Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Als ik kijk wat er allemaal al is gefietst zonder voorvering, en wat ik zelf fiets zonder én met vering (ik ben ook CIOS-gediplomeerd ATB-instructeur), dan concludeer ik dat voorvering in bepaalde omstandigheden voordelen kan bieden. Ook vind ik dat veel omstandigheden worden overschat.
Op een lange woeste reis (>6 maanden en regelmatig keienpaden) zou ik nooit voorvering, en hydraulische- of schijfremmen willen.

Het nut voor voorvering zie ik alleen maar op korte tochten (<3 maanden) met een groot percentage aan keienpaden. Zowel omhoog als omlaag biedt het dan voordelen.
De GDMBR lijkt vooral veel zandpaden te hebben (waar ik met 35mm slicks ook prima op fiets zonder vering), en met enige regelmaat een stukje ATB-route er tussendoor. Aardig om te vermelden is dan ook dat er gewoon Wereldfietsers zijn die in NL ook op veel ATB-paden uit de voeten kunnen met bagage. Niet zo snel en comfortabel als de ATB-er, maar komen doen ze er wel.

Voordelen kan het dus op deze route weliswaar bieden, maar de keuze is aan jou.

Robertjan
Voor de liefhebbers hier nog wat foto's.
http://www.flickr.com/photos/37334990@N ... 1112/show/

Tijltje kwijl inmiddels ververst
Robertjan schreef:Als ik kijk wat er allemaal al is gefietst zonder voorvering, en wat ik zelf fiets zonder én met vering (ik ben ook CIOS-gediplomeerd ATB-instructeur), dan concludeer ik dat voorvering in bepaalde omstandigheden voordelen kan bieden. Ook vind ik dat veel omstandigheden worden overschat.
Op een lange woeste reis (>6 maanden en regelmatig keienpaden) zou ik nooit voorvering, en hydraulische- of schijfremmen willen.

Het nut voor voorvering zie ik alleen maar op korte tochten (<3 maanden) met een groot percentage aan keienpaden. Zowel omhoog als omlaag biedt het dan voordelen.
De GDMBR lijkt vooral veel zandpaden te hebben (waar ik met 35mm slicks ook prima op fiets zonder vering), en met enige regelmaat een stukje ATB-route er tussendoor. Aardig om te vermelden is dan ook dat er gewoon Wereldfietsers zijn die in NL ook op veel ATB-paden uit de voeten kunnen met bagage. Niet zo snel en comfortabel als de ATB-er, maar komen doen ze er wel.

Voordelen kan het dus op deze route weliswaar bieden, maar de keuze is aan jou.

Robertjan
Afbeelding
Hej, een fiets met spatborden, verlichting, verlengde achterbrug, 26" banden, verstelbare stuurpen, standaard, geen trailer maar bagage rondom, kortom onverantwoord ;)........ heeft GG hier inspiratie gevonden?
AB schreef:Klinkt goed. Waarom heeft Gerrit dan een trekkingbike zonder voorvering uitgebracht?
Voor de asfalttijgers :wink:
AB schreef:Voor de liefhebbers hier nog wat foto's.
http://www.flickr.com/photos/37334990@N ... 1112/show/
In die misschien wel 150 foto's van de wegdekken (niet de omgeving) vind ik rond de 8 foto's waarvan ik vind dat op dat moment voorvering nuttig kan zijn. Niet noodzakelijk, maar nuttig.
Ook zie ik weliswaar smalle paadjes, maar waarvoor vering niet nuttig zou zijn omdat het pad zelf effen is.
En ik zie paadjes waar je sowieso niet zult fietsen met kampeeruitrusting. Met een volgeveerde ATB zonder bagage moet je daar al afstappen, laat staan met bagage op een hardtail.

Als je nu zou kiezen voor een goede trekkingfiets, dan kun je er later altijd nog een goede ATB (onder de race-rando, zie ook hier) bij aanschaffen.
Totaalprijs is afhankelijk van hoe je je ATB dan optuigt, maar zal waarschijnlijk onder of rond de € 3650 van de Off-Rohlerr liggen.

