Mooi Jan, dezelfde site als de neopreen en dat moet ik nog steeds bestellen. Vind trouwens tot nu toe geen goedkoper adres, dus is een hele goeie, thanks!
Denk dat ik vanaf nu kunstof gespen alleen in 't warme seizoen ga gebruiken, las nl in het bikepack-topic de reactie van Alien. En die heeft zoals gewoonlijk weer eens gelijk:
Alien schreef:Yopie schreef:Wat ook kapot ging was een gesp/sluiting, zo'n mannetje/vrouwtje ding wat aan een spanband kan zitten. […] in de winter bij minus ergkoud.
Daar heb je meteen één van je waarschijnlijke oorzaken te pakken. Al dat mooie spul is gemaakt voor mooiweerfietsers; plastic wordt broos bij lage temperaturen, banden worden knoerthard en verliezen hun grip, kabels vriezen vast in hun omhulling, smeermiddelen vormen een dikke pasta die alle beweging tegengaat, batterijen in GPS'en verliezen minstens de helft van hun capaciteit en je iPhone schakelt zichzelf doodleuk uit als-ie het te koud vindt worden.
Zou best eens kunnen dat jij de grenzen van wat je aankunnen spullen regelmatig overschrijdt. Misschien ben je beter af met ouderwetse materialen als katoen ingesmeerd met was en spanbanden met van die ouderwetse aluminium gespen. Ten koste van wat gewicht, maar als dat wél werkt, is het misschien de moeite waard. Heb je al eens bij andere extreme buitensporters in het hoge noorden geïnformeerd hoe zij met dit soort dingen omgaan? Uitrustingen voor wandelaars, bergbeklimmers, cross-country skiërs, sneeuwscooteraars en motorrijders worden tenslotte van dezelfde materialen gemaakt.
Geweldig hè die Alien! En hoe dom dat ik daar zelf niet aan dacht want bijna alles gaat kapot in extreme kou. Moet idd die gewone degelijke gespen hebben, veel betrouwbaarder. Tis alleen dat er op de metalen vaak ijs groeit en daardoor vastvriezen, ja krijg je dat weer. Heb al wat vloekend met dikke handschoenen met die ondingen geworsteld. Ik ga iig ook bij wintersporters/expedities etc kijken, wat voor sluitingen zij op spanbanden hebben.
timvanveen schreef:Hoi Yopie, de stuurtas van plaatje twee (bagagerol), hangt die aan de pocketclips van plaatje één? En hoe goed blijft dat zitten? En hoe heb je de pocketclips aan het stuur bevestigd? Met klittenband? Ben zelf aan het nadenken over een simpel harnas voor een bagagerol aan het stuur. Dank!
Tim, de stuurtas (revelate harnas) heeft zijn eigen ophanging, dat zijn twee spanbandjes om het stuur met een opvulrubber ertussen zodat de tas van het stuur staat en de kabels niet klem drukt. En nog een derde spanbandje rondom de balhoofdbuis zodat de tas heel strak zit, ook hier zit tussen tas/fiets een rubber.
De pocketclips zitten idd met klittenband om het stuur vast, werkt super en is bij mij nog nooit losgegaan. Je legt gewoon een drybag bovenop die van het harnas en de spanbandjes gaan dan over alles heen, klik-vast-fietsen!
Het klittenbandje met de twee pocketclips, het bandje ernaast is die van het harnas.
Het harnas heeft nog een paar extra gespen, die zitten naast het opvulrubber en die kun je ook gebruiken voor bv een extra drybag:
Het harnas met de dikke opvulrubbers aan het stuur, het bandje net boven de voorvork (daar waar een klontje (nederlandse!) schapenshit zit) en het roodgroene spanbandje die aan de ene kant aan het harnas zit en aan de andere kant aan een pocketclip op het stuur.
Het harnas heeft om de drybag vast te houden drie spanbanden, zou ik ook altijd aanraden! mocht er eentje losschieten blijft de bagage tenminste zitten.
Hier gebruik ik de beide pocketclips maar sinds er eentje brak ga ik weer over op de gesp van het harnas. Ik controleer ze nu ook steeds, was behoorlijk geschrokken van die val. Die roodgroene in elkaar gefrummelde bandjes ogen nogal rommelig maar heb daar zelf geen last van. Ze zijn extra lang zodat ik er eventueel een stuk vanaf kan knippen (als reserve, je weet maar nooit).
De twee grijze SeaToSummit bandjes die achterop zitten zijn trouwens na circa twee maanden al wat gerafeld. Duidelijk niet bedoeld om aan te sjorren of zoals Alien zei, kunnen ze mss niet tegen sneeuw/ijs.
Dat fatbiken met de juiste uitrusting blijft nog steeds een zoektocht, maar langzaam aan (en met jullie hulp!) wordt het beter. Tis alleen dat je met een verkeerde uitrusting in onherbergzame gebieden en vooral in barre kou in levensgevaarlijke situaties kan komen, even uittesten is er vaak niet bij. Het wordt mij iig steeds duidelijker dat je je dan geen foutjes kan permiteren.