Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 37 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Waarom wil je per se een belt drive? Gewoon even nieuwsgierig?

Ik zou dan uitwijken naar bijvoorbeeld Avaghon of misschien een Santos alhoewel ik vermoed dat die ook boven budget gaan liggen.
Inge1 schreef:Waarom wil je per se een belt drive? Gewoon even nieuwsgierig?

Ik zou dan uitwijken naar bijvoorbeeld Avaghon of misschien een Santos alhoewel ik vermoed dat die ook boven budget gaan liggen.
Omdat kettingkasten over het algemeen ondingen zijn en altijd kapot gaan en mijn ervaringen met de Hebie chainglider ook niet heel erg positief zijn.

Daarnaast ben ik gewoon heel erg geïntrigeerd door de belt-drives.

Ik wil best in een later stadium een volwaardige trekkingfiets uitrusten voor verre vakanties wanneer blijkt dat ik het echt heel leuk vind, maar tot die tijd zoek ik meer een snelle, onderhoudsarme stadsfiets waar ik eventueel korte tours mee kan maken.

Van de twee opties die ik eerder aandroeg; de Specialized en de Bergamont.
Wat zijn daar jullie gedachtes over?
jaccow schreef:Ik wil best in een later stadium een volwaardige trekkingfiets uitrusten voor verre vakanties wanneer blijkt dat ik het echt heel leuk vind, maar tot die tijd zoek ik meer een snelle, onderhoudsarme stadsfiets waar ik eventueel korte tours mee kan maken.
Bedenk dat je het hier hebt over twee heel verschillende fietsen. De fiets voor verre vakanties met flink wat bagage moet, zeker bij jouw lengte, heel stijf zijn om stabiel te rijden terwijl een stijve fiets zonder bagage beslist niet het lekkerste fietst.

Je schrijft verder:

> Gemiddeld rijd ik momenteel zo rond de 25
> km/u, maar ik rij ook regelmatig stukken tegen de 40 km/u.
Dan wil je op die fiets geen heel brede (50 mm) banden. Brede banden rollen wel licht, maar boven de 30 km/u zijn ze zeker in het nadeel vanwege de luchtweerstand. Wielrenfietsen zijn niet toevallig met smalle bande uitgerust.
De fiets voor een lange reis zou ik dan weer wel van brede banden voorzien. Het grootste deel van de tijd ga je dan bergop en blijf ook jij onder de 25 km/u ( :lol: ); bergaf ga je dan weer sneller maar dan is wat remwerking misschien juist weer beter. In ieder geval fietsen brede banden lekkerder op slechte wegdekken, alles wat geen asfalt is.

> Ik heb al verschillende aluminium onderdelen gebroken (crank, stuur, standaard,
> verende voorvork, etc.)
Aha, een sloper :wink:

>* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
> Nog onduidelijk. Ik denk dat het binnen Europa wel mee
> zal vallen, en als de ondergrond echt ruller word dan pas
> ik liever de banden iets aan.
De lichtgewicht fietsen die je via links laat zien zijn niet echt in overeenstemming met dit doel en jouw eisen aan de sterkte van aluminium mechanica.
Ik zou maar een beetje afstand houden van alles waar 'light' op staat.

>* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
>192cm, 90kg en normale bouw. Wel heb ik relatief lange
> benen voor mijn lengte en dat is ook de reden dat ik momenteel een
> frame maat 65 heb.
Je ziet op dit plaatje dat het zadel zo hoog staat dat het bijna recht boven het achterwiel staat terwijl het stuur zo rechtop staat om zit fiets kort te houden vanwege je kortere bovenlijf.
Het is dan geen gek idee om een maatframe ta laten bouwen. In ieder geval is het een idee om op zoek te gaan naar een fiets met een relatief kort frame en geen al te korte achtervork. Het merk Fahrradmanufaktur dat ik anders graag aanbeveel is dus niet geschikt want die hebben bijna per definitie een lange bovenbuis. De lengte van de bovenbuis is uiteindelijk bepalend voor de zit amdat je die lengte niet kunt aanpassen. De hoogte van het zadel kun je wel aanpassen, al verschuif je daarmee als geheel naar achteren.

