Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen - wat neemt iedereen mee? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Kookspullen - wat neemt iedereen mee?

Inge1 schreef:Kokosboter - zou ik niet aan gedacht hebben maar geeft dat dan geen kokossmaak aan alles? En het vloeibaar/ hard worden is dat niet lastig?
Ja, een lichte kokossmaak, maar dat is vaak niet erg. Harder en zachter worden heb je met boter ook. In warme landen gebruiken we dan ook geen boter voor het brood maar hebben we soms een tube mayonaise.
100 ml geeft een goede richtlijn. Dan weet ik waar ik ongeveer op mag rekenen. Neem aan dat je het in een Nalgene flesje hebt zitten?
Neuh, een plastic flesje wat ik bij een outdoorzaak heb gekocht. Maar door het verhaal van de weekmakers maar eens heroverwegen.
En als je kokosboter meeneemt dan heb je daarnaast je olijfolie, toch?
Ja, maar ik zit wel te kijken of een thuis kan blijven.
In plaats van olie kan ook: Palmvet (poeder in een potje) van globetrotter.nl voeding. Nooit meer knoeien/lekken, ook bruikbaar als het brrr koud is!
Weinig van nodig ook.
Ik ben toch blij dat ik van mezelf met voortassen mag rijden. Moet ook wel want wij gaan met 3 kinderen op pad van 13, 11 en 10. 4 pannen bijvoorbeeld(1x3ltr), olijfolie in een halve liter-cola-fles en wel maar 1 Whisperlite brander. Dan gaat het allemaal net.
We houden wel van uitgebreid koken, dus vaak, als het mag, gebruiken we een vuurke.
Goed wordt dus iets van een flesje van 125ml voor de olie en een klein breed potje met schroefdeksel voor mij voor boter. Brood zonder boter vind ik nu eenmaal helemaal niets.

Zal ook een flesje reserveren voor balsamico - had ik nog niet aangedacht. 60ml hiervoor voldoende?
ja hoor Inge, 50/60 cc is genoeg. Weet nog niet óf ik dat mee neem, bij gewoon kamperen wel. maar ja dan gaat er ook mosterd en honing mee voor een dressing.
De ene kokosolie (boter) laat je spullen niet naar Bounty smaken, de andere wel. Beetje uitproberen. Ze verkopen het in Nederland onderhand overal.
ik hou het maar bij de olie, en tap na een paar weken maar bij, of gooi teveel weg.
Benieuwd naar de koffie.
ook even gekeken naar zo'n ortlieb filter, wist niet dat het bestond, klinkt wel goed maar dan moet er ook weer koffie mee. Help dat gaat gewoon niet passen....
Anja
Anja, dank weet ik dat ook weer.

En honing herinner ik me weer nam ik meestal toch wel mee. Lekker voor op brood om de energie aan te vullen.

Kokosboter/olie wordt dan uitproberen. Of heb je toevallig een tip welke jij goed vindt?

Koffie ben ik zelf mee verwend dus dat wordt hopelijk vers drinken voor mij. Heb thuis een espresso apparaat + molen (horeca kwaliteit) staan. Dus dat is onderweg moeilijk te evenaren. Alleen in Engeland wordt dat wel wat lastiger - hoop maar op af en toe de italiaan tegen te komen.
dijken63 schreef:ja hoor Inge, 50/60 cc is genoeg. Weet nog niet óf ik dat mee neem, bij gewoon kamperen wel. maar ja dan gaat er ook mosterd en honing mee voor een dressing.
Ik neem altijd een paar zakjes sladressing in poedervorm mee, meestal twee verschillende smaken, zoiets: http://www.hoogvliet.com/product/calv-s ... uinkruiden Niet zo flexibel (of culinair verantwoord) als zelf je dressing maken, maar het neemt nauwelijks plek in, weegt haast niks, kan niet lekken of breken in je tas en moet aangemaakt met water en olie, wat je toch al bij je hebt.
Benieuwd naar de koffie. ook even gekeken naar zo'n ortlieb filter, wist niet dat het bestond, klinkt wel goed
Ik heb een vriend ooit een koffiefilterhouder van Ortlieb cadeau gedaan, maar hij vond het niet zo praktisch, en de koffie werd zo snel koud zei hij. Misschien is die van GSI Outdoor handiger (maar wel ietsjes dikker en zwaarder).

