Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loopfietsschoenen. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Loopfietsschoenen.

ottovds schreef: Iedereen spreekt steeds over Shimano systemen, maar er zijn er heus wel ander systemen dan spd hoor. Het merk Crankbrothers heeft bijvoorbeeld we wat. Maar ook de mtb systemen van look enzo zouden niet mis staan op een trekkingsfiets.
De Look 4x4 is gewoon een Eggbeater van Crankbrothers. Maar je doelde vast op de pedalen van Time, dat inderdaad ook een keurig pedaalsysteem is

Leon schreef:
Cycle Maniac schreef:Ik vertel hierboven dat ik het fijn vind om met m'n Lowa wandelschoenen met zachte zolen te fietsen. Nou vroeg ik op de spinning bij de instructeur eens na wat dan het voordeel van harde zolen is. Hij antwoordde: Als je in je verzuring zit, heb je minder energieverlies. Aha, dat is dan ook weer duidelijk.
En na meerdere dagen fietsen in de bergen zul je 'smiddags zeker in je verzuring zitten.
Als ik met zachte zolen in de bergen fiets heb ik 's middags pijn aan de voeten. En zachte zolen buigen elke omwenteling op en neer met je voeten erbij, en de enrgie die daarbij verloren gaat moet je zelf opbrengen. En dat gaat de hele dag door; niet alleen als je in de verzuring zit.
Wel is het zo dat het met grote platte pedalen niet zoveel uitmaakt als bij smalle pedalen. Bij grote platte pedalen heb je als het ware een deel van de stijve zool in de pedaal zitten.
Leon
Dat is goede info. 8)
En als het grotere oppervlak van m'n Wellgo pedalen dat draagelijker maakt, is dat zeker 'n goede reden om m'n teva sandalen deze zomer mee te nemen.

Groeten, marco

teva's heb ik enige tijd geleden tegen crocs ingeruild hoor.
Je kon ze rieken vanaf 100 meter. En ja, dat kan je met een zeepbadje tijdelijk oplossen. Maar ik wil geen gedoe met zeepbadjes als ik 100km per dag plan.

pedalen met groot platform: welke moet ik dan kiezen?

Vraag bij de ATB-fietsenzaak naar Wellgo platform pedalen. Die van mij waren 57 euro.
Maar Planet X Clingon zijn ook heel goed. Voor 39 euro bij onze zuiderburen: The Barracuda Company.
Ze bieden echter niet de optie om eventueel power grips aan te brengen. Zoals overigens alle NIET-Wellgo-pedalen.

Groeten, Marco

even aan hey zoeken en vragen gegaan op www. power grip is ook te koop bij http://www.singlespeed.nl/

Hoi,
marien schreef:even aan hey zoeken en vragen gegaan op www. power grip is ook te koop bij http://www.singlespeed.nl/
Ik heb gezocht maar ik kan ze niet vinden :oops: Zijn het de XL's?

Fiets de wereld (met Powergrips XL),
Whisky

ze staan (nog) niet op de site, maar dat wordt binnenkort geregeld begreep ik, je moet even een mail naar ze toesturen met de vraag naar..... .

onlangs kwam ik op de volgende site

http://www.lakecycling.de
Afbeelding

lijkt mij een degelijk merk van fietsschoenen. Dit zijn trouwens de eerste die ik met vibram-zolen zie

Zien er erg interessant uit. Bedankt voor de tip - ik heb zelf de ideale schoenen nog niet gevonden, en was nieuwsgierig naar deze: http://www.sjscycles.co.uk/product-0-Ex ... -13352.htm Ze zijn erg gunstig besproken door Chris Juden, de techniek guru van de Engelse Cycle Touring Club. In Nederland heeft bike4travel exustar schoenen, dus misschien gaan ze deze ook wel voeren. Die Lake schoenen lijken bedoeld voor het wat zwaardere werk.
Wim

De shimano MT90 heeft ook vibram zolen en is qua vormgeving min of meer gelijk aan de Lake, echter in het lichtbruin.
Mij bevallen de Shimano's erg goed. Heeft wel lang geduurd vooraleer ik ze had ingelopen.

Hoi!

