Och, ik bedoelde eigenlijk niet dat frame, maar voor derailleur. Ze monteren de verschillende frames op verschillende manieren af.
Ik ga er een derailleurnaaf opzetten.
Ik ga er een derailleurnaaf opzetten.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:In een dergelijke situatie zou ik gewoon een (hardtail) MTB kopen, dus niet ATB-achtig maar gewoon een betaalbare hardtail MTB met gangbare onderdelen en gaan met die banaan.Voor de echte avonturier die de minder bevolkte delen van de wereld bezoekt en dus ook over onverharde wegen ploetert is een 26" ATB achtige reisfiets een betere keuze.
Dat argument vecht ik aan. In het begin van de fietsjaren kon je over hoofdwegen fietsen omdat er nog weinig auto's waren. Die wegen en andere wegen waren niet steil aangelegd omdat ze nog waren aangelegd voor paard en wagen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het gebruikelijk was dat wegen voorzien waren van bomen erlangs.Robertjan schreef:Touren met een vouwfiets is dus goed mogelijk, zeker nu er steeds meer asfalt komt.
Ziet er uit als zo'n € 2050, mooie asfaltfiets (geen demping/vering) maar niet snel (geometrie) of robuust (26" etc.). Wat aanmerkingen (doe ermee wat je wilt):Bas1988 schreef:Aangezien ik wat gespaard heb, ben ik bezig met het samenstellen van een Koga Signature:
> Frame: KS-TR 28 (aluminium, 28")
> Vork: Wide Bone vast (geen vering)
> Groep set: Shimano Deore XT
> Remmen: Magura hydraulische rem HS 33
> Banden: Schwalbe Marathon Kevlar Guard 37 mm
> Velgen en spaken: KM-21 Xstrong
> Pedalen: Koga standaard (zonder click-in)
> Zadel: Brooks, leder
> Zadelpen: Koga Signature (geen vering)
> Stuur: Pro MTB Riser 15, met Bar-ends en verstelbare stuurpen
> Verlichting: naafdynamo i.c.m. B&M voor- en achterlicht
> Bagagedragers: Koga achterdrager en Koga lowrider (incl. standaard)
> Extra's: Zijstandaard, bidonhouders en bidons, spatborden, pomp (met slangetje) en achtervork beschermer
Ligt er een beetje aan wat het budget is, en wat voor soort tochten je wilt fietsen. Persoonlijke voorkeur speelt ook een grote rol.Bas1988 schreef:Waar ik zelf lang over heb getwijfeld, en nog steeds doe, zijn de remmen
Lopen de meningen nogal over uiteen op het forum. Gebruik de zoekfunctie maar eens...Bas1988 schreef:het frame (staal vs. aluminium).
Bandje wisselen, schoonmaken, smeren, kan relatief makkelijk kapot op keienpaden waarna het alleen maar in de weg zit. En inderdaad past het niet met derailleurs.Bas1988 schreef:En een wat algemenere vraag: Waarom heeft bijna niemand een kettingkast op de vakantiefiets zitten (verwijzend naar het fiets-showoff-topic)? Ziet dat niet mooi uit, of is het lastig met schoonmaken, waarom is dat toch?
Allround is meestal Big Apples of Kojaks. Marathon is al meer geschikt voor diegenen die onverhard ook leuk vinden.Bas1988 schreef:Wat betreft de banden, ben ik (denk ik) het beste af met een goede Allround band, vandaar de Schwalbe Marathon.
Andere eisen kunnen bijv. ook budget en verkrijgbaarheid in de te befietsen gebieden zijn. Dan kan soms een v-brake met cantilever-remblokken ook geen verkeerde keus zijn.Bas1988 schreef:Wat betreft remmen, heb ik twee eisen: super remkwaliteit en geen schijfremmen, dus kwam ik uit bij hydraulische remmen.
Stevigheid is ook totaal geen probleem. Waar het in de discussie wél over gaat is fietscomfort. De één houdt van knetterhard (alu) evt. gecompenseerd met voorvering voor de grotere hobbels/obstakels/keien, en de ander houdt van demping van kleinere hobbels/obstakels door het frame en fietst om de grotere keien heen.Bas1988 schreef:Ik heb uiteindelijk voor een aluminium frame gekozen, omdat het ietwat sportiever uitziet dan een stalen frame. Bovendien, heb ik mij laten vertellen, zijn aluminium frames tegenwoordig sterk genoeg om veel gewicht te dragen/lange fietstochten.
Zeker niet. Zeker op de wegen die je met deze fiets zal gaan fietsen (het is niet echt een off-road fiets).Bas1988 schreef:]De huidige samenstelling heeft een massa van 18,9 KG (incl. bidons, dragers, lowrider etc.). Daar komt nog eens 15 tot 20 KG bepakking bij (gok ik). Wordt mijn gewicht van 60 KG dan geen probleem?
Bewaakte fietsenstalling is het plan . Nadat enkele fietsen (waaronder een hele mooie Rih) zijn weggehaald uit de openbare stallingen van station Eindhoven en Weert, heb ik m'n lesje wel geleerd. Alhoewel dit de omgedraaide wereld is, want je moet gewoon met je poten van andermans fiets (spullen) afblijven, maar goed.Leon schreef: Je gaat die mooie fiets toch niet in Weert buiten bij het station zetten hoop ik?
Wat zou je voorstellen wat betreft geometrie, om de fiets sneller te maken? Ik streef naar een snelle sportieve trekkingfiets (of bestaat die niet ).Robertjan schreef: Ziet er uit als zo'n € 2050, mooie asfaltfiets (geen demping/vering) maar niet snel (geometrie) of robuust (26" etc.).
Mij is afgeraden om voor vering te kiezen, omdat dit ten koste zou gaan van de krachtoverbrenging.Robertjan schreef: * Zadel: met veren (Brooks Flyer-serie) wordt ook erg gewaardeerd.
Mee eens, vond ik zelf ook een beetje overkill. Bovendien lijkt het mij niet zo prettig sturen, al dat gewicht aan je voorwielen.Robertjan schreef: * Lowrider: echt nodig? Kan zijn dat je daardoor onnodig gewicht mee gaat nemen. Alleen bij een extreme woestijndoorsteek kan ik me voorstellen dat het noodzakelijk is. Prettig kan het wel zijn voor de boodschappen of andere extra spullen die je wilt meenemen, maar noodzakelijk zeker niet.
Leuk dat je Stevens noemt, ik heb de 2010 collectie van Stevens al uitgebreid bekeken. Ik neig toch naar Koga omdat deze met de hand worden gemaakt, dit komt ten goede van de kwaliteit van een fiets, lijk mij. Daarentegen is Stevens weer iets goedkoper.Robertjan schreef: * Voor hetzelfde of minder geld zijn er fietsen verkrijgbaar die meer te bieden hebben. Denk dan aan merken als Fahrradmanufaktur, Stevens, Poison, Gudereit, Avaghon (Wageningen!), etc.
Ik heb mij toch nergens uitgesproken over de geometrie van een Stevens ? Ik zou het moeten nakijken, maar het zou mij niet verwonderen moest het grosso modo hetzelfde zijn.Leo van Lierop schreef:Waarom is dit dan zo veel beter als een Stevens?jansenius schreef:De Koga Signature 28" heeft wat mij betreft een heel behoorlijke geometrie voor woonwerk en trekking.