Succes met de voorbereidingen,

Carl
Ik heb ook zo'n heerlijk koffie apparaat, maar lust ook prima oplos. Wel de espresso van Nescafe.
op zoek naar opvouw koffie filter kwam ik deze nog tegen http://www.yaksports.nl/drinken/3363-gs ... ffiefilter
Gelukkig blijven we bij de kookspullen, ben wel benieuwd naar ervaringen.
Deze weegt bijna niets.
Inge: Bij AH hebben ze diverse soorten kokosolie, op de potjes staat of het ook naar kokos smaakt. Wel prijzig.
Bij de Xenos kwam ik het ook tegen, helft van de prijs, vond het iets meer naar kokos smaken.
Maar misschien hebben mensen hier ervaring mee en moeten we een nieuwe topic starten?
Anja
Carl: hoe zwaar is zwaar? Kan zo snel geen gewicht vinden van de eerder genoemde koffiefilters.
Anja
Goede tip van de salade dressing zakjes. ga ik naar kijken.

Anja - kom wel niet vaak bij de AH maar ga er als ik er ben eens naar kijken.

Even terug komen op de Primus thermoskan. Gisteren rond 8ten er kokend water in gedaan en vanochtend (rond zessen) even naar de temp gevoeld. Water was nog zo warm dat ik mijn vinger er niet goed in kon stoppen. Kortom isoleert dus goed. En heb de test uitgevoerd zonder voor te verwarmen wat aangeraden wordt.
dijken63 schreef:Carl: hoe zwaar is zwaar? Kan zo snel geen gewicht vinden van de eerder genoemde [GSI Outdoors] koffiefilters.
Ik had geen idee, maar ik kan zo wel zien dat het ding meer moet wegen dan de Ortlieb-filterhouder. Tip: in zo'n geval altijd even kijken op de eigen website van het merk. 4.8 oz. 136 g dus. Het GSI-filter dat je zelf noemt, weegt maar 11 gram maar lijkt mij ook het euvel te hebben dat je koffie zo'n beetje koud is eer hij is doorgelopen.

Zelf drink ik trouwens gewoon geen koffie (scheelt volume, gewicht en gedoe), dus 't is allemaal van horen zeggen en eigen inschatting hè.

Carl
dijken63 schreef:Peter, ik denk dat geen enkele thermosfles tegen een nacht buiten in de vorst bestand is. Ook mijn shira niet
gr Anja
Dit weekend een test gedaan, rubytec shira om 8.00 in de ochtend gevuld, voorgespoeld met warm water, daarna gevuld met 1 liter kokend water. Vervolgens de hele dag en nacht met lichte vorst buiten gehouden.
de volgende ochtend om 9.00u was het restant een halve liter water nog steeds meer dan warm tegen heet aan. Met de blote vinger gevoeld.

een vergelijkbare ervaring als van inge1 dus
Jasmon - dat is mooi om te horen. Vermoed dat het om dezelfde flessen gaat - alleen een ander naamkaartje erop.
gebruik al jaren mess tins met bijbehorend bestek,indertijd verstrekt door Beatrix,mok past er precies in.Brandertje van camping gas met zo'n prik blikje.
ook gaat er een klein plastic potje met afwasmiddel mee,dit kan je ook gebruiken als je een lekke "antilek" :roll: band hebt,als bandenvet.
[moderator] Bericht verwijderd. Hier is het forum niet voor bedoeld. [/moderator]
Nou, fijn voor je ANDO

Loes
deze maar eens naar boven gehaald met een gebruikservaring in een warme zomer

Zoals eerder gezegd wij hebben de (rubytec) Shira Vacuum Bottle 1,0L Isolatiefles

De fles had ik deze zomer meegenomen om wat koel water te hebben en te mengen met het warme bidonwater.
Overdag temperaturen van 30-35 graden en in de nacht 16-20.
In de ochtend rond 8.00 kochten we een kg zak crunsced ice in de supermarkt en vulde daar de fles mee.
Fles lag in en plastic zak bovenop de bagagedrager onder het beroemde netje.

Aan het eind van de dag had ik nog steeds ijs en ook gedurende de dag daarop erop volgend. al met al bleef het ijs ook echt ijs voor een dikke 48 uur!
Impressive!!
Geweldig! Wij gebruiken ipv bidons Contigo flessen. Zijn zwaarder natuurlijk, maar daar weegt de lol van lekker koud water bij een warme zomerdag voor ons tegenop.
Wij hebben er in eerste instantie 2 gekocht van 470 ml. Die zijn te blokkeren. Het voordeel van deze flessen is dat je eruit kan drinken zonder de deksel eraf te halen.
Later hebben we voor in de bidonhouder er twee bijgekocht (ebay) van 700 ml.
Polling schreef:Geweldig! Wij gebruiken ipv bidons Contigo flessen. Zijn zwaarder natuurlijk, maar daar weegt de lol van lekker koud water bij een warme zomerdag voor ons tegenop.
[/url].

die 525 gram per fles had ik er graag voor over (hadden 2 flessen bij ons, maar 1 nauwelijks gebruikt)
volgende keer zal ik zelf eerst in de voorbereiding 1 kg kwijtraken :wink: