Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 39 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
quote="Juut"
> Ik zoek een nieuwe fiets
> Wat doe ik ... Kirgizië, India, maar ook ... Eens snel van Antwerpen naar Gent rijden bijvoorbeeld.

Je hebt een probleem. In Kirgizië wil je een degelijke fiets, die degelijk is en vooral degelijk. Tussen Antwerpen en Gent wil je vooral weinig gewicht. Dat staat haaks op elkaar. Maak een keuze.

> Meestal fiets ik op asfalt ...... maar wil wel eens bikepacken in pakweg > Schotland en daar niet steeds voor asfalt moeten kiezen.
> Ik wil er graag zowel wat dunnere als wat dikkere banden
> onder kunnen steken.
Idem dito.

> Ik ben 1m64 en weeg 51 kilo.
Dat gewicht is fijn. Wielen gaan dan nooit stuk en zo. Je moet echter niet de allerstijfste fiets uitkiezen, zeker in combinaite met die maat.
Zoals anderen al zeggen is een maatfiets dan wel een idee. Van een passend frame heb je elke seconde plezier en dat is met die specificaties niet voor de hand liggend. M-gineering heeft echter wel een onprettige levertijd. Avaghon is misschien haalbaarder.

> Budget: 3000 euro?
> graag S&S koppelingen
Dat budget is fraai maar die koppelingen nemer er een forse hap uit.

> Liefst een fiets met niet gigantisch veel onderhoud aan.
> Voor kleinere werkjes trek ik zelf mijn plan,
> maar voor problemen met versnellingen, trapas, etc
> moet ik naar de fietsenmaker.
Als je naar India en Kirgizië gaat is het toch zaak om sommige dingen zelf te kunnen. Ken je de sleutelcursussen van De Vakantiefietser vzw?

> Ik vind stalen fietsen mooier dan alu,
Staal ligt bij jouw lengte, gewicht en bij een maatfiets ook meer voor de hand.
Ik vind het geen criterium tussen de andere prioriteiten.

> Bandenmaat: maakt me niet echt uit.. 26 inch of 28.
Met jouw lengte is een fiets met 26" wielen meer in verhouding, mits goed gebouwd uiteraard.

Succes,
Leon
Ik ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest, en zit nu met een vraag. Ik rijd al jaren met veel plezier rond op een Santos Travelmaster, niet alleen voor fietsvakanties (die staan met jonge kinderen even op een laag pitje) maar vooral ook bij tochten in Nederland en omgeving. Maar zonder bagage is de Santos wel een beetje een tank. Tot een half jaar geleden woog ik zo'n 150 kg, toen was dat tank-idee juist een voordeel, maar nu ik een derde van dat gewicht kwijt ben wil ik voor tochten zonder veel bagage een lichtere fiets hebben. Omdat mijn budget op is gegaan aan een nieuwe garderobe, zat ik op Marktplaats te kijken naar een klassieke randonneur met racebocht die ik wat verder zou kunnen uitkleden. Ik vond een Giant die wel wat leek, maar na mailcontact met de eigenaar blijkt het te gaan om een Giant Tourer met een Hi-ten-frame. Het frame is gelugd, lijkt me daarom begin jaren negentig. Zeeblauw. Prijs €90,-.
De term hi-ten deed bij mij een alarmbel afgaan; is dat juist niet een zeer zware staalsoort? Is deze fiets met een frame van dit materiaal wel de moeite van de rit en de aankoop waard? Misschien is er iemand die het model fiets kent.
Van deze Giant is waarschijnlijk wel een leuke tochtjesfiets van te maken.
Hij lijkt behoorlijk veel op de Peugeot die deze week voorbijkwam. De inschattting wat er aan moet gebeuren zullen ongeveer overeenstemmen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=27234
Je hebt dus de optie van Wim, weinig doen, maar dan blijft het een oude fiets.
Je hebt de optie volledig moderniseren, maar dat gaat een flinke duit kosten.
Of je hebt de optie vooraan beginnen, maar dan duurt het heel lang.
90 euro lijkt me rijkelijk veel betaald voor zo'n fiets. Er is 63 euro geboden, dus ik zou het maar daarbij laten. Ik denk dat er aantrekkelijker fietsen voor je te vinden zijn. Heb je al eens een rondje gemaakt langs fietsenmakers? Ga vooral langs de fietsenmakers die buiten het centrum liggen en in voorsteden. (stereotiep: daar waar studenten en stadse mensen niet komen om een vervangen te vinden voor hun net gestolen fiets)
Bedankt voor je antwoord. Probleem bij het langsgaan bij fietsenmakers en zoeken in het algemeen is dat ik twee meter lang ben, en dat de hoeveelheid tweedehands fietsen in een grote maat zeer klein is. 30 euro meer betalen voor zo'n fiets is daarom wat mij betreft wel gerechtvaardigd, het gaat mij er meer om of het frame met deze soort staal wel lekker en licht genoeg fietst. Anders kan ik gewoon lekker mijn Santos blijven gebruiken. Overigens heb ik in de schuur nog wel het een en ander aan onderdelen liggen, onder andere twee wielen van een Giant Expedition van ongeveer hetzelfde bouwjaar, dus daar kan ik ook nog indien nodig verbeteringen mee doorvoeren.
> Probleem bij het langsgaan bij fietsenmakers en zoeken in het
> algemeen is dat ik twee meter lang ben, en dat de
> hoeveelheid tweedehands fietsen in een grote maat zeer klein is.
> 30 euro meer betalen voor zo'n fiets is daarom wat mij betreft wel
> gerechtvaardigd
Daar heb je helemaal gelijk in. Als de 2 m bent is de spoeling erg dun.