> Wel zou ik het fijn vinden als de achterdrager wat breder is zodat ik
> (onofficieel) mijn vriendin korte stukjes mee kan nemen als ik
> haar oppik van het station. :P
Vraag dit ook zo aan de fietsnmaker waar je de fiets koopt. Die zal je dan beslist uitleggen dat het, zeker ook gezien je eigen gewicht, geen goed idee is om je vriendin achterop te nemen, ook niet voor een kort stukje. Het totaalgewicht wordt dan namelijk veel hoger dan wat goed is voor zo'n fiets. Zelfs als je een tandemachterwiel zou hebben is de belasting van dat wiel dan groter dan op een tandem omdat vrijwel het gehele gewicht dan achterop komt terwijl dat op een tandem niet zo is.

> * Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
> Regio Den Haag
Ga ook eens op bezoek bij Bike4tyravel/Avaghon voor een praatje.

> * Wat is je budget?
> Ik wil er graag voor sparen, maar ik reken op een budget
> van ongeveer €2000-2500. Meer als het echt wat oplevert,
> maar ik wil zeker niet meer dan €3000 uitgeven.
Behalve de combinatie maatframe-Rohloff heb je dan veel keuze.

> Het liefst zou ik schijfremmen op de fiets willen hebben.
In sommige gevallen zijn twee fietsen een stuk goedkoper. Ik heb er gewoon een bij voor in de winter. Het is een optie als er in het schuurtje genoeg ruimte is.

> Ik ben mij nu aan het oriënteren, dus was van plan om in de
> tussentijd te sparen en in het voorjaar de fiets aan te schaffen.
> Maar een maand of zo wachten als deze op maat gemaakt
> wordt is geen probleem.
Een maand levertijd is al optimistisch als je een fiets naar wens laat afmonteren.
Niemand maakt een maatfiets voor je binnen een maand.
Je bent op dit moment dus op het juiste moment bezig.

Succes!
'Lekker' en 'comfortabel' zijn nogal persoonlijke begrippen natuurlijk. Je hebt natuurlijk wel een punt maar er is geen reden om aan te nemen waarom een hardcore trekking fiets je niet snel en comfortabel naar je werk kan brengen. Bandenkeuze en eventueel een aanpassing in zitpositie helpt daarbij heel veel.
Ave Gone schreef: >* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
>192cm, 90kg en normale bouw. Wel heb ik relatief lange
> benen voor mijn lengte en dat is ook de reden dat ik momenteel een
> frame maat 65 heb.
Je ziet op dit plaatje dat het zadel zo hoog staat dat het bijna recht boven het achterwiel staat terwijl het stuur zo rechtop staat om zit fiets kort te houden vanwege je kortere bovenlijf.
Het is dan geen gek idee om een maatframe te laten bouwen. In ieder geval is het een idee om op zoek te gaan naar een fiets met een relatief kort frame en geen al te korte achtervork. Het merk Fahrradmanufaktur dat ik anders graag aanbeveel is dus niet geschikt want die hebben bijna per definitie een lange bovenbuis. De lengte van de bovenbuis is uiteindelijk bepalend voor de zit omdat je die lengte niet kunt aanpassen. De hoogte van het zadel kun je wel aanpassen, al verschuif je daarmee als geheel naar achteren.
Dit zijn opmerkingen waar ik wat mee kan, dank je wel!
Ik heb al langer het idee dat ik mij een keer moet laten opmeten en jouw observaties bevestigen dat. :)
Ave Gone schreef: > Ik heb al verschillende aluminium onderdelen gebroken (crank, stuur, standaard,
> verende voorvork, etc.)
Aha, een sloper :wink:
Kan ik niet volledig ontkennen. :roll:
Ave Gone schreef:
jaccow schreef: > Gemiddeld rijd ik momenteel zo rond de 25
> km/u, maar ik rij ook regelmatig stukken tegen de 40 km/u.
Dan wil je op die fiets geen heel brede (50 mm) banden. Brede banden rollen wel licht, maar boven de 30 km/u zijn ze zeker in het nadeel vanwege de luchtweerstand. Wielrenfietsen zijn niet toevallig met smalle bande uitgerust.
De fiets voor een lange reis zou ik dan weer wel van brede banden voorzien. Het grootste deel van de tijd ga je dan bergop en blijf ook jij onder de 25 km/u ( :lol: ); bergaf ga je dan weer sneller maar dan is wat remwerking misschien juist weer beter. In ieder geval fietsen brede banden lekkerder op slechte wegdekken, alles wat geen asfalt is.
Ik rijd momenteel op 37mm Marathon Supreme banden, maar was al aan het denken om op de nieuwe fiets binnen de stad 28-32mm banden er onder te houden. Zal waarschijnlijk voorlopig meer een asfalttourer zijn.
Een frame waar ruimte is voor bredere banden zou fijn zijn, maar zoals jij zelf al aangeeft, misschien is het handiger om mijn huidige fiets een goede oplapbeurt te geven en deze aan te houden als winterfiets.
Ave Gone schreef:
jaccow schreef:Ik wil best in een later stadium een volwaardige trekkingfiets uitrusten voor verre vakanties wanneer blijkt dat ik het echt heel leuk vind, maar tot die tijd zoek ik meer een snelle, onderhoudsarme stadsfiets waar ik eventueel korte tours mee kan maken.
Bedenk dat je het hier hebt over twee heel verschillende fietsen. De fiets voor verre vakanties met flink wat bagage moet, zeker bij jouw lengte, heel stijf zijn om stabiel te rijden terwijl een stijve fiets zonder bagage beslist niet het lekkerste fietst.
Ik bedoelde meer dat ik voor de komende jaren een fiets die voor touren op verhard paden met minimale baggage meer in lijn ligt met mijn wensen en wanneer ik nog wel een keer bijv. de zijderoute wil gaan fietsen dat ik dan liever daar een zwaarder uitgevoerde fiets voor aanschaf. Vandaar ook mijn interesse in de Alfine 11 modellen. Prima voor sneller fietsen in Nederland en omgeving.

