zelfs de heer M. Rutte fietst nog naar zijn werk
(bron: nos.nl op 3april2020)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Zelf ben ik geen kapper, wel ondernemer met inkomensachteruitgang van 60 tot 70 % zolang de beperkingen blijven. Na de crisis zal het bij wijze van spreken even sparen worden om mijn kapper te kunnen betalen.Edwin* schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:50Ook zou ik me gegeneerd voelen ten opzichte van mijn kapper, die zich geen raad weet, zijn huur moet door blijven betalen, zijn personeel moet betalen, zelf geen inkomen meer heeft, etc. en ondanks de hulp vanuit de overheid grote financiële zorgen heeft. En dan kom ik vrolijk langs fietsen zeker?
En zo zijn er nog meer mensen die hierdoor getroffen worden. Vooralsnog ziet het er gelukkig naar uit dat mijn werk en inkomen in beperkte mate last zal krijgen van deze tijd.
Persoonlijk heb ik er moeite mee om vrolijk rond te gaan fietsen. Plezier kan ik daar niet aan beleven.
Ik hoop daarom dat iedereen een beetje gepast met de situatie omgaat.
Ongetwijfeld verschilt het testbeleid op corona per land en ook de beslissing tot opname in een ziekenhuis en op de IC. Maar voor het vaststellen van de doodsoorzaak lijkt me binnen West Europa al minder reden om daar per land verschillend mee om te gaan.Revanho schreef: ↑vr 03 apr, 2020 15:11https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1165865/
Zoals andere terecht reeds toe hebben gelicht kan men de cijfers tussen landen onderling niet zomaar vergelijken.
Bij de sterftecijfers speelt immers o.a. mee in welke mate dat alle Corona-gerelateerde doden worden meegeteld. Dat is sterk afhankelijk van de manier van tellen en de mate van testen.
Je ziet heel veel over het hoofd. Vergelijkingen hebben alleen zin als je corrigeert voor de overige omstandigheden (ceteris paribus). En dat gebeurt niet, en daarom is een discussie hierover speculatief. Maar wel leuk om de tijd te vullen hoor.Bert van Sprang schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:32Daar in de eerder getoonde grafiek de hellingshoeken van de curves van Nederland, Duitsland en België nagenoeg hetzelfde zijn, zou je dus kunnen zeggen dat de variatie in maatregelen vooralsnog geen invloed lijkt te hebben op de hellingshoek en dat (hoewel verschillend) de maatregelen in Nederland, Duitsland en België dezelfde uitwerking hebben: het iets afvlakken van de hellingshoek. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja en Nee.Bert van Sprang schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:32Daar in de eerder getoonde grafiek de hellingshoeken van de curves van Nederland, Duitsland en België nagenoeg hetzelfde zijn, zou je dus kunnen zeggen dat de variatie in maatregelen vooralsnog geen invloed lijkt te hebben op de hellingshoek en dat (hoewel verschillend) de maatregelen in Nederland, Duitsland en België dezelfde uitwerking hebben: het iets afvlakken van de hellingshoek. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, de hellingen zijn niet nagenoeg hetzelfde!Bert van Sprang schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:32Daar in de eerder getoonde grafiek de hellingshoeken van de curves van Nederland, Duitsland en België nagenoeg hetzelfde zijn,
....
Of zie ik iets over het hoofd?
Dat de cijfers die je hier noemt verschillen, komt niet doordat de curves veel van elkaar afwijken, maar omdat deze verschillende landen momenteel zich op een andere plaats ten opzichte van elkaar op hun curve bevinden, is mijn vermoeden. In Italië is de curve eerder begonnen, en zien we gelukkig dat de afvlakking al wat groter is. Nederland volgde ruim later, en in België begon die curve nog weer iets later (zie de grafiek van Math). Daardoor zit België nu nog in een wat steiler gedeelte van de curve.math schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:54Ja, de hellingen zijn niet nagenoeg hetzelfde!Bert van Sprang schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:32Daar in de eerder getoonde grafiek de hellingshoeken van de curves van Nederland, Duitsland en België nagenoeg hetzelfde zijn,
....
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik druk de hellingen uit in het aantal dagen waarin het totale aantal corona-doden vertienvoudigt.