Van de rest van het geld wat je bespaart, fiets je dan gewoon door naar Ushuaia i.p.v. de Mexicaanse grens. :D
Of een paar goede loopschoenen ;).
Zag je die gast de Argentine-pass op lopen met zijn fiets, dat smalle gruispaadje. Dat was pas gekkewerk.... met of zonder vering.
Afbeelding Niet echt onderdeel van de Great Divide route als je het mij vraagt.

Joh, die paar extra euro's.... op kwaliteit moet je niet bezuinigen, maar meteen het beste kopen wat je kunt.... pakken we de boot naar Antartica ook nog even mee.


Robertjan schreef:
AB schreef:Voor de liefhebbers hier nog wat foto's.
http://www.flickr.com/photos/37334990@N ... 1112/show/
In die misschien wel 150 foto's van de wegdekken (niet de omgeving) vind ik rond de 8 foto's waarvan ik vind dat op dat moment voorvering nuttig kan zijn. Niet noodzakelijk, maar nuttig.
Ook zie ik weliswaar smalle paadjes, maar waarvoor vering niet nuttig zou zijn omdat het pad zelf effen is.
En ik zie paadjes waar je sowieso niet zult fietsen met kampeeruitrusting. Met een volgeveerde ATB zonder bagage moet je daar al afstappen, laat staan met bagage op een hardtail.

Als je nu zou kiezen voor een goede trekkingfiets, dan kun je er later altijd nog een goede ATB (onder de race-rando, zie ook hier) bij aanschaffen.
Totaalprijs is afhankelijk van hoe je je ATB dan optuigt, maar zal waarschijnlijk onder of rond de € 3650 van de Off-Rohlerr liggen.

Van de rest van het geld wat je bespaart, fiets je dan gewoon door naar Ushuaia i.p.v. de Mexicaanse grens. :D
Via marktplaats kan ik nog een goede Avaghon Series 26.0 Rohloff voor ca 1800euro oppikken.
Deze dus:
Afbeelding

Op zo'n fiets rijdt Herman Veldhuizen rond in Tajikistan.
http://www.avaghon.nl/ervaringen.htm

En jaap en antje in the Continental Divide
http://www.avaghon.nl/ervaringen/cabong ... rslag2.htm

Very tempting die Avaghon en een stuk goedkoper via marktplaats
Robertjan schreef:
AB schreef:Voor de liefhebbers hier nog wat foto's.
http://www.flickr.com/photos/37334990@N ... 1112/show/
In die misschien wel 150 foto's van de wegdekken (niet de omgeving) vind ik rond de 8 foto's waarvan ik vind dat op dat moment voorvering nuttig kan zijn. Niet noodzakelijk, maar nuttig.
Ook zie ik weliswaar smalle paadjes, maar waarvoor vering niet nuttig zou zijn omdat het pad zelf effen is.
En ik zie paadjes waar je sowieso niet zult fietsen met kampeeruitrusting. Met een volgeveerde ATB zonder bagage moet je daar al afstappen, laat staan met bagage op een hardtail.

Als je nu zou kiezen voor een goede trekkingfiets, dan kun je er later altijd nog een goede ATB (onder de race-rando, zie ook hier) bij aanschaffen.
Totaalprijs is afhankelijk van hoe je je ATB dan optuigt, maar zal waarschijnlijk onder of rond de € 3650 van de Off-Rohlerr liggen.

Van de rest van het geld wat je bespaart, fiets je dan gewoon door naar Ushuaia i.p.v. de Mexicaanse grens. :D
Laat ik mij er dan ook maar mee bemoeien. Ik heb inmiddels de Great Divide deels gereden. De route is voor een belangrijk deel gravelroads en dergelijke. Wel vaak van slechte kwaliteit, maar voor 99% goed te fietsen.

Langer geleden de delen in Canada, Montana en Wyoming geleden. Twee jaar geleden in Colorado. Het noordelijkste deel staat bekend als het meest ruige. Toch reden we, o.a. vanwege gebrek aan andere fietsen, met starre voorvorken. Ik heb dit nooit als een probleem ervaren. Met bagage rijd je sowieso minder hard. Het verschil in comfort tussen brede banden en een geveerde vork is voor mij dan niet groot genoeg. In Colorado reden we zelfs met kinderen. Eentje in een aanhangkar en de andere op aanhangfiets. Mijn vrouw reed toen op haar Surly Longhaultrucker met circa 45mm brede banden inclusief aanhangfiets. Klimmen was zwaar, maar vanwege lage snelheid was comfort of gebrek aan vering geen probleem. Ik reed met kar en een mountainbike met voorvering. Enige reden daarvoor was dat ik aan het einde van de vakantie de Leadville100 ging rijden. Anders was ik weer met starre voorvork gegaan.

Inmiddels rijd ik o.a. ook op de Salsa Fargo, o.a. afgelopen zomer in Noorwegen op Rallarvegen, Jotunheimenweg, ed.. Eigenlijk is deze fiets gemaakt voor slechte wegen, Great Divide in het bijzonder. Racestuur vind ik persoonlijk ideaal op langere afstanden. Die Monster X komt mij ook wel bekend voor. Brede banden en grote wielen zijn comfortabel. Kijk eens op http://vimeo.com/7122815 Joe Meiser van Salsa cycles reed de wedstrijd over de great divide route op zijn Salsa Fargo.

Al met al adviseer ik bovenal om hem te gaan rijden. Ik heb erg goede herinneringen aan de route. Backcountryskills zijn belangrijker dan de perfecte fiets.
Inmiddels heb ik ook al veel foto's gezien van het terrein. En af gezien van wat mindere stukken ziet het er over het algemeen niet echt zwaar uit.

Een fiets zonder verende voorvork moet volgens mij wel kunnen.
Als het regent zijn er wel veel modderwegen, dus brede banden zijn wel een noodzaak zou ik zeggen. 8)
Voor modder moet je juist smalle banden hebben.
Ernst. schreef:Voor modder moet je juist smalle banden hebben.
Smalle banden, 28mm? zoals bij de nieuwe Santos SRR05;), kun je mooi de raceversie van de Great Divide mee doen.

Afbeelding
:shock:
Wauw, wat een fiets!!!!!!!!
Waarom zou je zo'n fiets eigenlijk willen kopen? Als ik op een racefiets zit dan zou ik het schakelen via de hendels niet willen missen.
Leo van Lierop schreef:Waarom zou je zo'n fiets eigenlijk willen kopen? Als ik op een racefiets zit dan zou ik het schakelen via de hendels niet willen missen.
Wat dacht je van: onderhoudsvriendelijke en relatief slijtvaste fiets? Voor lange duurtrainingen gedurende het gehele jaar, en om zo je koersfiets een beetje nieuw te houden? Pekel- en roestvriendelijke onderdelen? Mooie forensenfiets (inclusief spatborden en drager)..... Schakelen had beter bovenop stuur of onder de stuurpen gekund als je het mij vraagt, dan worden de kabels ook iets mooier weggewerkt.

Back on topic:

Als ik mijn fietskeuze beperk tussen een Avaghon series 26.0 voor 1800euro (2e hands):
Afbeelding

En de Off Rohler voor 3500euro (nieuw)
Afbeelding
Zitten er echt wezenlijke verschillen tussen de twee behalve de prijs, de v-brakes en het stalen frame? Iemand enig idee over verschillen in stijfheid en stuurgedrag bij volle bepakking? Wellicht is het spannen van de ketting een argument (via de excentrische bracket bij de Idworx, en via de achterpatten bij de Avaghon).
Die Avaghon kost nieuw ca 2250 euro, nieuw altijd nog 2/3 van een ID. (En 2250 is ook nog behoorlijk aan de prijs, 't is alleen dat we er inmiddels gewend aan lijken te raken ... psychologie :wink:) Die ID zal best beter zijn, een ware Hummer onder de terreinfietsen, maar waarom is een Land Rover niet goed genoeg?

