Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 36 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
quote="basp"

>Ik ben eens aan het rondkijken om mijn Koga Lightspeed van 8 jaar oud
> te vervangen.
Zoiets dus:
Afbeelding

Je wilt eigenlijk bijna hetzelfde. Neel je oude fiets dus mee naar de winkel als je de nieuwe uitzoekt.

> b]Je lichaamslengte[/b] 165 cm
> Je gewicht 55 kg
> Je lichaamsbouw normaal
> Hoeveel kg bagage Weekends met overnachting: 8 kg. Kampeertocht 16kg?

Dat stelt geen hoge eisen.

> Wat is je budget? 1500 EUR
> Ik hou van iets simpel: geen vering, geen naafdynamo geen schijfremmen.
> Wat kun je van fietsonderhoud? Laat de fietsenmaker het maar opknappen.

Zoek vooral een goede fietsenmaker die niet te ver weg zit en let vooral op de maat van de fiets. Voor 1500 euro moet je in veel merken wel iets moois kunnen krijgen.

Ik kan je wel een VSF aanraden, maar als de VSF-dealer in je buurt een chagrijn blijkt wordt je er tocht niet gelukkig van.
" wordt je er tocht niet gelukkig van"
Dat is een mooie WF type fout! :lol:
Reinder schreef:" wordt je er tocht niet gelukkig van"
Dat is een mooie WF type fout! :lol:
Als je de spelfouten op dit forum wilt tellen ben je wel even bezig. Ook "type fout" is onjuist gespeld.
Meestal herstel ik foutjes maar nu maaien jullie me het gras voor de voeten weg ... :evil: :wink:

Ik zou het een aardig idee vinden als alleen de fouten uit de titels van de berichten werden verwijderd, dat is al genoeg werk :shock:
basp schreef:Ik ben eens aan het rondkijken om mijn Koga Lightspeed van 8 jaar oud te vervangen. Ik zoek iets soortgelijks,
Misschien kun je nog aangeven waarom je je Lightspeed wilt vervangen. Wat bevalt je er niet aan, wat moet er anders?

Carl
Ik zou het een aardig idee vinden als alleen de fouten uit de titels van de berichten werden verwijderd, dat is al genoeg werk
Dat heeft duidelijk geen prioriteit, want de titel van deze draad bevat al 8 jaar een fout...
Maar ja, wie maalt er tegenwoordig nog om foutieve spaties?
Ave Gone schreef:quote="basp"

>Ik ben eens aan het rondkijken om mijn Koga Lightspeed van 8 jaar oud
> te vervangen.
Zoiets dus:
Afbeelding
Inderdaad; alleen is dit een recentere versie met o.a. ander kettingscherm, voorlicht en stuurpen.

De mijne is meer die van pagina 23/84 http://www.koga.com/files/0/3/4/Koga_Brochure_2007.pdf
Carl schreef:Misschien kun je nog aangeven waarom je je Lightspeed wilt vervangen. Wat bevalt je er niet aan, wat moet er anders?

Carl
Vorig jaar op vakantie een bout van de zadelpen gebroken. Recent is een oogje van de achterdrager, om het achterlicht aan te bevestigen afgebroken. De velgen zijn m.i. al wat ingeremd... fiets is precies een beetje op. Dus langzamerhand op zoek naar iets nieuws.
  • het cateye voorlicht was niet waterdicht: na twee nieuwe overgeschakeld op iets anders
  • het kettingscherm uit plastic is ook wel fragiel. Ondertussen ook twee nieuwe gekocht en dit laatst hangt ook weer met plakband aan elkaar
De janjanssen millenium ( http://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/ ) ziet er wel iets leuk uit. Maar als er iemand een 1 x 10 weet staan, die zou ik zéker willen uitproberen!

