Martje5 schreef: ↑za 19 jan, 2019 23:00
Han, hoeveel liter drybags heb jij dan totaal?
Officieel is de framebag 5 liter, maar ik vermoed dat hij dat niet haalt. Maar meer plek heb ik niet aan mijn frame..
Ik heb het even opgezocht:
* handlebar bag van Ortlieb is ca. 19 liter, de bijbehorende accessory pack is 3,5 liter;
* de Ortlieb drybag achter is ca. 35 liter;
* in de Lomo framebag (in maat XS frame) past (krap) een 3 liter waterzak, een binnenband en een plaksetje. Ca. 4 liter?
* ik heb ook nog 2 feedbags die aan het stuur hangen (zit alleen tussendoortjes in en een kooksetje) en een gas tank op de bovenbuis, allen Alpkit.
Totaal kom ik op een mogelijke capaciteit van 62 - 63 liter, welke ik vrijwel niet helemaal gebruik. Alleen ‘s winters komt dat weleens voor, maar dan kampeer ik waarschijnlijk met een tentje en een winterslaapzak (tot -15°C á -20°C geschikt). Voordat ik de framebag had, gebruikte ik weleens een rugzakje voor het water. Nu eigenlijk niet meer.
Nu met een nieuwe fiets met dragertjes voor drybags aan de voorvork, zal ik naar verwachting zeker niet de volle 35 liter achter en 19 liter voor gebruiken. Maar dat moet ik allemaal nog bekijken. Ook het stuur is namelijk iets anders: geen rechte bezemsteel meer maar een dubbele, een beetje zoals een Jones bar.
Overigens is het totaalgewicht beduidend lichter dan als ik met de trekkingfiets op pad ga met voor- en achtertassen (en stuurtas en tent op bagagedrager). Al moet ik zeggen dat ik dan tegenwoordig die tassen niet meer vol krijg, daar moet ik dan echt moeite voor gaan doen.

Maar die tassen kunnen weleens losschieten en gaan klapperen op onverharde trajecten. Bij de bikepacking setup is dat niet.