Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 34 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1033 berichten
Toen ik vorige week aankwam in Lille Flandres wilde ik nog een foto maken voor het station. Terwijl ik mijn camera richtte hoorde ik een knal: de storm Diego had mijn fiets omverblazen waarbij de standaard in twee brak ter hoogte van het scharnier!
De hevige rukwinden die constant van richting veranderden maakten het fietsen naar Kortrijk ook erg spannend.
Schermafbeelding 2022-04-14 om 22.12.46.png
Wat is daar grappig aan?
Het is gelukkig leedvermaak over eigen pech.
Ik ben wel benieuwd naar wat er precies gebroken is. Fotootje?
U vraagt, wij draaien :-).
Schermafbeelding 2022-04-15 om 10.38.13.png
deel 1
Schermafbeelding 2022-04-15 om 10.43.41.png
deel 2
Dank je.
Op de bovenste foto zie ik een donker stuk en een licht stuk in de breuk. Dat suggereert dat de breuk al eerder was begonnen, dus dat de storm de zaak alleen heeft afgemaakt.
Rest de vraag of je dit heel erg moet vinden. Hadden ze de standaard sterker moeten maken? Natuurlijk, zou je zeggen, want dan had hij het langer volgehouden. Toch is er ook wat voor te zeggen om blij te zijn dat de standaard hier is afgebroken en dat het niet het frame is dat het heeft begeven. Nu heb je voor 25 euro een nieuwe.
Leon schreef:
vr 15 apr, 2022 11:04
Toch is er ook wat voor te zeggen om blij te zijn dat de standaard hier is afgebroken en dat het niet het frame is dat het heeft begeven. Nu heb je voor 25 euro een nieuwe.
Inderdaad, de breuk gebeurt bij de zwakste plek, en dat is gelukkig niet de vork. Ik heb meteen een nieuwe standaard gekocht en gemonteerd.
Ik heb op mijn drie fietsen hetzelfde model standaard zitten van Esge/Pletscher (Swiss made).
Niet opvallend, licht en sterk. Zie hier: https://www.amazon.nl/dp/B002NGZG4E/ref ... e56293d3b3
Je moet dan wel een ijzerzaag hebben om de uitklapbare poot op de gewenste lengte te zagen , anders wordt je fiets onstabiel. En een vijl of schuurpapier om de scherpe zaagvlak af te schuren.
In twee gevallen moest ik wel een aparte montageplaat met inbusbout bij kopen voor boven de horizontale achtervork nabij het traphuis.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 15 apr, 2022 11:39
Je moet dan wel een ijzerzaag hebben om de uitklapbare poot op de gewenste lengte te zagen , anders wordt je fiets onstabiel. En een vijl of schuurpapier om de scherpe zaagvlak af te schuren.
Op mijn fiets was de ‘flex’ of ‘multi’ versie van deze standaard: daarvan kan je de poot met een stelschroef verlengen of verkorten. Je hoeft hem dus niet te zagen.
Nadeel van deze versie is wel dat het rubberen topje er makkelijk afvalt. Die heb ik al twee keer onderweg op reis verloren.
Op mijn vakantiefiets heb ik bewust geen standaard. Er is namelijk vrijwel altijd wel een mogelijkheid om 'm ergens tegen aan te zetten. En anders leg ik 'm met beleid op de grond. Naast het voordeel van gewichtsbesparing loop ik zo ook nauwelijks het risico dat de fiets hard omvalt. (Als mijn fiets omvalt vind ik dat niet grappig. 🤔)
nicolevelo schreef:
vr 15 apr, 2022 11:51
Op mijn fiets was de ‘flex’ of ‘multi’ versie van deze standaard: daarvan kan je de poot met een stelschroef verlengen of verkorten. Je hoeft hem dus niet te zagen.
Nadeel van deze versie is wel dat het rubberen topje er makkelijk afvalt. Die heb ik al twee keer onderweg op reis verloren.
Een ander nadeel van zo'n stelschroef is de zwakke holle buis daarboven, Die kan wel eens knakken bij een geparkeerde zwaar beladen fiets. Uit eigen ervaring.
willem.m schreef:
vr 15 apr, 2022 12:04
Op mijn vakantiefiets heb ik bewust geen standaard. Er is namelijk vrijwel altijd wel een mogelijkheid om 'm ergens tegen aan te zetten. En anders leg ik 'm met beleid op de grond. Naast het voordeel van gewichtsbesparing loop ik zo ook nauwelijks het risico dat de fiets hard omvalt. (Als mijn fiets omvalt vind ik dat niet grappig. 🤔)
Ik heb het enkele dagen geprobeerd zonder standaard. Vond het wel cool op mijn foto’s: als een echte bikepacker stond de fiets dan tegen een boom aan geleund, of lag die op zijn zij op de grond ;-).
Na enkele dagen miste ik echter het gemak om de fiets autonoom te laten rechtstaan…
Of je een standaard op je fiets hebt heeft m.i. met persoonlijke voorkeur te maken, en niet met de labels "bikepacking" of "stoer".

/edit: Aha, smiley herkend. Ben niet zo scherp vandaag...
grapje willem.m :wink:
Leon schreef:
vr 15 apr, 2022 11:04
Op de bovenste foto zie ik een donker stuk en een licht stuk in de breuk. Dat suggereert dat de breuk al eerder was begonnen, dus dat de storm de zaak alleen heeft afgemaakt.

Hadden ze de standaard sterker moeten maken? Natuurlijk, zou je zeggen, want dan had hij het langer volgehouden.
Persoonlijk denk ik dat de oorzaak van de breuk niet in de sterkte (of zwakte) van het materiaal gezocht moet worden: ik heb op m’n Stevens ook ’n Pletcher zitten, en mij viel meteen vanaf de eerste keer gebruiken al op met wat voor een geweld de veer die standaard in z’n uiterste standen knalt.
In het algemeen heb ik mezelf aangeleerd om me aan te passen als ik ergens een k*tpatent constateer (en fietsen zitten er vol mee) en heb me zodoende aangewend om de standaard met de hand uit te klappen i.p.v. met de voet, maar ik realiseer me dat dat voor de meesten een brug te ver zal zijn.
Bij mij verslijten ze uiteindelijk door die knal. Het veroorzaakt in de bovenste stand namelijk een vervorming van het materiaal op de plek waar de standaard tegenaan knalt. Als er genoeg materiaal weg is komt de standaard steeds hoger te hangen en heb je uiteindelijk een rammelende standaard. Met de hand opklappen is me wat te gortig maar je kunt heb ook met de voet wat afremmen. Een breuk heb ik nog niet gehad.
Je kunt aan zo'n standaard en de verf die er af is wel mooi zien hoeveel de fiets gebruikt is. (Voor iedereen die nu naar de spuitbus met zwarte lak grijpt: is de standaard overgeschilderd dan weet je ook dat dat kennelijk de moeite waard was.)
Om op het onderwerp terug te komen: mijn huidige standaard heb ik een keer onderweg gevonden. Hij was in perfecte staat maar kennelijk had iemand niet snel genoeg door waar het rammeltje zat.
Speeder300 schreef:
vr 15 apr, 2022 14:53
... heb me zodoende aangewend om de standaard met de hand uit te klappen i.p.v. met de voet, maar ik realiseer me dat dat voor de meesten een brug te ver zal zijn.
Ik stap ten opzichte van de standaard altijd aan de 'verkeerde' van de fiets af, en ben daardoor veroordeeld tot het handmatig uit- en inklappen van de standaard. Ik begrijp nu dat dat eigenlijk mijn redding (of eigenlijk die van de standaard) is. :-)
Ik snap dat solidair zijn een groot goed is, maar om nou een groot perceel met Roundup in de juiste kleur te maken zie ik toch echt niet zo zitten. Helaas gebeurt het overal. Hier nota bene direct aangrenzend aan een natuurreservaat waar miljoenen in gespendeerd zijn en worden om de hamster in het wild te laten gedijen.
Afbeelding
Wat is daar grappig aan?
Leon schreef:Roundup in de juiste kleur te maken
Dit vereist een nieuw draadje:
Fototopic: Treurige zaken onderweg.

Maar wel mooie foto.
willem.m schreef:
zo 17 apr, 2022 17:47
Wat is daar grappig aan?
Misschien dat we met z’n allen naar de afgrond gaan terwijl we mondeling de fraaiste oplossingen debiteren? Op zich moeten we dat denk ik aanduiden met de term “wrang”, maar als je het eenmaal gaat doorzien zit er toch ook wel een “grappige” component aan.

Of, zoals Cafavy lang geleden al schreef:

Now that you’ve wasted your life here, in this small corner,
you’ve destroyed it everywhere in the world.