Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inspraaktopic - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Inspraaktopic

moderator schreef: En er zijn 11 mensen voor optie 2, dat is de nieuwe regel die er als volgt uit zou kunnen zien:

De vraagprijs bepaal je zelf. Maar wees je er wel van bewust dat als je een niet reeële prijs vraagt, hier reactie op kunnen komen. Idemdito over de kwaliteit. Reken erop dat uitspraken als 'de beste, mooiste, etc.' ge-challenged zullen worden.

Dit zijn: Polling, SanderNL, Wim, Friso, MikeFietst, Leon, Alien, Peter1980, Inge1, Avic en Revanho.
+1

Wel ben ik voorstander van duidelijke advertenties. Als de startpost al duidelijker is, levert dat doorgaans minder discussie op. Foto's verplicht stellen bijvoorbeeld.
Ikzelf heb nog niets te koop aangeboden, ik zit immers in de aanschaffase.
Ik google me het vocht uit de ogen om zo zeker mogelijk te zijn van mijn aankoop. Het is echter onmogelijk om alles te vinden op het internet. Dus uiteraard waardeer ik het ten zeerste wanneer men mij advies (kwaliteit/prijs) geeft betreffende een product.

Of je dan de advertentie moet bevuilen met gratuit commentaar is iets anders. Ik vind het wel zo netjes om als potentiële koper een aparte topic te openen. Lijkt me trouwens ook de gulden middenweg in deze discussie.
Jurr schreef:Wel ben ik voorstander van duidelijke advertenties. Als de startpost al duidelijker is, levert dat doorgaans minder discussie op. Foto's verplicht stellen bijvoorbeeld.

Kan ik me in vinden, net als in de voorstellen van avic en stef.l om een stramien aan te bieden voor het plaatsen van een advertentie waarbij een duidelijke foto (in geval van gebruikte spullen) en vraagprijs verplicht zijn. Dat is technisch makkelijk te implementeren en het voorkomt veel gesoebat.
Het heeft mijn voorkeur om de huidige situatie te handhaven.
SanderNL schreef: Commentaar op aangeboden goederen wordt door jullie beiden verward met kritiek op de aanbieder.
Ik denk dat je daarmee de vinger op (een van de) wonde(s) legt.
SanderNL schreef: Commentaar op aangeboden goederen wordt door jullie beiden verward met kritiek op de aanbieder. Het eerste is wat mij betreft prima, mits ter zake, en het tweede niet. In geval van persoonlijke aanvallen overschrijdt het desbetreffende forumlid fatsoensgrenzen en doelstellingen van de vereniging en is ingrijpen derhalve noodzakelijk.
Klopt helemaal. En als ik met die ogen naar de verkoopstopics kijk dan is er uiterst zelden een probleem.
SanderNL schreef: Het volgen van regels getuigt van respect? Het zal mijn rebelse / libertaristische inborst wel zijn, maar het klakkeloos volgen van arbitraire regels roept bij mij geen warme gevoelens van respect op. Regels zijn er voor de mensen, de mensen niet voor de regels.
En ook hier sluit ik me graag volmondig bij aan.

Renaat
De kern van het "probleem" lijkt in de "deelnemers" te liggen die de forum regels niet (willen) respecteren http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =33&t=9214
Moeten we deze "deelnemers" wel laten deelnemen? Het veranderen van de bestaande regels zal immers geen gewenst effect geven, alleen het afschaffen van alle regels én het opheffen van het moderatie team zal voor deze groep dé oplossing zijn.
Eric op de Fiets schreef:De kern van het "probleem" lijkt in de "deelnemers" te liggen die de forum regels niet (willen) respecteren http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =33&t=9214
Moeten we deze "deelnemers" wel laten deelnemen? Het veranderen van de bestaande regels zal immers geen gewenst effect geven, alleen het afschaffen van alle regels én het opheffen van het moderatie team zal voor deze groep dé oplossing zijn.
Dat kan tellen voor zwart-wit denken. :roll:

Renaat
Toelichting van de moderator bij optie 2, onderstrepingen door mij
"de nieuwe regel die er als volgt uit zou kunnen zien:
De vraagprijs bepaal je zelf. Maar wees je er wel van bewust dat als je een niet reeële prijs vraagt, hier reactie op kunnen komen. Idemdito over de kwaliteit. Reken erop dat uitspraken als 'de beste, mooiste, etc.' ge-challenged zullen worden."
Naar mijn mening staat dit garant voor een eindeloze stroom aan subjectieve reacties. Reacties die een 'verkoop-topic' (al dan niet opzettelijk) verzieken.

Reacties die komen als je een niet reële prijs vraagt? Hoe de praktijk werkt wordt goed geïllustreerd in een 2 januari j.l. geopend verkoop-topic: het ene forumlid post dat hij de vraagprijs van 500,- voor zover hij dat op dat moment kan overzien, redelijk acht. Hier gaat een ander lid overheen met de mededeling dat 250,- al teveel is! Vervolgens komen er binnen een mum van tijd nog vijf reacties met allerlei meningen die ook niet van serieuze potentiële kopers afkomstig lijken te zijn (de reacties zijn intussen overigens weg-gemodereerd). Maar wat was nu ook al weer die zogenaamd vast te stellen reële prijs?