>, het gaat mij er meer om of het frame met deze soort staal wel
> lekker en licht genoeg fietst.
Met jouw gewicht zal dat frame zeker heel wat soepeler aanvoelen dan een Santos reisfiets. Hopelijk is het niet té soepel. Of de rijeigenschappen goed zijn daar kan ik niet van zeggen, maar dat zou je wel kunnen proberen, mits je de banden goed oppompt en je een testrit maakt.

Sneller is iets anders.
Van het geheel van fiets en fietser is de bijdrage van het frame maar erg klein wat puur betreft licht fietsen. Bedenk dat een heel licht frame 2 kilo weegt en een heel zwaar 4 (incl. vork). Procentueel is dat nauwelijks merkbaar. De rest van de onderdelen bepalen veel meer het gewicht.

Wat de snelheid veel meer beïnvloedt, behalve bij de berijder waar het met name om kleding gaat, zijn de banden, de druk daarin en alle dingen die aan de fiets hangen en vooral wind vangen. Aan de gemiddelde Santos hangt vanalles wat op reis handig is maar wat op een tochtje thuis overbodig is.

> Anders kan ik gewoon lekker mijn Santos blijven gebruiken.
> Overigens heb ik in de schuur nog wel het een en
> ander aan onderdelen liggen, onder andere twee wielen van
> een Giant Expedition van ongeveer hetzelfde bouwjaar,
> dus daar kan ik ook nog indien nodig verbeteringen mee doorvoeren.
Heb je misschien een foto van je Santos en merk en type banden? Dat volgen er hier vanzelf tips om de Santos sneller te maken. (Dat hij graag rechtdoor wil zul je er niet uitkrijgen)
Leon schreef: (Dat hij graag rechtdoor wil zul je er niet uitkrijgen)
Dat is juist wel een onderdeel van het tank-gevoel, ben ik bang.
Mijn voorgaande berichten zijn volgens mij niet aangekomen op het forum dus ik probeer het nog een keer.
Ik ben nieuw hier hoi hoi, woon in Zwijndrecht en ben een beginnende routefietser. Van de zomer wil ik low budget de hart door engeland route doen maar met mijn gazelle orange stadsfiets wordt dat een beetje moeilijk. Ik vond op marktplaats een koga miyata traveller lady die er zo op het oog goed uitziet al zegt dat natuurlijk niets. De man die hem verkoopt reist zelf ook per fiets en repareert fietsen hobbymatig.
Ik zie dat ze het model nog steeds verkopen al zal het nu wat luxer zijn.
Dit zijn de gegevens.
Koga Miyata Traveller Lady
framemaat 54 geschikt voor personen van 1m60 - 1m75
Frame / voorvork FM-1 triple butted tubing
Shimano Deore LX 3 x 7 versnellingsgroep, remmen, wielset
Mavic module 3 zwarte velgen met groede retro banden ( Avocet cross ).
2 bidonhouders
1 slot, en fietspomp
http://link.marktplaats.nl/m1043036419
Derailleur en tandwielen voor schijnen nog goed te zijn. Ik denk dat de banden alleen wat smal ogen. Dat zou ik dan denk ik nog kunnen vervangen.
Wat kan ik het beste aan deze fiets nog laten toevoegen? Sterker bagagedrager? Zowieso denk ik nog een afstel/servicebeurt. Las dat er in rotterdam een fietsvakantiewinkel zit en dat is maar 20km vanaf hier.
Kampeeruitrusting lukt wel, dat heb ik wel in huis.
Tips ideeen welkom. Ik kom net kijken en verdrink in alle info hihi
Straks de bijlage gelezen van willem jongman. Dat had ik eerder moeten doen. De koga valt af, te dunne banden en gebeld met bike4travel kunnen er geen dikkere velgen op.
Zo jammer. Nou ja wat nu. Ik denk dat ik ongeveer een 53 frame moet hebben. Ben 1.66m, redelijk rechtop zittend kunnen fietsen ivm overgewicht. Dat wordt natuurlijk wel minder, maar ik wil de keuze hebben om in het begin wat rechter te zitten.
Welke types, modellen kan ik nu het beste zoeken. Marktplaats staat vol met fietsen.
Budget heb ik opgerekt tot 400 euro, maar dan moet ik eigenlijk niet veel geks meer hoeven te vervangen.
Deze http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
misschien? Plaatjes zeggen jammer genoeg niet in welke staat de fiets verkeerd, dat zul je zelf moeten beoordelen, of iemand meenemen die dat kan. Daarnaast hoe handig ben je om eventuele aanpassingen zelf uit te voeren, dat kan naast geld opleveren ook geld kosten (als je niet zo handig bent en het kapot maakt en moet laten repareren/vervangen)
Kijk dus niet alleen naar de bekende fietsmerken maar ook naar de andere misschien wat onbekendere merken, Vittorio, Avaghon, Villiger en Santos om er een paar te noemen.
Jurr schreef:Thorn kan ook met S&S koppelingen worden geleverd, misschien is dat nog een optie?
Zo'n "The Thorn Club Tour Mk4" http://www.thorncycles.co.uk/bikes ziet er echt wel leuk uit... (heb nu een Koga Lightspeed en zou opnieuw zoiets willen) jammer dat het een beetje ver is ;-)

