Voor degene die een fatbike wil proberen:
http://www.dirty-pages.nl/nieuws/item.php?id=61040
En na een maandje fatbiken wil ik toch even laten weten hoe 't fietst.
Was even wennen aan 't wat trage sturen/draaien, ff snel een bochtje of slalom kun je wel vergeten. Maar daarentegen ragt ie zonder enige moeite over rotsen, boomwortels, dikke takken etc, was de eerste keer ook stomverbaasd hoe makkelijk dat ging.
Diepe ijs-, sneeuw- of moddersporen is ook geen probleem, hij rolt gewoon zijn weg, zoekt niet nerveus, stuitert niet als een gek, grijpt niet opeens in de diepe sneeuw waardoor je omvalt, allemaal erg fijn.
Maar hij is pas
echt geweldig door sneeuw, zand en vette modder. Waar ik met de MTB constant aan 't stuur moet sleuren en trekken, duizend keer omval of word gelanceerd volgt hij gewoon heel rustig zijn weg. Een prachtfiets!
Vandaag heel wat km's door een dikke snelstromende beek moeten fietsen (enorm veel smeltwater wat het halve dal heeft blank gezet), beetje benauwd omdat door modder/snelle stroming de bodem niet te zien was maar de Pugsley gaf geen krimp. Ook op diepe plekken waar de mtb zeker zou vastlopen hoefde ik alleen maar zwaar op de pedalen staan en met flink veel boegwater ging ie er gewoon doorheen. Was natuurlijk al na 5min. fietsen helemaal zeiknat maar niks afstappen of languit in het water eindigen, dat is vanaf nu hopelijk verleden tijd, heerlijk!
De schijfremmen zijn ook fantastisch, lijken veel meer kracht te hebben en meer gedoseerd te remmen dan gewone V-blokjes, de Magura's vind ik ook minder goed. En geen geknars en gepiep meer door zand/steentjes.
Wat ik ook erg waardeer is dat alles veel minder energie kost: met de mtb een lange dagtocht over elandpaadjes maken vreet aan m'n armen, polsen en vooral aan m'n onderrug want dat gestuiter is niet gratis. Maar op de fatbike nog nergens last van gehad, ja vette banden zijn errug vet.
En op de mtb staat vaak het zadel laag zodat ik eventueel snel kan afstappen en dat vinden de knieen niet leuk (altijd wat) maar op de pugsley is dit nog niet nodig geweest dus ook hier is er hoop.
Heb ook geen last van een hoge q-factor, merk er totaal niets van, dus wat mij betreft een hoog gelul-factor.
En ook nog eens minder blauwe plekken, het kan niet op.
Waar ik wel onzeker over ben is het brede stuur, ik zit wel erg met de handen uit elkaar. Krijg daardoor de neiging om door m'n schouders te zakken en moet daar echt op gaan letten want bij een lange dagtocht zullen ze dit zeker niet waarderen. Moet d'r nog iets op verzinnen, weet alleen nog niet wat, zomaar een stukje stuur afzagen is vast geen goed idee.
En ik vind de handvaten aan de magere kant, leuk voor over zacht zand maar niet over hobbelige rotsbodems. Ben geen handschoenenfan dus wil denk ik toch dikkere handvaten.
Maar ik ben dus erg tevreden met de Pugsley, tis echt een vette fiets, kan niets anders zeggen.
Dus mensen, allemaal 23 maart naar Zandvoort en een fatbike uitproberen, je gaat zeker voor de bijl