Die ziet er al een heeeeeel stuk beter uit dan die van Shimano :)
Helaas is de schacht naar mijn smaak nog steeds te laag. Ik heb ze het liefst tot over de enkels voor steun bij het lopen en als bescherming.

Fiets de wereld (met cat b/c schoenen),
Whisky
Kijken of er nog verder over gediscussieerd wordt.
Ik fiets met Shimano combi pedalen (ene kant spd, andere platform) en spd/loop schoenen. Daarnaast heb ik ook wel gehiked, C-categorie schoen in bijbehorend terrein en met bijbehorende bepakking.
Schlauch schreef:'Ik fiets net zoveel als ik loop.'
Wat versta je onder lopen? Zijn dat meer daagse trektochten met bepakking, of om de dag door een dorpje struinen of een wandeling door een bos?
Mijn spd/loop schoen is prima geschikt voor een dagje door een stadje, al weet ik niet of ik het om de dag zou doen. Vooral de vering onder de bal van de voet is heel matig voor de omstandigheden (daar zit het spd plaatje). Voor een meerdaagse trektocht ontbreekt het aan voldoende steun. Een spd/loop schoen blijft een compromis. Wellicht een vervelend advies maar als je het opsplitst in 50% lopen en 50% fietsen zou ik voor beide omstandigheden specifieke schoenen meenemen.
liz schreef:Bij veel SPD-geschikte schoenen moet je - of je fietsenmaker - eerst een stuk rubber uit de zool snijden om bij de bevestigingssleufjes voor het schoenplaatje te komen.
't is wel wat minder boers hoor :lol: Binnenzool er uit, schroefjes van het afdekplaatje los, schroefjes met spd plaatje vast en klaar. Allemaal voorbereid.
liz schreef: Maar een lage of halfhoge wandelschoen met stijve zool uit A of A/B categorie voldoet vast ook wel.
Dit is een beetje tegenstrijdig. Omdat het een schoen uit de A of A/B categorie is heeft hij geen stijve zool. Niet zoals in termen van de fiets schoenen en bij verre ook niet in de richting van de C of D categorie schoenen.
ottovds schreef:ik rij mooi met mijn spd schoentjes en dan vooral als ik afstap de gemakkelijk zittende en ultralichte CROCS.
Ideale combo denk ik, doe hetzelfde maar met Keen sandalen. Vond ik wat comfortabeler, maar gebruik vergelijkbaar. Ook voor onder de douche, tegen voetschimmel en riekende schoenen.
ottovds schreef:Iedereen spreekt steeds over Shimano systemen, maar er zijn er heus wel ander systemen dan spd hoor.
Heel erg mee eens! Maar klikpedaal/loop schoen combinaties heb ik alleen nog maar in SPD uitvoering gezien. En de klikschoentje/vlakpedaal combinatie pedaal ook alleen bij shimano...
Fedor schreef:Daarnaast ben ik bang dat SPD m'n voeten in een bepaalde stand fixeert waardoor ik m'n knieën verkeerd zou belasten (m'n voeten staan enigszins naar buiten).
Het is niet zo dat de plaatjes standaard in een bepaalde stand op de schoenen komen te zitten, je zet ze er zo op dat je benen in hun natuurlijke positie zitten. Bovendien geven de standaard plaatjes iets (ik meen 3 graden) bewegingsvrijheid. En als je dat voelt is het best veel. Er zijn ook plaatjes te krijgen zonder speling en ik dacht ook met 6 graden vrijheid. Voor het wielrennen rij ik met 3 graden omdat die schoenen nog stijver zijn en ik dat daar dus prettiger vindt, voor de vakantie rij ik met platen zonder bewegingsvrijheid.
Fedor schreef:... bezwaar om "vast" aan de pedalen te zitten ;)).
ottovds schreef:Vallen en blijven zitten gebeurt bij SPD nooit hoor, en na een tijdje wordt het een automatische reflex om je voet in en uit te klikken.
Iedere serieuze fietser met klikpedalen valt geloof ik eens per jaar volgens de statistieken. Kom ik wel aardig op uit. Kan me geen situatie bedenken waarin ik het had kunnen voorkomen trouwens. Was telkens gewoon te stom om in die drukke straat, bij het oversteken of iets dergelijks het er toch maar op te wagen. Het uitklikken zelf is gewoon een reflex idd. Wennen en daarna net zo automatisch als richting aangeven.
Haike schreef:
marien schreef:...het voordeel van spd pedalen lijkt mij dat je met fietsen ook een effectieve "trekkende"beweging kan maken...
...Overigens zou ik me daar alleen druk overmaken als je de Tour van dit jaar wilt gaan winnen.... :wink:
Mijn vriendin en ik hebben een compleet andere krachtopbouw. Zij mist t.o.v. mij kracht en dat is berg op niet te compenseren met conditie. Met spd pedalen en schoenen verhoogt zij het vermogen wat ze overbrengt op de pedalen, daarmee het krachtverschil tussen ons kleiner makend. En dat fietst voor ons beide leuker (moet vervolgens zelf harder aan mijn conditie werken, want bij mij was de sju eerder op: ook niet leuk)
het atb-systeem van TIME-pedalen, cranckbrothers pedalen en look-pedalen zijn perfect te combineren met alle SPS-ready pedalen hoor. Je moet juist de plaatjes van bij de pedalen er op zetten, en niet die van van bij de schoenen, als je die erbij kreeg.

