Wim schreef: ↑ma 13 mar, 2023 12:31
Maatframes zijn bovendien niet altijd duurder of veel duurder dan het confectiewerk.
Ben wel benieuwd wat zo'n maatframe zal gaan kosten in deze tijd met de wensen van TopicStarter.
Ik zie in Kiel-Windeweer alleen de prijzen staan van 2021:
Prijzen
Frame buizensets gemengd (niveau Reynolds 725/631)
€ 1350
[...]
Volledig Fillet brazed constructie
Bracket BSC
Zadelklem aangesoldeerd
2 x 2 bidonnokken
Spatbordoogjes naar keuze
Balhoofd 1", 1.125" of 44mm
2 kabelstoppers onder bovenbuis
Kunststof kabelgeleider onder bracket
Kabelstoppers op balhoofdbuis of commandeurnokken
M op balhoofd
Poedercoat unikleur met blanke laag, transfers M-gineering
Fastback staande achtervork
Voorvork BSC draad of draadloos Ahead
Wielmaat 559, 584, 622 mm
[...]
Opties
Rando pakket met brede vorkkroon, achterdrager & lowrideroogjes, cantinokken, 3e bidon, standerbevestiging, slotoogjes, oogjes voor verlichtingskabel
+ €200
[...]
Schijfremuitvoering
+€152.50
Anno 2023, twee jaar verder dan de 2021 prijzen, is afmontage sindsdien niet goedkoper geworden (wel langzaam weer wat minder beroerd leverbaar...), framebouw delen ook niet lijkt me. Net als waarschijnlijk ook wel het arbeidsloon, en ook het Groningse kacheltje moet nog branden.
En dan wil TopicStarter ook nog steekassen om z'n handgespaakte wielset met dynamo kwijt te kunnen en is 'ie ook nog wel gecharmeerd van interne kabels en leidingen...
Het is vaak zeker mooi, maar wel duurder dan veel confectieframes. Ik ga ook niet zeggen dat zoiets de prijs niet waard is, ik gun zeker een vakman ook een goede boterham.
Maar het zou me niks verbazen als met bovenstaande wensen van TopicStarter er nog in verwerkt en een 2023 prijsupdate de 2500 euro wel in de buurt gaat komen... maar in de startpost was dat budget nog voor een complete fiets

En of de eveneens in de startpost genoemde 8 weken dan gehaald gaan worden? Ik weet niet hoeveel wachtenden er voor 'm zijn
Ook de afmontage is duurder in aanschaf, omdat grotere fabrikanten de onderdelen van de afmontage in grotere aantallen voor een hele andere prijs inkopen dan kleine fabrikanten, framebouwers en al helemaal consumenten.
Kortom... als je er een idworx Grandone, Avaghon Grave, Vittorio Randonneur of Santos Gravelmaster tegenover zet wordt het wellicht niet veel duurder. En tsja, wat is veel? Als je 1000 euro verschil maakt op een bedrag van 5000 euro vind ik dat best een verschil. Maar zodra je naar een merk met grotere volumes gaat, gaat het echt wel schelen in prijs.