier in totaal en alle bagage op één Bob Yak. Het was meer een soort van experiment --> Nieuwe fietskar dus, testen! Per persoon zo weinig mogelijk meenemen, en zien wat mogelijk is qua afstanden en gewicht met zo'n kar.

Een foto maakt woorden overbodig:

Afbeelding

Op de bodem liggen 2 tenten, daarop de Bob waterdichte zak van 100 liter die helemaal vol stak met daarbovenop nog 3 slaapzakken met af en toe nog wat rommel (jassen, helmen, ...) De vierde slaapzak was in de Bob zak gestopt.
In totaal een 35 kg, met de kar erbij dus zo'n 40 kg trekgewicht. (het gewicht per persoon was dus erg laag. 8.75 kg per persoon inclusief slaapzak. Eten en drinken kochten we onderweg) Om de 30 km afwisselen en zo hebben we toch steeds 120 km per dag aangehouden. Vooral in de heuvels was het groot feest! Op hoge snelheden werd het toch wat te instabiel om het nog veilig te noemen. We gingen boven de 35 km/u aan het slingeren, behalve de zwaarste persoon met de stevigste mountainbike, hij topte er 64 mee zonder problemen (volgens hem).

Goede raad: don't try this at home! De volgende keer houd ik het met 2 personen per kar.
Net ingepakt voor de Caucasus;

Totaalgewicht voor twee personen 30,5 kilo. Dus 15,25 kilo de man. Verdeeld over vier achtertassen, een rolzak en een stuurtas

We hebben voor warm- en ijskoud bij ons. Tent, regenspullen, divers elektronisch materiaal, drie boeken, brander, twee pannen, repartiespullen, regenjas & broek en gereedschap en statief. Ik vind het wel netjes 8)
Heel netjes, en inderdaad waar je met zijn twee op uit komt als het koud kan worden. Veel plezier,
Wim
Net terug van een giga mooie tocht door de Balkan.

Gewicht bagage; ongeveer 18,5 kilo.

- achter bagage; Ortlieb tassen en een rolback.
- voor bagage; alleen een stuurtasje.

- fiets; Vittorio met Rohloffnaaf
- 50 mm banden schalbe marathon XR.... totaal geen probleem, kon zelfs de stijlste passages blijven fietsen over zeer ruwe wegen.

- Tent, Hilleberg Akto, een Super tent, snel op te zetten en blijft staan tijdens zwaar weer.
- XGK brander met grote fles benzine.
- 1 Trangia pan.
- Yeti; dunne donzen slaapzak onder de 500 gram.
- Expet; synmat UL 7 m, een super matje.
- Thermarest; zijden lakenzak.
- ice breaker, lang en kort shirt, 200 , geweldig spul.
- Ark'teryx; regenjas, onmisbaar gebleken in de regen, ik woon in die jas.
- stuk foam om op de zitten.

- Nikon D40 spiegel reflex

- verder wat fiets kleding en avond kleding.

- het gewicht van eten en water schommelt.

- mijn eigen gewicht... kan 3 kilo minder, niet afgevallen ondanks zware weken, komt waarschijnlijk door de vele flessen PIVO :wink:

Afbeelding

Henk Kamphuis.

Kunst en fietswerk
Blanche schreef:Net ingepakt voor de Caucasus;

Totaalgewicht voor twee personen 30,5 kilo.
Ik zal blij zijn als ik onder de 30kg zit voor mijn volgende reis 8)
Ik zal blij zijn als ik onder de 30kg zit voor mijn volgende reis
8)[/quote]


Dat is enorm veel gewicht, kost ook enorm veel energie om al dat spul mee te slepen. Op mijn tocht van 8 maanden had ik slechts 20 kilo incl etenswaar. Meer heb je volgens mij niet nodig?!