Crankbrothers en TIME hebben trouwens bijde ook systemen waarbij je de combinatie met een platform-pedaal en dubbelzijdige klikpedaal hebt.

- Het Time-systeem heeft blijkbaar als voordeel dat je zelf kan kiezen of je nu inklikt of niet. (maar heb ik ook maar van zeggen)

- Het crankbrothers-systeem heeft als voordeel dat het zeer onderhouds vriendelijk is, en dat niet veel modder er aan komt te plakken.

ik heb enkel nog maar ATB-reviews gezien, maar die waren laaiend enthusiast over de ononvertreffelijke degelijkheid van Crankbroters. Ik twijfel nu ook om dit systeem aan te kopen.
Afbeelding
http://www.crankbrothers.com/mallet_c.php#
deze pelaal heb je in een Alu uitvoering (ongeveer 100 eur) en als je wat lichter en duurder wilt gaan, hebben ze ook nog een uitvoering in Magnesium.

Look heeft trouwens het klik-systeem van crankbrothers overgenomen. Maar hebben het model met dat extra platform niet.

Je hebt daar wel een punt, Slauch. Maar ik trek het liever verder door, zoals ik al eerder gedaan heb. Een fietsschoen is voor fietsen, en een loopschoen voor lopen. e.e.a. is moeilijk te verenigen en als beide activiteiten veelvuldig ondernomen worden is een aparte oplossing per activiteit een veel geschiktere oplossing (zoals in deze post al eerder aangehaald).

Een C- categorie schoen wikkelt trouwens ook minder af en is stijver over de zool met een grote torsiestijfheid. Een C- schoen is dus ook zeer af te raden als wandelschoen wanneer je op vlakke ondergrond zonder bepakking loopt (m.a.w. wanneer de omstandigheden er niet naar zijn). De C-schoen heeft ook weinig buiging onder de bal van de voet. Handig als je je teen nog net op een boomwortel kan zetten en daarmee jezelf met bepakking moet ophijsen... Ook hier trek je de hiel veel meer op.

De term 'fietsschoenen waar je mee kan lopen' impliceert wat mij betreft geen gelijkwaardigheid tussen fietsen en lopen. Het zijn fietsschoenen die meer geschikt zijn voor lopen dan standaard fietsschoenen. En dat is mijnsinziens waar. Wel eens op race/mtb schoenen gelopen met carbon onderwerk en daar plaatjes onder? Dat is geen lolletje voor een paar km, terwijl je er met fietsschoenen waar je mee kan lopen nog prima door komt.

Schlauch schreef:
Torching Vark schreef: Ook met C schoenen trek je de hiel veel meer op.
C schoenen zijn toch allemaal hoge schoenen ??? Dan trek je echt niet de hiel uit de schoen.
:D
Fair enough. Bij een C-schoen trek je de hak er niet uit. De schoen trekt wel aan je hak. Niet echt aan te bevelen kan ik vertellen. Zonder de juiste binnenzolen heb ik er last van en dan wens je dat je slechts een paar blaren hebt....

