Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Een jaar of 10 geleden hoorde je dat op de ripio in Argentinië alle dragers die kapot gingen van aluminium waren (van Blackburn tot de goedkopere modellen), terwijl de stalen varianten heel bleven. Zelf heb ik met staal nog nooit een probleem gehad, tot die ene keer dat een bagageafhandelaar in Marrakech een pakket van ± 20kg van 3 meter hoog op de achterdrager van mijn fiets liet vallen. Na de vakantie, ik kon er nog wel mee flink overhard fietsen ondanks de verbuiging, tóch maar laten vervangen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat aluminium 10 jaar geleden net zo uitontwikkeld was als nu.
Ja zoiets dacht ik ook.
Waarom dan toch aluminum dragers en nog wel voor fatbikes die flink op hun donder krijgen?

Er is alleen weinig keus in staal. Kom uit op de betaalbare Madison drager, max 30kg of op de Surly, max 40kg en 110euro.

Nu weet ik 't even niet meer, tis allemaal zo reteduur.
Misschien moet ik maar gaan lopen, backpacking, is wel zo makkelijk. Zat nl net op deze site te likkebaarden, daar gaat je hartje toch wel sneller van kloppen, wat een prachtfoto's! Vooral IJsland trekt als een magneet, aan mij maar ook aan de stalen Pugsley :D , lijkt me namelijk zeer ideaal voor fatbikes.
Ja tis niet zo makkelijk om van het fietsvirus af te komen.

En droomde vannacht dat ik ergens in de sneeuw met een gestrande fiets stond. Overal lag bagage en er kwam steeds meer bij, d'r lag een enorme groeiende stapel fietstassen. En alles moest snel op de fiets want er kwam sneeuw, wind en ik moest voor het donker een gigantisch groot meer oversteken want daar aan de overkant was eten en een kachel.
Maar de drager stond scheef, de tassen liepen aan, spanbandjes braken, m'n handen bevroren .. ik kreeg het niet voor elkaar en zou daarom nooit de overkant bereiken. Het was om te huilen.
Dus waarschijnlijk moet ik voor de stalen Surly's gaan en de wintertochten uitstellen tot de volgende winter (eerst flink sparen), niet leuk maar hopelijk slaapt het wel fijner. :wink:

Bedankt weer en sorry voor m'n soms nogal rare praat.
Nog een paar fatbikes: van bamboe, een tandem, retro ..
Voor degene die een fatbike wil proberen:

http://www.dirty-pages.nl/nieuws/item.php?id=61040

Afbeelding

En na een maandje fatbiken wil ik toch even laten weten hoe 't fietst.

Was even wennen aan 't wat trage sturen/draaien, ff snel een bochtje of slalom kun je wel vergeten. Maar daarentegen ragt ie zonder enige moeite over rotsen, boomwortels, dikke takken etc, was de eerste keer ook stomverbaasd hoe makkelijk dat ging.
Diepe ijs-, sneeuw- of moddersporen is ook geen probleem, hij rolt gewoon zijn weg, zoekt niet nerveus, stuitert niet als een gek, grijpt niet opeens in de diepe sneeuw waardoor je omvalt, allemaal erg fijn.
Maar hij is pas echt geweldig door sneeuw, zand en vette modder. Waar ik met de MTB constant aan 't stuur moet sleuren en trekken, duizend keer omval of word gelanceerd volgt hij gewoon heel rustig zijn weg. Een prachtfiets!

Vandaag heel wat km's door een dikke snelstromende beek moeten fietsen (enorm veel smeltwater wat het halve dal heeft blank gezet), beetje benauwd omdat door modder/snelle stroming de bodem niet te zien was maar de Pugsley gaf geen krimp. Ook op diepe plekken waar de mtb zeker zou vastlopen hoefde ik alleen maar zwaar op de pedalen staan en met flink veel boegwater ging ie er gewoon doorheen. Was natuurlijk al na 5min. fietsen helemaal zeiknat maar niks afstappen of languit in het water eindigen, dat is vanaf nu hopelijk verleden tijd, heerlijk!

De schijfremmen zijn ook fantastisch, lijken veel meer kracht te hebben en meer gedoseerd te remmen dan gewone V-blokjes, de Magura's vind ik ook minder goed. En geen geknars en gepiep meer door zand/steentjes.