mvg, Bart
basp schreef:
Carl schreef:Misschien kun je nog aangeven waarom je je Lightspeed wilt vervangen. Wat bevalt je er niet aan, wat moet er anders?
Vorig jaar op vakantie een bout van de zadelpen gebroken. Recent is een oogje van de achterdrager, om het achterlicht aan te bevestigen afgebroken. De velgen zijn m.i. al wat ingeremd... fiets is precies een beetje op.
Is dat alles???? :shock:
Hoe erg ingeremd is "al wat ingeremd"?
Toen mijn velgen 10.000 km gehad hadden vond ik ze ook al wat ingeremd. Nu zijn we ruim 35.000 km verder en er is nog steeds niet geks gebeurd. (Al ga ik niet meer met die fiets op reis)
Maar je kunt uiteraard iemand heel blij maken met een fraai tweedehandsje :D
Hoi :)

Wij zijn altijd binnen/rondom Nederland op fietsvakantie geweest maar willen onze horizon verbreden. Dit jaar naar Luxemburg/Moezel-dal, jaren daarna steeds verder.

Ik zoek daarom een nieuwe vakantiefiets voor mijn vrouw. Ik verwacht de komende 5 jaar niet buiten Europa te gaan of heel ruig terrein op te zoeken. Wel komt er natuurlijk het nodige gewicht aan te hangen, met achter- en voortassen. Uit budgetoverwegingen zoek ik een goedkope oplossing. Komende jaren maar sparen voor het betere Santos-, Idworx- of Avaghon-werk. ;)

Mijn vraag: vinden jullie dat je dan beter een goede tweedehands-fiets kunt nemen, of een budget-nieuwe?

Nieuw zou bijvoorbeeld de

- Cube Travel RF kunnen zijn: http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/travel ... 5-trapeze/
Voor: Shimano Acera, achter: Deore
Voordeel: licht en frame lijkt stevig genoeg.
Nadeel: ik tel 32 ipv 36 spaken. Schijfremmen ipv v-brakes.

- Alternatief: de Trek X500: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ci ... agger_blx/
Voor: Alivio, achter: Deore
Nadeel: die bagagedrager lijkt niet stabiel icm bepakking??? Oude versie (niet-2015) is goedkoper, maar standaard staat bij dat model niet in het midden.

Tweedehands:
- Zo te zien zijn er Koga's Randonneur Lady's te vinden in de prijsklasse, met wat geluk een Santos. Wel oude modellen. Bij voorkeur bij een fietsenmaker zodat de gebrekkige onderdelen al vervangen zijn?

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Alternatieven?

Alvast dank!
YoloBikes schreef:
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Alternatieven?

Alvast dank!
kijk dan bijvoorbeeld ook eens naar VSF
jasmon schreef:
YoloBikes schreef:
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Alternatieven?

Alvast dank!
kijk dan bijvoorbeeld ook eens naar VSF
Dank voor de goede tip jasmon, ik rijd zelf op een T-400, heel tevreden mee! In Duitsland 3 jaar geleden op de kop getikt en ik upgrade elk jaar een onderdeel.

Hij is wel wat zwaar en die chainglider op de T-300, ik weet het niet. Ze hebben de T-300 hier in Arnhem dus ik ga mijn vrouw zeker een proefritje laten maken. http://www.cyclenation.nl/2013/06/08/vsf-t300-nexus-8/
Mischien eens bij bike4travel kijken, daar hebben ze de T-300 met een riem aandrijving en Nexus 8 Premium. De T-belt. Dan heb je geen concludeer.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... jd730acp70

edit: ik zie dat ze deze in Arnhem ook kunnen leveren.

ik heb de T-BELT een paar weken geleden voor mijn zoon gekocht. En goede keuze, hij is er zeer blij mee
Ik wil een trekkingfiets kopen voor mijn eerste grote fietstocht naar Compostella. Er gaat ongeveer een 20tal kilo mee.
Raden jullie een leek ook aan om tweedehands te kijken? Nieuw is immers erg duur voor een eerste grote fietstocht.
Hebben jullie enkele voorbeelden van fietsen die voor dit soort reis kunnen dienen?
Ik wou eerst een vsf fiets kopen, maar de frame past me niet goed, ik heb lange benen en een korter bovenlijf dus niet ideaal voor dat soort fietsen.
Welke merken bieden nog degelijke trekking fietsen?
Mijn ondertussen meer dan 8 jaar oude Gazelle Orange Excellent begint langzamerhand steeds meer geld te kosten en eigenlijk moet de Shimano Nexus 8 eens gereviseerd of vervangen worden. Daarnaast merk ik dat ik vanwege de hoge weerstand van de fiets moeite heb om mijn vriendin bij te houden. :lol:
Dat is niet zo vreemd trouwens aangezien ze een klassieke randonneur van haar moeder gejat geleend heeft, en die racefietsbanden zijn nu eenmaal een stuk sneller dan de 37-622 Schwalbe Marathon Supreme banden van mij. :roll:

Ik wil in de loop van dit jaar voor de zomer mijn fiets vervangen en de Gazelle in dienst houden als reservefiets of voor plekken waar het risico op diefstal groter is.

Het liefst wil ik een fiets waar ik een heel stuk meer op kan doorfietsen, en waar ik ook kleine fietsvakanties mee kan houden. Ik werk zelf bij een buitensportwinkel, dus lichtgewicht/compacte uitrusting kan ik prima aan komen of heb ik al en laat ik liever buiten beschouwing voor nu. Ik rij normaal gesproken met een Ortlieb stuurtas of een enkele Ortlieb back roller plus voor mijn werkkleding.

Mijn woon-werkverkeer gaat voornamelijk door de stad heen, dus veel optrekken en op hoge snelheid rijden op rechte geasfalteerde stukken. Gemiddeld rijd ik momenteel zo rond de 25 km/u, maar ik rij ook regelmatig stukken tegen de 40 km/u.

Aluminium als framemateriaal is prima, maar ik heb al verschillende aluminium onderdelen gebroken (crank, stuur, standaard, verende voorvork, etc.) in de paar jaar dat ik de fiets heb en het liefst zou ik een zo onderhoudsarm mogelijke fiets hebben zonder verende voorvork met naafversnellingen en een snaaraandrijving.

De vragenlijst:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Voornamelijk voor iets sneller dagelijks woon-werkverkeer, maar met de mogelijkheid om er meerdaagse tours mee te doen binnen Europa. Denk aan bijvoorbeeld op de fiets naar Berlijn.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Ik rij momenteel tussen de 2500-5000km per jaar en gebruik de fiets vrijwel dagelijks.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Doorfietsen. Met mijn huidige Gazelle Orange rij ik rustig 30-35 km/u

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Een iets sportievere houding. Daarom lijkt mij het idee van een racestuur ook wel interessant. De oude Randonneurs vind ik ontzettend interessante fietsen wat dat betreft.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Dagelijks gebruik heel het jaar door, dus ook in de wintermaanden. Het liefst een dynamo en goede verlichting voor en achter.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Nog onduidelijk. Ik denk dat het binnen Europa wel mee zal vallen, en als de ondergrond echt ruller word dan pas ik liever de banden iets aan.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Voorlopig lijkt het binnen Europa te blijven. Dus België, Frankrijk, Duitsland, etc.

* Wat voor vakanties worden dat?
Als het kan lichtgewicht touren met campings en een hostel hier en daar. Ik wil het niet heel veel gekker maken dan twee achtertassen, een stuurtas en een tent achterop. Ik werk zelf in een buitensportwinkel, dus ik kan altijd relatief betaalbaar compactere/lichtere uitrusting kopen.

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
192cm, 90kg en normale bouw. Wel heb ik relatief lange benen voor mijn lengte en dat is ook de reden dat ik momenteel een frame maat 65 heb.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Geen idee wat hier een normaal gewicht is, 15 kg of zo? Zoals al eerder gezegd, niet veel meer dan 2x 20L achtertassen + voortas + lichtgewicht tent.
Wel zou ik het fijn vinden als de achterdrager wat breder is zodat ik (onofficieel) mijn vriendin korte stukjes mee kan nemen als ik haar oppik van het station. :P

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Regio Den Haag. Hans Struijk en Van Herwerden Way to Bike zitten bijvoorbeeld vlakbij.

* Wat is je budget?
Ik wil er graag voor sparen, maar ik reken op een budget van ongeveer €2000-2500. Meer als het echt wat oplevert, maar ik wil zeker niet meer dan €3000 uitgeven.

