Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?

IK maak het dagelijks mee dat mensen fietsen in de zwaarste verrsnelling.
Daarmee wordt het fiets materiaal ook veel belast.

Jongens, jongens

hou nu toch eens op!

ik stelde een simpele vraag!

Het is inmiddels bijna lente en in mijn kelderbox staat een prachtige Vittorio te glimmen. Ik heb er de hele winter aan gewerkt.
• Een paar lakbeschadigingen op het frame weggewerkt met rode hobbylak van Revell (heel klein potje dat in de gereedschapstas past).
• De cantileverremmen zijn vervangen door hydraulische Magura 33 (passen op dezelfde nokken).
• Ik heb er Shimano klikpedalen op laten zetten (één kant gewoon pedaal, andere kant klik). Ik moet heel erg wennen!!!
• En ik heb er ook andere tandwielen opgezet.
Voor: 24 36 46. Merk: Gebhardt (er zaten tandwielen van TA Specialties op en niet TI - sorry Marten, dat was een tikfoud)
Achter: shimano 14-34 (of 12-34? - straks even nakijken)

Enn weet je: ik heb het (bijna) allemaal zelf gedaan.
Alleen de tandwielen op het achterwiel.
Dat kreeg ik niet voor elkaar.
Dus... naar de fietsenmaker. Die heeft de sluitmoer losgedraaid. De rest heb ik zelf gedaan.

Hij ziet er prachtig uit.
En ik ben o zo trots!

Verleden week ben ik er de Posbank 4 keer mee opgeweest.
Vanaf nu ga ik lekker fietsen.
Moeten jullie ook eens doen ;-)

groetjes van Joke

word een interessante discussie zo,

zelf rijd ik idd ook met "goedkope" cranks met stalen bladen op een vierkante BB (gaat alweer 6 jaar mee met gemiddeld 4000km p/j).

wat voor mij als "arme student" ook telt is dat als je onderdelen vervangt dit enigszins economisch gebeurt, heb al wel is gedacht aan een heel mooi setje cranks met losse bladen (staal) maar voor hetzelfde geld heb ik dan weer 4 goedkope die net zo goed werken...

en door zelf erg veel onderhoud te plegen gaat alles op mijn "goedkope" afgemonteerde fiets langer mee dan bij een collega, die poetst niet, en kapot/ slechte werking betekent naar de LBS...

Mijn echte grote upgrade zou er een zijn naar een Rohloff naaf, lijkt mij echt super zowel in rijcomfort alsmede verhaal onderhoud...

Maar zoals een niet nader te noemen fietsverkoper (weiger term fietsenmaker te noemen) "geef mij het een week en IK krijg het wel kapot"
op de beurs melde, het hangt er helemaal van af hoe je der zelf mee omgaat.

Bas

- moet dit weekeind maar weer eens de asjes opendraaien.... -

Joke Tolsteeg schreef: Hij ziet er prachtig uit.
En ik ben o zo trots!

Verleden week ben ik er de Posbank 4 keer mee opgeweest.
Vanaf nu ga ik lekker fietsen.
Moeten jullie ook eens doen ;-)

groetjes van Joke
Hi Joke,

ben der blij om dat je zo erg tevreden ben met je nieuwe velo,

maar ben vorige week helemaal geen rode Vittorio tegen gekomen in de achtertuin... (zit in 8 min op het Rhedense veld...)

Maar idd, lekker fietsen over de veluwe! Alleen moet het dan wel een beetje droog zijn... is wel zo fijn.

Bas

- ook trots op waarmee ik rij -

Joke,

Vond je het niet moeilijk om die magura remmen te monteren.

mario

B@se schreef: wat voor mij als "arme student" ook telt is dat als je onderdelen vervangt dit enigszins economisch gebeurt, heb al wel is gedacht aan een heel mooi setje cranks met losse bladen (staal) maar voor hetzelfde geld heb ik dan weer 4 goedkope die net zo goed werken...

en door zelf erg veel onderhoud te plegen gaat alles op mijn "goedkope" afgemonteerde fiets langer mee dan bij een collega, die poetst niet, en kapot/ slechte werking betekent naar de LBS...
mee eens B@se, op zo een manier heb ik idd 40.000 km gereden met een Gazelle tour de france(2de hands gekocht), regelmatig wat onderhouds dingetjes, maar dat mag ook wel als je er mee door weer en wind rijd. Ook ik vond het economische deel als student zeer intressant. Alleen nu is zo goed als alles aan vervanging toe, dus oprijden tot het eind, de paar nuttige dingen eraf halen en een nieuwe fiets zoeken na m'n stage. Tot die tijd aan m'n motor sleutelen(ook deze is economisch verantwoord T.o.v. andere motoren/fietsen :lol: :lol: ) en ermee naar zwitserland van de zomer :)

Om dus antwoord te geven op je alleer eerste vraag joke: Ja er zijn fietsen die zo lang mee gaan. aangezien ik een midden moot fiets had en er aardig wat dingen mee heb gedaan die niet met een fiets horen gedaan te worden :P

nee, die magura remmen monteren viel wel mee.

Maar er moet me iets van het hart.

Ik kijk niet zo heel vaak op dit forum. Soms gaan er wel eens twee maanden overheen (ik heb nog een ander leven).

Maar als ik dan weer een uurtje kijk dan valt me iets op.
Er zijn een stuk of vier, vijf mannen (natuurlijk zijn het mannen) die op elk technisch onderwerp reageren en er dan telkens weer hun eigen feestje van maken.
Het onderwerp, de vraag, soms heel simpel, lijkt voor hen telkens weer een trigger om met elkaar in de slag te gaan.
Lees dit onderwerp bijvoorbeeld eens na.

Ik kan me een beeld vormen van dit soort mannen.
Mannen die blijkbaar niets anders te doen hebben dan avond aan avond voor hun beeldscherm te zitten met het enige doel elkaar te imponeren met parate kennis over schroefjes en boutjes lijken me niet de types waar je een lekker stukje mee kan fietsen.

Ik houd het op hanengedrag.

Hallo Joke,

Dat 'hanengedrag' herken ik helemaal niet. Het is toch alleen maar interessant om elkaar te informeren, over hoe je fiets af te stellen. Waar wel, en waar niet voor te kiezen bij een nieuwe (of 2dehands) fiets. Ik wil juist graag het naatje van de kous over de alu-staal-stelling weten. Ontdekken of ik misschien nog niet alles wist.

En je hoeft deze discussie toch niet te blijven volgen? En bovendien: Jij zult 's avonds weer andere hobbies hebben.

Veel fietsplezier op je Vittorio. :wink:

Groet, Marco

Joke,

IK ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar in mijn geval gaat dit niet op. Ik werk zelf in een fietsen zaak en om dat het mijn werk is ben ik verplicht t.o.v de klanten in deze goed te informeren en dan is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent en blijft van spullen die je verkoopt of die op de markt verschijnen, simpel, omdat de mensen nu eenmaal het duurste en het beste willen. Dit noem ik pas haantjes
gedrag :wink:

Mario

Joke Tolsteeg schreef:Ik houd het op hanengedrag.
Ik post niet zo vaak, technisch gezien ben ik ook niet de nr 1(ook niet de slechtse). Maar als mensen de opmerking hanengedrag maken wanneer toevallig mannen een discussie voeren. Gaan m'n haren wel enigzins overeind staan... Vind het over het algemeen een nare opmerking, omdat er dan dingen op een vervelende/verkeerde manier worden geinterpreteerd. Ik zal er maar niet te lang over uitweiden. Kan wel via PM als je graag een discussie o.i.d. wil voeren hierover.

Ik zou je alleen een andere mogelijke blik erop willen proberen te geven:
Ik zit zelf op een MZ(motormerk) mailinglist, hier komen regelmatig dingen voorbij waar een hele discussie uit ontstaat, die niks met de oorspronkelijke vraag te maken heeft. Niet omdat mensen gelijk willen hebben, maar vooral! omdat mensen ergens van houden/voor gaan, het is hun passie zeg maar. Als er dan in jouw ogen iets verkeerds word gezegd dan wil je dat gewoon graag corrigeren en eventueel mensen helpen. Of je de beste bent(het haantje) maakt die mensen over het algemeen niks uit.

oftewel kort: Mensen gaan ergens op in omdat het hun passie is, en ze graag willen helpen en eventueel zelf wat willen leren.

