Isolatie is niet zoiets als ademende kleding waarbij het lijkt dat vocht wel naar buiten, maar niet naar binnen kan, helaasDeimor schreef:Wat bij mij weer de vraag oproept, zou het niet heel fijn zijn als ze matjes maakten met een zomer en winterzijde? Aan de winterzijde zit dan de isolatie en aan de zomerzijde kant geen... Daardoor kun je als het koud is de isokant naar beneden leggen voor de fijne isolatie van de lucht erboven en in de zomer de isokant naar boven zodat de lucht kan afkoelen. Zomaar een hersenspinsel trouwens... zal wel niet echt werken.
Het gaat bij slaapmatten volgens mij puur om conductie, of geleiding in normale mensen taal. Als je een homogeen materiaal hebt is de geleiding van boven naar beneden exact gelijk aan de geleiding van beneden naar boven. Wanneer je twee materialen sandwiched zal van de lang zijn de geleidings coefficient, de dikte van het materiaal en het temperatuursverschil. De eerste en tweede zijn gelijk ongeachte welke kan boven ligt. De temperatuur van de tussenlaag zal wel anders zijn en ik vermoed dat dit ook iets invloed heeft op de eind temperatuur aan de bovenkant. Maar dat zal dan om minder dan hondersten van graden gaan vermoed ik.
(p.s. warmteoverdracht is voor mij wel even geleden...)
Wordt bij Therm-A-Rest ook voorgeschreven, lijkt me de beste methode omdat er geen druk in de mat kan ontstaan (de lucht kan vrij weg). Overiggens de methode voor alles wat luchtdicht afgesloten wordt en voor langere tijd weggelegd.Fedor schreef:Overigens bewaar ik mijn downmat niet opgeblazen, maar alleen platliggend uit thet foudraal en met het ventiel open.