Kort samengevat:
Ik moet gewoon eens gaan praten met een framebouwer en daar nog eens mijn wensen bespreken. De meeste lichtgewicht modellen zijn leuk, maar gezien mijn gewicht en gebruik zal ik daar dingen aan kapot maken.

Dank jullie allemaal, ik zal eens verder kijken in de omgeving en eens gaan kijken bij Bike4travel. :)
Zonder afbreuk te doen aan bovenstaande adviezen: bedenk wel dat dit forum tegenwoordig al gauw de neiging heeft te adviseren om een frame te laten bouwen. Hoe mooi dat ook is, het is dan eens temeer van belang te weten wat je wilt. Een goede framebouwer zal daar ongetwijfeld in kunnen adviseren, maar: doe je huiswerk;)
Travelmaster schreef:Zonder afbreuk te doen aan bovenstaande adviezen: bedenk wel dat dit forum tegenwoordig al gauw de neiging heeft te adviseren om een frame te laten bouwen.
Een frame laten bouwen heeft uiteraard alleen zin als dat frame er echt anders uit gaat zien dan een standaard frame*. Buiten de andere maten is een maatframe namelijk niet beter of anders dan een standaard frame van hetzelfde fabrikaat. Dat houdt uiteraard meteen in dat een maatframe tweedehands zijn meerwaarde onmiddellijk kwijt is.

De koper moet zichzelf afvragen of het het geld (denk aan 500 euro extra) en de vaak flinke wachttijd waard is. Bovendien heeft een maatframe het nadeel dat het na een ongeluk of een 'vergissing' van het luchthavenpersoneel lastiger te vervangen is dan een standaard frame. De levertijd bij vervanging is namelijk ook hoog. Voor mij was dat reden om over te gaan naar een eenvoudigere fiets waar je bij een probleem gewoon een frame uit voorraad bestelt. Maar ik heb dan ook een meer standaard lichaamsbouw.

*: of bij bijzondere wensen aan de fiets, maar dat is hier niet echt aan de orde.
"Kudo".
Gewoon een keer bij een fietswinkel langs gaan en mijn maten op laten meten is denk ik al een goede eerste stap.
Dan weet ik ook beter of ik überhaupt nog op standaard frames pas of dat ik eigenlijk beter voor iets op maat kan gaan.

Tegen die tijd kom ik hier nog wel een keer terug met mijn maten. ;)
Je moet jezelf laten opmeten, niet je maten!

:wink:
Dit is mijn ervaring met het kopen van een fiets. Ik ben 54 en heb jarenlang met een Koga fiets gereden en ik heb nog steeds een Koga mtb.

Ik ben in 2012 naar Portugal verhuisd en m'n Koga was al meer dan 20 jaar oud dus ik was op zoek naar een andere betrouwbare (maar niet extreem dure) fiets die overal inzetbaar was,en die ik tot m'n onvermijdelijke afscheid van deze wereld kon gebruiken. Wij wonen op een boerderijtje en voor we een asfaltweg bereiken, moeten we enkele kms over een heel "slechte" onverharde weg. Met hellingen tot 35%, diepe kuilen, scherpe rotsblokken, bramen, zand waar je band soms 10cms in verdwijnt, etc

Ik wilde een fiets om te touren in Portugal/Spanje maar ook om boodschappen te kunnen doen. Ik wil het gebruik van de auto stevig beperken. Boodschappen wegen gemiddeld 30 a 40 kg in 4 Ortlieb tassen . En de fiets moet ook de hondenkar (15kg) inclusief een van onze honden (40kg) kunnen trekken. En ikzelf weeg 75kg.

Ik heb in 2011 een VSF T-400 Rohloff gekocht, in een klein duits fietswinkeltje. Ik kwam toen regelmatig in duitsland voor mijn werk. De fiets was gelukkig uitstekend geprepareerd, wat helaas bij VSF fietsen niet altijd het geval blijkt te zijn. Omdat het nieuwe model (TX-400) er toen aankwam, kon ik de fiets kopen voor 1.400 euro. Niet duur voor een Rohloff fiets met Son dynamo, Magura 33 remmen etc. Ik heb alleen het zadel vervangen en er mijn oude Brooks lederen zadel op gezet.

Het is nu 2015, en ik heb meer dan 20.000 kms gereden op mijn VSF. Ik heb 1 keer de magura remblokjes en de ketting vervangen, het Rohloff tandwieltje 1 keer omgedraaid en 2 keer de Rohloff olie ververst. En een setje nieuwe banden na 15.000kms. That's it. De originele Exal MX19 velgen zitten er nog steeds op, maar ze hebben het nu toch wel zo'n beetje gehad. Ik ga ze uiteindelijk vervangen door Ryde Andra's. Wordt wel een uitdaging, ik heb 10 jaar geleden mijn laatste wiel gespaakt...

Ik hou van fietsen maar ik ben niet iemand die graag sleutelt aan de fiets. Ik ben ook geen snelheidsmonster, ik ben eerder een slow fietser, zeker met bagage en een grote hond achter in de kar.

En waar het kan gebruik ik ook een Springer hondenbeugel, zodat de hond naast de fiets kan lopen (in draf). Onze honden kunnen makkelijk 60-80 kms per dag aan (maar doe dit niet met een ongetrainde hond!)

Ons oude werkpaard, een Toyota Landcruiser, staat nu al meer dan een jaar werkloos aan de kant. En dat maakt me blij. Leve de fiets!

Think lightly of yourself and deeply of the world.
Do not regret what you have done.
Never be jealous.
In all things have no preferences.
Be indifferent to where you live.
Do not hold on to possessions you no longer need.
Do not fear death.
Wie kan mij helpen? Ik ben op zoek naar een stalen fiets voor woon-werkverkeer, aankoop begin 2016 gepland. Heb nu een stalen stadsfiets, onderwatertandem, bakfiets.nl cargobike lang, en enkele maanden woon-werkverkeer gedaan op een e-bike (intussen alweer verkocht). Ik wil graag een fiets kopen die licht genoeg rijdt voor woon-werkverkeer ongeveer 15 km enkel, met twee volle fietstassen achter van +- 7 kg bagage; en ook voor de wekelijkse boodschappen geschikt is (twee overvolle fietstassen met al gauw 20 kg gewicht).