De uitspraak "We prefer to use even lower gears on touring bikes. The spread of gears we can offer with an 11-36t is greater than anything offered by any other manufacturer - we’ve had to “think outside the box” because we know how useful it is to have really low gears, in severe terrain - especially with touring loads and, even more especially, when you’re really tired!" is leuk!
Bas - Marten (M-Gineering) is de Nederlandse importeur. Hoef je dus wat minder ver. Alleen maar naar Kiel Windeweer :wink: of rechtstreeks bij Thorn bestellen en laten opsturen - doen ze ook.
Ik heb onlangs 2 Thorn Raven frames bij ze besteld, ik vind het super fietsen. Ze zijn erg hulpvaardig bij SJScycles, maar op afstand een complete fiets kopen blijft nog net wat lastiger dan alleen een frame natuurlijk. Aan de andere kant, alle framematen staan in een overzicht, dus als je weet wat je wilt kom je daar wel uit. Of je maakt er een leuk tripje van en gaat bij ze langs...
kathy78 schreef: Welke types, modellen kan ik nu het beste zoeken. Marktplaats staat vol met fietsen.
Budget heb ik opgerekt tot 400 euro, maar dan moet ik eigenlijk niet veel geks meer hoeven te vervangen.
Misschien is deze wat?

http://link.marktplaats.nl/m1043776708

Maar overweeg ook eens een herenframe.
Jurr, ik vraag me sterk af of 8 versnellingen genoeg zijn voor het het Engelse landschap.
Maar goed dat je de koga afgewezen hebt, de ketting ligt niet goed op het kettingblad dit kan wijzen op slijtage.

Heb even snel gekeken voor jou of er wat in de buurt van Utrecht rond de 100 euro staat wat de moeite waard is:

Een batje met Action banden maar die hydrologische remmen zijn een dikke plus kan helaas de tandwielen niet zien: http://link.marktplaats.nl/m1043928950

Een giant altijd een goede basis: http://link.marktplaats.nl/m1043092883

Een Jan Jansen, een bekend merk binnen de racefiets wereld lijkt mij wel een opknapper ma sowieso de moeite waard: http://link.marktplaats.nl/m1035902148