Wat ik ook erg waardeer is dat alles veel minder energie kost: met de mtb een lange dagtocht over elandpaadjes maken vreet aan m'n armen, polsen en vooral aan m'n onderrug want dat gestuiter is niet gratis. Maar op de fatbike nog nergens last van gehad, ja vette banden zijn errug vet.
En op de mtb staat vaak het zadel laag zodat ik eventueel snel kan afstappen en dat vinden de knieen niet leuk (altijd wat) maar op de pugsley is dit nog niet nodig geweest dus ook hier is er hoop.
Heb ook geen last van een hoge q-factor, merk er totaal niets van, dus wat mij betreft een hoog gelul-factor.
En ook nog eens minder blauwe plekken, het kan niet op. :wink:

Waar ik wel onzeker over ben is het brede stuur, ik zit wel erg met de handen uit elkaar. Krijg daardoor de neiging om door m'n schouders te zakken en moet daar echt op gaan letten want bij een lange dagtocht zullen ze dit zeker niet waarderen. Moet d'r nog iets op verzinnen, weet alleen nog niet wat, zomaar een stukje stuur afzagen is vast geen goed idee.
En ik vind de handvaten aan de magere kant, leuk voor over zacht zand maar niet over hobbelige rotsbodems. Ben geen handschoenenfan dus wil denk ik toch dikkere handvaten.

Maar ik ben dus erg tevreden met de Pugsley, tis echt een vette fiets, kan niets anders zeggen.
Dus mensen, allemaal 23 maart naar Zandvoort en een fatbike uitproberen, je gaat zeker voor de bijl :D
Dank je voor het delen van je ervaringen en voor de tip over Zandvoort. :D
Zeker leuk! Enne, een stukje van je stuuruiteinden afzagen is heel normaal hoor, ik hou ook niet van de al te brede sturen. Vaak zit er onder de grips zelfs een meetindicatie (streepjes), zodat je links en rechts precies evenveel kunt afzagen. Aluminium stuur? Gewoon een fijne ijzerzaag, of beter, een pijpensnijder.

En dank voor de 23 maart-tip!
Yopie schreef:Waar ik wel onzeker over ben is het brede stuur, ik zit wel erg met de handen uit elkaar. Krijg daardoor de neiging om door m'n schouders te zakken en moet daar echt op gaan letten want bij een lange dagtocht zullen ze dit zeker niet waarderen. Moet d'r nog iets op verzinnen, weet alleen nog niet wat, zomaar een stukje stuur afzagen is vast geen goed idee.
Jawel, is wel een goed idee. Want zoals je zelf al aangeeft, krijg je met je armen te ver uit elkaar de neiging om bij je schouders in te zakken en daar ga je gegarandeerd problemen mee krijgen.

Inkorten, dat stuur!
Hoi Yopie,

Je dus bent al lekker aan het Fat-biken. Ik ben wel benieuwd naar wat mooie fatbike foto's - zeker over die elandpaadjes enzo...
Je kunt ook inderdaad zonder al te veel moeite je stuur wat inkorten. Ik ga zaterdag bij singlespeed in Amersfoort mijn Pugsley halen. Ik kan niet wachten. Ter plekke ja ik met Jelle bekijken of ik een ander stuur neem, ik zoek wat meer ergonomisch, ik denk aan een Jones Loop Bar of een Bend-H bar. Meerdere handposities en meer ergonomische hoek voor mijn pols.

Ik ga zeker met m'n nieuwe fatbike naar Zandvoort de 23ste! - ik woon in Haarlem - dus een
no-brainer.

Patrick
Alien schreef: Inkorten, dat stuur!
Ah dat is duidelijke taal, daar hou ik wel van! :)
Maar er kan dus gewoon een stukje af, åj weet niet of ik dat zomaar durf.

Nu is het Salsa stuur 71cm breed en m'n schouders zijn 37cm, dus net alsof ik op een Harley zit, mis alleen nog de gashendel en 't motorgeluid. :wink:

Maar ik dacht zelf meer aan die vette wielen: des te breder het stuur, des te beter het stuurt? Want 6,5cm brede velgen en circa 10cm banden met vette noppen plus 20 kilo modder erop das niet niks.
Pat schreef: Ik ga zaterdag bij singlespeed in Amersfoort mijn Pugsley halen. Ik kan niet wachten. Ter plekke ja ik met Jelle bekijken of ik een ander stuur neem, ik zoek wat meer ergonomisch, ik denk aan een Jones Loop Bar of een Bend-H bar. Meerdere handposities en meer ergonomische hoek voor mijn pols.