Gemeten over de laatste 7 dagen (dus uit de geregistreerde corona-sterftecijfers over de periode 27 maart tot en met 2 april) vind je:
Nederland 15,3 dagen (95% betrouwbaarheidsinterval 14,2 - 16,3 dgn)
Belgie 10,8 dagen (95% betrouwbaarheidsinterval 9,9 - 11,6 dgn)
Duitsland 11,5 dagen (95% betrouwbaarheidsinterval 9,9-13.2 dgn)
Italie 32,9 dagen (95% betrouwbaarheidsinterval 29,7-35,9 dgn)
Heel fijn dat je ons op die cijfers en grafieken wijst, je weet vast wel dat de cijfers nog flink moeten bijgewerkt, en waarschijnlijk in veel landen wel meer dan "een fractie". Verder, de analyses die daarover door knappe koppen gemaakt worden, bijvoorbeeld over de oorzaken van de verschillen tussen de landen, kunnen bij lange na niet rekening houden met alle factoren die meespelen.math schreef: ↑vr 03 apr, 2020 17:54Iemand die mijn analyse niet vertrouwt, moet zelf maar eens naar de cijfers kijken op https://www.worldometers.info/coronavirus/
Daar vind je de logaritmisch uitgezette curves per land.
Ik volg die cijfers dagelijks en houd ze bij van 11 landen in een database, sinds 17 dagen. Meestal is er alleen een geringe correctie op het getal van de voorafgaande dag.
De woorden die je me hier in de mond legt heb ik niet gezegd of geschreven.math schreef: ↑vr 03 apr, 2020 19:17Je bent heel los in het opperen van veronderstellingen. Bv. dat de lockdown in Nederland eerder was dan in Belgie. Dat is feitelijk niet zo. Belgie ging op slot op 13 maart, wat verscherpt werd op 17 maart. Rutte sprak het volk toe op 16 maart en de huidige 'intelligente lockdown' stamt van 23 maart. Ik zou zeggen : check eerst op bv. Wikipedia.
https://www.ad.nl/binnenland/cbs-vermoe ... ~a2b1c2cb/
Dank. Maar dan moeten alle overige omstandigheden waaronder de cijfers tot stand komen ook gelijk zijn, van dag tot dag en van land tot land. Dit is als spelregel natuurlijk nu niet vol te houden. Als er bijvoorbeeld straks meer tests gebruikt mogen worden, zullen de officiële coronagetallen (aantallen bewezen corona) daardoor wat sneller gaan stijgen en de hellingen van de bijbehorende grafieken dus ook wat steiler verlopen, ook die van de sterftecijfers. Daarom ben ik niet helemaal overtuigd door:
Voorlopig is het allemaal complex genoeg. Veranderende omstandigheden én beleidskeuzes op meerdere terreinen hebben allemaal een beetje invloed op het verloop van de epidemie en de grafieken die we zien. De gevolgen van die veranderingen zijn er vaak pas na dagen of weken en lopen bovendien door elkaar heen, en zijn daardoor moeilijk te traceren.
Dat. En veel mensen overlijden mogelijk als gevolg van Covid van wie dat niet wordt getest, laat staan geregistreerd en in statistieken opgenomen. Zie ook dit bericht:Leon schreef: ↑vr 03 apr, 2020 19:40Ik heb vandaag ontdekt in cijfers van de stichting Nationale Intensive Care Evaluatie dat maar een klein deel van de coronadoden tot nu toe Nederland op de IC's vielen, namelijk ca. 300 van de 1500.
Bron: https://www.stichting-nice.nl/
Het grote probleem is dat het langer dan enkele weken duurt.
Wellicht. Een alternatief is dat de maatschappelijke acceptatie van overlijden als gevolg van corona (bij een bepaalde bovengrens aan zorgcapaciteit) toeneemt. Het blijft speculeren.Leon schreef: ↑za 04 apr, 2020 10:16Het grote probleem is dat het langer dan enkele weken duurt.
Het griezelige is dat wanneer we alle gevallen uitgeroeid hebben op één na, dat we dat waarschijnlijk pas te laat ontdekken en we weer het hele land minstens twee maanden op slot moeten doen. Daarom denk ik dat een fors aantal maatregelen van kracht zullen blijven tot er gevaccineerd is, of er moet een geweldig geneesmiddel worden ontdekt.
Dat verwacht ik ook, ook op het gebied van reizen, toerisme en recreatie.