Als ik kijk wat er allemaal al is gefietst zonder voorvering, en wat ik zelf fiets zonder én met vering (ik ben ook CIOS-gediplomeerd ATB-instructeur), dan concludeer ik dat voorvering in bepaalde omstandigheden voordelen kan bieden. Ook vind ik dat veel omstandigheden worden overschat.
Op een lange woeste reis (>6 maanden en regelmatig keienpaden) zou ik nooit voorvering, en hydraulische- of schijfremmen willen.
Het nut voor voorvering zie ik alleen maar op korte tochten (<3 maanden) met een groot percentage aan keienpaden. Zowel omhoog als omlaag biedt het dan voordelen.
De GDMBR lijkt vooral veel zandpaden te hebben (waar ik met 35mm slicks ook prima op fiets zonder vering), en met enige regelmaat een stukje ATB-route er tussendoor. Aardig om te vermelden is dan ook dat er gewoon Wereldfietsers zijn die in NL ook op veel ATB-paden uit de voeten kunnen met bagage. Niet zo snel en comfortabel als de ATB-er, maar komen doen ze er wel.
Voordelen kan het dus op deze route weliswaar bieden, maar de keuze is aan jou.
Robertjan
Op een lange woeste reis (>6 maanden en regelmatig keienpaden) zou ik nooit voorvering, en hydraulische- of schijfremmen willen.
Het nut voor voorvering zie ik alleen maar op korte tochten (<3 maanden) met een groot percentage aan keienpaden. Zowel omhoog als omlaag biedt het dan voordelen.
De GDMBR lijkt vooral veel zandpaden te hebben (waar ik met 35mm slicks ook prima op fiets zonder vering), en met enige regelmaat een stukje ATB-route er tussendoor. Aardig om te vermelden is dan ook dat er gewoon Wereldfietsers zijn die in NL ook op veel ATB-paden uit de voeten kunnen met bagage. Niet zo snel en comfortabel als de ATB-er, maar komen doen ze er wel.
Voordelen kan het dus op deze route weliswaar bieden, maar de keuze is aan jou.
Robertjan