Schlauch schreef:Wat de echte vakantiefietsers onders ons doen vraag ik me af.
Even teruglezend was ik na jouw bovenstaande reacties verrast dat je de TS bent, maar okay. Het boeit natuurlijk vrij weinig wat ik fijn vindt en zou doen, en mijns inziens idem voor "echte" vakantie fietsers. Je kunt er heel veel van leren en ideeën uit opdoen, maar uiteindelijk moet het toch iets zijn wat bij jou past.
De meeste vakantiefietsers die ik ben tegen gekomen lopen trouwens niet erg veel... Dus ik begin nu toch wel erg benieuwd te worden, en wil mijn vraag graag herhalen: Wat versta jij onder: 'Ik fiets net zoveel als ik loop.'?

Schlauch schreef:Wat is TS ?
Topic Starter

Schlauch schreef:Het boeit me wel wat jij of anderen ervan vinden.
Wat 'ik' onder fietsen of lopen versta heeft al heel wat interessante reacties opgeleverd.
Dank je :D, Je hebt zeker succes met deze post. Veel reacties :)
Wat ik vaak jammer vindt is dat vragen vrij breed blijven. Daardoor verzamel je veel meningen, maar wordt nooit advies gegeven voor een precieze toepassing. Zoals gezegd zou ik het heel anders aanpakken wanneer ik onder het fietsen eens per week een keer door een dorpje loop of bij wijze van spreken om de dag een hele dag door het bos loopt (of erger). Ik geef graag mijn inzicht zodat jij die het beste kan gebruiken, en niet te generiek. Dus de vraag blijft :?:.
Schlauch schreef:Wat is Torching Vark ?
Dat is uit een heel ver verleden. Ooit stond ik bij een vliegveld naar straaljagers te kijken; de techniek, de vrijheid... nooit geïnteresseerd geweest in de militair strategische aspecten. Inmiddels een lang vergeten hobby, maar de gebruikersnaam is nog een overblijfsel ter verwijzing aan mijn favoriete vliegtuig, de F-111. Ook wel het varken genoemd, en dat kon een enorme steekvlam achter zich aan trekken. Kortom: Vlammend varken/Torching Vark. Maar dit is wel heel erg off topic :)

Groet,
Maarten (om het beestje dan maar z'n echte naam te geven)

p.s. mijn excuses voor mijn afkorting 'TS', bedoelde er zeker niks kwaad mee.

Schlauch schreef:Wat je...
Snap je edit even niet Jac

Torching Vark schreef:
Schlauch schreef:Het boeit me wel wat jij of anderen ervan vinden.
Wat 'ik' onder fietsen of lopen versta heeft al heel wat interessante reacties opgeleverd.
Dank je :D, Je hebt zeker succes met deze post. Veel reacties :)
Wat ik vaak jammer vindt is dat vragen vrij breed blijven. Daardoor verzamel je veel meningen, maar wordt nooit advies gegeven voor een precieze toepassing. Zoals gezegd zou ik het heel anders aanpakken wanneer ik onder het fietsen eens per week een keer door een dorpje loop of bij wijze van spreken om de dag een hele dag door het bos loopt (of erger). Ik geef graag mijn inzicht zodat jij die het beste kan gebruiken, en niet te generiek. Dus de vraag blijft :?:.
Schlauch schreef:Wat is Torching Vark ?
Dat is uit een heel ver verleden. Ooit stond ik bij een vliegveld naar straaljagers te kijken; de techniek, de vrijheid... nooit geïnteresseerd geweest in de militair strategische aspecten. Inmiddels een lang vergeten hobby, maar de gebruikersnaam is nog een overblijfsel ter verwijzing aan mijn favoriete vliegtuig, de F-111. Ook wel het varken genoemd, en dat kon een enorme steekvlam achter zich aan trekken. Kortom: Vlammend varken/Torching Vark. Maar dit is wel heel erg off topic :)

Groet,
Maarten (om het beestje dan maar z'n echte naam te geven)

p.s. mijn excuses voor mijn afkorting 'TS', bedoelde er zeker niks kwaad mee.
mss wel iets om een pol van te maken: hoeveel loop jij op fietsvakantie?