Overigens is het verstellen van de padden bij de Avaghon niet echt lastig.

Over psychologie gesproken, zoek je niet gewoon bevestiging voor je voorgenomen keuze voor de ID?
Waar ik in ieder geval niet naar op zoek ben zijn presumpties...., die duiken wel opvallend vaak op in dit forum. Krijg je die gratis bij die grijze wollensokken ofzo? Gebruikerservaringen en goede onderbouwde meningen en redernaties is waar ik naar op zoek ben dus, net als ieder ander volgens mij.

De Avaghon is een tweedehands, die wordt morgen geveild voor minimaal 1700euro.
Een nieuwe Avaghon is ongeveer 2850euro als je hem gelijkwaardig opbouwt als de Off Rohler. De klassieke look van de Avaghon en goede speclijst spreekt me aan. Kan me wel voorstellen dat ie een stukje zwaarder is als de Off Rohler en wellicht iets minder stijf (want compacter frame van de Idworx) bij volle bepakking, maar dat is een gerederneerde stelling. Mijn persoonlijke ervaring is dat stalen frames op de lange termijn wel van goede kwaliteit blijven (hoewel dan slap) en relatief minder snel scheuren dan alu-frames.... En dan is staal ook nog eens in den verre landen bij de lokale lasboer te repareren.

De offrohler kost zo'n 3650, maar met de nodige korting van de dealer (en belastingvoordeel fietsplan) komt ie al meer in de buurt van de Avaghon.

Enige nadeel van de Off Rohler lijkt me het ontbreken van de mogelijkheid tot het eventueel monteren van de V-brakes mochten de Magura Firmtech remmen het begeven.

Is er iemand die slechte ervaringen heeft met de Magura HS 33 FIRM-tech remmen?
willem.megens schreef:Die Avaghon kost nieuw ca 2250 euro, nieuw altijd nog 2/3 van een ID. (En 2250 is ook nog behoorlijk aan de prijs, 't is alleen dat we er inmiddels gewend aan lijken te raken ... psychologie :wink:) Die ID zal best beter zijn, een ware Hummer onder de terreinfietsen, maar waarom is een Land Rover niet goed genoeg?

Overigens is het verstellen van de padden bij de Avaghon niet echt lastig.

Over psychologie gesproken, zoek je niet gewoon bevestiging voor je voorgenomen keuze voor de ID?
AB schreef:De klassieke look van de Avaghon en goede speclijst spreekt me aan. Kan me wel voorstellen dat ie een stukje zwaarder is als de Off Rohler en wellicht iets minder stijf (want compacter frame van de Idworx) bij volle bepakking, maar dat is een gerederneerde stelling. Mijn persoonlijke ervaring is dat stalen frames op de lange termijn wel van goede kwaliteit blijven (hoewel dan slap) en relatief minder snel scheuren dan alu-frames.... En dan is staal ook nog eens in den verre landen bij de lokale lasboer te repareren.
Ik wilde je nog zeggen "laat je hart eens spreken". Maar ik denk dat je dat inmiddels al gedaan hebt. :wink:

Mocht je de firmtech remmen zat zijn, waarom weet ik niet, dan kan je er wel een andere voorvork inzetten denk ik.
Leo van Lierop schreef:
AB schreef:De klassieke look van de Avaghon en goede speclijst spreekt me aan. Kan me wel voorstellen dat ie een stukje zwaarder is als de Off Rohler en wellicht iets minder stijf (want compacter frame van de Idworx) bij volle bepakking, maar dat is een gerederneerde stelling. Mijn persoonlijke ervaring is dat stalen frames op de lange termijn wel van goede kwaliteit blijven (hoewel dan slap) en relatief minder snel scheuren dan alu-frames.... En dan is staal ook nog eens in den verre landen bij de lokale lasboer te repareren.
Ik wilde je nog zeggen "laat je hart eens spreken". Maar ik denk dat je dat inmiddels al gedaan hebt. :wink:

Mocht je de firmtech remmen zat zijn, waarom weet ik niet, dan kan je er wel een andere voorvork inzetten denk ik.
V-brakes zijn breder verspreid qua verkooppunten. Dus mocht je firmtech kapot gaan, dan is er relatief gemakkelijker aan een nieuw setje remmen te komen. Naar mijn weten zijn de Magura's behoorlijk duurzaam, maar ja, alles kan kapot, geldt ook voor de Rohloffnaaf natuurlijk...