Wereldvakanties zitten er nog niet aan te komen, fietskampeervakanties in eigen land mogelijks wel.

De route voor woon-werkverkeer is grotendeels verhard, maar de fietspaden zijn vaak in zeer slechte staat (scheve trottoirtegels, enz.) dus echt overal vlak asfalt is het zeker niet.

Ik zoek banden die vlot rollen, ben bereid Rohloff + riem te kopen indien dit het meeste geschikt is, of derailleur als dat het beste blijkt. Ik heb op het oog: Avaghon Series 28, ben ook al gaan kijken bij VSF (online), maar heb gelezen dat die nogal lang kunnen uitvallen.

Voordeel van derailleur zou zijn dat ieder fietsenmaker die wel kan onderhouden (ook die dichterbij, wat bv. bij Avaghon interessant is want woon 130 km van Rotterdam af).

Ik wil ook graag krachtige naafverlichting voor en achter. Ik ben een vrouw maar zoek een herenframe voor de stabiliteit (al zie ik dat Avaghon ook beweert zeer stevige mixte damesframes te hebben).


De vragenlijst:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
woon-werkverkeer, boodschappen doen, verderop fietskampeervakantie mogelijk

* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
ja, zal veel gebruikt worden

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
stevig doorfietsen

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
op mijn stadsfiets hou ik van rechtop zitten, maar deze fiets moet een sportieve zit hebben (wat mij eerder al beviel op andere fietsen)

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
ja, in de winter dagelijks

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
af en toe een bospaadje, niet meer dan dat

* Waar gaan de vakanties naar toe?
belgië, nederland,...

* Wat voor vakanties worden dat?
kamperen met alle bagage mee op de fiets (verdeeld over twee volwassenen en twee kinderen) - dit is nog toekomstmuziek, zeker niet de eerste 3 jaar

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
173 cm, 68 kg, vrouw, redelijk normaal gebouwd;
mijn stadsfiets heeft als zitbuislengte 57 en bovenbuislengte 57 (dat is mooi voor rechtop zitten maar te kort voor sportieve houding)

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
woon-werk 7kg, boodschappen 20 kg (eventueel vakanties: nog meer)

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
België, provincie Antwerpen, redelijk vlak, soms een kleine helling

* Wat is je budget?
liefst max. 3500 euro

* Welke fietservaring heb je?
regelmatig woon-werkverplaatsing inclusief kinderen wegbrengen op tandem/bakfiets

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
voorlopig max 25 km, wegens gebrek aan gelegenheid (fiets is voor toekomstig woon-werkverkeer)

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ken er nog niet veel van, wil me wel bijscholen in de toekomst

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
nee

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Avagon series 28. Ik kies liefst rohloff + riem maar twijfel hier sterk aan doordat Avaghon zo ver van mijn deur is. Ik zou dan eerder derailleur nemen omdat elke fietsenmaker hier wel mee aan de slag kan + ik heb al een aantal dingen gelezen over stroever draaien van rohloff t.o.v. derailleur... Anderzijds schrikt het onderhoud van een derailleur me wel wat af (zeker in de winter).

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
niet nodig

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
aankoop gepland eerste helft 2016
niemand heeft er op gereageerd maar dat hoeft ook niet meer, ik heb intussen al beslist
Oei, dan ben je ertussendoor geglipt, want in praktisch alle gevallen wordt er wel serieus gekeken naar de lijst zoals jij die opstelde.