Als dit al met een prijs gebeurt, hoe zal dat dan gaan wanneer een verkoper bijvoorbeeld het lef heeft een Gazelle Model Verkeerd aan te bieden, een Batavus, een verkeerd merk zadel, een fiets met voorvering, een te zware fiets, een aluminium ipv stalen ros of vice versa, een milieu-onvriendelijk product, een duur of juist goedkoop type fiets, iets van titanium etc. etc.

Om over kwalificaties maar niet te spreken. Beste lamp vermeld? "Nee dat moet goede lamp zijn". "Hoezo goed, die lamp is middelmatig". "Middelmatig, mijn broer gebruikt die lamp en noemt 'm waardeloos".

Toen dit Inspraaktopic geopend werd ging ik uit van een soort brainstom-topic. Voor de plotselinge keuze gesteld tussen optie 1 en optie 2 mag het duidelijk zijn waarom ik kies voor optie 1.

Mike

(moderator heeft mij abusievelijk bij optie 2 ingedeeld, helaas is dit nog niet gecorrigeerd)
Ik zie mijzelf ook bij groep 2 ingedeeld. Dat ligt toch wat genuanceerder: zoals ik er nu over denk, zou ik graag willen dat de verkooptopics 'schoon' blijven, met hooguit een verwijzing naar een inhoudelijke discussie elders op het forum. Maar het blijft voor mij moeilijk, misschien is groep drie (twijfelaars) een betere optie.

Het lijkt me in ieder geval van belang om je aan de regels te houden zoals die er nu zijn. Het is altijd mogelijk om de regels te wijzigen, maar anarchie is in mijn optiek nooit een goede optie.
mikefiets schreef:.... hoe zal dat dan gaan wanneer een verkoper bijvoorbeeld het lef heeft ...
Ik denk dat het niet anders zal gaan dan de eerste tien jaar van het forum toen je ook gewoon mocht reageren op een advertentie.
Leon schreef
Ik denk dat het niet anders zal gaan dan de eerste tien jaar van het forum toen je ook gewoon mocht reageren op een advertentie.
Dat je de eerste tien jaar gewoon mocht reageren mag zo zijn, blijkbaar was de situatie op enig moment *niet meer houdbaar, getuige.....
Omdat het blijkbaar moet (gezien een aantal recente ontsporingen, mei 2014) hebben we, als moderatoren, de regels op het ‘Te koop/te ruil’ subforum wat aangepast.
*niet meer houdbaar Waar ligt dat aan? Veranderende tijden, ander soort forum-leden, 'verkeerde' verkopers aangetrokken, het sterk gestegen aantal leden? Ik weet het niet.
Verbaast me overigens wel dat de voor de ontsporingen verantwoordelijken hier nog geen topic aan hebben gewijd (rubriek Feedback)
mikefiets schreef:*niet meer houdbaar Waar ligt dat aan? Veranderende tijden, ander soort forum-leden, 'verkeerde' verkopers aangetrokken, het sterk gestegen aantal leden? Ik weet het niet.
Zoals modator zegt 'ontsporingen'. Die hadden, vind ik, ook met de bestaande forumregels prima gemodereerd kunnen worden want het ging toen soms ver buiten die regels.
Dat modereren is in sommige gevallen toen uiteindelijk ook gebeurd.
(moderator heeft mij abusievelijk bij optie 2 ingedeeld, helaas is dit nog niet gecorrigeerd)
Mike


Hetzelfde geldt voor mij, in mijn post spreek ik een voorkeur uit voor optie 1. Maar liever nog eerst verder brainstorm, dan meerkeuze voorleggen aan leden en dan pas definitieve keuze. En dus nog niet zo snel terugbrengen naar 2 opties....

BertV
Er is nu een topic waarin je jou stem kunt geven voor de opties. De tussenuitslag is nu:

4 stemmen voor optie 1, laten zoals het is

22 stemmen voor optie 2, reageren met commentaar mag

0 stemmen voor een andere optie

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=26531

Laat je stem niet verloren gaan!
Wat mij betreft behoeft het te koop/ te ruil topic niet andere regels dan de gewone forumregels.
Des te meer regels, des te meer overtredingen, des te meer vinger wijzen en gezeur en gezever.
Marjan schreef:Wat mij betreft behoeft het te koop/ te ruil topic niet andere regels dan de gewone forumregels.
Voor de duidelijkheid: het is NU NOG WEL in andere regels.
Dus Marjan zou optie 2 moeten stemmen.
Ja, precies : optie 2
Marjan schreef:des te meer vinger wijzen en gezeur en gezever.
Op basis hiervan zou je optie 1 kunnen stemmen.

Keuze 1 is de huidige regel handhaven en daar ook strak op te modereren.
Opmerkingen en/of uitspraken over de aanbieder, de kwaliteit en/of prijs zijn niet toegestaan. Bij overtreding van deze regel, dan wordt je post zonder bericht (PB) verwijderd en krijg je een waarschuwing. Na meerdere waarschuwingen volgt een ‘ban’.
Ik begrijp je Eric maar toch blijf ik bij optie 2.
Heb er over nagedacht, een aantal argumenten van anderen die eea veel beter kunnen verwoorden hebben me dit doen besluiten.

Eerste primaire reactie was ook optie 1 maar inderdaad, waarom geen feedback kunnen geven op een aangeboden product.
Ik zie de vereniging toch vooral als een groep consumenten. Die zijn gebaat bij kritiek op het aanbod van fietsfabrikanten, en op tweedehands aanbod dat te duur is, of niet geschikt. Ondeskundig gezever is heel wat anders, al komt dat helaas ook voor. Gelukkig blijft dat zelden onbeantwoord.