Op deze site de route in GPS, kun je zo inladen in Google Earth..., erg leuk om de route alvast digitaal te verkennen.
http://topofusion.com/divide/gps.php
AB schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat stalen frames op de lange termijn wel van goede kwaliteit blijven (hoewel dan slap) en relatief minder snel scheuren dan alu-frames....


Mythbusted!

Stalen frames worden na een x-aantal jaren niet slapper. Stijheidsmetingen hebben uitgewezen dat zelfs na twintig jaar gebruik o.a. de torsiestijfheid nauwelijks is afgenomen in vergelijking met een gelijkwaardig nieuw frame.
De wielen(spaakspanning) daarentegen, worden wel 'slapper', vaak wordt het veranderde rijgedrag danook ten onrechte aan het frame geweten.
Overigens blijft staal het beste materiaal voor een vakantiefiets IMO. Alu is prachtig spul voor een MTB (licht, stijf) maar niet voor een reisfiets; het blijft emmeren met die M5 boutjes die keer op keer het schroefdraad strippen als je weer eens een rekje op zo'n frame monteert. Heb je met staal dus minder snel last van.
Framebreuk is overigens veel zeldzamer geworden dan 10-15 jaar geleden het geval was bij aluminium frames. (o.a. door verbeterde productietechnieken). Je kunt dus gerust met een alu frame op reis mits je bereidt bent de nadelen voor lief te nemen.
Ok, wellicht heb je gelijk, en vergelijk ik mijn knalstijve alu racer wat teveel met mijn slappe stalen racer.... Ik dacht dat ik het zo kon onthouden: carbon kan knappen, aluminium kan scheuren, en staal kan vloeien... Maar kennelijk gaat dat niet op. Opvallend was vandaag op de bike-motion wel dat er weer her en der mooie stalen frames opduiken, mooie slanke buizen, glanzende lak en prachtig chroom daar waar het hoort.

Wat ook mooi was, was de Off Rohler. In het echt nog mooier dan op de digitale plaatjes van het internet. Echt een plaatje... of was ik al eens eerder enthousiast over deze fiets ;).

Heeft iemand enig idee wat een goede maat is. Heb een binnenbeenlengte van 93cm, een racefietsmaat van 60. Heb begrepen dat een mountainbike maat wat kleiner kan uitvallen. Zou maat 55 mij het meest geschikt zijn, of is maat 58 beter?
pedalman schreef:
AB schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat stalen frames op de lange termijn wel van goede kwaliteit blijven (hoewel dan slap) en relatief minder snel scheuren dan alu-frames....


Mythbusted!

Stalen frames worden na een x-aantal jaren niet slapper. Stijheidsmetingen hebben uitgewezen dat zelfs na twintig jaar gebruik o.a. de torsiestijfheid nauwelijks is afgenomen in vergelijking met een gelijkwaardig nieuw frame.
De wielen(spaakspanning) daarentegen, worden wel 'slapper', vaak wordt het veranderde rijgedrag danook ten onrechte aan het frame geweten.
Overigens blijft staal het beste materiaal voor een vakantiefiets IMO. Alu is prachtig spul voor een MTB (licht, stijf) maar niet voor een reisfiets; het blijft emmeren met die M5 boutjes die keer op keer het schroefdraad strippen als je weer eens een rekje op zo'n frame monteert. Heb je met staal dus minder snel last van.
Framebreuk is overigens veel zeldzamer geworden dan 10-15 jaar geleden het geval was bij aluminium frames. (o.a. door verbeterde productietechnieken). Je kunt dus gerust met een alu frame op reis mits je bereidt bent de nadelen voor lief te nemen.