Ik ga zeker met m'n nieuwe fatbike naar Zandvoort de 23ste! - ik woon in Haarlem - dus een no-brainer.
Spannend Patrick!
Keek net even bij de Jones sturen, aparte sturen, maar door die bocht komt het stuur wel erg naar je toe, zal dat wel lekker sturen?
Hou zelf graag van rechte sturen, stuurt lekker strak en snel, althans in mijn belevenis.
En alvast veel plezier met je nieuwe fatbike en ook op Zandvoort natuurlijk! Jammer dat het te ver weg ligt, had nl graag willen komen.

Had me afgelopen zaterdag verheugd op een fatbike race (van Luleå naar Piteå, 60km over het ijs van de Botnische Golf) maar helaas is het ijs zeewater geworden dus 't ging niet door. :(
Dan maar volgend jaar, is er ook meer tijd om met de fatbike te trainen en ik hoop natuurlijk op een grote delegatie zeer enthousiaste nederlandse fatbikers dus hierbij alvast de route (ja je kunt 't maar nooit te vroeg weten :D ):

Afbeelding
geod bezig Yopie. je kan zo te zien snel proberen of t fijn is met een smaller stuur. inbusboutjes van rem en versnelling lost handel naar binenschuiven vastzetten inbus sltuele mee en kwartjertje schueren. bevalt t zo lagen staan havtaten erbij en sagen maar , bevalt t neit iets anders doen . ik heb al mn atb sturen ingekort. ik hou van smalle sturen. ook op de racefiets.
Ik wist eigenlijk niet dat je een stuur inkorten zomaar ongestraft kan doen, weer wat geleerd dus. Hoeveel zou er max. af kunnen, iemand een idee hoe je zoiets berekent?

En misschien moet ik inderdaad Lennart z'n raad opvolgen: alles losschroeven, opschuiven en vervolgens een rondje testen. Dus niet meteen de zaag erin.
Thanks Lennart, goede tip en lekker simpel.

Voel momenteel ook eigenlijk best wel m'n schouders en nek. Het zou ook kunnen doordat ik deze week voor het eerst weer op de racer heb gezeten en gelijk weer veel te lang in het ligstuurtje lag. Zo'n stuurtje werkt bij mij nl verslavend, als ik d'r eenmaal in lig wil ik er niet meer uit.

Bedankt voor de goede zorgen, altijd fijn te lezen!
Een typisch zweeds bospad en een fatbike :D
Nu weet ik 't zeker: morgen gaat gelijk de zaag erin!

Afbeelding
Je was al begonnen zo te zien met de rem en schakelgrepen naar binnen.

mooi weer zeg.

veel plezier.
Nee dit is niet mijn fiets, tis een gejat plaatje.
Die van mij is trouwens mooi zwart. :)

En het was even heel mooi lenteweer (belachelijk vroeg) maar het vriest alweer en morgen gaat het sneeuwen, sneeuwen en nog meer sneeuwen. :(

De natuur is daardoor nogal van slag, er staan nu bv veel ganzen verdwaasd op het ijs, kraanvogels staan op hun lange dunne poten te bibberen en van de week heb ik kennis gemaakt met drie wilde zwijnen en normaal kom je die overdag niet tegen (gelukkig maar want ik heb hard moeten rennen, wat een chagrijnige monsters! brr eng).
Oja en slangen, die zijn helaas ook wakker geworden en van mij mogen die vannacht weer leuk invriezen (okee, alleen de adders dan).
Yopie schreef:En het was even heel mooi lenteweer (belachelijk vroeg) maar het vriest alweer en morgen gaat het sneeuwen, sneeuwen en nog meer sneeuwen. :(
Dat is mooi, want dan kun je goed uitproberen of je het stuur nog wel om krijgt, en stabiel kunt houden in sporen e.d., als je het zou inkorten.

Veel fietsplezier gewenst!

Carl
Ik heb een 29er met 70 cm stuur. Eerst vond ik het belachelijk fietsen totdat het op echt mountainbiken aankomt, dan merk ik er ineens niets meer van.
Goed om te lezen dat de fiets zo goed bevalt Yopie!
Uitkijken inderdaad dat je door het brede stuur niet gaat hangen in je gestrekte armen. Dan krijg je niet alleen schouder problemen maar ook nek klachten.
Het kan ook zijn dat je stuur een fractie te laag staat. Dan krijg je ook dat hangen.
Enfin even allemaal proberen dus :)

veel fiets plezier toegewenst!
Het stuur was 710mm breed en heb vanochtend de boel aan beide kanten 45mm opgeschoven, dus de breedte werd 620mm. Heb ook de shifters wat verder gezet, dat is met dikke handschoenen aan net wat fijner. En toen inbussleuteltjes mee en fietsen maar!