Succes.
@almeloo: gelukkig heb ik het dan toch niet verkeerd gedaan.
Ik heb besloten er toch meer budget tegenaan te gooien. Ik heb vandaag bij een fietsenmaker toch een koga miyata traveller lady gekocht met garantie, maar deze is van een heel ander bouwjaar. Hij rijdt goed, framemaat 50 was precies prettig met mijn lengte van 1.66
Er zitten wel mavic velgen onder met 37mm marathon plus anti lek banden. Hier gelezen dat dat niet het meest handige is. Vanmiddag besproken met bike4travel en ik heb besloten de mavic velgen te laten en het gewicht voor en achter wat te verdelen.
Het gewichtsverschil tussen een 40mm (er zit nu standaard 37mnm op) marathon plus en een andere 40mm band (bv little big ben) aangeraden door bike4travel is trouwens enorm en dat maal 2! Wist niet dat antilekbanden zoveel zwaarder waren. Ik ga eerst eens touren met de anti lek of raden jullie aan het gelijk te vervangen en de nieuwe marathon plus gelijk te vermarktplaatsen? Kijk ben zelf al richting 100kg dus elke kg winst van mij af en van de bagage af is meegenomen bij niet al te grote investeringen.
kathy78 schreef:Het gewichtsverschil tussen een 40mm (er zit nu standaard 37mnm op) marathon plus en een andere 40mm band (bv little big ben) aangeraden door bike4travel is trouwens enorm en dat maal 2! Wist niet dat antilekbanden zoveel zwaarder waren.
Little Big Bens hebben een lekbeschermingsstrip en zijn dus eigenlijk ook antilekbanden. :wink: Schwalbe heeft helaas de kwalijke eigenschap heel verschillende banden dezelfde naam te geven. De enige Marathon Plus in 40-622 die ik zo gauw op hun website vind, is 960 gram (volgens Schwalbe zelf). Maar Little Big Bens zijn er als Active Line en Performance Line en zijn dan resp. 695 en 590 gram. Het verschil tussen die eerste en een Marathon Plus is dus 265 gram, keer twee is ongeveer het gewicht van een bidonnetje water. Op het totaal van je fiets, zeker met berijder, is dat niet wat ik zelf enorm zou noemen. Anderzijds, als je vergelijkt met de lichtere LBB (Performance Line) kun je er daar drie van nemen voor het gewicht van twee Marathon Plus-banden. :) In elk geval is het gewicht van een band niet in de eerste plaats wat maakt of een band lichtlopend is of niet.
kathy78 schreef:Ik ga eerst eens touren met de antilek of raden jullie aan het gelijk te vervangen en de nieuwe marathon plus gelijk te vermarktplaatsen? Kijk ben zelf al richting 100kg dus elke kg winst van mij af en van de bagage af is meegenomen bij niet al te grote investeringen.
Dat ligt eraan. Als die banden echt gloednieuw zijn, je weet zeker dat je ze wilt vervangen en je kunt niet aan de verkoper van de fiets vragen of je de banden nog mag omwisselen, zou ik ze persoonlijk zo nieuw mogelijk proberen te verkopen. Je krijgt er allicht een betere prijs voor als ze er nog duidelijk gloednieuw uitzien, toch? Als dat je niet uitmaakt, of je wilt gewoon snel lekker gaan rijden op je nieuwe fiets zonder eerst nieuwe banden te hoeven kopen, kun je allicht eerst eens rondrijden op wat er nu op zit.
Maar de beste manier om winst te boeken op die bijna 100 kg, is rijden met de zwaarstlopende banden die je kunt vinden. ;)

Veel plezier gewenst met je nieuwe fiets!

Carl
Prima keuze die Koga ik had laatst toevallig ook een groen / zilveren in de verkoop bij regelmatig onderhoud heb je er nog voor jaren plezier aan, onderdelen genoeg voor te vinden zijn allemaal vrij universeel, veel plezier in Engeland.
Dank voor het meedenken. Ik heb toch besloten om little big bens te kopen voor mijn fiets, redelijk anti lek nog en beduidend lichter rijdend volgens dit forum en toch aardig voor gravelpad. Nou ja, ga niet naar patagonie of zo maar engeland :D . Ik heb ze gevonden voor 15 euro per stuk en dan in de duurdere versie, de raceguard. Voor die prijs kan ik ze niet laten gaan. Is een aanbieding. En ik bedacht me net dat bij mijn gazelle stadsfiets de banden bijkans totaal geen profiel meer hebben, dus daar kunnen mooi die marathons om heen en daar zijn ze dan weer perfect voor. Ritjes tot 5km in de stad. Tassen heb ik ook bijna. Een paar wat oudere ortlieb classic rollers of daar de voorganger van en een paar oudere agu's met losse hoes en een waterdichte bagagezak lijkend op die van ortlieb, handig voor slaapzak, mat etc.
Vanmiddag een verjaardag gehad en ik ben op de fiets precies tussen de buien door gefietst. Lunch overgeslagen en gelijk aan het gebak dat schiet op. Wel een ritje van 4 heen en 4 terug :lol: Dat schiet op. Ik heb me ook opgegeven voor de gps cursus bij bike4travel en nu nog een reparatiecursus. Tegen augustus ben ik een volleerd wereldfietser ahum.
kathy78 schreef:En ik bedacht me net dat bij mijn gazelle stadsfiets de banden bijkans totaal geen profiel meer hebben, dus daar kunnen mooi die marathons om heen
Doe je tot je honderdste mee. ;)
kathy78 schreef:Lunch overgeslagen en gelijk aan het gebak dat schiet op. Wel een ritje van 4 heen en 4 terug
Uhm, 4 pedaalomwentelingen, 4 km, 4 uur? Als het dat laatste was, heb je dat gebak er wel weer afgekregen!

Nogmaals veel plezier met je nieuwe fiets, en veel avontuur gewenst,

Carl