Henk Kamphuis

kunst en fietswerk
Als je een woestijn doorsteekt kan ik het me wel voorstellen. Ik heb ook eens met 15-20 kg water en cola gefietst, naast de gebruikelijke kampeeruitrusting en etenswaren voor een kleine week. Dan zit je al gauw aan de 35-40 kg.
Dat is zo!! Toen ik door Kazachstan fietste en dagen heel weinig kon inslaan bij een temperatuur van soms boven de 50 graden cel. had ik ook 10 liter water extra op mijn bagagedager geknoopt, maar dat zijn trajecten en was gelukkig niet 8 maanden nodig. Zolang je in de bewoonde wereld fietst en dat doet zich al vrij snel voor, dan kun je overal eten en water bemachtigen.

En voor een dag zonder winkeltje heb ik altijd een pakje melkpoeder, havermout en een instant maaltijd onder in mijn tas.

Henk

kunst en fietswerk

Dat is enorm veel gewicht, kost ook enorm veel energie om al dat spul mee te slepen. Op mijn tocht van 8 maanden had ik slechts 20 kilo incl etenswaar. Meer heb je volgens mij niet nodig?!

Henk Kamphuis
Ach we zijn niet allemaal "wereldfietsers" sommige onder ons zijn gewoon vakantie fietsers. Ik heb rond 17kg aan Lichtgewicht spullen mee, plus de nodige "licht gewicht" laptop, hangmat, goede stoel, berg schoenen, 32litre rugzak voor de wandel vakanties tussen door, een paar binnen/buiten banden etc etc. En daar boven op komt de nodige eten en tot 30litre water :shock:

Dan maar wat langzamer fietsen, ik heb geen haast...... :D :D
Op de tocht de mijn maat en ik maken van Alaska naar Argentinie zaten we, in het vliegtuig naar Alaska, beiden precies op 50 kilo per persoon. Dat is met de fiets erbij en alle kampeerzooi, eten etc. Daar zat nog niet de laptops, video camera's, foto camera's etc bij.

Denk dat we per persoon wel over de 60 kilo komen die we meenemen.
CycleforWater schreef:Denk dat we per persoon wel over de 60 kilo komen die we meenemen.
Hé, dit gaat de andere kant op! Iedereen probeert hier elkaar af te troeven op zo min mogelijk gewicht en dit lijkt meer op zo veel mogelijk. 8)
Ja, een beetje tegengas is altijd leuk.
Fiets 1: 23 kg (ligfiets)
Fiets 2: 17 kg (mountainbike)
fiets 3: 9 kg (kinderfiets)
Follow me: 4 kg
bagage (voor 2 volwassenen en een kind van 4, inclusief laptop, fototoestel met extra lenzen en speelgoed, exclusief tent): ca 40 kg.

Zonder kind had ongeveer de helft thuis kunnen blijven!

Eens kijken of we het allemaal het vliegtuig inkrijgen zondag, op naar ruim 5 maanden Maleisie en Thailand.
Voor de verandering:

Een paklijst met minder dan 10 kilo voor een meerdaagse tocht in de zomer op maximaal een dag afstand van de beschaving :

- tarp / poncho
- slaapmatje
- slaapzak
- grondzeil
- aluminium stokje van oude tent, vast gemaakt met duct tape aan het frame van de fiets

- regenjas
- gewone jas
- paar sokken
- zwembroek
- ondergoed
- t-shirt
- waterdicht pet

- thermoskan 1 L
- bidon 1 L
- reparatiesetje
- toilettasje (+ EHBO spulletjes)
- 2x brillen
- zaklamp
- spork
- multitool
- vuilniszakken
- horloge
- iPhone + extra batterij
- Noodvoedsel (gedroogde nootjes, chocoladereepjes).

Vertrokken met deze kleren aan:

- snel drogend t-shirt
- fietsbroek
- kort sneldrogend broek
- zaalvoetbalschoenen
- paar sokken
- ondergoed

Geen bagagedragers, geen keukengerei, eten werd elke dag aangevuld.

Buiten geslapen bij regen en wind, geen moment nat geweest !

Alles gedragen in zelfgemaakt stuurtas, onder de zadel en in rugzak.

Afbeelding

Ik lees graag verhalen van mensen hier die onder de 10 kilo blijven.
Hè, hè... pfff... ik ben er eindelijk uit. Als bij elkaar gezocht, gewogen, gefotografeerd en op het net gezet. In totaal kom ik net niet aan de 24 kilo. En dan heeft Mevr. van der Veeke ook nog het beddengoed en het eten. Dat is best veel en het valt me toch weer tegen. Ondanks dat ik ook nog wel een paar kilo ten opzichte van vorig jaar bespaard heb.
Afbeelding
Wat heb ik dan allemaal mee? Dat kun je hier allemaal zien. Inclusief het gewicht van elk onderdeel en alles staat op de foto. Je kunt klikken op een tas om te zien wat erin zit. En soms kun je nog doorklikken op dingen in de tas.

Leuk dat Han ook aangeeft wat hij meeneemt. Van andere lees en zie (!) ik ook graag wat ze meenemen en wat dat dan weegt. Misschien geeft dat wat inspiratie om lichter te worden.

Op de komende fietsreis mag ik 20 kg bagage meenemen en de fiets mag 30 kilo wegen. De laatste is iets van 17 en de doos iets van 5, dus ik stop daar nog wat extra bagage in.

Ik heb nog een week, dus ik blijf nog even wikken en wegen waarmee ik zonder kan...
HansvanderVeeke schreef: Van andere lees en zie (!) ik ook graag wat ze meenemen en wat dat dan weegt. Misschien geeft dat wat inspiratie om lichter te worden.
Zit je goed? Komt-ie:
* Stop je toiletspullen in een licht tasje of een ziplockzakje;
* Haal de handgreep van je scheermes uit elkaar, verwijder het gewicht en plak hem weer dicht met plakband (in veel modellen zit een gewichtje dat nergens anders toe dient dan het ding degelijk laten aanvoelen);
* Laat óf je sporken, óf je desserlepel thuis (ik zou dessertlepel meenemen, gaatjes boren in handgreep);
* Je kunt ook in de pan roeren met een spork/dessertlepel;
* Je hebt een multitool met mes, dus aardappelschilmesje kan thuisblijven;
* Afwas droogschudden, scheelt niet alleen het gewicht van je theedoek, maar ook de stank als je hem twee dagen niet droog krijgt;
* Was af met je shampoo;
* Blikopener zit waarschijnlijk ook op je multitool;
* Drink wijn met een schroefdop;
* Koop lichter windschermpje, of laat in ieder geval het hoesje thuis;
* Schroef je crankbros multitool uit elkaar, laat alles thuis wat niet op je fiets past (hieronder valt waarschijnlijk ook de handgreep, ik gebruik de losse imbussleutels. Steek hiertoe een tweede sleuteltje door het oog van de sleutel die je wilt gebruiken);
* Een kleine bahco én een steeksleutel 10-12?
* Zit die torx niet ook op je crankbros multitool?
* Gooi het doosje van je binnenband weg;
* Boor gaten in het uiteinde van je pedaalsleutel (het deel dat je vastpakt hoeft nauwelijks buigend moment op te vangen);
* Er is ook een kleine Gorrilapod, weegt 1/3. Waarschijnlijk genoeg voor jouw camera;
* Regenkleding hoeft niet in hoesje;
* Neem 1 handdoek mee, en wel deze: http://www.futurumshop.nl/product/6074- ... 1-cm.phtml. Dat is genoeg, echt. Dit type droogt beter en prettiger dan degene die jij nu hebt, ondanks de kleinere afmeting. Uiteraard laat je het hoesje thuis. Als-ie nat is, hou je hem buiten je tas, dan gaat-ie niet stinken. Werkt ook als het regent;
* Paraplu, je hebt toch al een regenjas?
* Acculaders, het kan inderdaad universeler: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=12964;
* Zit er geen mp3-speler op je telefoon?
* Je leatherman en wereldstekker redden het echt wel zonder hoesje;
* Hamer heb je alleen nodig in een omgeving waar ook stenen te vinden zijn. Echt overbodig dus;
* Vervang het grondzeil door zo'n goedkoop reflecterend wegwerpzeiltje van 7,95 bij de Bever. Gaat bij mij twee maanden mee en scheelt ook nog eens op koude nachten;
* Een stoeltje én een zitmatje? Laat één van de twee thuis;
* Kies één paar wandelschoenen, en één paar fietsschoenen;
* Je hebt al een regenjas. Neem geen tweede jas mee, maar een Icebreaker 120 o.i.d.;
* Sloop het etiket van de hoes van je tent, je weet toch wel welke je gekocht hebt? Of sponsort MSR je?
* Knip 3/4 uit de ringband van je routeboekje;
* Touwtjes van hoesjes zijn altijd veel te lang, de stof bepaalt hoever het hoesje open kan. Kort ze in;
* Kies sneldrogende microvezel onderbroeken, dan kan je zwembroek thuisblijven;