Eerst door bevroren modder, ijs en sneeuw geploegd, een bevroren traktorspoor gevolgd (wat zijn vette banden dan fijn, veel minder gestuiter), bij een oude steengroeve door mul zand en grus gerold, vervolgens over heel veel keien een paar steile hellingen geklommen, over een onmogelijk rotsblokkenpad nog verder omhoog, daarna naar beneden en daar lag het fatbikeparadise: het grote moddertrollenpad. 8)
Vervolgens vermomd als trol over heel veel bospaadjes weer terug naar huis gehobbeld.

Conclusie: het zit zeker weten lekkerder, heb onderweg nog wat met de handvaten geschoven maar m'n handen sprongen vanzelf naar een bepaalde afstand dus heb maar aangenomen dat dat wel goed zou zijn.
Merkte eigenlijk geen verschil in 't sturen, vooral het zigzaggen tussen de keien en rotsen op bospaadjes vergt heel wat stuurmanskunst maar dat deed ie prachtig mooi (tis ook een mooi samenspel met de remmen daarom ben ik ook zo blij met die schijfremmen).
Maar ik ken de fiets nog niet zo goed, vooral niet in vette modder want dat is toch heel iets anders dan sneeuw. Denk zelf dat sneeuw een breder stuur eist, vooral als je ook nog bagage aan het voorwiel/stuur gaat hangen.
En ik voel momenteel wel erg het midden van m'n rug, die lijkt wel een strijkplank, dus ergens doe ik toch iets fout. Word er ook niet echt blij van.
Maar modderbaden schijnen goed te zijn dus ik laat die trollendreksmurrie nog even intrekken, douchen komt later wel.
Slaapt schreef:Het kan ook zijn dat je stuur een fractie te laag staat. Dan krijg je ook dat hangen.
Oja dat kan ook nog, goed dat je dat zegt.
Thanks.
Carl schreef: Dat is mooi, want dan kun je goed uitproberen of je het stuur nog wel om krijgt, en stabiel kunt houden in sporen e.d., als je het zou inkorten.
Geen sneeuw gekomen! Maar je hebt wel gelijk, ga ook zeker nog even wachten met afzagen.
Johojo schreef:Ik heb een 29er met 70 cm stuur. Eerst vond ik het belachelijk fietsen totdat het op echt mountainbiken aankomt, dan merk ik er ineens niets meer van.
Johojo, mag ik vragen hoe breed je bent? Of is schouderbreedte niet belangrijk en is het meer lichaamslengte/frame/afstand zadel/stuur etc?
Die midden rug pijntjes kan ook komen door overstrekking of stuur te laag. Als het kan zou ik het eens een 3cm omhoog zetten en even kijken hoe het dan voelt.
@Yopie:
Vandaag ook mijn blauwe pugsley opgehaald. Toch het standaard stuur (Salsa ProMoto 2, 11° bend, 75cm) laten zitten, voelde goed en niet met een jones loop bar geruild. Eenmaal thuis en nogmaals uitleggen waarom ik zo'n vette banden nodig heb. Na wat rondjes in het park met mijn kinderen ging mijn BMX bloed weer harder stromen - ik blijf maar wheelies maken - zo makkelijk met een fatbike. Echt waar - een continue smile tijdens het rijden. Fietsen op een fatbike valt nergens mee te vergelijken. Later even wat meer technische dingen gedaan op een singletrack. Inderdaad wennen aan het brede stuur - zeker op smalle passages. Een breed stuur reageert wel super precies, met een kleine beweging makkelijk je lijn kunnen houden downhill. Wat zeg ik nu, met een fatbike hoef je helemaal geen ideale lijn te rijden - je dondert gewoon over alles heen :D Tot nu toe voelt het 75cm brede stuur okay. - even afwachten hoe het voelt bij langere afstanden.
Ben benieuwd hoe de pugsley aanvoelt met bagage achter. Ik denk eraan om begin april de WF offroad tocht van 2012 (Nijmegen-Roermond) te rijden als test met bepakking.

Patrick