* Welke fietservaring heb je?
Dagelijks woon-werkverkeer, recreatief in de buurt en verschillende plaatsen in België en Duitsland waar ik mijn fiets heb meegenomen toen ik daar woonde.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Ik ben tot nu toe nog niet heel veel verder gekomen dan 50-100 km op een dag, maar dat is ook omdat dit vaak tochten binnen steden zijn op een stadfiets.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik vind het leuk om mijn fiets zelf te onderhouden. De echt complexe dingen laat ik liever door een expert doen, maar indien mogelijk doe ik het zelf, of leer het graag.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Mijn oog wordt steeds weer terug getrokken door de Specialized Source Eleven Disc. Met uitzondering van de achterdrager en het stompzinnig kleine achterlampje komt dit heel erg in de buurt van mijn ideale fiets.
Ook de Bergamont Sweep MGN EQ Gates komt heel erg dicht in de buurt.
Als ik geld teveel had, dan zou de Santos Race Lite of de Van Nicholas Yukon Rohloff zeer hoog op mijn verlanglijstje staan. Beide fietsen zijn echter alleen uit te rusten met velgremmen en daar ben ik als winterfietser minder over te spreken.
Het liefst zou ik schijfremmen op de fiets willen hebben.

Een andere interessante optie zou het kopen van een Specialized AWOL Expert frame zijn en dan daar onderdelen naar keuze op zetten. Een belt drive, schijfremmen en wat voor aandrijving dan ook zou hiermee tot de mogelijkheden behoren en het frame lijkt mij ook nog iets meer geschikt voor echte trektochten dan de meeste bovenstaande modellen. Ik ben alleen benieuwd naar de stijfheid van het frame i.v.m. de belt drive.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet per se, maar zoiets als een Sinewave Cycles Reactor lijkt me wel een hele leuke toevoeging voor langere tochten.
Ik houdt van gadgets oké? ;)

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik ben mij nu aan het oriënteren, dus was van plan om in de tussentijd te sparen en in het voorjaar de fiets aan te schaffen. Maar een maand of zo wachten als deze op maat gemaakt wordt is geen probleem.
Ik zou met dat budget eens gaan kijken bij M-gineering of een andere framebouwer.
gios schreef:Ik zou met dat budget eens gaan kijken bij M-gineering of een andere framebouwer.
Ik ben ervoor aan het sparen, maar is het zo'n uitzonderlijk bedrag?

Nu moet ik zeggen dat Groningen vanuit Den Haag niet echt de meest bereikbare plek is en een levertijd van 4-6 maanden mij net iets te lang.
Ondanks je reisbezwaar en de langere wachttijd zou ik toch zeker bij Marten gaan praten en kijken. Ik heb het vanuit Utrecht gedaan maar ben erg blij dat ik het ervoor over heb gehad. Heb de fiets inmiddels ook omgedoopt naar Lamborgini (en nee niet de traktoren :)) - heb nog nooit zo een fijne en comfortable fiets gehad.
Inge1 schreef:Ondanks je reisbezwaar en de langere wachttijd zou ik toch zeker bij Marten gaan praten en kijken. Ik heb het vanuit Utrecht gedaan maar ben erg blij dat ik het ervoor over heb gehad. Heb de fiets inmiddels ook omgedoopt naar Lamborgini (en nee niet de traktoren :)) - heb nog nooit zo een fijne en comfortable fiets gehad.
Dat denk ik dus ook. Zo'n fiets koop je voor het leven. Ik rijd nog dagelijks op mijn 1994 Vittorio :D
Duidelijk. Hebben jullie nog andere suggesties? Want M-engineering doet niet aan belt-drive en de kans is aanwezig dat ik na de zomer in het buitenland zit.
Dan is die wacht- en reistijd wel een probleem.

Geen idee of ik het bedrag in februari al heb namelijk.
jaccow schreef:
Nu moet ik zeggen dat Groningen vanuit Den Haag niet echt de meest bereikbare plek is en een levertijd van 4-6 maanden mij net iets te lang.
De reis naar Groningen en de wachttijd zou het wel eens waard kunnen zijn als het DE fiets is voor jou.
Mischien is een Avaghon van Bike4travel is Rotterdam wel een optie?