Zo, dat is een lijst die alles bij elkaar in de kilo's loopt. En je geeft er dus geen functionaliteit mee op.

Succes met de voorbereidingen, en veel plezier op reis.

Walter
Fietsen zonder al te veel bagage is goed voor gezondheid en portemonnee.

Aan een zwaar bepakte fiets hield ik een kleine blessure in de knie. Na bezoek aan de arts, medicijnen en rust is de blessure nog altijd niet voorbij. Het blijft terugkomen bij overbelasting.

Daarom mijn voorkeur voor lichte fiets en weinig bagage. Ik heb nu meer tijd om te fietsen omdat ik niet snel moe wordt, gaan weinig spullen stuk en heb steeds minder nodig voor onderhoud.

Dat brengt ook een nieuwe uitdaging met zich mee: hoe ver en hoe lang kun je fietsen zonder al die luxe van een goed gevulde tas?

Tot nu bleek mijn paklijst hierboven mee te vallen in de zomertijd binnen Europa. Maar ik twijfel of dat ook buiten Europa voldoende is. Ik ben daarom benieuwd naar betaalbare paklijsten van rond de 10 kilo waar geen bagagedragers voor nodig zijn en waar 300 a 400 km mee kan worden afgelegd zonder bevoorrading.

De lijst van Hans is sterk afgeslankt maar komt nog niet in de buurt. De aanvullingen van Wouter zijn aardig. Vooral die gadgets zijn interessant.

Een iPhone is een echte vriend van de fietser. Het is kompas, GPS, e-mail, muziek, eBooks, radio, notebook en leuke apps in een. Maar het vreet aan energie.

Bij mijn laatste tocht had ik als backup een Philips Power 2 Go accu. Ik kon helaas maar een keer laden voor 2 extra dagen iPhone. Daarna was het echt op.

Hier nog een paar aanvullingen :
- shampoo: er is multifunctioneel zeep op de markt, maakt veel flesjes overbodig
- plastic wegwerp scheermesje is lichter dan echte scheermes
- een multitool is zwaar en wordt weinig gebruikt, neem sleutels mee die je echt gebruikt
- routeboekje is zwaar, kopie van de route is voldoende
- voor korte tochten maakt iPhone papierenboekje overbodig
- tarp of tent met enkel wand zijn lichter dan traditionele tent
- aluminium reflecterend grondzeil van Bever is licht en warm maar neemt veel ruimte in de tas.

Ik ben nog op zoek naar een betere en kleine accu om de iPhone meerdere malen te kunnen opladen.

Andere ideeën zijn welkom!