Je hebt beslist, schrijf je. Uit interesse: mogen we vernemen wat het is geworden, en hoe je overwegingen zijn beslecht?
Avaghon s28, rohloff + ketting, waarom? Omdat ik staal wilde, en ik Avaghon mooi vond en er degelijke reviews over las, en omdat de testrit super meeviel.
Meeviel? :lol:

Ik neem aan dat je dolenthousiast was! Gefeliciteerd met je aankoop!
inderdaad :D
Gefeliciteedd! Mooie keuze
Volgend jaar mag ik via het fietsenplan een fiets kopen :-) Daarom krijg ik heel graag jullie advies. Hierbij de vragenlijst die ik uit een eerdere posts van dit topic heb gekopieerd:

De vragenlijst:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
woon-werkverkeer, fietskampeervakanties

* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Dagelijks gebruik voor kleine stukken. Ik ben al overtuigd voor fietsvakanties, vandaar ook een nieuwe fiets :-) Tijdens vakanties ook kleine stukken, aangezien er kleine kinderen meerijden.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik fiets langzaam vindt mijn vriend :-P

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief, liefst wel met mogelijkheid om ook wat minder gewicht op de armen te hebben vanwege elleboog- en polsblessures die mijn hobbysport (acrobatiek) wel eens met zich mee brengt.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Alleen voor korte stukken. Een batterijlampje voldoet nu prima.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Vast wel eens, maar nooit heftig omdat ik met kleine kinderen fiets.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Naar behoorlijk "Westerse" gebieden verwacht ik.

* Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen met alle bagage mee op de fiets. Ik wil ook een kind op de bagagedrager kunnen hebben, dus daarvoor één die 40 kg kan dragen en niet 25 kg.

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
175 cm, 60 kg, lange benen.

* Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Kind weegt 20 kg, plus stoeltje wordt dat vast 30 kg?!

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Wageningen

* Wat is je budget?
1250 euro

* Welke fietservaring heb je?
fietsvakanties in Nederland en België/Duitsland

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
met de kinderen 25-35 km, zonder kinderen 90 km (maar dat niet dagen achtereen)

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan er niks van en laat onderhoud dus liever door iemand anders doen.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
ja, maar alleen via een dealer met KvK nummer, anders kan het niet met het fietsplan.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
VSF T500: hier moet ik een testrit op gaan maken om te kijken of de geometrie bevalt. Dit merk heeft een dealer in Wageningen wat ik wel belangrijk vind.
Stevens fietsen: schijnen goede fietsen voor redelijke prijs te zijn
Alle tweedehands fietsen zijn een optie, voor mij hoeft het niet nieuw te zijn.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee, daar heb ik al allerhande spullen voor.

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik moet hem voor het fietsplan in 2016 kopen, ik zou het leuk vinden als ik hem tijdens de meivakantie voor een fietsvakantie kan uitproberen.

Zelfbedachte wishlist:
-nokjes voor 2 bidonhouders
-achterdrager moet compatible zijn met follow-me en bob-yak (Koga Roadrunner is dat niet) en liefst voor 40 kg (kind+zitje). Liefst roestvrij
-voordrager met dezelfde buisdiameter als de achterdrager, liefst roestvrij, verder geen eisen
-frame compatible met achterzitje voor kind (YEPP maxi, die gebruiken we vast nog een paar jaar)
-geen verende voorvork, geen verende zadelpen
-herenmodel (of stijf damesframe die goed op de Thule HangOn fietsendrager past, maar dat laatste lijkt me lastiger dan gewoon voor een herenframe gaan)
-28”wielen (vanwege compatibiliteit met followme en bob-yak)
-derailleur, want uitvalas voor followme en bob-yak
-pols-vriendelijk stuur (bar-ends, “gewoon” stuur, vlinderstuur), geen recht stuur
-kettingkast/scherm
-Banden: Marathon plus nu goede ervaring
-Spaakslot

Waar ik over twijfel:
-geen naafdynamo (?): dat is duurder en batterijlampjes voldoen voor mij tot op heden prima, dus ik zie geen noodzaak tot een naafdynamo, hebben jullie hier nog ideeën over die ik mee moet nemen in mijn afweging?
-velgremmen, geen gedoe met remmen die olie kunnen gaan lekken en remblokjes snap ik ternminste
-verstelbaar stuur in diepte? (speedlifter): vanwege eventuele blessures aan polsen/ellebogen.
-Versnellingen: Deore of XT? Nu ben ik niet zo heel blij met het gemak waarmee mijn Deore schakelt (Trek X500), maar de kwaliteit daarvan is wellicht ook verbeterd?