heeft dus niks met haantjes gedrag te maken, waarvan mannen dus zo vaak worden beticht(helaas is dit nog steeds een beeld, waar de emancipatie nog niet heeft toegeslagen :wink: )

ow en Joke,

na nu het topic te hebben gelezen, de extra discussies kwamen voort uit een vraag van spironski en nog 1 andere vraag die iemand hier plaatste.
Daarnaast zijn er twee stellingen ingenomen door mensen en die zijn bediscussieerd... dus eigenlijk is het 1 pagina per vraag/stelling :P

en wat ik lees is dat mensen vooral proberen dingen uitteleggen vanuit hun eigen techinsche achtergrond(evenals dat mijn vriendin die SPH studeert mij nog wel eens een aantal typische gedrags dingen uitlegt die bij ogenschijnlijke niet gehandicapte mensen voorkomen, en dus duiden op toch bepaalde handicappen...) gewoon het delen van kennis dus, met her en der wat verwarring en of onwetendheid ;)

Joke Tolsteeg schreef: Er zijn een stuk of vier, vijf mannen (natuurlijk zijn het mannen) die op elk technisch onderwerp reageren en er dan telkens weer hun eigen feestje van maken.
Het onderwerp, de vraag, soms heel simpel, lijkt voor hen telkens weer een trigger om met elkaar in de slag te gaan.
Lees dit onderwerp bijvoorbeeld eens na.

Ik kan me een beeld vormen van dit soort mannen.
Mannen die blijkbaar niets anders te doen hebben dan avond aan avond voor hun beeldscherm te zitten met het enige doel elkaar te imponeren met parate kennis over schroefjes en boutjes lijken me niet de types waar je een lekker stukje mee kan fietsen.

Ik houd het op hanengedrag.
Beste Joke,

Met belangstelling heb ik deze discussie een paar keer gelezen.

en ik ben het helemaal met je eens!

Lachen!
Zoals nu weer op bovenstaand bericht van jou wordt gereageerd... !
Ze begrijpen blijkbaar niet wat je zegt.
Dit bevestigt precies wat je gescheven hebt. Ook nu weer wordt er met typisch hanengedrag gereageerd. En daardoor ontstaat er opnieuw een niet ter zake doende discussie.

Laat ze lekker gaan fietsen zeg ook ik.

groetjes van Els

En hier is zelfs :wink: een man die het met Joke eens is....

Ha ha, maak er niet zo'n punt van dames, fietsen/fietstechniek is hun hobby, en ze hebben er toch gewoon lol in. Bovendien zit er een enorme dosis ironie in de discussies.

Els Schaap schreef:
Joke Tolsteeg schreef:
Ik houd het op hanengedrag.
Beste Joke,

Met belangstelling heb ik deze discussie een paar keer gelezen.

en ik ben het helemaal met je eens!

Lachen!
Zoals nu weer op bovenstaand bericht van jou wordt gereageerd... !
Ze begrijpen blijkbaar niet wat je zegt.
Dit bevestigt precies wat je geschreven hebt. Ook nu weer wordt er met typisch hanengedrag gereageerd. En daardoor ontstaat er opnieuw een niet ter zake doende discussie.

Laat ze lekker gaan fietsen zeg ook ik.

groetjes van Els
Els,

Ik vind het uitermate onbeschoft wat je hier doet. "ZE" begrijpen het niet, en "HET" reageert weer met hanengedrag? Maak het dan concreet, noem man en paard, definieer wat nou hanengedrag is, zodat we niet afhankelijk zijn van een willekeurig subjectief oordeel. Als je meteen vanaf je eerste bericht met dit soort van oordeelsvorming binnen komt, wens ik je veel succes toe.

Hoi!

Discussie? Welke discussie? Ik heb natuuuurlijk altijd gelijk :roll: :wink: :D
Het zijn niet alleen hanen hoor, kippen kunner er trouwens ook wat van en daar is niks mis mee :D

Fiets de wereld (hmmm, ik hou van een lekker malse kippetje),
Whisky

Hallo Joke en Els.
Ik geef jullie groot gelijk wat betreft het gedrag van enkele "heren" hier op het forum. Jammer dat ze het mooie forum van enkele jaren geleden zo verzieken. De een moet altijd gelijk krijgen.
Laat ze maar kuukelen, wij gaan immers fietsen.
Els, waar zit je nu? Denk nog altijd met respect terug aan de prachtige presentatie in Alphen aan den Rijn.
Joke, veel plezier op je mooie fiets. Wat een mazzel om zo'n fiets te hebben!
Groet, Mia