Ik snap dat dit een schok zal zijn, maar Fysiotherapie is een alternatieve "geneesmethode"waarvoor niet alleen geen medische onderbouwing is (na al die jaren...), en een die door de vereniging tegen kwakzalverij ook zo genoemd wordt.derdekeer schreef: ↑wo 20 jun, 2018 09:22
Ik ben voor mijn fitting naar een instituut gegaan dat verbonden is aan de lokale universiteit. De fitter had een master sportwetenschappen of fysiotherapie (of allebei, daarvan ben ik niet meer zeker - het is alweer lang geleden). Sommige fitters in dat instituut hebben een doctoraat of werken eraan.
Ik denk dat ze de peer reviewed wetenschappelijke literatuur wel kennen.
Ik snap dat dit voor de meeste mensen nieuws is en dat jij dit je niet besefte, maar ook al wordt Fysiotherapie op HBO geneeskunde gegeven, het is alternatieve geneeskunde in de categorie manuele therapie....
Betreft peer-reviewed papers: er is haast geen onderzoek en dat is meestal naar vermogen en zeker niet naar klachtjes als zadel/knie/rugpijn en fietsen. Dit zal je na enig nadenken ook duidelijk zijn (hoop ik), er zijn immers oneindig veel soorten fietsen+ disciplines. Om het nog lastiger te maken, mensen verschillen qua bouw, mobiliteit, lexxibiliteit, getraindheid. Dit soort onderzoek is heel erg gecompliceerd (vrijwel onmogelijk).
Zelfs iets redelijk simpels als doorbloeding van het perineum is super lastig te onderzoeken (en dat onderzoek is er gelukkig wel, zie ook Specialized en SMP).
Het spijt me, ik wil je echt niet flamen, maar mijn waarschuwing is echt onderbouwd. Dat een universiteit hieraan meedoet doet helaas niks af van de feiten. En om deze nog even te benadrukken, als je ondanks deze bewijzen fitting een goed idee vindt dan moet je mensen doorverwijzen naar jouw specifieke fitter want een ander fitter zal vrijwel zeker met een compleet ander advies komen door het totaal ontbreken van enige vastgelegde methode.
Nogmaals; Als elke fitter met een ander advies komt dan klopt er toch iets fundamenteels niet met de hele professie? Het is zoals het is, Het voldoet helaas aan alle eigenschappen van kwakzalverij. Er is geen enkele reden om deze mening bij te stellen

En ja, ik blijf dit herhalen omdat we elkaar niet naar kwakzalvers moeten sturen. Dat is gewoon niet netjes tegenover elkaar. Dat dit goed bedoeld is snap ik echt, maar dat doet niks af aan de onzin van deze professie.